Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Vriendin begrijpt me niet, wat kan ik hier mee?

Lexus

Lexus

01-04-2026 om 12:16 Topicstarter

Izza schreef op 01-04-2026 om 11:40:

Lees het artikel in de Volkskrant van Carolien Spaans is. Die heeft er na het verlies van haar man (en diverse date pogingen) bewust voor gekozen om single te blijven. Dat zo'n bewuste keuze op weerstand stuit vanuit de omgeving. Want iedereen wil toch een relatie? Terwijl steeds meer mensen (en met name vrouwen) dus heel bewust een andere keuze maken. En daar oprecht gelukkig mee zijn. Niet alleen vanuit pijn of angst. Maar ook de totale vrijheid je leven zelf vorm te geven. Je eigen authenticiteit te behouden. Onze maatschappij is ingericht op stellen en gezinnen. En daarvan afwijken is voor velen vreemd. Dan is er vast iets verkeerd. Of mannen die bang zijn voor dit soort zelfstandige vrouwen. Maar jij hoeft je vriendin niet te overtuigen. Iedere reden is goed. Het is namelijk jouw leven en jouw keuze. En zoals je hebt gemerkt hebben relaties ook nadelen. Ze zijn niet voor iedereen geschikt. Geef bij vriendin aan dat haar woorden kwetsend zijn. Je kunt leed niet vergelijken (mijn ervaring is erger dan die van jou). Ieder mens heeft een andere draagkracht. En die van jou is nu bereikt. Als jij happy single bent is dat prima! Zeg haar "ik ben gelukkig zo dank je". En kap het af.

Nou die argumenten spelen bij mij zeker ook hoor. Ik moest ook denken aan vrouwen die bewust kinderloos blijven. Die krijgen ook zoveel weerstand naar hen toe. En dan zou ik die vrouw zijn die al een paar miskramen en een doodgeboren kind heeft gehad en zich daarbij neer wil leggen want het doet te veel pijn, maar waarbij een vriendin zegt: ja maar je moet gewoon openstellen want ik gun het je en je zou zo'n leuke moeder zijn. Het meeste kwetst me het feit dat ze niet wil zien of gewoon aannemen dat mijn draagkracht is bereikt en dat dat mag. Ja ik moet het afkappen, nu ging ik veel te veel in de verdediging in een poging begrip te krijgen.

Ik kan heel goed begrijpen dat je het moeilijk vindt je weer open te stellen na alles wat je hebt meegemaakt, niks raars aan. 

Lexus schreef op 01-04-2026 om 10:51:

[..]

, dat mensen gewoon zeggen 'ja je hebt pech gehad en dan kan ik me voorstellen dat je niet meer durft' Dan is voor mij genoeg erkenning. Dus bedankt iedereen

Dat vinden mensen over het algemeen heel moeilijk, en denken vaak dat je wat positiefs moet zeggen om iemand op te beuren. Dat je met alleen benoemen dat iets ruk is iemands pijn/verdriet verergerd.

Wellicht is je vriendin gewoon zo iemand, en heeft ze weer andere kwaliteiten waar jij wel wat aan hebt. 

Ik doe nu eigenlijk hetzelfde, goedpraten, maar ik snap je gevoelens zeker. Als je ergens mee zit wil je graag begrepen worden, en niet afgepoeierd worden dat je je niet moet voelen. Jou gevoelens mogen er zijn. Dat mag je ook best eens benoemen als je vriendin weer eens loopt te 'ah joh'en'.

To stop er in ieder geval mee je te verdedigen. Jij bent niemand verantwoordelijkheid schuldig. Voortaan geef jij op alle vragen en opmerkingen een neutraal antwoord "hmmm of ik hoor wat je zegt, of ja ja". En dan begin je over wat anders. Direct van onderwerp veranderen. En het komt misschien uit goede bedoelingen Voort. Maar continu over hetzelfde beginnen is gewoon zeuren en andermans grens niet respecteren. Helpt dat alles niet dan mag je gerust heel duidelijk zijn. "Ik merk dat je continu begint over een nieuwe relatie voor mij. Ik heb daar geen behoefte aan en wil dat je hiermee stopt. Ik wil er niet meer over spreken ". 

Jeetje, arme Lexus, wat kan die vriendin zich inderdaad slecht inleven. Het is toch ongelooflijk veel wat jij hebt moeten doorstaan. Enorm veel pech gehad en verdriet gehad. Wat heb je nou aan zo'n vriendin. Misschien oppervlakkige dingen (samen naar de film, even op een terras wat drinken en praten over een gezamenlijke hobby o.i.d.). Ik hoop oprecht enorm dat er anderen zijn, waar je wel af en toe verdriet kan laten zien bijvoorbeeld. Of kan aangeven dat je je met momenten wat eenzaam voelt, zonder dat je een nieuwe relatie wil, omdat je té veel vreselijke ervaringen hebt meegemaakt en dat je er werkelijk niet aan moet denken om wéér iets soorgelijks mee te moeten maken.

