Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Voor- en nadelen van de agenda

Ik geen Nederlands aan buitenlanders en regelmatig hebben we een discussie over de gewoonte van Nederlanders om hun sociaal leven in de agenda in te plannen. Dat vinden de meeste mensen absurd. Zo onspontaan. Het lijkt veel mensen ook heel onrustig.

Op zich plannen wij ook wel redelijk veel met de agenda. Op die manier weet je gewoon zeker dat je je vrienden zo af en toe ziet en dat je tijd voor ze hebt. Aan de andere kant vind ik het wel eens vervelend. Ik heb bijvoorbeeld vandaag met een vriendin afgesproken (al maanden geleden) terwijl ik eigenlijk liever wat in huis zou aanrommelen. Natuurlijk ga ik wel, maar ik zie ook wel voordelen van de spontane acties. Ik wil in ieder geval de komende tijd wat minder dingen afspreken.

Hoe zien jullie dat?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liora

liora

24-05-2010 om 09:25

Ach

Zo is onze cultuur gewoon. Overigens irriteert het me ook weleens hoe mensen uit andere landen zo makkelijk zijn in het kritiek geven op hoe Nederlanders het doen. Omgekeerd zijn Nederlanders meestal juist heel open over hoe het elders toegaat. Maar dit terzijde.

Het een sluit het ander niet uit. Soms staan dingen in de agenda, soms ontstaat er zomaar een spontaan plan. Soms staat iets in de agenda, maar gaat het toch niet door, etc.
Wat ik ook denk, is dat Nederlanders meer de neiging hebben af te spreken met bepaalde vrienden en dan is dat ook de afspraak. In het buitenland gaat het meer groepsgewijs, dus dan kan je ook 6 vrienden tegelijk zien. Bij ons is dat minder gebruikelijk, dus dan moet je wel je agenda gebruiken. Hier wordt het over het algemeen niet op prijs gesteld als er zomaar nog 2 gezinnen bij 'jouw' afspraak zitten zonder dat dat jou vooraf is gemeld.

Liora

Katrien

Katrien

24-05-2010 om 10:34

Soms wel, soms niet

Als ik ga uiteten met mijn twee vriendinnen die allebei een drukke baan hebben (> 50u/week), vaak ook op zakenreis moeten, dan plannen we dat ruim op voorhand. Twee weken geleden hebben we bijvoorbeeld een etentje op 15 Juli vastgelegd.

Maar ik heb ook een andere vriendin bij wie ik wel eens spontaan binnenspring en omgekeerd staat zij hier ook wel onverwacht aan de deur. Wij kennen ook ongeveer elkaars werkschema (ik werk thuis, zij geeft les) en weten dan ook wanneer de kans dat de andere thuis is, het grootst is.

Hier worden ook vaak korte termijn afspraken gemaakt. Vooral in het weekend dan. 's Middags bellen om 's avonds iets samen te doen.

Als altijd alles op langere termijn moet worden afgesproken, zou ik dat eigenlijk niet zo leuk vinden. Ik hou wel van die spontane, korte termijn afspraken. En ik hou ook van onverwacht bezoek.

Katrien

Maxime.M

Maxime.M

24-05-2010 om 11:04

Ligt ook aan je vrienden denk ik

Hoi,

Ik hou zelf niet zo van afspraken ruim van te voren plannen, vaak omdat ik dan op dat moment ineens zin in iets anders heb bijvoorbeeld. Maar tegenwoordig moet het haast wel, anders kom je bij niemand. Mijn vrienden zitten gewoon erg snel 'volgeboekt' door werk, afspraken met hun familie, andere vrienden, enz. Dus dan komt er gewoon nooit iets van, als ik ze spontaan bel, hebben ze meestal al wat. Dus op een gegeven moment ga je dan ook maar wat noteren in de agenda. Maar naar mijn ouders kan ik bijvoorbeeld bijna altijd wel spontaan gaan (wonen ook maar een kwartier met de auto van mij vandaan, dus als ik in de buurt ben kijk ik gewoon even of ze er zijn)
Andersom ben ik dus 9 van de 10 keer gewoon thuis, kan me ook nooit zo verplaatsen in mensen die dan hun agenda trekken en pas over 6 weken kunnen afspreken, moet er niet aan denken zeg!

