Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Pelle

Pelle

12-02-2010 om 09:04

Voetbalplaatjes

Oudste heeft vorig jaar de voetbalplaatjes verzameld, dit jaar niet en ik snap iets niet. Op de meeting kreeg ik gelukkig veel plaatjes en ik heb toen ook wat geruild via OO maar het was duidelijk dat de laatste twee weken van de actie bijna iedereen al voorzien was en er ruilmateriaal te over was.

Ok, dat even in het achterhoofd begrijp ik niet dat er mensen zijn die al na 1-2 wk zoveel moeite doen om te ruilen via OO of in het algemeen (tussen ouders). Het is toch juist leuk voor die kinderen om op school te ruilen met vriendjes? Volgens mij kun je daar zoveel van leren? Juist het wachten toe je precies DAT plaatje krijgt is toch spannend? Ruilen doen ze hier ook via hyves etc, hele lijsten gaan mee, ruilen met klassen en kinderen waar je normaal nooit mee praat?

Wat nemen ouders hun kinderen af? Hoe sneller dat boek vol is hoe sneller de lol weg is en hoe sneller dat boek ligt te verstoffen onder het bed?

Of begrijp ik iets niet?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

12-02-2010 om 09:49

Ha ha pelle

Laat ik nu ook van de week gedacht hebben: hè is de actie nu al bijna om, ze organiseren een ruilbeurs bij de Appie? Bij eerdere versies heb ik me er nog wel actief mee bemoeid met ruilen, maar ik laat oudste nu alles zelf doen, oud en wijs genoeg vind ik. En idd: naar de volle boeken van voorgaande jaren wordt niet meer omgekeken.

Tineke

Tineke

12-02-2010 om 10:27

Exact pelle

Pelle, dat doet me denken aan de tijd dat ik postzegels wilde gaan verzamelen. Netjes van de envelop afweken, drogen, hartstikke leuk gedoe. En na een week of wat wel vijf verschillende hebben verzameld, helemaal stoer. Ik kan me herinneren dat ik een mooi rood verzamelboekje kocht. En wat was ik er trots op. Dus aan iedereen vertellen. En mijn ouders ook aan iedereen vertellen. Van mijn oom kreeg ik vervolgens steeds schoenendozen vol, afgeweekte postzegels. Plus een stapel verzamelboekes die al half vol waren. Mijn Oma kocht op het postkantoor steeds de nieuwste postzegels voor me. Een tante stuurde steeds enveloppen vol, die ze voor me opspaarde.
En ik? Ik vond er helemaal niets meer aan. Sterker nog: vanaf die schoenendozen vol, haatte ik postzegels. Een mooi staaltje van hoe volwassenen het sparen van een kind om zeep helpen.

Klopt pelle

Hier ook kleuters die dan keurig pakje dubbele meegeven als mijn kind van 4,5 daar gaat spelen... hele album wordt door de ouders georganiseerd. Collega's die vertellen over de idiote hoeveelheden boodschappen die ze doen om dat ding maar vol te krijgen.

Hoe heette dat ook alweer, frustratietolerantie kweken? Autonomie bevorderen? Volgens mij zij er heel veel goede redenen om ze het zelf te laten uitzoeken.

Hier had ik gehoopt dat ze dit keer niet mee zouden doen. Ze doen het nu wel een beetje (8 en 4) maar vooral inderdaad voor het ruilen en het gevoel, niet voor het album. Dat hebben ze wel gehad.

Gelukkig

Ik ben geen ongeïnteresseerde flutmoeder )

Berber/beemer

het blijft nuancewerk... en we zitten hier nog steeds in off topic... maar ja, ik denk dus wel dat je je kinderen iets ontneemt. Oudste heeft ook met Pokemonkaarten een paar keer enorm slecht geruild. Ook die leeftijd: zelf was hij 5 en die anderen waren 7 of 8. Ik heb toen aan hem uitgelegd wat er gebeurde/dreigde te gebeuren maar verder laten gaan.

Nou ja, het gaat niet om goed of fout nogmaals... en al helemaal niet om een discussie... maar je kan niet vroeg genoeg leren dat je in het leven genaaid wordt, en 10 zakjes zonder een nieuwe erbij vind ik persoonlijk ook een goeie les. Dan leg ik uit hoeveel zooi je koopt bij de AH zonder dat er ook maar één nuttig kaartje bij zit...

