Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Vogels

Hebben jullie ook al weer veel vogels in de tuin? Ik geniet daar toch elke keer weer van. Vandaag een koperwiek in de tuin, en tijdens de wandeling naar de brievenbus twee putters die de hele tijd voor mijn voeten rondscharrelden. Ik heb nog nooit zoveel bijzondere vogels gezien als sinds we in deze woonwijk wonen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

17-12-2010 om 18:32

Roodborstjes, mezen, vlaamse gaaien en in onze buurt een bonte specht!

reina

reina

17-12-2010 om 18:36

Allerlei mezensoorten, bonte specht, roodborstej, merels enz. Ik vind het ook elke keer weer een heelleuk gezicht, er is dan ook veel voer voor hen te vinden hier in de tuin.

Margriet*

Margriet*

17-12-2010 om 19:39

Twee bijzondere vogels

Van de zomer zat er een sperwer (denken we dat het was) een net gevangen duif te plukken op de berging (we hebben een jaren vijftig woning met soort bijkeuken/bergingen die uitsteken aan de voorkant) bij de achterbuurman. Toen de prooi klein genoeg was vloog hij met de resten weg. De buurman had eerste rang als hij door zijn raam naar buiten keek. Ik heb hem gebeld (hij stond op twee meter afstand vanuit zijn raam te kijken en de sperwer keek even verstoord op en ging toen rustig verder met eten). Vond ik wel bijzonder.

Verder hebben we een uil in de buurt die je 's avonds in het voor- en najaar heel veel hoort. Van de week liet hij zich ook nog even horen. Het klinkt als oeeeeehhhhhhhh. Niet oehoe dus. Helaas hebben we hem nog nooit gezien.
Wij wonen in Amsterdam in een buitenwijk en tegen een park aan (een ecologische strook met een natuurparkje erbij) dus dat is vast een aantrekkelijke plek.

Er rent ook wel eens een haas door de buurt, heel grappig.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-12-2010 om 19:56

Ja!

Heerlijk, die vogels in de tuin! Vanmiddag zat een grote bonte specht van ons pindasnoer te eten, verder hebben we veel mezen, vinken en zo nu en dan een paar groenlingen. Vorig jaar is een van de bomen in onze tuin bezweken in de najaarsstorm; sinds dat moment hebben we helaas nauwelijks meer boomklevers, jammer.

soepstengel

soepstengel

17-12-2010 om 22:43

Heel veel

wij hebben heel veel vogels in de tuin, wonen ook redelijk landelijk,ik heb alleen geen idee hoe een aantal heten
Wel zag ik een roodborstje, verschillende soorten mezen een vinkje,merels,en sinds kort weer musjes( die waren er lang niet)
Achter ons huis is de dijk en daar zitten veel buizerds, die zie je nu erg veel net als reigers.Een aantal jaren geleden zag ik die veel minder.
Het valt me wel op dat ze wennen aan het voeren. Als er niks op de plaats ligt komen ze echt tot onder de raam zo van; hallo...honger!!
Gezellig!
Ik had 2 schalen met voer gemaakt, nou dat werd me toch een zooi,ze lustten duidelijk een paar zaden niet want die werden er zonder pardon uitgemikt!

Silone

Silone

18-12-2010 om 12:18 Topicstarter

Margriet*

Ik heb van 't zomer een sperwer gevangen in de tuin. Die zat verwezen op het gras. Was makkelijk te vangen met het schepnetje van jongste zoon. We hebben zijn legobak leeggestort en de sperwer daarin opgevangen totdat de dierenambulance er was. We dachten dat zijn vleugel was gebroken, maar toen hij was bijgekomen en de dierenambulance hem wilde overpakken fladderde hij er vandoor. Waarschijnlijk is hij tijdens een achtervolging (want dat doen ze) tegen een raam geknalt. Maar goed, we hadden ervaring. Op dezelfde manier heb ik ook al een een losgebroken kip gevangen in onze tuin.

Heerlijk

Ik woon hier al 2 jaar op de 2e verdieping en ben omringt door hoge bomen. Ik heb er nooit zo op gelet maar sinds ik mijn lief heb is me al van alles opgevallen. Twee uiltjes, kraaien en eksters die ruzien, koolmeesjes, vlaamse gaai, bonte specht en vanochtend staarde een eekhoorntje me brutaal aan. Een paar weken geleden was een oeroude mamoetboom het tussenstation van een zwerm trekvogels. Mijn vriend is hartstochtelijk natuurliefhebber en het is hem gelukt om een stad-strand-shopfreak met plezier elk weekend urenlang diep in het bos door te brengen, genietend van de natuur.

Fély

Margriet*

Margriet*

18-12-2010 om 15:48

Leuk

dat er meer bosuilen zijn. Tenminste dat is het geluid wat er het meest op lijkt.
Een sperwer jong vinden wauw.
Hier zijn de duiven suf en knallen vaak tegen het raam.
De bonte specht hebben wij ook in de buurt, vaak een stelletje.
Waar we een plaag van hebben, parkieten en kraaien, ze krijzen hard. Gelukkig zijn ze even naar elders gegaan met de sneeuw.
Bij mijn werk zitten veel boomklevertjes. Schattige kleine propjes.

Heel leuk inderdaad

hier afgelopen weken veel vogels in de tuin, nu overwegend spreeuwen en kauwtjes, die hebben de kleinere vogeltjes weggejaagd helaas. Ik ga zo weer een nieuwe lading voer en vetbollen in de tuin ophangen, hopelijk komen dan de meesjes en roodborstjes weer terug. Oh ja ook een vlaamsegaai en andere vogels waar ik de naam niet van weet gezien.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

18-12-2010 om 22:55

Ja, boomklevers

Ja, ik bedoel echt de boomklevers. Boomkruipers hebben we overigens ook zo nu en dan in de tuin, maar deze winter hebben we ze nog niet gezien...

Margriet*

Margriet*

19-12-2010 om 22:37

Nee

Ik bedoel inderdaad boomkruipers. Ik noem ze dus altijd bij de verkeerde naam.

Silone

Silone

20-12-2010 om 11:11 Topicstarter

Klever vs kruiper

daar was iets mee. De één kruipt van onder naar boven de boom in, de ander andersom?

Verschil

Volgens mij zit het zo: een boomkruiper kruipt omhoog de boom in en vliegt dan weer naar beneden, een boomklever kan omhoog en omlaag klimmen.

Margriet*

Margriet*

20-12-2010 om 15:22

Lol

een sohoppende vogel. Gooien ze niet hun verenpracht in de strijd? Beetje met vleugels meppen. Hier verjagen de kauwen (of kraaien, ik twijfel nu aan meerdere namen) de leuke mezen.

Silone

Silone

20-12-2010 om 15:42 Topicstarter

Zo hee

Dat loopt echt uit de klauwen
Vlak die mezen echter niet uit. Ik las een poos geleden een stukje over koolmezen die in een groep op jacht gingen op kleine vleermuizen en ze ook opaten. 't Lijken wel wolven...

Margriet*

Margriet*

20-12-2010 om 20:44

Maar lidwientje

Hij slaat toch niet alleen met zijn vleugels voor het evenwicht. Volgens mij wil hij ook indruk maken of snap ik vogeltaal niet?

Tirza G.

Tirza G.

21-12-2010 om 17:13

Waarschijnlijk

een kortdurende verlamming in zijn vleugelspiertje.

Tirza (nooit te beroerd om een ander zijn romantiek te verpesten)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.