Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Viool/cello leren spelen op latere leeftijd ;-)

De titel zegt al genoeg denk ik.... Wie heeft er ervaring mee en/of kan mij tips geven?
ik wil het zo graag, maar durf de beslissing niet te nemen....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

26-01-2010 om 13:16

Doen!

Als je het zo graag wilt, gewoon beginnen! Ik ben op mijn 9e met de cello begonnen, speel het nog steeds.
Wil je naar de muziekschool of wil je ergens privé-les nemen? Ikzelf zou voor het laatste kiezen, dan heb je vaak meer tijd.

Je kunt een instrument vaak ook huren, dat scheelt een grote uitgave. Dan kun je na verloop van tijd als je zeker weet dat je ermee door wilt gaan, alsnog zelf een instrument kopen.

De eerste één à twee jaar op een snaarinstrument moet je wel veel oefenen op toonvorming, vingerzettingen en streekvoering. Er komt lekker snel geluid uit een viool of cello, maar mooi is het niet direct Dat is wel even doorzetten.

Ik ben (uiteraard) fan van de cello, maar bedenk je wel dat het veel slepen is met zo'n groot instrument. Officieel kan ik met cello en kist op de fiets, maar dat durf ik niet meer zo. Het is dus altijd autowerk.

succes!
groet, Mamvantwee

Ervaring hier

niet met viool of cello, maar met piano.

Ik ben 3 jaar terug, op mijn 41e begonnen met pianoles.

kan alleen maar zeggen dat het een van mijn betere acties ooit is geweest. Behalve dan dat ik spijt heb dat ik het niet jaren eerder heb gedaan.

Wat ozu je weerhouden? Probeer het gewoon!!

Ingrid

Mijn tip

ik zou niet voor de viool kiezen, eerder voor de cello. Mijn zoon leert het nu (cello), en ik vind het een enorm verschil met toen ik zelf met viool begon rond die leeftijd. Je hebt de zwaartekracht mee, je houding is een stuk natuurlijker, de toonvorming is makkelijker.

Ik hoor toch wel in mijn omgeving van volwassenen die zich stukbijten op de viool. Dat vergt jaren en jaren training. Dan kun je natuurlijk wel plezier beleven aan die training hoor, over het algemeen denk ik heel positief over die dingen, maar toch, als je het zo vraagt, zou ik de viool afraden.

Piano is sowieso goed, maar het lijkt erop dat je droomt van een strijkinstrument, als ik het goed begrijp.

Bas

Hoi, ik ben op mijn 32 begonnen met de contrabas. Nog groter en onhandiger dan een cello, je moet er een auto bijkopen maar wel erg leuk. Het voordeel van een bas is dat je ook de jazz kant op kan en dat klinkt al heel snel leuk, strijken is een stuk moeilijker dat duurt echt wel een paar jaar voordat je welkom bent in een orkest of iets dergelijks.
Les zou ik zeker doen, ik heb nog altijd iedere week les op de muziekschool. Ze hebben daar ook vaak mogelijkheid voor een proefles en voor het lenen of huren van een instrument.

groetjes Lionne

Kaat2

Kaat2

26-01-2010 om 14:17 Topicstarter

Leuk!

... nu al zo veel reacties!
Het lukt mij nu niet om uitgebreid te reageren, maar in ieder geval bedankt allemaal!
ik zit echt te piekeren ... wat is wijsheid.... ik heb idd ook aan piano en contrabas gedacht....
Wat vooral speelt is dat ik de laatste 4 jaar bijna constant elleboog-/schouderontstekingen heb. Nu gelukkig niet, maar ben momenteel nog aan het revalideren van een gedeeltelijk gescheurde schouderspier. Of het dan niet te belastend is voor mijn schouder, geen idee! Maar er is veel meer dat een rol speelt in de beslissing wel of niet en welk instrument....
ik kom vanavond weer schrijven, moet nu nog werken, dochter ophalen en naar haar vioolles brengen.
Nogmaals bedankt!
Waar ik over benieuwd ben: was/is het te doen als volwassene een instrument leren? kwa tijd, discipline, andere verplichtingen?

Marjoleine64

Marjoleine64

26-01-2010 om 16:46

Ik zit met hetzelfde dilemma, maar dan blazen

sinds mijn zoons lid zijn van de harmonie begint het bij mij ook te kriebelen. Ik heb in mijn jeugd 10 jaar pianoles gehad, en we hebben de piano nog staan maar ongebruikt. Ik weet dat ze bij de harmonie graag nieuwe leden willen hebben, en dan vooral de wat zwaardere blazers (euphonium, bariton, saxofoon). Mijn zoon speelt sinds een half jaar hoorn en dat is zo ontzettend leuk! Ik ken inmiddels meerdere ouders die het ook pas op latere leeftijd zijn gaan doen, zowel klarinet als hoorn. Misschien als ik klaar ben met mijn beugel toch maar gaan proberen?
Marjoleine

Roos Vicee

Roos Vicee

26-01-2010 om 17:12

Marjoleine (sorry beetje ot)

Was jij dat niet die vorig jaar ofzo, ook eens gereageerd had in een muziekdraadje en waar je vertelde eraan te denken om klarinet te gaan spelen?