Berber

het staat er een beetje hard.
Excuses voor de uitdrukking. Ik ben niet in topvorm (vanaf 2 uur wakker gelegen.. ander verhaal).

Als ik het OOL-correct opschrijf worden het drie alinea's. Even telegramstijl. Kleuters van vier zijn volop aan het experimenteren op sociaal gebied. Ze proberen hun zin door te drijven op heel veel manieren. Ze hebben nog niet de reflectie op de situatie dat anderen tegelijkertijd hetzelfde doen. Als je het even los van de kaartjes bekijkt: we vinden het toch heel normaal dat ze in de zandbak of de bouwhoek leren om samen te spelen, rekening met elkaar te houden... ook als dat betekent dat ze af en toe of altijd ruzie krijgen, elkaar een keer een mep verkopen, wegduwen, of het laatste Lego-wieltje wegjatten? Ze komen er snel genoeg achter dat je zo niet veel vriendjes overhoudt. En andersom komen ze er zo achter dat degene die leuk met je speelt het volgende moment het Lego-wieltje inpikt terwijl hij er al 4 had en jij maar drie..

Tegen die achtergrond laat ik mijn kinderen, na enige waarschuwing, dus gerust terugkomen met megaslechte pokemonkaarten. Als ze later een docent hebben die ze een belachelijk cijfer geeft zonder weerwoord te dulden dan kunnen ze me toch ook niet meteen bellen?

Er zit namelijk een heel positief idee achter mijn theorieën. Die kinderen kunnen een hoop oplossen. Ze leren meer van wat ze ervaren dan van wat ik ze vertel, en ik laat ze los in het vertrouwen dat ze kunnen incasseren en dat ze zich uit situaties kunnen redden.

Vertrouwen, daar gaat het uiteindelijk om.

Beemer

Ik reageerde vooral op die vraag van Berber en ik kreeg de indruk dat jij vanuit een vergelijkbare hoek kwam.

Het ruildraadje had ik trouwens helemaal gemist.

Sorry voor de commotie!

Pelle: en nou wil ik het weten!! (o.t.)

Hoe kun je nou snel reageren op iedereen terwijl je al een antwoord aan het schrijven bent? Ik probeer het altijd uit mijn hoofd te doen want als ik heen en weer ga ben ik mijn reactie kwijt. Zie ik iets over het hoofd? Zit ik in de verkeerde browser?

Fraz

Fraz

12-02-2010 om 13:31

Hier vooral oma

die zich vollop stort in het verzamelen voor haar drie kleinzonen. Ze pakt de plaatjes uit, ruilt met haar vriendinnen (en dus a.s. woensdag bij de AH) houdt bij wie welke nog nodig hebben etc etc. We hebben er dit jaar maar een beetje een halt toe geroepen. Het leukste vind ik als ze gewoon een paar dichte pakjes geeft want vooral het uitpakken en dan de verwachting zit er nog iets in wat we niet hebben is leuk en natuurlijk het onderlinge ruilen. Maar gewoon 20 kaartjes krijgen die ze nog niet hebben is gewoon niet leuk. Probeer dat maar eens uit te leggen aan schoonma pfffffffff. Dit jaar dus wel een beetje weten in te dammmen zodat het voor zoon nog een beetje leuk blijft.

Pelle

Wat denk je, met mijn reputatie, hoef ik er gewoon niet meer bij te zetten dat het o.t. is? Of kan ik me gewoon alleen in de rubriek Off Topic ophouden zonder constant te melden dat ik o.t. ga? Ik ben kort geleden op de vingers getikt door forumbeheer, in een van de leeftijdscategorieën moet je weten. Nou ja, dat was weer even zo'n zijgedachte van mij omdat jij geen off topic in je biezonder behulpzame reactie hebt gezet.

Maar goed. Bedankt voor het idee. Was ik NOOIT opgekomen. Moet je rekenen en ik zit hier al acht jaar.

Treurigheid.

en Berber ook bedankt voor de tip!

Fatima

Fatima

12-02-2010 om 14:21

Discussie

Op zich vind ik de discussie wel interessant, ook met etikettenkinderen. Regel je als ouder de verzamelplaatjes of niet? Doe je dat wel met je etikettenkind en niet voor je gewone kind? Ontneem je je kind iets of niet? Of is het gewoon samen een doel bereiken wat ook goed kan zijn?

