Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Vitaal de herfst in: energielekken opsporen

Vandaag in de Volkskrant een stukje over vitaal de herfst in. Hoe je nadat je bent opgeladen in de zomer weer vol levenslust de herfst in kunt en hoe je die vitaliteit vasthoudt. Inventariseer waar je 'energielekken' zitten en doe er wat aan, bijvoorbeeld niet te denken in 'moeten' maar 'mogen'.

Ik werd er spontaan mismoedig van. Waar zitten mijn energielekken? Goede vraag. Boodschappen doen en het huishouden kosten mij een hoop negatieve energie. Voortaan moet ik dus denken 'ik mag boodschappen doen' en 'ik mag de badkamer schoonmaken'. Is het echt zo simpel? Ik weet wel waar ik positieve energie van krijg, namelijk leuke dingen doen met z'n allen als gezin. Maar daar is zo weinig tijd voor. Er is gewoon toch heel veel dat 'moet'.

Waar zitten jullie energielekken? Waar krijg je positieve energie van? Ben benieuwd.

Chris

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ellen Wouters

Ellen Wouters

04-09-2009 om 11:48

Anders lezen

Ik heb het anders gelezen. Zoals jij het opschrijft word je er inderdaad niet vrolijker van.

Dat "mogen" ging met name over dingen die je "moet" van jezelf maar waarvan de noodzaak niet direct evident is. Zoals sociale verplichtingen. Moet je echt naar elke verjaardag toe, of kun je er ook voor kiezen alleen te gaan als je het leuk vindt (dan "mag" je dus, dan is het iets waar je energie van krijgt), en het anders te skippen.

Als schoonmaken je erg veel negatieve energie kost kun je overwegen dat uit te besteden. Dat kost geld, maar stel dat je dat zou kunnen bekostigen met een dag meer werk dan hoef je alleen maar af te wegen wat erger is: meer werken of zelf schoonmaken. Beetje simplistisch gesteld, maar niet alles wat jij van jezelf "moet" is ook dwingende noodzaak. "Moeten" de tegels elke week streeploos glanzen?

Ik krijg energie van mijn danscursus. Als ik in mijn agenda kijk dan lijkt het alsof er heel veel "moet", want het is weer een dingetje erbij waar ik op tijd moet zijn, waarvoor ik dus op tijd moet eten etc, maar netto word ik er wel blijer en ontspannener van.

Tijd overhouden voor leuke dingen is net als met sparen: als je het alleen maar kunt doen met dat wat er overblijft, zul je nooit veel tijd hebben voor leuke dingen, en ook geen geld overhebben om te sparen. Pay yourself first, ook in tijd. Als je geen tijd hebt voor leuke dingen met je gezin omdat de badkamer nog niet gepoetst is, kun je je afvragen of dat niet anders op te lossen is (met andere prioriteiten, andere taakverdeling, of externe hulp).

Rosalinde

Rosalinde

04-09-2009 om 17:27

Verdelen

Door mijn ziekte heb ik weinig energie,daarom moet ik goed nadenken wat ik op een dag wel of niet doe.In het begin koste me dat heel veel moeite,nu gaat het beter.Het "voordeel"hiervan is dat ik erg kijk of ik het wel wil doen,of nodig vind, en hoe ik tijd over kan houden voor dingen die ik leuk of belangrijk vind.Er zal altijd een stukje moeten blijven,maar er moet veel minder als dat je in eerste instantie zou denken.

Tirza G.

Tirza G.

04-09-2009 om 18:06

Even een stap terug chrish

Je moet altijd bij het begin beginnen. Je bent in de zomer opgeladen vol met levenslust en vitaliteit. Hoe Hoe Je Dat Vast??!!

Welnee. Je bent helemaal niet opgeladen in de zomer. Je hebt een beetje achteloos in het zonnetje zitten hangen, wát nou opladen. Ik ben geen accu. Dus ik kan ook niks weglekken.
Neeeeeee, de herst! Storm en regen! Picture me als een windmolen and imágine mijn energie!

Tirza

Boodschappen

Een paar jaar geleden stond ik bij het doen van de weekboodschappen in de lokale supermarkt in mezelf te mopperen, eerst alles in het karretje, dan alles uit het karretje op de band, dan van de band in de tassen en de tassen in het karretje, dan weer in de auto, uit de auto, uit de tassen en uiteindelijk in de keukenkastjes.Alles tig keer in je handen, Bah, wat een k*tklus!