Doen!

Im speel zelf al vanaf mijn 8e hoorn. ik speel in een orkest, en dat is erg leuk. Er komen ook geregeld mensen bij die pas op latere leeftijd hebben leren spelen. Zo ook een vrouw van nu 51 die pas na haar 40e begonnen is met hoornspelen, maar het altijd al graag wilde doen. En ze kan het best goed, heeft ook een heel mooie klank en ze is muzikaal. Het is nooit te laat om een instrument te leren spelen, al zul je het waarschijnlijk niet zo snel leren als de kinderen. En het ene instrument is wat lastiger te leren dan het andere.
Marjoleine, leuk dat je zoon ook hoorn speelt!

Kaat

Kweenie, maar na 3 jaar les lig ik nog steeds 'voor' op mijn kroost. Dus er is hoop. Het vraagt wel tijd en discipline. Maar als je het leuk vindt is dat geen probleem. Persoonlijk vind ik pianospelen veel ontspannender dan bv tv kijken.

Als je schouder etc problemen hebt lijkt een viool me trouwens niet zo'n denderend idee. Ik ben niet opbjectief natuurlijk maar pianospelen doe je (als je techniek goed is) in een hele natuurlijke ontspannen houding, die volgens mij erg weinig belastend is voor de diverse gewrichten...En het klinkt ook nog eens meteen heel mooi....

Ingrid

merene

merene

26-01-2010 om 21:06

Hier man

Mijn man is vorig jaar begonnen met viool. Erg leuk. En het klinkt vrij goed moet ik zeggen. Mijn oren doen niet altijd pijn .
Als het goed is wordt je schouder niet belast. Je speelt met name vanuit je elleboog en pols. Vraag anders eens aan je dochter.
Dochter speelt cello. Gelukkig heeft ze nog maar een halve, die past precies in de achterbak van mijn Twingo. Ik denk dat we vanaf volgend jaar op de fiets naar de muziekschool moeten .
Zelf denk ik dat ik volgend jaar gitaarlessen ga nemen. Het enige wat mij tegenhoudt is de rekening van de muziekschool. Zoon speelt ook viool namelijk.

en wat betreft tijd en discipline. De tijd zal het leren. Als je nu al volgepland zit, zal het niet lukken denk ik.

MM.

MM.

26-01-2010 om 22:38

Roos vicee

Dat was ik, met die klarinet, bijna een jaar geleden denk ik. Ik heb het niet lang volgehouden om dagelijks te oefenen en heb de klarinet weer ingeleverd bij de harmonie. Vind het wel een beetje jammer maar het was te vrijblijvend en daardoor werkte het niet. Ik ben beter in mijn kinderen achter de vodden zitten zodat zij wel bijna dagelijks oefenen

Groet MM

Angie

Angie

27-01-2010 om 08:00

Goed te doen

Het is goed te doen om als volwassene te leren. Zelf ben ik pas heel laat met piano begonnen en een paar jaar geleden heb ik een viool gekregen die ik meeneem naar de les van de kinderen. Ik speel niet fantastisch viool, maar kan aardig meekomen en ze helpen met oefenen.

Piano is mijn grote liefde: ik wist al toen ik vier jaar was dat ik dat wilde leren. Ik ben nu pas krap drie jaar serieus bezig, maar het gaat als een trein.

Overigens is het met schouderklachten en elleboog klachten niet echt fijn spelen. Ik ben er om die reden vorig jaar weer een paar maanden tussenuit geweest. Maar nu speel ik weer volop, als mijn tijd het toelaat (morgen weer les).

Oh, en ik zing, in een koor en met een ensemble. Zondag weer optreden met het ensemble

Angie

Ilse L

Ilse L

27-01-2010 om 22:31

Hallo Kaat

Ik heb ervaring. Ik heb als de kind de pianocyclus doorlopen in de muziekschool (van 8 tot 18 jaar) en ik wist vanaf m'n 14e dat ik heel graag viool wou spelen. Aan 18 ging ik naar de universiteit en had ik geen tijd meer voor muziek maar ik heb m'n muziek in die periode wel ontzettend gemist. Na de universiteit ben ik vioolles beginnen volgen, ik was toen 23. Ik ben er ondertussen 33 en ik speel nog steeds.
Een instrument leren als volwassene is helemaal anders, maar daarom zeker niet minder. M'n grootste probleem is tijd; ondertussen heb ik 2 kinderen, een voltijdse job, een echtgenoot met een voltijdse job en een huishouden. Ik moet echt zoeken om elke dag een halfuur te vinden. Sommige periodes lukt dat, andere periodes raak ik m'n viool in een hele week nauwelijks aan. Als kind speelde ik dagelijks, het ritme zat er veel makkelijker in. Anderzijds studeer ik nu bewuster. Ik kan rustig een halfuur toonladders studeren, of dubbelgrepen, of gebroken akkoorden. Het hoeft niet zozeer iets moois te zijn, ik vind sowieso rust als ik met m'n instrument bezig ben. Een nadeel vind ik dan wel dat ik veel nerveuzer ben dan als kind. Als ik ergens optreed (zelfs al is het maar in kleine kring, of voor familie) ben ik zo zenuwachtig dat ik maar de helft presteer van wat ik eigenlijk kan. Als kind speelde ik onder druk juist beter; een soort van positieve stress. Dat lukt me nu niet meer.
Maar ik heb m'n ziel verkocht aan m'n viool. Ik ben nog alle dagen blij met m'n beslissing om er toch voor te gaan, het is een heerlijk instrument. Je kan er geweldig veel in kwijt.
Succes met beslissen!
Ilse