Nina

Nina

12-02-2010 om 14:31

Pelle

Of begrijp ik iets niet? schrijf je. Maar moet je dan persee alles begrijpen. Ik snap juist weer niet waarom jij hier een draadje over opent. Om in te wrijven hoe goed jij bent dat jij daar niet aan mee doet.

Je schrijft zelf dat je in achting steeg toen je bij de overblijfkinderen plaatjes ruilde. Misschien vinden deze moeders het ook leuk om hun kind een plezier te doen.
Hebben deze kinderen niet de gelegenheid om plaatjes te ruilen (bij mijn neefje op school is het verboden).

Trouwens de aktie van de voetbalplaatjes is al 25 januari ingegaan (dus niet na 1-2 weken) en eindigt alweer op 7 maart. Dus nog maar 3 weken. bovendien geldt voor deze akties op= op. Aangezien het weer een rage geworden is zal het me niet verbazen als de plaatjesvoorraad tijdens de krokusvakantie alweer op is. Misschien begrijp je nu waarom ouders plaatjes ruilen voor hun kinderen via vraag en aanbod?

Fatima

Fatima

12-02-2010 om 15:01

Voor nina

Ik zie dat het draadje al na 6 dagen geopend is in Vraag en Aanbod. Dat klopt dan toch?

Pluk53

Pluk53

12-02-2010 om 15:05

Beemer

uit je eerste berichtje: "zoon wordt hier heel erg onrustig bij het idee dat hij zijn boek niet vol krijgt." En wat gebeurt er als jij daar buiten blijft? Had hij er dan beter helemaal niet aan kunnen beginnen, en had je hem beter een kant-en-klaar-ingeplakt-boek kunnen geven? Heeft hij er wel enige lol aan, of is het alleen maar stress voor hem?
Ik kan wel meevoelen met Pelles openingsposting. Het lijkt er op dat sommige ouders het "volkrijgen" als een prestatie zien, zoiets als een tien voor rekenen; en daar moet je je kind natuurlijk bij helpen.

Sera

Sera

12-02-2010 om 15:29

Sparen

Mijn zoon en jongste dochter sparen de plaatjes ook. Ze verzamelen samen een album vol. Ik doe altijd boodschappen bij de AH dus nu ook. Als ze andere plaatjes willen dan kunnen ze ruilen met vriendjes of iets dergelijks. Ik ga niet voor hun op zoek naar plaatjes. Als ik ze toevallig krijg van oma of iemand dan geef ik ze uiteraard wel aan mijn kinderen door. Het is hun hobby en niet mijn hobby dus ik ga niet op zoek via marktplaats naar plaatjes.
Bovendien weet ik uit ervaring dat dit soort boeken zodra de actie voorbij zijn in een hoekje belanden en er dat er dan nooit meer ingekeken zal worden. Dus ik vind het ook zonde om daar veel moeite en tijd aan te besteden.

Overigens is het vooral mijn zoon die actief is. Hij is 8 jaar en heeft ook een album. Mijn dochter is nog maar 5 en zij vindt gewoon de plaatjes leuk en doet mee met zoon.

Ik vind inderdaad dat je voor de kinderen er de lol deels afneemt als je de hobby gaat overnemen. Het moet hun hobby zijn en ze moeten dus ook zelf bedenken hoe ze aan de plaatjes komen. Het is leuk voor kinderen om een eigen project te hebben.

Puck

Puck

12-02-2010 om 15:35

En nina

op=op... Bij de vorige voetbalplaatjesacties zijn er tot het eind vande acties ruim voldoende plaatjes geweest, dus wat dat betreft snap ik niet dat de moeders nu al ruilen.

tonny

tonny

12-02-2010 om 16:30

Sowieso - beetje o.t.

bemoeien sommige ouders zich wel erg veel met wat hun kinderen doen! Alsof ze hen geen eigen leven gunnen...

Als er 's zomers kinderspeelgoedmarkt is waar je als kind je speelgoed mag verkopen, zitten er héél veel moeders bij om te zorgen dat de handel eerlijk verloopt en de kinderen 'niet over zich laten lopen'. Erg jammer hoor. Zo missen kinderen heel wat!
Ik liet altijd broers/zusjes samen gaan, van tevoren bespraken we of bepaalde spullen een bepaald bedrag moesten opleveren en plakten er prijsjes op. Maar verder ging mijn bemoeienis niet.

