Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Zusenzo

Zusenzo

19-06-2011 om 23:16

Verstand van filerijden

Helaas kom ik tegenwoordig regelmatig in een file terecht. stilstaan, sukkel, stilstaan. Nu zegt mijn man: zo min mogelijk met slippende koppeling rijden. Dus ik denk: in een versnelling 1 of 2 of zonder versnelling en dat is dan dus in z'n vrij of met het versnellingspedaal helemaal ingetrapt (dan is m.i. ook in z'n vrij). Maar over dat laatste: uitdrijven terwijl je de koppeling helemaal ingetrapt hebt, twijfel ik. Manlief vindt dat dat niet goed is maar ik vind 't wel zo makkelijk (ben 't zo gewend) dus wil graag weten of 't slecht is voor de auto.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

20-06-2011 om 08:35

Schijnt wel verschil te zijn

Volgens mij is er wel verschil tussen met ingetrapte koppeling rijden en hem in zijn vrij zetten en zonder ingetrapt pedaal te rijden. Had volgens mij iets te maken met de drukgroep die dan toch belast wordt, net als wanneer je altijd je voet op je koppelingspedaal houdt, ook al trap je hem nagenoeg niet in.
Maar aan de andere kant: dan had het maar geen auto moeten worden, ik denk dat een normale auto echt wel bestand is tegen filerijden.
En voor veel filerijden bestaat (naast het ontwijken van de file) ook een goed alternatief: rijd een automaat. ideaal!

Vic

Vic

20-06-2011 om 09:36

Huh?

Ondanks ruime file-ervaring heb ik geen idee waarover jullie het hebben Is het de bedoeling dat je in de file rijdt zónder ook maar 1 pedaal in te trappen, dus in zijn vrij en voeten los? Daar heb ik echt nog nooit van gehoord. In de file rijdt ik dus meestal in de 1e versnelling, en trap dan ook wel eens de koppeling (helemaal) in zonder dat ik gas geef. Bij voorkeur rijd ik in zijn 2. Mijn versnelling staat alleen in zijn vrij als ik parkeer, of langdurig stilsta (file of brug).

Kobalt

Kobalt

20-06-2011 om 11:21

Verwarring

Oei, als ik jullie stukjes lees, snap ik er helemaal niets van. Ik ben zo blij met de automaat waarin we rijden. Wat een rust geeft dat!

Ha ha pelle

Pelle, dat heb ik meteen de eerste les geleerd: voet van de koppling af nadat je hebt geschakeld en neerzetten in de ruimte naast de koppeling.

In de file rijd ik ook in de 1 of 2 en trap de koppeling alleen in als ik stil sta. Alleen als ik echt lang stilsta zet ik 'm in zijn vrij. Zusenzo, wanneer rijd jij dan met slippende koppeling?

En Kobalt, ik snap best dat je het niet snapt, want je hebt het ook nooit geleerd, neem ik aan?

Chris

Vic

Vic

20-06-2011 om 12:10

Slippende koppeling

Wat is een slippende koppeling?

marie

marie

20-06-2011 om 12:47

Poging om het uit te leggen

Hallo
Met slippende koppeling rijden wordt bedoeld dat je gaat rijden met auto in de eerste versnelling en dan de koppeling net niet helemaal omhoog laat komen. Je houdt dus lichte druk op het pedaal. Je kunt dan heel langzaam rijden. Hierdoor gaan de koppelingsplaten slippen en dus extra slijten. Reparatie daarvan is vaak heel erg duur.
Groetjes

Vic

Vic

20-06-2011 om 12:54

Oooh

Nou ja, dat is toch gewoon normaal om zo te rijden? Hoe wou je anders vooruit komen als je stilstaat en heel langzaam verder moet (i.v.m. voorganger)?

Normaal?

Vic, om vooruit te komen hoef je echt niet met slippende koppeling te rijden. Je kunt ook wachten tot er voldoende afstand is tussen jou en je voorganger om de koppeling helemaal te laten opkomen en een stukje in de 1 te rijden. Is in ieder geval wel beter voor je koppelingsplaten en in de file gaat het toch niet zo hard dat je per se bovenop je voorganger moet zitten.

Chris

Vic

Vic

20-06-2011 om 13:02

Ja toedeloe

Als je blijft stilstaan tot er voldoende ruimte is, dan toch minstens twee autolengtes, gaan je medeweggebruikers daar echt niet gezellig op reageren. Plus dat je je ruimte zo weer kwijt bent aan zigzagrijders. Nou ja, ik heb nog nooit een versleten koppelingsplaat gehad, dus ik vind het wel best.

Joly

Joly

20-06-2011 om 13:28

Ooh

Ik rij dus met een slippende koppeling.Vind ik fijenr dan het rijden en steeds moeten remmen.En idd Vic,ik raak behoorlijk geirriteerd als iemand voor me in de file zo rijdt.

Helemaal geen voet op de pedalen?

Rijd jij toevallig in een diesel? Want ik moet in mijn benzineauto toch echt wel een beetje gas geven om te kunnen rijden in z'n 1.

