Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Vreemd gedrag


AnnaPollewop schreef op 26-02-2024 om 15:27:

Mijn man herhaalt ook wel eens wat iemand net gezegd heeft, of maakt tegelijk met mij mijn zin af. Het past blijkbaar beter in zijn hoofd als hij het zelf zegt. Ik vind hem niet erg theatraal maar dat zie ik dan misschien verkeerd.
Zijn jullie niet erg hard over deze persoon, die we allemaal niet eens kennen behalve TO?
Ze lijkt helemaal niet op te scheppen, alleen te herhalen en eigen te maken. Een van mijn kinderen heeft dat ook, altijd net iets op YouTube gezien over wat ik net zit te vertellen etc. Ik vind het inderdaad razend irritant maar zelf denk ik erg associatief dus als iemand iets vertelt neem ik het ook al snel over met van alles dat in mijn hoofd oppopt bij dat lemma. Ja, ook heel irritant inderdaad. Maar niet bedoeld om op te scheppen of te dramatisch, gewoon socially awkward.
Ik snap dat een ander daar geen zin in heeft, prima, maar schrijf zo’n persoon niet gelijk allerlei zeer nare persoonheidskenmerken toe alsjeblieft.
Adresseer het gewoon eens (“ik voel me niet gehoord als je zo doet”) en wijs die persoon er vervolgens vriendelijk op als het toch weer gebeurt. Wie weet kan een mens bijleren.
Of negeer haar volledig, maar ga dan niet iedereen tegen haar opzetten.

Vreemde mensen willen ook graag een beetje contact, en anders leren ze het nooit.

Nou ze doet wel meer dan mij napraten of zinnen af maken hoor. Het is niet dat ik haar zomaar ergens van beschuldig, ik wil niet teveel hier vertellen maar ik kan echt een boek over haar schrijven. Zo extreem is het wat ze doet en zegt voor aandacht. Ik denk dat je het te persoonlijk neemt, dit is echt een ander geval hoor.  Liegen, dingen verzinnen, roddelen, over ziektes liegen etc is heel wat anders dan socially akward zijn. 

maar ga dan niet iedereen tegen haar opzetten. Ik heb haar gegevens,foto,naam niet gedeeld en ik vraag enkel of mensen dit herkennen en wat het is. Je neemt het te persoonlijk.


Ze lijkt helemaal niet op te scheppen, alleen te herhalen en eigen te maken

Omdat jij haar niet kent denk je zo luchtig maar ik ken haar en en weet dat dit abnormaal gedrag is.  en ze doet meer dan dat helaas.

Het lijkt mij ook heel vervelend. 
Heb je haar al eens gezegd dat je dit gedrag opgemerkt hebt, en gevraagd of ze zich ervan bewust is dat ze dat doet?

Marianne76 schreef op 26-02-2024 om 15:34:

Het lijkt mij ook heel vervelend.
Heb je haar al eens gezegd dat je dit gedrag opgemerkt hebt, en gevraagd of ze zich ervan bewust is dat ze dat doet?

Ik heb het nog nooit recht voor zijn raap benoemt maar wel altijd met een niet gelovende blik aangekeken omdat ik echt weet dat ze liegt. Om de kleinste tot grootste dingen kan ze liegen. Ook al is het om iets kleins het is gewoon heel vervelend om steeds aan te horen wetende dat ze dit aaaltijd doet en liegt. Ik kan er met mijn hoofd niet bij waarom iemand zo glashard kan liegen om de stomste dingen. En voor mij is het suuuuper akward om dan te zeggen … ik merk echt dat je vaak liegt waarom doe je dat? Of je verteld me nu iets wat gewoon niet waar kan zijn waarom doe je dat? Ik heb trouwens wel het gevoel dat ze soms doorheeft dat ik haar niet geloof want dan probeert ze me heel erg te overtuigen hoe eerlijk ze is en ze nooit liegt 


als ik wat benoem dan zegt ze bijvoorbeeld gelijk jaaa die heb ik ook die is echt goed. Als ik dan een vraag over de product vraag dan kan ze geen antwoord geven omdat ze dat helemaal niet heeft. Daar raak ik dus gefrustreerd van waarom je over allerlei dingen zou liegen, voor aandacht?? 