Kaat2

Kaat2

27-01-2010 om 23:22 Topicstarter

Bedankt!

Bedankt allemaal voor jullie positieve berichten! Erg leuk om te weten dat het kan en jullie ervaringen te lezen!
Ik weet nog steeds niet wat ik ga doen.... Hieronder een paar losse gedachtes, deels als reactie en deels om mijn ideeen op een rijtje te zetten.
Het liefst zou ik les willen nemen, wat voor instrument ik ook kies. De afstand is gelukkig geen probleem, de muziekschool is 7 min. lopen van hier! En onze buurvrouw is pianojuf, zij geeft les bij haar thuis. Financieel moeten wij nog kijken of het lukt - ook met het idee van wat gebeurt er als ik merk dat ik het niet vol kan houden? (door schouder-/elleboogklachten en/of overvolle agenda) Hier komt het risico erbij dat als ik stop dat dochter misschien ook zal willen stoppen. (ik kan mijn schouderklachten gebruiken als excuus, maar toch.... ) De beslissing is nu dus dat ik voorlopig geen les ga nemen. Cello valt dan af (voorlopig).... De eerste stappen op de piano zouden met een zelfleer methode kunnen gaan en viool, ik was de eerste 6-7 lessen met dochter meegegaan om zelf ook de goede houding van de handen/armen te leren om dochter thuis te helpen met oefenen. Ik denk dat dit in het begin ook goed zal gaan.... In ieder geval totdat ik kan zien of ik door kan gaan (en dus les kan gaan regelen). Dochter wil perse dat ik de viool kies, zij is euforisch met het idee dat wij samen zullen kunnen spelen (zou met een ander instrument ook zo zijn, maar is niet hetzelfde voor dochter) Zij wil nu mijn juf worden zij heeft al de eerste paar lessen bedacht, hahaha!
een paar andere overwegingen:
- Stel dat ik de viool kies, wat gebeurt er als dochter een competitiegevoel krijgt? en daardoor het zelf niet meer zo leuk vindt terwijl zij nu zo gelukkig is ermee? Ik denk dat ik dan over zou stappen naar cello of piano, maar zal ik dochter's signalen op tijd merken? Het zal ontzettend jammer zijn als zij ermee stopt door deze reden. Vioolspelen is echt haar 'ding'.
- Op dit moment is muziek maken het enige wat mijn man exclusief met onze dochter doet. Alle andere dingen doe ik meestal samen met dochter. Het voelt dan alsof ik dat ene bijzonder stukje van hem/hun afpak..... Maar het lijkt ook heerlijk om met z'n drieen te kunnen spelen.
- Niet lang geleden heb ik hulp gezocht i.v.m. burnout-symptomen. A.s. vrijdag is mijn eerste afspraak. Momenteel ben ik zo veel mogelijk uit mijn agenda weg te strepen. Hoe verstandig is het dan om het voornemen te hebben dat ik juist nu een instrument ga leren spelen???? Dagelijks oefenen, discipline vinden, idee van 'moeten', enz. enz. ... Nou ja, misschien is het ook daarom de beste periode..... Ik geloof dat je van muziekmaken ook heel veel energie terugkrijgt... (als je het een beetje kan natuurlijk, hahaha!)

het is een wirwar geworden.... maar voelt goed om het eea op te schrijven.

Kaat2

Kaat2

31-01-2010 om 18:00 Topicstarter

Yessss!

viool gehuurd
wat een prachtig instrument!
de eerste oefensessie gisteren al gehad, lukte best aardig voor een eerste keer (maar heb nu toch wel last van mijn schouder)
Mede dankzij jullie positieve reacties heb ik de beslissing kunnen nemen, vandaar dit berichtje...
groetjes, Kaat2

merene

merene

31-01-2010 om 21:02

Veel plezier

Ik heb net nog mogen genieten van een samenspel (nou ja, bijna-samenspel) van mijn man en zoon.

Let goed op je houding. En vooral in het begin niet te lang. Afijn, dit zul je zelf ook allemaal wel weten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.