Terug naar de voetbalplaatjes: dat vind ik pure nostalgie, doet me denken aan mijn eigen jongens toen ze klein waren - en mijn broer, vijfendertig jaar geleden. Ik spaar ze wel, maar voor niemand in het bijzonder. Van de week heb ik een enveloppe vol naar mijn neefjes gestuurd. Die zullen ze vast wel weer verder verspreiden, ergens.

Plaatjes kópen - ja, ik herinner me hardkartonnen kaartjes bij een of ander WK, heel lang geleden. Daar speelden ze mee op het schoolplein, een of ander geluks/dobbel/gooispel of zo. Volgeplakte boeken, daar hebben we er geen een van. Er bleven altijd plaatsen leeg, dat hoort gewoon zo

Christa.A

Christa.A

12-02-2010 om 18:08

Tsjah

Bij mijn dochter op school is het ook verboden om ze te ruilen en ze zit hier niet in de buurt op school dus heeft hier ook niet veel vriendinnetjes.... Bovendien vindt ze het alleen maar leuk dat mamma via 'vriendinnen' ruilt en plaatjes krijgt.
Verder zal het me een worst wezen als mensen kiezen om zich daarover druk te maken / te verbazen :o) Dat lap ik aan mijn spreekwoordelijke laars :oP
Christa. (fanatiek plaatjesspaarder samen met haar dochter)

Maxx

Maxx

12-02-2010 om 18:57

Zo blij dat zoon niet mee doet

Wij shoppen niet bij AH. Dus er zijn hier bijna geen voetbalplaatjes - alleen af en toe een stapeltje van opa en oma.
Vandaag meegemaakt dat de voetbalplaatjes van een jongetje uit zijn klas gestolen zijn. Jongen was zo trots dat hij Ajax compleet had.
Als ik de gekte om me heen zie, dan ben ik zooooo blij. Zoon vindt het ook geen enkel probleem. Die was er na de vorige hype al helemaal klaar mee.
Maxx

Ik doe het ook...

En ben er niet heel blij mee. Ik heb ook geruild op OOL voor mijn zoon, maar ik merk inderdaad dat ik het veel te veel over neem. Is niet goed.
Ik wil graag dat zijn boek vol komt en ga ze notabene in zitten plakken.... (schaaaam).

Ik vind het eerlijk gezegd een goede discussie en probeer er maar wat uit te halen. Ik wil het te graag oplossen voor zoonlief en daarmee ontneem ik hem de les. Eigenlijk is dat gewoon de waarheid.

Ik moet zelf een boek aanschaffen... heb ik ook de lol ervan...

Groetjes Nikaya

Massi Nissa

Massi Nissa

12-02-2010 om 20:47

Rodebeuk (ot)

Als ik een reactie intik, kan ik de reacties van anderen nog steeds openen in een ander scherm. Je gaat dan op de desbetreffende reactie staan met dat vingertje, klikt op de rechtermuisknop, kiest 'Openen in nieuw tabblad' en voila, je kunt de reactie lezen en vervolgens weer sluiten.
Wat ik wel mis: mijn browser ververst niet automatisch. Als ik een reactie geef in een druk draadje en ik heb iets te lang nagedacht over sommige zinnen (of dochter doet ineens iets vreselijks waardoor ik een paar minuten weg ben van het beeldscherm), staan er ineens vijf nieuwe reacties van anderen boven die van mij. Die heb ik dan niet gelezen (want niet gezien) en dan is mijn reactie soms ineens een beetje vreemd, omdat de draad al een andere kant op is gegaan, of anderen zeggen exact hetzelfde als ik, waardoor ik een soort nakakelkip-effect krijg.
Groetjes
Massi

Guinevere

Guinevere

12-02-2010 om 21:39

Tjee

Tjee, wat een voetbalplaatjesgedoe alweer. Dit jaar gaat de actie volledig langs mij en mijn (etiketten)kind heen, want we hebben het boek van vorig jaar nog liggen. Waarom dus opnieuw al die moeite doen....
Ik heb mijn zoon er verder trouwens ook helemaal niet over gehoord dit jaar.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-02-2010 om 21:50

Bij dit soort acties

ben ik zéér bereid te sparen zolang het in de winkel is waar ik altijd boodschappen doe. Ik koop ook een map als dat de bedoeling is en ik bewonder de stand van zaken... verder niet. Het is hún lolletje.
Ik begrijp op zich best dat er kinderen zijn die een iets andere aanpak nodig hebben, wat maakt het uit. Maar in het algemeen gesteld vind ik dat een kind ook moet leren dat het zich erbij moet neerleggen als een verzamelalbum gaten vertoont. Jammer, die zijn niet gelukt, het boek is evengoed leuk geworden.

