Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

statistiek dummy

statistiek dummy

17-12-2011 om 18:13

Vraagje over statistiek

Zijn hier vast slimme mensen die dat wel weten. Ik doe een studie en weet niet zo heel veel van statistiek....
Ik ben nu berekeningen met SPSS aan het doen, o.a. een crosscorrelatie. Nu heb ik een negatieve significante correlatie (zeg je dat zo?) gevonden. Hoe formuleer ik dit dan? Het is wel significant maar.....???

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
jippa

jippa

17-12-2011 om 19:13

Negatief verband

Er is een negatief verband en dat is wel significant.

Zelda

Zelda

17-12-2011 om 21:37

Als het éne groter wordt

Als het ene groter wordt dan wordt het andere kleiner.

Rosase

Rosase

18-12-2011 om 00:03

Omgekeerd evenredig?

of wordt dat alleen in de natuurkunde gebruikt?

Omgekeerd evenredig...

is niet alleen natuurlkundig. Maar wel heel specifiek. het geeft aan dat als x 2* zo groot wordt, dat y dan 2 keer zo klein wordt. Een heel speciaal geval dus van dat x groter wordt als y kleiner wordt.

Ik ben geen statistiek 'held' maar volgens mij wil je gewoon zeggen dat x en y gecorreleerd zijn, en wel op een manier dat als de een toeneemt, de ander afneemt. En dat heet volgens mij idd een negatieve correlatie. Dan zeg je nog niks specifieks over HOE de ene variabele dan precies verandert als de andere verandert, maar wel dat je dat de een dus toeneemt als de ander afneemt en vice versa.

Ingrid

Rosase

Rosase

18-12-2011 om 20:59

Ingrid

Klopt. Correlatie er kan natuurlijk op heel veel verschillende manieren zijn. Niet alleen x = 1/y

Blij dat ik dat nu ook weer even weet

Margriet*

Margriet*

18-12-2011 om 23:08

Great! ingrid

die formulering zocht ik precies. Merci beaucoup!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.