Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Vraagje voor primavera (over bonnetjes)

Primavera, een vraagje uit nieuwsgierigheid. Lang geleden heb ik een jaar in Italië gewoond en nadien ben ik er nog een paar maal geweest. Eén van de opmerkelijke dingen daar was dat je altijd als je wat gekocht had verplicht was het bonnetje bij je te steken (tot de eerstvolgende straathoek, werd mij destijds verteld).
Nu is een collega van mij onlangs naar Florence geweest en toen ik haar vroeg of ze haar zakken nu vol bonnetjes had bleek ze het hele verschijnsel niet te herkennen.

Is die verplichting geschrapt? Een Italiaans uitje is toch niet hetzelfde als niet al je zakken na afloop vol 'scontrini' zitten

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

08-11-2011 om 11:38

???.

Wij zijn vorig jaar naar Italië geweest en ik heb nergens bonnetjes van meegenomen. Geen idee of dat moest. En als ik het wel zou weten dan zou ik denk ik de onnozele toerist uit gaan hangen: wat moet ik in hemelsnaam met al die bonnetjes.

Primavera

Primavera

13-11-2011 om 11:26

Geschrapt sinds oktober 2003

Dat klopt Temet,
Vroeger was je in Italië als klant inderdaad ook zelf verantwoordelijk voor bewijs dat iets legaal met btw was verkocht en kon je binnen een paar honderd meter van de aankoop worden aangehouden met het verzoek om het bonnetje te laten zien. In geval van geen bon of een bon met lager bedrag erop werd aangenomen dat het om zwarthandel ging en kreeg je als klant ook een boete.
In Oktober 2003 hebben ze d4eze verantwoordelijk voor de klant afgeschaft en kan alleen de verkoper nog verantwoordelijk worden gehouden voor het bewijs dat er geen sprake is van zwarte handel.
Gelukkig maar, want ondertussen zijn er in de wet die gebied een bonnetje te geven tientallen uitzonderingen wanneer dat niet hoeft en als consument is het onmogelijk om die allemaal te weten.
Groeten Primavera

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.