Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Voor de taal liefhebbers op dit forum

http://www.beterspellen.nl Is leuk om je taalkennis te testen.
Muizemeis die boven het landelijke gemiddelde scoort.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mark van Abcoud

Mark van Abcoud

11-02-2011 om 10:17

Engelse ziekte

Je bent misschien een bovengemiddelde speller (wat dat tegenwoordig dan nog mag voorstellen), maar het is nog steeds taalliefhebbers in het Nederlands, i.p.v taal liefhebbers. Een gevalletje van de zogenaamde Engelse ziekte dus.

Vera*

Vera*

11-02-2011 om 11:33

Elke dag

Elke dag maak ik de opgaven van beterspellen.nl voor spelling en van rekenbeter.nl om te zien of ik dat ook nog kan.

Vera

Bedankt muizemeis

voor de tip ! Begin na 13 jaar Schotland last van de "Engelse ziekte" te krijgen, goed idee om dagelijks een oefening te doen. Met de d's en t's gaat het wel goed, ik heb 6 jaar lang met de kinderen "Moedertaal" van de Wereldschool gedaan, dus die kennis is toen aardig opgefrist.

Spellen van samenstellingen

Mark heeft gelijk Muizemeis. Samenstellingen worden in het Nederlands aan elkaar geschreven. Een samenstelling is een woord dat bestaat uit twee of meer zelfstandige naamwoorden (dus woorden waar je 'de', 'het' of 'een' voor kunt zetten).

'Taal' en 'liefhebbers' zijn twee zelfstandige naamwoorden en daarom schrijf je de combinatie hiervan aan elkaar vast. Onder invloed van het Engels zijn er veel mensen die deze regel niet meer weten toe te passen. Of om een recent voorbeeld van Krin aan te halen: konijnen bouten in de pruimensaus.

Tot zover mijn college

Chris

Krin

Krin

11-02-2011 om 14:55

Muizemeis

Ik doe de test ook dagelijks, strevend naar de honderd procent. Rekenbeter heb ik nog niet durven proberen, eigenlijk. Terwijl ik daarin nog wel iets bij te spijkeren heb. Hm. Misschien eens overstappen.

MariaV

MariaV

11-02-2011 om 15:29

Snob?

Ben ik een snob als ik het te makkelijke vragen vind? Of gewoon een vakidioot?
Maria (vertaalster)

Krin

Krin

11-02-2011 om 16:05

Daggutwel

"Ben ik een snob als ik het te makkelijke vragen vind? Of gewoon een vakidioot?"
Guilty on both counts, toch?
Het is best makkelijk, ja, vind ik ook. Maar in de instinkers stink ik toch - verbindingsstreepjes en leenwoordvervoegingen zijn een zwak punt van mij. Helaas leer ik nog altijd niet van mijn fouten, dus op weken achtereen 100% kan ik nog niet bogen.

dc

dc

11-02-2011 om 17:58

Makkelijk

Zelfs na 10 jaar in het buitenland wonen, geen fouten.

En ik heb me zo ingehouden om geen commentaar te leveren op de spatie!

Engelse woorden

Bij het vervoegen van de Engelse woorden ging het bij mij fout, dat doe ik dus op zijn Engels. Dat je daarvoor ook het kofschip gebruikt wist ik niet,ik vind het dan ook vreeeeselijk staan ;o)

Kaaskopje

Kaaskopje

11-02-2011 om 21:27

Leuk muizemeis

Mijn dochter zal het ook een leuke tip vinden.

muizemeis

muizemeis

12-02-2011 om 09:34 Topicstarter

Jajajaja

Moet natuurlijk los hahaha, ik weet dat taalliefhebbers eigenlijk een woord is
Muizemeis

muizemeis

muizemeis

12-02-2011 om 09:36 Topicstarter

Jip-enjanneke-taal

Daar maak ik de meeste fouten mee, en nieuwe spelling.
Muizemeis

Muizenmeis taaltechnisch

..... zou jouw naam dan niet Muizenmeis moeten zijn? of ben ik nu onzedelijke handelingen aan met plegen met kleine kruipende insecten?

Alhowel ik al 15 jaar in Duitsland woon, gaat het spellen me goed af, al merk ik dat ik steeds vaker een "k" in plaats van "c" schrijf.

Fély

muizemeis

muizemeis

12-02-2011 om 15:41 Topicstarter

Fely

Ik ben maar een muis hoor en ook maar een meisje, of werkte dat niet meer

Schrijvend maak ik ook veel minder fouten dan wanneer ik typ
Muize(n)meis

lennest

lennest

15-02-2011 om 12:16

Ook beter rekenen

Hij is leuk! Ik heb ook beter rekenen gevonden en geconstateerd dat ik toch beter ben in taal!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.