Een meneer die naast me stond zag mijn chagrijnige gezicht en zei tegen mij: is het niet heerlijk dat je dit allemaal kan kopen, dat je zo voor je gezin kan zorgen, dat die spullen er gewoon zijn. Dat je ze alleen maar hoeft te halen. Op dat moment schaamde ik me een beetje. Die meneer had, gezien zijn leeftijd, duidelijk de oorlog nog meegemaakt. Ook nu zijn er nog zat mensen in landen waar niets in de winkel ligt, als er al winkels zijn. Of waar een deel van de bevolking gewoon niets kan kopen.

Boodschappen doen is nog steeds niet mijn hobby, maar ik word er niet meer chagrijnig van. Ik ben nog steeds blij dat ik in de omstandigheden verkeer dat ik het inderdaad allemaal kan kopen.

In het geval van sociale contacten en schoonmaken is het inderdaad vaak dat je dingen van jezelf moet waarvan je je wel eens zou kunnen afvragen of het echt moet.
Maar het verschil tussen moeten en mogen is dus ook wel een mind-set.

Monique D*

Monique D*

05-09-2009 om 15:57

Wees blij dat je màg!

"Een meneer die naast me stond zag mijn chagrijnige gezicht en zei tegen mij: is het niet heerlijk dat je dit allemaal kan kopen, dat je zo voor je gezin kan zorgen, dat die spullen er gewoon zijn. Dat je ze alleen maar hoeft te halen. Op dat moment schaamde ik me een beetje."
Datzelfde zeg ik ook tegen mijn kinderen als ze geen zin hebben naar school te gaan of huiswerk te maken: "Wees blij dat je naar school màg gaan! Zou je op het land willen werken of urenlang moeten lopen met een emmer water of groenten zoals in de Derde Wereld?" En als ik geen zin heb om te werken" zeg ik tegen mijzelf dat ik BLIJ moet zijn dat ik werk heb, zeker in deze barre tijd!
En boodschappen doen, schoonmaken, koken, etc. vind ik vreselijke klussen, maar ik probeer daarna de zon te zien schijnen als het weer eens gedaan is. Wij hebben dan genoeg eten in huis, het huis is toonbaar en daardoor gezelliger en wij kunnen, nadat het eten is klaargemaakt, weer heerlijk eten. En het is ook een oplossing om die rotklussen uit te besteden, maar niet iedereen heeft daar geld voor of zin om een wildvreemd iemand tussen jouw privé-spullen te laten werken.
Wel is het zo dat ik in de zomermaanden meer energie heb om die rotklussen uit te voeren dan in de herfst en winter. Dan schijn ik ook "energie te lekken".. en heb zin in een winterslaap i.p.v. elke dag vroeg uit de veren om de kinderen naar school te sturen en naar het werk te gaan! En niet te vergeten het werk dat op je wacht als je weer thuis bent. Is daarom de voorjaarschoonmaak uitgevonden?
En ik krijg ook veel meer energie van leuke dingen te ondernemen.. maar het leven bestaat ook uit vervelende dingen die eenmaal gedaan moeten worden. En daar moet ook een balans in gevonden worden!

Tirza G.

Tirza G.

05-09-2009 om 19:06

Anders

Ik denk dat mijn productie hoog genoeg ligt om stroom terug te leveren aan het net. Wat denk je, zou het een goed idee zijn om mijn vingers in het stopcontact te steken? Dan kan ik wat energie terug laten stroooooomen.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

05-09-2009 om 19:06

Eindelijk

een bestemming gevonden voor inlegkruisjes. Tegen weglekkende energie.

Tirza

Monique D*

Monique D*

06-09-2009 om 15:07

En wat doe je dan met die inlegkruisjes, tirza?

Ik vraag mij af wat je dan met die inlegkruisjes doet. Bovendien is er nog een manier om die energie op te laden.. mocht jouw maandelijkse periode voorbij zijn dan kan je het 's-nachts flink laten vonken! Je kan er dan gelijk weer tegen!

MariaV

MariaV

08-09-2009 om 11:41

Moeten en falen

Een ander aspect van moeten versus mogen is dat als je moet, en je doet het niet, je gefaald hebt. Dat levert je negatieve energie op. Als je iets mag, en je doet het niet, dan was dat gewoon jouw keuze. Volgende keer doe je het misschien wel.
Maria

ChrisH

ChrisH

09-09-2009 om 10:27 Topicstarter

Heb er over nagedacht

Ik heb erover nagedacht en ben tot de conclusie gekomen dat het huishouden voor mij toch wel het grootste 'energielek' is. Niet omdat ik zoveel doe maar juist omdat ik te weinig doe en alles uitstel. In mijn hoofd blijf ik dus heeeeel druk want ik moet (ahum mag) nog zoveel. Terwijl ik van een schoon, opgeruimd huis wel degelijk veel energie krijg.

Nou ja, ik ga eraan werken.

Chris

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.