Chris

In een diesel gaat het een stuk ontspannener

Ik vind het nog altijd jammer dat we geen diesel meer hebben, want dan kon je inderdaad zonder enige voet op een pedaal rustig een gangetje houden in de file.

Zusenzo

Zusenzo

20-06-2011 om 23:07

Uitrollen

Ik doe dat toch echt anders. Rijd 'n stukje in 1 of 2, trap koppeling in, schakel naar vrij, laat alle pedalen los en laat auto verder rollen. Afhankelijk van 't verkeer voor me bijremmen en doorrollen of hup in de versnelling beetje gas erbij terug naar vrij en uitrollen maar weer. Doen jullie dat dan niet? Vraag gaat eigenlijk vooral over stukje "laat alle pedalen los" want dat doe ik niet - ik doe eigenlijk trap koppeling in, schakel naar vrij, hou koppelingspedaal volledig ingetrapt en laat auto doorrollen. Volgens mij is daar niks mis mee, behalve dat je misschien een zeer linkerbeen krijgt. En waarom doe ik dat zo: ben 't zo gewend en loop geen risico dat de auto toevallig toch niet in z'n vrij stond en begint te bokken.

Puck

Puck

21-06-2011 om 10:39

Zusenzo

Volgens mij doe ik het net zo als jij en daar is mis mee dat je continu de drukgroep van de koppeling hebt ingeschakeld en dat kan slijtage geven. Maar dat heeft dus niets met slippende koppeling rijden te maken zoals je in je openingsposting zegt.
De reden "dat ben ik zo gewend" vind ik verder niet steekhoudend: je kunt best veranderen als je zelf wilt.

margje van dijk

margje van dijk

21-06-2011 om 12:30

Tja

Ik heb nog niet zo heel lang mijn rijbewijs, en mijn rijinstructeur heeft me wijs gemaakt dat ook de koppelingsystemen van tegenwoordig beter zijn dan die van vroeger. En dat je beter kunt rijden met meer controle, dan met minder kans op slijtage. En dat je dus de koppeling ingedrukt houdt tijdens het filerijden.

Ik doe dat dus altijd wel.

Margje

Zusenzo

Zusenzo

21-06-2011 om 23:25

Puck

Oh, ik kan het best veranderen maar niet omdat mijn man vindt dat zijn manier beter is Met een goede reden .. maar die heb ik nog niet gelezen.

Puck

Puck

22-06-2011 om 09:36

Zusenzo

"Met een goede reden .. maar die heb ik nog niet gelezen"
Dus extra slijtage van je auto is voor jou geen goede reden? Tja, die mening ben ik ook eigenlijk toegedaan, had het maar geen auto moeten worden. Gelukkig rijd ik in mijn handgeschakelde auto zelden file. Als ik lange stukken moet rijden (en meer kans op file heb) dan pak ik gewoon onze grote gezinsauto en dat is een automaat.
Maar dan denk ik dat er geen enkele goede reden te bedenken is.

Rijstijl wijzigen

Waarom zou je je rijstijl niet aanpassen als dat beter is voor je auto?

Ik hoorde een aantal jaar geleden dat het niet goed was voor de versnellingbak om je hand op de pook te houden tijdens het rijden. Ik deed dat altijd in de bebouwde kom, omdat je dan vaak moet schakelen. Maar dat schijnt te leiden tot verhoogde druk en daarmee meer slijtage. (En ja, twee handen aan het stuur is natuurlijk ook veiliger.)

Ik doe dat dus niet meer. Ik rem bij stoplichten ook al lang niet meer op de motor zoals ik dat vroeger deed omdat dat in moderne auto's niet meer nodig is. Het is zuiniger om het gas los te laten en de auto te laten uitrollen. Het kan dus echt wel hoor, je rijstijl veranderen omdat dat beter is voor auto, of vind je het vervelend om te moeten toegeven dat je man gelijk heeft?

Chris

liora

liora

22-06-2011 om 15:07

Ehh

Rijden jullie de auto dan helemaal op? Ik heb een auto van 15 jaar oud zonder versleten koppelingsplaten. Klinkt dus een tikje overdreven.

Zusenzo

Zusenzo

23-06-2011 om 22:15

Slijtage

Heb 't maar 'ns aan een deskundige gevraagd en hier zijn verhaal, voorzover ik er iets van begrepen heb: je koppelingsplaten slijten niet sneller door de koppeling ingetrapt te houden, wel slijt er een lager sneller. Maar als je doet zoals mijn man dus koppeling lolaten en vervolgens weer intrappen om te schakelen zorgt voor extra slijtage van een kabel oid. (verbinding tussen pedaal en mechanisme).
Volgens hem was 't niet mogelijk te zeggen wat nu verstandiger is. Ja niet in files rijden, maar die keuze is er niet of ik moet een heel eind omrijden en dat is vast weer ergens anders slecht voor.
Maar iig erg bedankt voor jullie meedenken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.