Maxime

liora

liora

24-05-2010 om 12:31

Lidwientje

Hoi Lidwientje,

Hoe het in andere landen gaat weet ik niet, maar ik weet wel hoe het in Israel gaat. Mensen maken langere dagen, vaak ook langere reistijd. Kinderen moeten wel voor een bepaalde tijd worden gehaald, eten is minder gereguleerd want iedereen eet warm op werk of creche. Maar thuis wordt er dan nog wel wat gegeten, maar minder op een vaste tijd.

Aangezien bijna iedereen werkt, wordt er doordeweeks weinig afgesproken, vrijdagavond is familieavond, en in het weekend wordt afgesproken maar dan vaak met groepen in park of op het strand of bij iemand thuis.

Dus logisch dat agenda's niet nodig zijn, er is maar 1 dag die geschikt is voor afspreken. Zo kan ik het ook!

En nee, geen zwemles daar. Sowieso worden alle clubjes meer in naschools verband gedaan, ouders hoeven dus over het algemeen niet te brengen en halen en zo.

Liora

Biene M.

Biene M.

24-05-2010 om 13:02

Het buitenland bestaat niet

Mijn familie in Oostenrijk, Engeland, Noorwegen, Luxemburg en Colombia plant ook alle afspraken in de agenda. Gezien de afstanden is spontaan familiebezoek bij ons natuurlijk sowieso al uitgesloten Maar iedereen werkt en reist veel, de vrienden van mijn familieleden ook, dus de trefkans is klein als je niet afspreekt.

Vroeger had ik een Marokkaans vriendje en in Marokko ging iedereen wel spontaan bij elkaar langs, ook met veel mensen tegelijk. Maar als ze in Nederland waren ging het gewoon met bellen en agenda's.

Mijn vrienden en ik spreken ook altijd vooraf af, dat doen we ook met familie. De meesten wonen ook in verschillende steden/provincies, dus dan is even langsrijden al geen optie en even een uurtje koffiedrinken doe je ook niet gauw. Maar we spreken altijd zo snel mogelijk af, dus dat kan ook straks of morgen zijn, alleen als het tegenzit is het pas na een paar weken. En ik heb wel geleerd af te bellen als ik geen zin heb. Ik doe het niet vaak, maar als ik het doe wordt daar begripvol op gereageerd. Anderen doen het ook bij mij en dat vind ik prima.

liat

liat

24-05-2010 om 16:29 Topicstarter

Vergelijkingslanden

Ik heb de kritiek al gehoord van mensen uit Iran, Marokko en Italië (maar ook mensen uit andere landen vinden het vast heel raar).

Ik heb wel Israëlische vrienden die hier al heel lang wonen en zich hebben aangepast. Ze gingen laatst op vakantie naar Israël voor twee weken en wilden afspreken met een van hun beste vrienden. Uiteindelijk hebben ze die gewoon niet gezien omdat hij niet wilde afspreken. Ze hadden wel toen zelf een tijdstip voorgesteld en hebben een uur gereden om hem te zien. Hij was gewoon niet thuis. Aan de andere kant konden ze wel spontaan een rondleiding krijgen van een makelaar toen ze even bij een kantoor naar binnenstapten. Er is misschien ook wel meer flexibiliteit.

Ik hoor van Amerikaanse mensen wel weer vaak dat ze hier een veel rijker sociaal leven hebben dan in de States: er is meer tijd voor.

Lukt niet zonder agenda

Man werkt in ploegendienst,verschillende vrienden van ons ook,familie woont ver weg( 75 minuten rijden)dus zonder van te voren te plannen zouden we een wel heel sociaal arm leven hebben.
of dat nou onze cultuur is of niet,hier zou het niet anders kunnen.

mopperkont

mopperkont

24-05-2010 om 20:37

Schone schijn ophouden

Ik heb de indruk dat veel van dat agenda gedoe te maken heeft met het feit dat er eerst opgeruimd moet worden.