MOMOFMYPRINSESWITHAUTISM schreef op 26-02-2024 om 15:32:

[..]

Nou ze doet wel meer dan mij napraten of zinnen af maken hoor. Het is niet dat ik haar zomaar ergens van beschuldig, ik wil niet teveel hier vertellen maar ik kan echt een boek over haar schrijven. Zo extreem is het wat ze doet en zegt voor aandacht. Ik denk dat je het te persoonlijk neemt, dit is echt een ander geval hoor. Liegen, dingen verzinnen, roddelen, over ziektes liegen etc is heel wat anders dan socially akward zijn.

maar ga dan niet iedereen tegen haar opzetten. Ik heb haar gegevens,foto,naam niet gedeeld en ik vraag enkel of mensen dit herkennen en wat het is. Je neemt het te persoonlijk.


Ze lijkt helemaal niet op te scheppen, alleen te herhalen en eigen te maken

Omdat jij haar niet kent denk je zo luchtig maar ik ken haar en en weet dat dit abnormaal gedrag is. en ze doet meer dan dat helaas.

Als je hier bijna alles weglaat en alleen wat dingen suggereert, dan kan ik ook alleen daarop reageren hè.

Waarom negeer je haar niet gewoon. Verbreek het contact.

AnnaPollewop schreef op 26-02-2024 om 15:42:

[..]

Als je hier bijna alles weglaat en alleen wat dingen suggereert, dan kan ik ook alleen daarop reageren hè.

Waarom negeer je haar niet gewoon. Verbreek het contact.

Ja dat begrijp ik, Zoals ik al zei ik kan een boek over haar schrijven, zoveel is het. Dat ga ik ook doen, heb het eerder ‘geprobeerd’ en toen werd het aandacht zoeken en dramatische gedrag erger. En ze is verder gewoon echt aardig dus ik vind dit grote deel van haar karakter zooooo jammer! Want ik zou anders echt wel contact met haar willen houden.

MOMOFMYPRINSESWITHAUTISM schreef op 26-02-2024 om 15:32:

[..]

Nou ze doet wel meer dan mij napraten of zinnen af maken hoor. Het is niet dat ik haar zomaar ergens van beschuldig, ik wil niet teveel hier vertellen maar ik kan echt een boek over haar schrijven. Zo extreem is het wat ze doet en zegt voor aandacht. Ik denk dat je het te persoonlijk neemt, dit is echt een ander geval hoor. Liegen, dingen verzinnen, roddelen, over ziektes liegen etc is heel wat anders dan socially akward zijn.

maar ga dan niet iedereen tegen haar opzetten. Ik heb haar gegevens,foto,naam niet gedeeld en ik vraag enkel of mensen dit herkennen en wat het is. Je neemt het te persoonlijk.


Ze lijkt helemaal niet op te scheppen, alleen te herhalen en eigen te maken

Omdat jij haar niet kent denk je zo luchtig maar ik ken haar en en weet dat dit abnormaal gedrag is. en ze doet meer dan dat helaas.

Als het zo erg is, dan kun je het toch gewoon zeggen? Dan is het ook niet erg als de "vriendschap" daarna voorbij is.

Marianne76 schreef op 26-02-2024 om 15:47:

[..]

Als het zo erg is, dan kun je het toch gewoon zeggen? Dan is het ook niet erg als de "vriendschap" daarna voorbij is.

Ja dat is ook zo maar dat vind ik dan weer moeilijk. Zij weet het van haarzelf wss, ik weet het. Alleen we doen alsof we het allebei niet weten ofzo?! we leven ook in dezelfde kleine stad en komen elkaar vaak tegen dus daarom is die stap net te moeilijk maar het is wel duidelijk dat dit niet gaat veranderen. 

