Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Guinevere

Guinevere

17-10-2010 om 13:45

Vraag aan hoornspelers

Mijn zoon van 8 speelt sinds kort hoorn. Nou weet ik zelf helemaal niets van dat instrument.
Hoe vaak gooien jullie 'm leeg? Kun je het horen aan het geluid, als er teveel vocht in zit? Hoe moet je zo'n instrument onderhouden?
En de belangrijkste vraag: hoe komt het dat ik werkelijk geen énkel geluid uit het instrument krijgt, terwijl mijn zoon er complete trompetterende olifantenkuddes uittovert?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

17-10-2010 om 13:53

Kwinnefeer

http://www.tog-welten.nl/onderhoud.htm#Onderhoud_koperen_blaasinstrumenten
En waarom jij er geen geluid uit krijgt? Simpelweg omdat je de blaastechniek niet beheerst vrees ik

Oefenen oefenen oefenen!

Stiff upper lip

Mijn tweelingzus heeft wat zeereisjes gemaakt met blazers van het New York Phalharmonic. Die bliezen de Bolero van Ravel op lege bierflesjes.
Zus kreeg er geen geluid uit. Niet eens een beetje. Ze hebben telkens geprobeerd het haar te leren, maar niets. Uiteindelijk kwam de diagnose: zus heeft een stiff upper lip.
Groet,
Miriam Lavell

Guinevere

Guinevere

17-10-2010 om 17:31

Nee toch

Nee toch, het ligt dus om te beginnen aan mijn slechte techniek, en daarbij ook nog eens aan de fysieke gesteldheid van mijn mond??? Fijn om te weten, snik. Extra pijnlijk is het dus dat zoonlief er bij de eerste poging al een ongelooflijke hoeveelheid herrie uit wist te halen. Wat hij kan, kan ik dus duidelijk niet.
Ah, ik zie in de link dat we inderdaad fors aan het onderhoud moeten. Ventielolie halen dus.

fladder

fladder

17-10-2010 om 17:58

Tip

Als min of meer ervaringsdeskundige (geen toeter, wel fluit en jaren drumcorpservaring) vermoed ik dat een vuvuzela een gewéldige manier is om de embouchuren (google) onder de knie te krijgen.

Ik heb er nog twee liggen...!

fladder

fladder

17-10-2010 om 19:23

Ehm

embouchure... *schaa*

Jaaaahhh

hier ervaren hoornspeler
Leeggooien: tijdens het spelen steeds als ik een aantal maten rust heb hou ik de hoorn op de kop. Het is geen spuug dat er in zit, maar voornamelijk condenswater. Als het koud is is het nog erger. De buizen (van de ventielen) hoeven niet zo vaak leeggegooid teworden,meestal 1 a 2x bij een uur spelen. Ook weer afhankelijk van de temperatuur.
Als er water in zit hoor je dat doordathet pruttelt tijdens het spelen, net als wanneer je het laatste beetje drinken opzuigt in een rietje. Soms heb je dat alleen als je een ventiel indrukt, dan zit het water dus in een van de ventielbuizen.

Onderhoud: een hoorn heeft andere ventielen dan een trompet of zo. Het onderhoud van de ventielen is dus ook iets anders. Zie: http://muziekvereniging-ona.nl/cms/index.php?option=com_content&view=article&id=159&Itemid=136
Hierbij moet je weten dat "kleppenolie" bv. naaimachineolie kan zijn. Lakpoets en buizenreinigers gebruik ik nooit. Buizenvet kan ook met vaseline.
Helemaal schoonmaken doe ik 1 a 2x per jaar. Buizen invetten soms tussendoor als het nodig is. Daar ben ik ook een keer te enthousiast mee geweest zodat mijn stembuis eruit vloog toen ik fortissimo speelde....
Olie doe ik in de ventielen als ze wat stroever gaan lopen. Daarvoor heb je eigenlijk een ander flesje olie nodig dan in de link, zoiets als dit: http://www.steenbeekmusic.nl/webshop/index.php?content=webshop_detail&warengrupp=187100&artikelnum=10015518&order=artikelnum&SESSCSDD=MV1hckaSDfQ7uR7x_9750 met een soort naald op het flesje.
Dan trek je een van de ventielbuizen uit de hoorn, de naald gaat in de opening en zo drup je olie rechtstreeks in het ventiel. Bij de muziekinstrumentenwinkel kun je die olie kopen.

Tja, en dat jij er geen geluid uit krijgt.... je hebt vast niet de goede techniek. Je moetje lippen op elkaar houden en dan lucht erdoor persen. Scheetjes laten met je mond, zeg ik wel eens tegen kinderen. En dan dus het mondstuk er tegenaan....

Kiki

Kiki

17-10-2010 om 23:04

Ik heb geen hoorn gespeeld, maar klarinet

op vrij hoog niveau en de klarinet maak je na iedere speelbeurt gewoon schoon met een wisser.

Ik denk dat het met een hoorn precies ook zo is.

Sax

Mmmm... wisser? Een saxofoon maak je b.v. schoon na elke speelbeurt met een houten bal en daaraan een zeemleren vierkantje en die haal je een aantal keren door de sax heen.
Dus ga er maar niet vanuit dat omdat je voor een klarinet een wisser gebruikt dat automatisch voor alle blaasinstrumenten hetzelfde is.
groeten albana

Een hoorn...

kun je van binnen niet droogmaken. Die "gooi je leeg" zoals Guinevere het zo mooi noemt. Droogmaken hoeft ook niet, want hij is niet van hout zoals de klarinet, en heeft geen kleppen met kurkjes zoals de saxofoon en de klarinet. Water/condens/speeksel richt niet veel schade aan binnenin, het instrument is er op gemaakt dat het nat wordt.
De lak beschadigt wel een beetje van zweet. Dus als het een gelakt instrument is kan het handig zijn om het even af te vegen op de plaatsen dat je het vasthoudt. Maar de schade door slijtage is veel groter dan de schade door zweet, dus echt veel helpt dat niet. Ik poets hem eigenlijk zelden, alleen met de grote schoonmaakbeurt en als ik er mee in de regen heb gelopen.
Guinevere, heeft je zoon trouwens een hoorn met touwtjes aan de ventielen?

Guinevere

Guinevere

18-10-2010 om 17:04

Geen touwtjes

Eh, nee, die touwtjes heb ik nog niet ontdekt. Ik ga nu maar wel op zoek naar een goede muziekwinkel voor olie. Dat rare geluid als er te veel vocht in de hoorn zit, ja, dat ken ik! Blijven kiepen dus...
En een hoorn met een wisser schoonmaken? Dat lijkt me een heel kunststuk, hij loopt in een complete draaiing. Maar wie weet, met een heel flexibel geval?

Borstel

Er is een borstel om de mondstukbuis schoon te maken. Dat is dus de buis waar het mondstuk in gaat, niet het mondstukzelf. De borstel is een veer met aan beide kanten een klein borsteltje, die duw je in de mondstukbuis en hij komt er weer uit bij de stembuis (die moet je er dus eerst uithalen). Dat hoeft maar 1 a 2x per jaar. En dat het dan best vies kan zijn zie je hier:


http://www.youtube.com/watch?v=JmRxLqjqM8A
Hier een filmpje over het olieen van de ventielen:

http://www.youtube.com/watch?v=5mVoBUGy7EI
en hier:

http://www.youtube.com/watch?v=ittQkJZLsOg

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.