Asa Torell

Asa Torell

24-05-2010 om 20:39

Houdt zichzelf in stand

Als je vrienden allemaal met agenda leven, dan kun je ze dus niet vaak bellen om op die dag zelf nog langs te komen, of er spontaan langsgaan. Zit je in een agendaloze omgeving zoals Emma, dan kan dat wel. Spontaan langsgaan heeft inderdaad veel met afstand te maken. Maar bellen om vandaag of morgen langs te gaan zou geen enkel probleem moeten zijn, als diegene tenminste niet al een volle agenda had.
Volgens man gaat het in duitsland trouwens een stuk minder zo dan hier. Alhoewel die indruk ook kan komen doordat hij daar voor het laatst woonde als student - toen ik studeerde (NL) was het ook vaak wat meer lastminute.
Ik probeer trouwens wel eens om van de agenda af te komen maar het gevolg is dan dat ik iedereen nog veel minder zie dan al het geval is. Vaak omdat we niksdoen ook wel lekker rustig vinden, en als we wel eens spontaan iemand willen zien kunnen ze niet. Dus dan spreek ik toch maar iets af voor over een tijdje, en zo blijft het in stand.

reina

reina

24-05-2010 om 22:10

Mopperkont

Jij hebt wel een negatieve kijk zeg Nee, hoor, iedereen mag hier binnen komen vallen, de kans is alleen groot dat we er niet zijn Als we er wel zijn is iedereen welkom. Veel vrienden wonen echter niet in de buurt, familie helemaal niet, dus zij plannen liever van tevoren dat ze komen, dan weten ze zeker dat we alle tijd voor hen hebben. De meesten hebben ook drukke banen, lang niet iedereen ma / vr van 9 - 5. Dus gewoon praktisch, zo'n agenda

amk

amk

25-05-2010 om 07:23

Combinatie

Veel dingen worden hier wel gepland ja. Er moeten dan ook 3 agenda's gecoordineerd worden van werk, en omgangsregeling. Afhankelijk van de activiteit is dat dus plannen. Maar dan kan het best zo zijn dat er alleen een afspraak staat dat ik iets ga doen met iemand, maar niet verder gedefinieerd, wat, waar en hoe laat.
Als ik iemand heel graag wil zien maak ik wel een afspraak op langere termijn, dat zijn vaak afspraken op minimaal een uur rijden enkele reis. Mensen die dichterbij wonen bel ik ook gewoon op met de vraag of ze tijd en zin hebben om samen iets te doen. En verrassend genoeg blijkt dat ook vaak best te gaan. Ook wel met de mensen verder weg, maar dan zit je vaak met een tijdsprobleem wegens de afstand. Ik ga niet 2x 2 uur in de auto zitten om even een kopje thee te drinken.

Yta Chalne

Yta Chalne

25-05-2010 om 08:19

Niks

Ik héb niet eens een agenda. Al vijftien jaar niet meer. Afspraken kan ik prima onthouden (ook als zo over vijf weken plaatsvinden) en de meeste van onze vrienden komen gewoon wanneer ze zin hebben. Als ik er ben vind ik bezoek altijd gezellig, en iedereen mag altijd komen eten. Dat gebeurt ook vaak, dus het 'systeem' werkt prima

Tihama

Tihama

25-05-2010 om 13:16

Afstand

Ik kan me maar niet voorstellen dat ik spontaan in de auto stap om 100 km verderop spontaan op de koffie te gaan en dan te ontdekken dat de persoon in kwestie niet thuis is.
Wat is er nu zo vreselijk mis met iemand van te voren even bellen om te vragen of het uitkomt?
Bij de buren doe ik dat niet, nee, maar zodra het verder weg is, wel. Is dat dan zoveel minder spontaan? Het voorkomt dat ik net onder de douche sta of juist druk bezig ben met de kinderen.

Tihama

Nicci

Nicci

25-05-2010 om 13:25

Die buitenlanders

Die daarover klagen, bedoel ik. Ik kan me zo voorstellen dat ze hier een kleiner netwerk hebben en minder verplichtingen, dus dan gaan ze naar één van hun weinige kennissen hier...en dan schikt het niet. Vandaar hun perceptie? Komt het niet schikken misschien harder aan omdat ze geen locals zijn?
Maar hoe doen ze dat dan thuis in hun eigen land? Als het daar bij iedereen zoete inval is, dan is toch de helft van de mensen waar je heen wil niet thuis omdat ze bij anderen zitten? Ik kan me niet voorstellen dat het daar toevallig altijd nét zo uitkomt dat degene waar je heen wil thuis is. Misschien gebruiken ze dan geen agenda, maar staan ze vaak voor een dichte deur? (En vinden wij dat hier nou niet fijn voor het bezoek? maar daar wel?)
Weet iemand hoe het werkt bij degenen die het meest klagen over dat soort dingen?