AnnaPollewop schreef op 26-02-2024 om 15:27:

Mijn man herhaalt ook wel eens wat iemand net gezegd heeft, of maakt tegelijk met mij mijn zin af. Het past blijkbaar beter in zijn hoofd als hij het zelf zegt. Ik vind hem niet erg theatraal maar dat zie ik dan misschien verkeerd. Zijn ouders doen dat trouwens ook wel, en zijn toch hele aardige en belangstellende mensen.
Zijn jullie niet erg hard over deze persoon, die we allemaal niet eens kennen behalve TO?
Ze lijkt helemaal niet op te scheppen, alleen te herhalen en eigen te maken. Een van mijn kinderen heeft dat ook, altijd net iets op YouTube gezien over wat ik net zit te vertellen etc. Ik vind het inderdaad razend irritant maar zelf denk ik (ook) erg associatief dus als iemand iets vertelt neem ik het ook al snel over met van alles dat in mijn hoofd oppopt bij dat lemma. Ja, ook heel irritant inderdaad. Maar niet bedoeld om op te scheppen of te dramatiseren , gewoon socially awkward.
Ik snap dat een ander daar soms geen zin in heeft, prima, maar schrijf zo’n persoon niet gelijk allerlei zeer nare persoonheidskenmerken toe alsjeblieft.
Adresseer het gewoon eens (“ik voel me niet gehoord als je zo doet”) en wijs die persoon er vervolgens vriendelijk op als het toch weer gebeurt. Wie weet kan een mens bijleren.
Of negeer haar volledig, maar ga dan niet iedereen tegen haar opzetten.

Vreemde mensen willen ook graag een beetje contact, en anders leren ze het nooit. En wie weet wat je zelf allemaal doet, waar anderen je mee weg laten komen.

Maar verzinnen jij en je man ook dingen die helemaal niet gebeurd zijn? Want dat is wél wat TO over haar vriendin zegt. De vriendin heeft ook net product X gekocht of is ook net in winkel Y geweest of wat dan ook. Terwijl dat dus helemaal niet gebeurd is.

Of ga het bij jullie alleen om herhalen en zinnen afmaken? Want is heel wat anders.

Ik denk ook dat je het je te persoonlijk aantrekt.

Je kunt het best "zacht" brengen. Je hoeft haar niet voor leugenaar uit te maken, maar kunt haar wel vertellen wel gedrag jou stoort. Doe dat met ik-boodschappen. Ken je die?

Als jij dit en dat doet, voel ik me zus en zo.

Bijv: Ik heb al een paar keer gemerkt dat jij verhalen en ervaringen van andere mensen, ook die van mij, doorvertelt alsof je het zelf hebt meegemaakt. Als jij dat doet, voel ik me niet serieus genomen. Of: dan word ik daar boos/verdrietig van.

Overdrijf haar acties niet, zeg niet: jij doet altijd/nooit zus en zo (want dat is niet waar, soms doet ze ook anders). Het gaat erom dat je het gevoel dat haar gedrag bij jou veroorzaakt onder woorden brengt. Zo'n gevoel is altijd waar, daar valt niet over te discussiëren.

Als ze het ontkent of boos wordt, kun je zeggen dat je je weer niet serieus genomen voelt en dat je de vriendschap liever op een laag pitje zet. 
De vriendschap daarna laten doodbloeden is denk ik de minst pijnlijke manier, als je haar nog af en toe tegen zult komen. Dan kun je haar gewoon vriendelijk dag zeggen en doorlopen.

Marianne76 schreef op 26-02-2024 om 16:35:

Je kunt het best "zacht" brengen. Je hoeft haar niet voor leugenaar uit te maken, maar kunt haar wel vertellen wel gedrag jou stoort. Doe dat met ik-boodschappen. Ken je die?

