Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Vraag over het uitlopen van bomen (waaronder mijn naamboom)

Ik ben naar de bomen aan het kijken die uitlopen in deze lente, alsof ik het nog nooit eerder had gezien. Heel raar. Ik zie veel meer.
De knoppen hebben heel verschillende kleuren bijvoorbeeld.
De ene boom is eerder dan de andere, dat wist ik al een beetje, bijv. wilg is het eerste en kastanje is de eerste van de bomen die veel in de stad staan.
Iep bloeit eerst lichtgroen en krijgt dan met Koninginnedag pas echte blaadjes.

Maar nu mijn vraag: komen rode beuken eerder uit dan groene beuken? Dat denk ik, maar ik weet het niet zeker. Want vorig jaar heb ik niet goed opgelet.

Kan iemand me helpen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Framboos

Framboos

15-04-2011 om 19:56

Eerst groen dacht ik...

maar nu ik erover nadenk begin ik te twijfelen. Elk jaar speuren we onze gemengde haag af om het eerste groen te ontdekken. Gewoon leuk en mooi dat frisse nieuwe blad! Maar het duurt nog wel even.

Nini

Nini

15-04-2011 om 20:31

Ik hou onze g.b. voor je in de gaten!

Hoi Rodebeuk,
Wij hebben een groene beuk in de tuin en ik denk dat het niet meer lang duurt voordat hij uit gaat lopen. Voor jouw naamgenoot-boom moet ik naar het park, maar daar kom ik toch vaak langs.
Zodra een van beiden aanstalten (mooi woord eigenlijk) maakt, hoor je het!
Groet,
Niny

rodebeuk

rodebeuk

15-04-2011 om 20:39 Topicstarter

Graag niny

de rode beuken hier in het Midden van het Land zijn al uitgelopen. In de meest droomachtige rozebruine tint. Echt toverachtig.

Ik gok dat de groene later is.

ishtar

ishtar

15-04-2011 om 21:16

Haagbeuk

geldt dat ook?
Onze buren hebben een 2kleuren haagbeukhaag, van de groene is al aan een struik uit aan het lopen, ik zie nog geen rood.

rodebeuk

rodebeuk

15-04-2011 om 21:22 Topicstarter

Ehhhhh[quizzoemer klinkt)

Nee, volgens mij is de haagbeuk wat anders. Corylus ofzo, geen Fagus. Ik denk dat Framboos ook aan de haagbeuk refereert.

We zoeken rustig verder... ik heb 3 bomenboeken maar daar staat het niet in. Nou ja, dat kan ik die boeken niet kwalijk nemen

ishtar

ishtar

15-04-2011 om 22:43

Even gezocht

http://www.tuinadvies.nl/bomen_beuk_haagbeuk.htm
volgens deze link is er geen rode haagbeuk. Zou het hiernaast dan toch echte beuk zijn? Ze heeft m nl wel in het rood ook. En er zit nu ook nog blad aan, wat voor een haagbeuk eigenlijk niet zou moeten kunnen...
verder staat hier alleen dat haagbeuk vroeger blad krijgt dan gewone beuk, maar niks over rode beuk

Groene al uitgelopen

Wij hebben een groene beukenhaag (fagus sylvatica) waarvan er al een paar boompjes helemaal zijn uitgelopen. Of de rode beuk eerder is weet ik eigenlijk niet, maar het valt me op dat het elk jaar dezelfde boompjes zijn die het eerst groen zijn

Haagbeuk is carpinus betulus en daarvan bestaat inderdaad geen rode variant. Haagbeukhagen zijn altijd een week of twee eerder groen dan beukenhagen (maar ook eerder kaal). De blaadjes van de haagbeuk zijn veel sterker gekarteld dan die van de beuk (voor wie twijfelt).

Chris

Rafelkap

Rafelkap

17-04-2011 om 09:46

Haagbeuk of beukenboom

beetje o.t.; maar een haagbeuk en een beukenboom zijn toch twee verschillende dingen? Ik zie een haagbeuk meer als struik. (nooit goed opgelet bij biologie) Ik denk dat rodebeuk doelt op de bomen.

Kobalt

Kobalt

17-04-2011 om 11:53

Wiki

'De haagbeuk kan uitstekend gesnoeid worden en is daardoor zeer geschikt als haagplant. Ook de beuk (Fagus sylvaticus) wordt als haag gebruikt, wat door de Nederlandse naamgeving zeer verwarrend is. Een beukenhaag is iets anders dan een haagbeukenhaag. De haagbeuk kan veel beter tegen wisselende waterstanden i.t.t. de beuk. Op de klei is daarom de haagbeuk al gauw een betere keuze. Waar een gesnoeide beuk 's winters de dode, bruine bladeren laat hangen, is de haagbeuk min of meer kaal. De haagbeuk loopt echter fraai en weken eerder uit dan de beuk.'

Rafelkap heeft gelijk.

Framboos

Framboos

17-04-2011 om 17:28

Eeeehhhhhh beukenhaag

we hebben geen haagbeuken, maar beukenhagen. Hele groene, hele rode en gemengde. Inderdaad met glad blad. gekarteld is haagbeuk en die is vroeger in blad.
We houden het in de gaten! Idd is het zo dat altijd wel dezelfde stukken het eerst in blad komen. Zal wel wat uitmaken wat de meest gunstige plek is voor water en licht. Nu nog geen vers blaadje te zien hier

ishtar

ishtar

17-04-2011 om 19:26

Gechecked

het is een beukenhaag, geen haagbeukenhaag.
En er is al 1 groene aan het uitlopen, nog geen rood te bekennen.
(buuf zal zich afvragen waarom ik de komende weken haar haag zo in de gaten houdt )

rodebeuk

rodebeuk

17-04-2011 om 20:10 Topicstarter

Ik zal op pad moeten

Ik zie in de verte (aan de andere kant van het spoor) een eeuwenoude begraafplaats waar een bepaald type boom nog helemaal zonder blad is. Wilg en kastanje zijn wel al uit, rode beuk in die bewuste schitterende kleur ook, maar die hoge bomen nog helemaal niet. Ze zijn te weinig krinkelig om eiken te zijn, dus ik gokte op beuken.

Ben wel al in een ander bos geweest, en daar liepen de beuken al uit, maar vooral onderaan. Er stonden ook rode beuken die al helemaal uitliepen.

Maar.. die rode beuken staan vaak solitair, misschien speelt dat ook nog een rol. Dat ze meer zon rondom krijgen.

Eigenlijk wil ik graag een algemeen Wonderlijke Dingen In De Lente - draadje starten.

Rode beuk

Doe maar, ik kan er zo al wat een stuk of wat bedenken...

Chris

Valkyre

Valkyre

19-04-2011 om 23:26

Begraafplaats

Zouden dat niet platanen kunnen zijn, op die begraafplaats? Die lopen hier in 't westen nu pas uit. Als ze wat ouder zijn, hebben ze zo'n vlekkerige bast.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Framboos

Framboos

22-04-2011 om 22:00

Toch groen eerst

een paar van de groene beuken in de haag hebben nu een aantal takken met groene blaadjes. Volgens mij de rode niet of nauwelijks...

ishtar

ishtar

23-04-2011 om 13:55

Hier

nu ook een rode uitgelopen, en al een behoorlijk stuk. En nog lang niet alle groene zijn uitgelopen.
Mijn (niet wetenschappelijk onderbouwde ) conclusie: het verschilt per boom, niet per kleur.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.