Ik hoop dat je met je zoon een goede band hebt. 
Je bijdragen hier lees ik graag, ik vergeet vaak wel welk verhaal bij wie hoorde (en weet dus ook niet meer of het fijn verloopt tussen jou en je zoon en hoe oud hij zo ongeveer is).

Lexus

Lexus

02-04-2026 om 10:22 Topicstarter

Egel. schreef op 01-04-2026 om 23:15:

Jeetje, arme Lexus, wat kan die vriendin zich inderdaad slecht inleven. Het is toch ongelooflijk veel wat jij hebt moeten doorstaan. Enorm veel pech gehad en verdriet gehad. Wat heb je nou aan zo'n vriendin. Misschien oppervlakkige dingen (samen naar de film, even op een terras wat drinken en praten over een gezamenlijke hobby o.i.d.). Ik hoop oprecht enorm dat er anderen zijn, waar je wel af en toe verdriet kan laten zien bijvoorbeeld. Of kan aangeven dat je je met momenten wat eenzaam voelt, zonder dat je een nieuwe relatie wil, omdat je té veel vreselijke ervaringen hebt meegemaakt en dat je er werkelijk niet aan moet denken om wéér iets soorgelijks mee te moeten maken.

Ik hoop dat je met je zoon een goede band hebt.
Je bijdragen hier lees ik graag, ik vergeet vaak wel welk verhaal bij wie hoorde (en weet dus ook niet meer of het fijn verloopt tussen jou en je zoon en hoe oud hij zo ongeveer is).

Hi Egel, dank je wel. Ja er zijn wel anderen en die kennen allemaal mijn geschiedenis maar die ga ik niet steeds herhalen. Eenzaamheid kan niet altijd opgelost worden door vriendinnen want zoals gezegd heb ik weinig familie (alleen mijn zoon) en ben ik vaak ziek waardoor ik veel moet afzeggen. Maar met mijn zoon heb ik een hele goede band. Hij is midden twintig. Ik probeer wel niet te veel op hem te leunen want die gast moet ook lekker zijn leven leiden. Maar hij is er zeker voor me en daar ben ik heel dankbaar voor. Nogmaals dank voor je lieve bericht

Ik zit in een andere situatie (long covid) en heb een kennis die zodanig optimist is dat ik er naar van wordt. Ze kan zich niet, gewoon echt niet, inleven in mijn situatie. Komt steeds om de hoek met dooddoeners als "geniet van t zonnetje" en "bekijk t van de positieve kant". En ja, dat doe ik allemaal, maar als er niet ook erkenning is voor de pijn, de onmacht en het verdriet, dan word je gewoon niet gehoord. Zo voelt dat iig. 
Ze zal t goed bedoelen, net als mijn kennis, maar het is niet fijn. 

Lexus

Lexus

02-04-2026 om 16:15 Topicstarter

Worteltaart schreef op 02-04-2026 om 15:13:

Ik zit in een andere situatie (long covid) en heb een kennis die zodanig optimist is dat ik er naar van wordt. Ze kan zich niet, gewoon echt niet, inleven in mijn situatie. Komt steeds om de hoek met dooddoeners als "geniet van t zonnetje" en "bekijk t van de positieve kant". En ja, dat doe ik allemaal, maar als er niet ook erkenning is voor de pijn, de onmacht en het verdriet, dan word je gewoon niet gehoord. Zo voelt dat iig.
Ze zal t goed bedoelen, net als mijn kennis, maar het is niet fijn.

Ha Worteltaart, maar dát herken ik totaal hoor. Ik al meer dan 30 jaar ME, dat erg op LC lijkt en daarmee heb ik dit naadloos jaren meegemaakt, vooral toen er nog geen diagnose was. En het is fucked up altijd uit te moeten leggen hoe het echt is met je. Mensen hadden geen idee hoe hard ik werkte om er toch iets van te maken. Alle narigheden die ik in mijn openingspost beschrijf, zijn niets vergeleken met de ellende van die ziekte en het dedain waarmee je werd bejegend.  Maar... daar konden die mensen eigenlijk ook niet veel aan doen: het was niet bekend wat het was, en soms leek ik best vol energie te zitten, dus ja het zal wel tussen je oren zitten.  Dus ook: 'ga eens in het bos wandelen' 'doe je vierde chakra open', 'maar je ziet er best goed uit hoor'. Ja ik snap je erkenning doet veel met een mens. Het was afschuwelijk mijn man te verliezen, maar de erkenning dat dat ook echt rot was, heeft me toch geholpen te mogen rouwen. 