Als jij dit en dat doet, voel ik me zus en zo.

Bijv: Ik heb al een paar keer gemerkt dat jij verhalen en ervaringen van andere mensen, ook die van mij, doorvertelt alsof je het zelf hebt meegemaakt. Als jij dat doet, voel ik me niet serieus genomen. Of: dan word ik daar boos/verdrietig van.

Overdrijf haar acties niet, zeg niet: jij doet altijd/nooit zus en zo (want dat is niet waar, soms doet ze ook anders). Het gaat erom dat je het gevoel dat haar gedrag bij jou veroorzaakt onder woorden brengt. Zo'n gevoel is altijd waar, daar valt niet over te discussiëren.

Als ze het ontkent of boos wordt, kun je zeggen dat je je weer niet serieus genomen voelt en dat je de vriendschap liever op een laag pitje zet.
De vriendschap daarna laten doodbloeden is denk ik de minst pijnlijke manier, als je haar nog af en toe tegen zult komen. Dan kun je haar gewoon vriendelijk dag zeggen en doorlopen.

Bedankt voor dit bericht hier kan ik veel mee👍🏻 lijkt mij een goeie aanpak!

MOMOFMYPRINSESWITHAUTISM schreef op 26-02-2024 om 15:44:

[..]

Ja dat begrijp ik, Zoals ik al zei ik kan een boek over haar schrijven, zoveel is het. Dat ga ik ook doen, heb het eerder ‘geprobeerd’ en toen werd het aandacht zoeken en dramatische gedrag erger. En ze is verder gewoon echt aardig dus ik vind dit grote deel van haar karakter zooooo jammer! Want ik zou anders echt wel contact met haar willen houden.

Ik vind de  tip van Marianne al goed, maar je geeft hier ook aan dat ze verder echt leuk is. Misschien toch echt een keer moed verzamelen, en als ze weer een verhaal ophangt of je napraat er wat van zeggen. Dat het niet nodig is, dat ze dingen niet mooier moet maken dan het is, blijkbaar vindt ze zichzelf diep van binnen niet belangrijk of interessant genoeg en gaat ze daarom dingen verzinnen? (geen idee natuurlijk dit zijn alleen maar aannames van mij, maar gooi het eens open en vraag op de man(vrouw) af waarom ze dat iedere keer doet, dat ze zonder die verhalen een veel leuker persoon is.

1968 schreef op 26-02-2024 om 17:08:

[..]

Ik vind de tip van Marianne al goed, maar je geeft hier ook aan dat ze verder echt leuk is. Misschien toch echt een keer moed verzamelen, en als ze weer een verhaal ophangt of je napraat er wat van zeggen. Dat het niet nodig is, dat ze dingen niet mooier moet maken dan het is, blijkbaar vindt ze zichzelf diep van binnen niet belangrijk of interessant genoeg en gaat ze daarom dingen verzinnen? (geen idee natuurlijk dit zijn alleen maar aannames van mij, maar gooi het eens open en vraag op de man(vrouw) af waarom ze dat iedere keer doet, dat ze zonder die verhalen een veel leuker persoon is.

De eerstvolgende keer dat ze het weer doet ga ik haar erop aanspreken op een zachte manier en dan ben ik heel benieuwd hoe ze gaat reageren,of ze het erkent of inziet. Bedankt voor de tips! En reacties ik wilde even weten of er meer mensen zijn die dit soort mensen kennen en of het een naam had. Ze is iig de enige tussen alle mensen die ik ken die dit gedrag vertoont.

Ik had vroeger een klasgenootje en een tante die precies zo deden. Ik had het idee dat ze zelf niet genoeg meemaakten in hun leven, of vonden dat hun eigen leven niet zo interessant was en dat ze er dan wat bij verzonnen om ook eens wat te vertellen hebben. Wel een beetje sneu, maar meer ook niet. Volgens mij kun je het er best over hebben als ze echt leuk is verder, zoals je zegt. Stel anders eens voor om samen wat leuks te gaan doen: heeft ze anderen echt wat te vertellen en komt ze hopelijk van deze storende eigenschap af. 