Maylise

Maylise

25-05-2010 om 13:26

Liever niet

Omdat ik al redelijk wat uren werk en sowieso dus veel verplichtingen heb wil ik mijn vrije tijd het liefst vrij laten en mijn sociale leven zo weinig mogelijk inplannen. Met vrienden en familie in de buurt lukt dat inderdaad prima. Die komen gewoon aangelopen wanneer ze zin hebben en blijven mee eten wanneer ze willen.
Vrienden verder weg is natuurlijk een ander verhaal. Ik heb een paar vriendinnen die op ongeveer 1 à 2 uur reizen wonen. Spontaan afspreken kan dan eigenlijk nauwelijks. Immers het risico dat ze er niet zijn als ik spontaan langs zou gaan is erg groot. Dus dat zijn wel vaak afspraken die van te voren worden ingepland. Ik zie ze dan helaas ook minder vaak omdat ik echt een middag of avond vrij moet hebben om met hen af te spreken. Vrienden in de buurt kunnen gewoon tussendoor. Ik vind het overigens wel altijd heel fijn om de verder weg wonende vriendinnen te zien maar in de praktijk is het vaak maar een paar keer per jaar dat het er echt van komt.

Er woont ook familie van mijn man in de buurt maar die maken nooit afspraken en komen altijd spontaan langs. Dat is ook meer hun cultuur.

Vrienden die nog verder weg wonen die komen meestal logeren dus dan heb je wel echt de tijd voor elkaar. Dat soort afspraken worden meestal gepland maar niet altijd op de lange termijn. Het kan best zijn dat mensen een of twee dagen van te voren bellen of ze mogen komen logeren. Dat kan bij ons eigenlijk vrij wel altijd.

Hoewel ik het liefst alles spontaan zou willen doen kan dat natuurlijk niet altijd. Ik heb ook vrienden/kennissen die het zelf heel druk hebben en liever niet spontaan af willen spreken. Daar wil ik hun wel deels in tegemoet komen maar ik ga nu nog geen afspraak maken voor over drie maanden of zo. Ik plan maximaal een week of twee van te voren in behalve voor hele bijzondere gelegenheden (bruiloften en partijen). Ik kan namelijk nu mijn agenda over drie maanden nog helemaal niet overzien. Ik wil dus best afspreken maar niet al te ver in het voren.

Maylise

Maylise

Maylise

25-05-2010 om 13:32

Nicci

De familie van mijn man komt uit een gebied (Midden Oosten) waar men weinig afspreekt maar meer spontaan dingen doet. Die levensstijl zet zich hier voort. Ze gaan voornamelijk met mensen uit eigen cultuur om dus dat maakt het makkelijker.
Inderdaad sta je dan wel eens voor een dichte deur maar dan ga je gewoon naar de buren of zo. Of je belt de mensen die je wilde bezoeken en vraagt waar ze zijn en dan ga je daar heen. Natuurlijk komt het niet altijd uit en volgens mij staat niet iedereen daar altijd te juichen als er vrienden voor de deur staan maar dat kan je dus nooit zeggen. Gast recht is een van de meest belangrijke dingen. Je moet altijd gastvrij zijn of je nu wilt of niet.
Het heeft voordelen en nadelen. Het is fijn om niet heel rigide te hoeven leven maar het kan ook ongelofelijk irritant zijn als anderen hun afspraken niet na komen of drie uur later op komen dagen dan de bedoeling was.

Maylise

Tihama (afstand)

Nee, natuurlijk ga je geen100 km rijden om erachter te komen dat 'ze niet thuis zijn'.

Maar vriendin van 200 km verderop belt zaterdagavond om 1/2 11 of we de volgende dag thuis zijn...YEP! Haar man zat in verweggistan, die van mij moest golfen, dus het kwam fabelhaft uit. Gezellig! En zo'n afspraak doet toch spontaner aan dan wanneer er 1 1/2 maand van te voren al op de agenda staat dat je 1e pinksterdag vol zit. Dan ga je dus bedenken wat je moet eten en zo. Nu flans je iets lekkers in elkaar voor de luncjh met die makreel die er toch nog lag, en mik je wat stokbroodjes in de oven & maakt een pannetje soep met wat er nog in de groentela ligt. Heerlijk, heel relaxed. En de kinderen hebben 's ochtends zelfs nog boterkoek gebakken.