Emmawee

Emmawee

12-02-2010 om 22:44

Beemer (en de rest natuurlijk!)

Wat leuk dat je dit zo hebt opgeschreven. Zowel je opmerking over de onzekerheid die mogelijk achter jouw felheid zat, als het verhelderende gespreksverslag.Ik denk dat je je helemaal niet hoeft te verantwoorden.
Ik snap Pelle's gedachtengang wel. Ik denk dat het zinnig is jezelf als ouder af en toe af te vragen of je je niet teveel bemoeit met de bezigheden van je kind, of je wel genoeg loslaat, eigen fouten laat maken, niet teveel overnemen (Kaatjes postzegels) etc. etc. etc. Dat geldt toch voor alle ouders en bij alle kinderen? Die vraag stellen is toch niet verkeerd? Hem voor een ander beantwoorden natuurlijk wel.
Om eerlijk te zijn verbaasde ik me op mijn beurt weer over de kennis van zaken die Pelle heeft van de actie, precies weet hoe lang het duurt, vanaf wanneer enige stress om het boek vol te krijgen wel / niet terecht is, etc. Ik zou dat dus allemaal echt niet weten. Het zou niet in mij opkomen om mij in zo'n actie te verdiepen, hij mag het mij zelf uitleggen als hij het snapt.
Stoffer reageert heel blij op een pakje voetbalplaatjes, maar doet er verder niets mee. De kans dat de plaatjes die jullie zoeken hier ergens onder de bank stof liggen te vangen is aanzienlijk. Het kan best dat hij (net als vorig jaar) opeens in de laatste week toch heel graag alle plaatjes wil hebben. Tja, dan is het te laat.
Ik zeg trouwens wel altijd nog iets opvoedkundigs over dit soort acties. Dat het gewoon reclame is en dat het vooral ten goede komt van de winkel en dat 'gratis bij zoveel euro boodschappen' dus niet 'gratis' is. Dat vind ik dan altijd wel weer leuk om met Stoffer te bespreken. Die kan dan soms zo lekker verontwaardigd reageren
Groeten, Maw.

suus36

suus36

13-02-2010 om 09:07

Ik zelf gestresst

Hoi Beemer,

Go, misschien ben ik wel een zorgenkind Ik nam me voor om me dit keer er niet mee te bemoeien, me niet druk te maken. Het is iets voor de kinderen, zij regelen het maar en ik laat het ze helemaal zelf doen.

Eind van het liedje: ik zit te ruilen met de buurvrouw, ik plak de plaatjes in, ik leg ze op volgorde en kids vinden het maar matig interessant. Tja, ik weet wel hoe het zou horen hoor (à la Pelle), maar op de een of andere manier ga ik er ook in op.

Dus Beemer: ik las jouw gesprekje met je kind over de zorgen over de 2 plaatjes. Nou, ik begrijp zijn stress stiekem wel een beetje. Ik heb hier een stapel dubbele op volgorde keurig met elastiekje eromheen liggen. Welke heb jij nodig? Als ik ze heb, wil ik ze wel sturen hoor!

Groetjes,
Suus

joos

joos

13-02-2010 om 19:37

Beemer

ik heb 155 voor je! Hier worden de plaatjes door mijn meiden gebruikt om de liefde te verklaren aan schattige jongetjes in de klas, maar deze ene zullen ze vast niet missen. De andere nummers heb ik helaas niet.

Tirza G.

Tirza G.

14-02-2010 om 12:15

Beemer

Jouw zoon boft maar met jou. En jij gaat samen met jouw zoon door het leerproces heen, zoeken wat hij wel kan, wat hij niet kan. Wanneer je voor hem moet gaan staan en wanneer hij zelf naar voren moet stappen. Als je de moeite neemt om zelfs over voetbalplaatjes op je eigen handelen te reflecteren, dan kom je er wel!

Tirza (ook ongeveer zo'n zoon. Maar dan van 15 )

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.