. Beetje rare wending neemt het draadje ook: eerst heb je het over vreemd gedrag van een heel aardig persoon, en vervolgens is het beter om het contact te verbreken met deze persoon met een theatrale persoonlijkheid?? Volgens mij is een theatrale persoonlijkheidstoornis wel behoorlijk veel erger dan wat jij beschrijft hoor.

troelahoep schreef op 27-02-2024 om 00:04:

Ik had vroeger een klasgenootje en een tante die precies zo deden. Ik had het idee dat ze zelf niet genoeg meemaakten in hun leven, of vonden dat hun eigen leven niet zo interessant was en dat ze er dan wat bij verzonnen om ook eens wat te vertellen hebben. Wel een beetje sneu, maar meer ook niet. Volgens mij kun je het er best over hebben als ze echt leuk is verder, zoals je zegt. Stel anders eens voor om samen wat leuks te gaan doen: heeft ze anderen echt wat te vertellen en komt ze hopelijk van deze storende eigenschap af.

. Beetje rare wending neemt het draadje ook: eerst heb je het over vreemd gedrag van een heel aardig persoon, en vervolgens is het beter om het contact te verbreken met deze persoon met een theatrale persoonlijkheid?? Volgens mij is een theatrale persoonlijkheidstoornis wel behoorlijk veel erger dan wat jij beschrijft hoor.

Heel aardig als in ze kan lief en zorgzaam zijn en tegelijkertijd ook heel onbetrouwbaar, misschien heeft ze het zelf niet door en kan ze er niks aan doen. Goeie eigenschap laat ze 15% zien en slechte eigenschap 85% Alleen maar normaal contact met haar hebben gaat niet, het word altijd overgenomen door die nare eigenschap. Er is natuurlijk wel veel wat ik niet vertel maar ze kan echt ver gaan in liegen voor aandacht. Ik wil het contact niet helemaal verbreken maar gewoon houden op small talk. Ik ga dus ook niet meer dingen tegen haar opnoemen maar gewoon groeten klein praatje en zelfs niks vertellen of benoemen en weer door. Dus kort en krachtig houden want anders blijft dit doorgaan. Toen ik haar vior het eerst leerde kennen vertelde ze bijv. Al zoveel verhalen dat ik er van schrok zo op de eerste kennismaking en sindsdien is het nooit gestopt en word het alleen maar erger. Ik heb igg de knoop nu wel doorgehakt het is mooi geweest, teveel energie aan verbruikt door met haar in gesprekken te gaan. Kort en krachtig het contact op minimaal is het beste. 

Courage schreef op 26-02-2024 om 16:02:

[..]

Maar verzinnen jij en je man ook dingen die helemaal niet gebeurd zijn? Want dat is wél wat TO over haar vriendin zegt. De vriendin heeft ook net product X gekocht of is ook net in winkel Y geweest of wat dan ook. Terwijl dat dus helemaal niet gebeurd is.

Of ga het bij jullie alleen om herhalen en zinnen afmaken? Want is heel wat anders.

Ik denk ook dat je het je te persoonlijk aantrekt.

Wat is dat nou voor rare steek onder water.

“Je trekt het je te persoonlijk aan”. Zo kun je elke mening wel wegzetten zeg. Die zijn immers allemaal persoonlijk. Wat een nare steek onder water.

Lees liever beter wat ik schreef, ik schreef nl nergens dat ik dit zelf doe, ik schreef dat ik het herken van mensen in mijn omgeving. 

Waarom TO zo graag een naam voor het verschijnsel wil horen snap ik trouwens ook niet, wat doet het ertoe. Neem afstand en laat een ander in zijn waarde zonder pseudo diagnoses te gaan plakken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.