Ik hou daar wel van. Voor mij vallen dit soort dingen (ondanks het telefoontje) in de categorie 'spontaan'

ingrid

Tihama

Tihama

25-05-2010 om 15:13

Bellen

Maar dat is het nu net, Ingrid. Van te voren bellen schijnt ook niet goed te zijn.
Ik ben erg spontaan (ahum), maar ik vind dat er niets mis is met een belletje. Ik heb dan geenszins het idee dat we opeens door de agenda geleefd worden.

Ik vind trouwens jouw opmerking, Maylise, ook heel interessant. In hoeverre is iedereen in die 'binnenval'- cultuur hier nu altijd even blij mee? Ik vind het meestal heel leuk als er spontaan visite langswaait, maar als ik een zware dag heb gehad en ik me al uren verheug op een lang, welverdiend bad, dan moet ik echt wel even schakelen om 'spontaan' te roepen: "Leuk, kom binnen".

Tihama

Spontaan

...als je met je vriendenclub de gewoonte ontwikkelt dat je overal 'spontaan' (dus zelfs zonder belletje vooraf) kunt binnenvallen, dan moet je als potentiele gastheer/vrouw natuurlijk net zo spontaan mogen roepen dat je over 10 minuten in bad wilde gaan liggen, of weet-ik-wat, of zelfs dat je alleen maar toevallig net net even heel erg veel bwehoefte had aan rust, en dat het dus nu even niet zo goed uitkomt. Toch? Want anders heb je natuurlijk grote kans dat al dat spontane gedoe uiteindelijk helemaal niet zo leuk is.

Ingrid (Maar ik ben het ook wel met jullie eens dat voorprwet ook heel leuk kan zijn. In dat kader heb ik dit jaar trouwens een primeur. Ik verheug me dit jaar op voorpretloze, doch hele spontane zomervakantie. Eentje in de categorie 'Man heeft een andere definitie van plannen dan ik..maar daar waren al eens andere draadjes over toch?? Wel spannend!)

Jujube

Jujube

25-05-2010 om 17:38

Agenda

Ik heb sinds een jaar weer een agenda omdat ik een drukke baan heb met veel afspraken op verschillende locaties met heel veel verschillende mensen. Mijn privé afspraken zet ik er nu ook in; ik ben er eigenlijk wel heel blij mee.
Verder komen er nog steeds mensen spontaan langs of ga ik spontaan bij iemand langs, maar dat kan niet met/bij iedereen. Sommige mensen vinden het helemaal niet prettig wanneer je spontaan langs komt, dus flexibel als ik ben maak ik dan eerst een afspraak
Groet,
Jujube

liat

liat

26-05-2010 om 08:40 Topicstarter

Andere landen

ik denk dat er wel vlak van te voren wordt gebeld, maar als ze ergens anders naar toe gaan met andere mensen, dan mag je gewoon mee. Zoals liora al zei, je ontmoet niet per se een andere familie, maar gaat soms met een paar families op stap, wie zin heeft om mee te gaan, gaat dan mee.

Spontaan langsgaan,doe je het zelf ook?

Ik vind het vaak leuk om onverwacht visite te krijgen, maar soms ook niet. Maar ik ga zelf nooit spontaan ergens langs, waarschijnlijk omdat ik denk dat voor veel mensen onhandig is als je zomaar binnenvalt enik het ook niet zo leuk zou vinden om ergens aan te bellen en dan te horen te krijgen dat het niet uitkomt ofzo.
Een kennis van me vraagt regelmatig wanneer komen jullie eens langs, maar wil niets afspreken. Tja, die zien we dus bijna nooit. Best jammer.

Je ziet het ook bij kinderen

Hier kan zoon gelukkig nog regelmatig 's middags in de buurt kijken wie er allemaal buiten spelen en kijken met welk clubje hij uiteindelijk in de speeltuin belandt of door de buurt zwerft.

Maar door de drukke tweeverdienersschema's van tegenwoordig waarbij de kinderen veel op de opvang zitten, moeten speelafspraakjes e.d vaak worden gepland. Ook mijn zoon gaat 1 dag naar de opvang. Kinderen groeien over het algemeen dus ook niet meer op in een omgeving waarin het gebruikelijk is dat ze spontaan bij een ander binnenvallen.

Chris

Mopperkont

Nee joh, daar hebben we toch het zinnetje 'let niet op de rommel' voor?
Vonda

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.