Maar goed, daardoor heb ik wel gemerkt dat veel mensen nu eenmaal niet zo goed om kunnen gaan met leed waar ze geen oplossing voor hebben. (en verdomd, zelfde vriendin kan hier ook niet empathisch op reageren) Dat houden ze liever buiten zich omdat ze niet weten hoe ze moeten troosten en daar zelfs onzeker over zijn. Dat geldt misschien ook wel voor mijn vriendin. Ik snap  je, ik weet hoe @#$%&* het is als je wel wil maar niet kunt. Vanuit mijn geschiedenis (toch ook een post-viraal syndroom, ontstaan toen ik ooit een hele zware griep had, zou ik voor je wensen dat je van jezelf toe mag geven aan alle moeheid en klachten. Ik heb te lang doorgezet en dat heeft er geen goed aan gedaan. Nu ik heel scherp mijn prioriteiten stel, gaat het best een stuk beter. 

Lexus schreef op 02-04-2026 om 16:15:

[..]

Ha Worteltaart, maar dát herken ik totaal hoor. Ik al meer dan 30 jaar ME, dat erg op LC lijkt en daarmee heb ik dit naadloos jaren meegemaakt, vooral toen er nog geen diagnose was. En het is fucked up altijd uit te moeten leggen hoe het echt is met je. Mensen hadden geen idee hoe hard ik werkte om er toch iets van te maken. Alle narigheden die ik in mijn openingspost beschrijf, zijn niets vergeleken met de ellende van die ziekte en het dedain waarmee je werd bejegend. Maar... daar konden die mensen eigenlijk ook niet veel aan doen: het was niet bekend wat het was, en soms leek ik best vol energie te zitten, dus ja het zal wel tussen je oren zitten. Dus ook: 'ga eens in het bos wandelen' 'doe je vierde chakra open', 'maar je ziet er best goed uit hoor'. Ja ik snap je erkenning doet veel met een mens. Het was afschuwelijk mijn man te verliezen, maar de erkenning dat dat ook echt rot was, heeft me toch geholpen te mogen rouwen.

Maar goed, daardoor heb ik wel gemerkt dat veel mensen nu eenmaal niet zo goed om kunnen gaan met leed waar ze geen oplossing voor hebben. (en verdomd, zelfde vriendin kan hier ook niet empathisch op reageren) Dat houden ze liever buiten zich omdat ze niet weten hoe ze moeten troosten en daar zelfs onzeker over zijn. Dat geldt misschien ook wel voor mijn vriendin. Ik snap je, ik weet hoe @#$%&* het is als je wel wil maar niet kunt. Vanuit mijn geschiedenis (toch ook een post-viraal syndroom, ontstaan toen ik ooit een hele zware griep had, zou ik voor je wensen dat je van jezelf toe mag geven aan alle moeheid en klachten. Ik heb te lang doorgezet en dat heeft er geen goed aan gedaan. Nu ik heel scherp mijn prioriteiten stel, gaat het best een stuk beter.

Heel goed dat verdomd! Veel beter dan "ze zullen het wel goed bedoelen'. Nee ze bedoelen het helemaal niet goed. het is inderdaad alleen een goedkope geruststelling voor iemand zelf ten koste van de ander. En daar past Verdomd bij. 

Mensen kunnen niet omgaan met leed, waar ze geen oplossing voor hebben. Ja hier zeg iets heel raaks. Doet me denken aan 'de God uit bijbelboek Job, die pisnijdig en woedend is' op de goed bedoelde vrienden van Job, die zijn lijden vergroten omdat ze het bij hem neerleggen. Zijn toorn ontbrandt hierdoor. 

Ik begrijp dat dit gedrag van je vriendin erg naar is. Ik denk eerlijk gezegd niet dat je er veel mee kan. Je kunt empathie niet afdwingen. Wat je wel kan doen is stoppen met verwachten dat ze empatisch reageert. Blijkbaar kan ze dat niet.
Als bijbelse aanvulling op het verhaal van Job; 'Heer vergeef het hen, want ze weten niet wat ze doen'.
Ik snap dat mensen je het geluk gunnen dat ze zelf hebben, maar ten eerste heeft niet iedereen dezelfde behoeftes in het leven en zijn anderen ook te zeer beschadigd geraakt. Ik begrijp jouw houding wel. Ook is na 20+ jaar single zijn je aanpassen ook iets wat lastig kan zijn. In een relatie heb je toch onderlinge verwachtingen en moet je je enigszins aanpassen. Dat vraag wel iets van je. 
Ten tweede is ook niet iedereen alles gegeven, dat vinden sommige mensen ook lastig te accepteren, de onmaakbaarheid van het leven.

