Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Tirza G.

Tirza G.

10-01-2009 om 22:26

Vraag over tvserie die ik zelf niet kijk

Mijn schoonmoeder (licht dementerend) vergast mij gevraagd en ongevraagd op verhalen, intriges en plots van alle mogelijke TV-series die ze volgt. Nu zat ze me gisteren te vertellen over de serie "Juliana" (over de oud-vorstin dus). Daarin had ze gezien dat Juliana in de tijd dat ze in Canada woonde (oorlogsjaren) een dood kindje heeft gekregen. Volgens haar tussen Irene en Margriet in.
Ze was er be-hoor-lijk ontstemd over, dat heb ik noooooit geweten (alsof het koningshuis zulke dingen bij haar dient te melden). Maar ja, je leeft heel je leven met "jouw" koningin (schoonmama is van 1920) en dan wéét je dit niet eens, tssssss. Je leest heel je leven de Story en dat wéét je dit niet eens, tsssss. Ze deed dus iets wat wijs is: ze vroeg mij wat ik er van wist (ik ben een soort wandelend antwoordenboek). Eh, nee dus. Ik ben niet zo into koningshuis, niet zo in tv-series enzovoort, ik heb echt geen idee, maar ik weet wel, dat ik het ook nog nooit eerder heb gehoord.
Vraag is dus: is dit ergens te vinden, is dit uberhaupt wel in die serie geweest (info van haar is helaas niet altijd betrouwbaar.......), kortom: wie spijkert me bij?

Tirza

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Zus

Zus

10-01-2009 om 23:14

Ook niet gekeken, maar

Die serie is er inderdaad wel geweest. Maar volgens mij had Wilhelmina wel een doodgeboren zoontje naast Juliana, maar voor zover ik weet Juliana zelf niet. Maar het koningshuis is ook niet mijn hobby

Madressilva

Madressilva

10-01-2009 om 23:28

Klopt wel

Ik heb toevallig gekeken en in de aflevering waar je schoonmoeder het over had was er inderdaad sprake van een doodgeboren kindje, ergens in 1942 (?). Juliana had op dat moment al twee kinderen, ik zou alleen écht niet zeker weten of dat Irene en Bea zijn, maar ik dacht van wel

madressilva

madressilva

10-01-2009 om 23:31

Oh ja

het schiet me weer te binnen: In die serie waren er dus al twee meisjes, noem ze voor t gemak maar even Irene en Beatrix. Toen verloor ze d'r derde kindje en aan 't eind zei haar moeder : Als je weer een dochter krijgt moet je d'r Margriet noemen. Zo wast het. Hoe het irl gegaan is zou ik ook echt niet weten

Tirza G.

Tirza G.

11-01-2009 om 20:23

Oooooooo

Nou, dank je wel. Ik neem toch aaaaaan dat dat echt gebeurd is, dat ze geen doodgeboren kind verzonnen hebben. Gelukkig. Opgelost. Weet je toevallig nog details? Was het een doodgeboren kindje, een kind wat in de kraamtijd overleed, een miskraam, een jongetje?

Dank je wel in elk geval!

Tirza

Vera*

Vera*

11-01-2009 om 21:59

Ook gekeken

volgens mij ging het om een jongetje.

tonny

tonny

12-01-2009 om 10:13

Hendrik

nou, ik denk dat zelfs de mensen met de pro juventutekalender wel weten dat Hendrik een wild persoon was als het om vrouwen ging.

tonny

Hillary

Hillary

12-01-2009 om 13:49

Klok horen luiden

Was er ook niet iets met een tweelingbroertje van Bea dat in de tuin van Soestdijk was begraven ofzo?

Massi Nissa

Massi Nissa

12-01-2009 om 21:02

Is 't heusch waar?

Ik herinner me nog een oud fotoboek over Juliana dat bij mijn oma standaard op de koffietafel lag. Koningsgezinde oma's zijn niet zeldzaam geloof ik, haha. Anyway, in dat boek stond een ansichtkaart afgedrukt met daarop Juliana in een schattig jurkje die aan een ooievaar vraagt: "Is 't heusch waar? Krijg ik een broertje?". Lijkt me dat Wilhelmina dan toch al wat maandjes zwanger moet zijn geweest, anders komt zo'n kaart niet in omloop.
Groetjes
Massi

Goed geheim

mijn collega begon gisteren ook over dit doodgeboren kindje/miskraam van Juliana. Laat hij nou net de koningshuis kenner bij uitstek zijn! Hij had het dit weekend gehoord van een vriend die dezelfde tic heeft als hij. Ze hadden allebei er nog nooit van gehoord. En dat wil wat zeggen. mijn collega heeft namelijk tijdens het huwelijk van Willem en Maxima nog ons aller Maartje gesoufleerd wat betreft de kennis van het koningshuis en alle buitenlandse gasten. Ik zal hem zo eens uithoren over de optie van het gen.

groetjes van Purk (die dus zit te OOL-en op het werk

Tinus_p

Tinus_p

13-01-2009 om 16:50

Cobi

cobi:
"De verklaring voor die kaart is wschl dat het volk een troonopvolger, en dan nog een vrouwelijke ook, wat magertjes vond en niet een nieuwe zwangerschap."
In die tijd gold nog sterk dat mannen voorkeur hadden voor troonopvolging, en dat was soms absoluut (alleen mannen erven) en soms relatief (vrouwen konden alleen erven als er geen mannelijk broers). Men voorzag dus allerlei dynastieke problemen.
En we kunnen ons dat niet meer voorstellen, maar in de 19e eeuw ontstonden er nog landen, of werden ze gesplitst, omdat in sommige landsdelen WEL en in andere GEEN vrouwen op de troon mochten. Dat was notabene net in 1890 gebeurd, toen Luxemburg zich afsplitste van Nederland. Koning Willem III was ook groothertog van Luxemburg; als hij een (levende) zoon had gehad, was die zoon zowel koning van nederland als groothertog van luxemburg geweest.

Tirza G.

Tirza G.

17-01-2009 om 21:48

Nou nou

Gossie, wat een kennis en kunde hier allemaal weer. Ik las van de week een leuk artikel in de Opzij over het boek van Fasseur. Het kwam er op neer dat Bernhard d'n foute zaakjes wat besmuikt lachend met de mantel der liefde worden bedekt, terwijl een klein vreemd stapje van Juul (Greet Hofmans) wordt gebruikt om haar neer te zetten als rare heks. Heel interessant.
Mijn schoonmoeder heeft dat ook tav schuinsmarcheerder Hendrik. Daar wordt toch een beetje "gecharmeerd" over gedaan. Achja, zo'n man moet wat he.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.