Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Vraag over sterren

Hoi,
Weet iemand dit?
Daarnet zag mijn dochter een ster die echt leek te knipperen, het was geen vliegtuig. Hij stond aan de andere kant dan de kant waar de poolster zichtbaar is. Ik had dit knipperen nog nooit zo gezien, weet iemand hoe dit komt?
Groetjes,
Vonda

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kobalt

Kobalt

07-11-2010 om 19:47

Flonkeren

Een satelliet beweegt inderdaad ten opzichte van de sterren erom heen. Dat gaat best hard, in een rechte lijn. Ik heb er nog nooit een zien knipperen.
En zijn sterren die behoorlijk flonkeren. Hoe dichter bij de horizon, hoe sterker het flonkeren. Dat heeft te maken met de stoffen in de atmosfeer.
http://www.goeievraag.nl/vraag/knipperen-sterren.14936
Het kan ook, dat het toch een vliegtuig was, dat precies recht op je af gevlogen kwam. Als het van een grote afstand is, zie niet dat hij eigenlijk meerdere lichten heeft. Maar zie je wel het knippereffect van de afzonderlijke lichten.

Vonda

Vonda

07-11-2010 om 22:25 Topicstarter

Geen vliegtuig of satelliet

Hij staat nog steeds te schitteren, die ster, ik weet de naam nog niet.
Het is geen vliegtuig of satelliet, want hij beweegt niet. Het flonkeren is dus blijkbaar een heel natuurlijk verschijnsel, heb ik begrepen.
Dank voor jullie reacties! Die link van de sterrenhemel van google zou ik wel graag hebben (als je hem nog kan vinden)!

Groetjes,
Vonda

Kobalt

Kobalt

08-11-2010 om 09:08

Altair?

Om 17.30 uur 's avonds op 7 november, stond Altair, uit het sterrrenbeeld aquilla in het zuiden. Dat is een van de helderste sterren van onze sterrrenhemel.
In principe zal het geen planeet zijn, want die twinkelen niet. http://hemel.waarnemen.com/FAQ/Sterren/002.html

Gallifrey

Gallifrey

08-11-2010 om 16:54

Voor wie een satelliet wil zien: vanavond 18:10

Wellicht een leuke tip voor geïnteresseerden:
Vanavond komt de ISS over (international space station, met mensen erin). Dat gebeurt wel vaker, maar vanavond is hij extreem helder. Hij komt tussen 18:10 en 18:15 over, vanuit het westen. Om hem te zien moet het natuurlijk wel helder zijn....

Fiorucci

Fiorucci

08-11-2010 om 17:39

Oh gaaf

Gallifrey, die heb ik hier weleens over zien komen,helemaal leuk.

Rab

Rab

08-11-2010 om 22:28

Google-earth

Pelle,was dat niet gewoon met Google-Earth waarmee je dat toen opzocht? Je kunt nl ook bij Google-Earth overschakelen op hemel (weergave-op onderzoek gaan-hemel) en dan op tijd zoeken?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.