Lexus

Lexus

02-04-2026 om 22:00 Topicstarter

MamaE schreef op 02-04-2026 om 21:47:

Ik begrijp dat dit gedrag van je vriendin erg naar is. Ik denk eerlijk gezegd niet dat je er veel mee kan. Je kunt empathie niet afdwingen. Wat je wel kan doen is stoppen met verwachten dat ze empatisch reageert. Blijkbaar kan ze dat niet.
Als bijbelse aanvulling op het verhaal van Job; 'Heer vergeef het hen, want ze weten niet wat ze doen'.
Ik snap dat mensen je het geluk gunnen dat ze zelf hebben, maar ten eerste heeft niet iedereen dezelfde behoeftes in het leven en zijn anderen ook te zeer beschadigd geraakt. Ik begrijp jouw houding wel. Ook is na 20+ jaar single zijn je aanpassen ook iets wat lastig kan zijn. In een relatie heb je toch onderlinge verwachtingen en moet je je enigszins aanpassen. Dat vraag wel iets van je.
Ten tweede is ook niet iedereen alles gegeven, dat vinden sommige mensen ook lastig te accepteren, de onmaakbaarheid van het leven.

Maar ik heb toch niet gezegd dat ik 20+ jaar single ben?

Lexus schreef op 02-04-2026 om 22:00:

[..]

Maar ik heb toch niet gezegd dat ik 20+ jaar single ben?

Oh excuus. Ik heb ergens een foutieve link gelegd met lezen.

Ik begreep wel dat je al een lange tijd single bent. En daarvoor een langdurige ongezonde relatie had. In ieder geval, ik begrijp best dat jij niet meer per se een relatie hoeft, hoe graag een ander je dat ook gunt.

Ik ken het ook wel uit mijn jonge jaren, dat mensen dan aanboden dat ze wel mee wilden helpen zoeken naar iemand. Nee bedankt, het komt wel...of niet. Uiteindelijk was ik 27 toen ik mijn inmiddels man leerde kennen. Het was het wachten waard.

MamaE schreef op 02-04-2026 om 22:19:

[..]

Oh excuus. Ik heb ergens een foutieve link gelegd met lezen.

Ik begreep wel dat je al een lange tijd single bent. En daarvoor een langdurige ongezonde relatie had. In ieder geval, ik begrijp best dat jij niet meer per se een relatie hoeft, hoe graag een ander je dat ook gunt.

Ik ken het ook wel uit mijn jonge jaren, dat mensen dan aanboden dat ze wel mee wilden helpen zoeken naar iemand. Nee bedankt, het komt wel...of niet. Uiteindelijk was ik 27 toen ik mijn inmiddels man leerde kennen. Het was het wachten waard.

Het was het wachten waard.... ja sorry maar eigenlijk doe je hetzelfde als die vriendin. Het kwam met jou toch ook allemaal goed? je moet gewoon geduld hebben... de boodschap blijft je bent pas compleet gelukkig met partner ...

Anoniemvoornu schreef op 03-04-2026 om 09:07:

[..]

Het was het wachten waard.... ja sorry maar eigenlijk doe je hetzelfde als die vriendin. Het kwam met jou toch ook allemaal goed? je moet gewoon geduld hebben... de boodschap blijft je bent pas compleet gelukkig met partner ...

Zo bedoel ik het absoluut niet. Mensen gunden mij blijkbaar zo erg een partner/relatie dat ze dat wel even wilden regelen voor mij. Terwijl dat van mij helemaal niet hoefde. Ik heb dat wel ervaren als beklemmend en vervelend en bemoeizuchtig.

Ik was ook gelukkig zonder partner en een relatie was (en is) geen must. Eigenlijk gaat het om projectie van je eigen behoeftes op een ander zonder te beseffen dat die ander niet hetzelfde is en andere behoeftes kan hebben.

Lexus

Lexus

03-04-2026 om 11:11 Topicstarter

MamaE schreef op 03-04-2026 om 09:31:

[..]

Zo bedoel ik het absoluut niet. Mensen gunden mij blijkbaar zo erg een partner/relatie dat ze dat wel even wilden regelen voor mij. Terwijl dat van mij helemaal niet hoefde. Ik heb dat wel ervaren als beklemmend en vervelend en bemoeizuchtig.

Ik was ook gelukkig zonder partner en een relatie was (en is) geen must. Eigenlijk gaat het om projectie van je eigen behoeftes op een ander zonder te beseffen dat die ander niet hetzelfde is en andere behoeftes kan hebben.

Ja daar gaat het over maar ik was het wel een beetje met Anoniemvoornu eens: jij wachtte en kijk daar kwam die lieve man. Maar mijn pijn, die de vriendin niet wilde of kon zien zit in het feit dat wachten een gepasseerd station is. Natuurlijk bedoelde je niet dat ik ook maar moest wachten en dat hij dan wel zou komen, maar waarom zet je het er eigenlijk bij, vroeg ik me af toen ik het las.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.