Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Kaaskop

Kaaskop

04-02-2010 om 13:46

Vroeger heette een kaassouffle

Vroeger (ik gok eind jaren 70 begin jaren 80) aten wij thuis wel eens iets wat tegenwoordig een kaassouffle heet. Destijds was het niet bij de friettent bekend, daar had je alleen een kroket of frikadel...
Hoe je het schrijft weet ik niet, maar je sprak het uit als "spletzlie" of zoiets.
Wie herkent dit?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nou, geen spletzli maar

ik herinner me wel dat ik vroeger in de snackbar altijd een lihanboutje wilde. Tja, wist ik veel.

Tegenwoordig als we iets halen bij de frietzaak neem ik dus altijd een kaassoufflé. Jouw spletzlie zegt me niks. En als ik google op 'splätzli' krijg ik 1 hit waaruit ik kan afleiden dat dit een platte spaghetti is en verder veel vreemd waarschijnlijk Zuid-Duits dialect.

Maar eh, vanwaar de vraag?

Chris

Terpi

Terpi

04-02-2010 om 18:31

Hihi

Splatzli is eigenlijk Spätzle en dat is inderdaad een duits noodlegerecht!
Verder heb ik geen idee wat je wel bedoelt

Holiday

Holiday

04-02-2010 om 19:02

Ja ja ja!

Ik weet EXACT wat je bedoelt. Een rond deegflapje, dubbelgevouwen en gevuld met overheerlijke pittige romige kaas. Dus niet zo'n vreselijk vierkant of rechthoekig blok van tegenwoordig.

Oh wat waren die spletsies lekker. Ook geen idee hoe ze heetten hoor, maar zo klonk het ja, kaasspletsie. Ze waren zeer waarschijnlijk van Iglo. Waarom benader je ze niet even via mail? Ik ben er zelf ook wel benieuwd naar. Nooit meer zulke lekkere kaashapjes gegeten. Ik wil ze terug!

Mijn moeder bakte er soms eentje tussen de middag als ik uit school kwam, zij weet ook precies nog hoe die dingen smaakten.

Platzi

Ik kreeg meteen een heimweemoment, ik heb me gek gegeten aan (kaas) platzi's vroeger. En dan op de a van die dubbele puntjes: kaas pletzies

Linda99

Linda99

04-02-2010 om 21:24

Grappig

Ken het niet maar heb er even op gegoogled. In Duitsland is het volgens mij nog op de markt onder de productnaam Knorr (wel met champignon of ham vulling erbij zo te zien). Dus wie daar in de buurt woont

Emmawee

Emmawee

04-02-2010 om 22:09

Ook gevonden!

http://picnica.ciao.com/de/142691168.jpg

Groeten, Maw.

margje van dijk

margje van dijk

04-02-2010 om 22:27

Kaaskop?

Ben jij familie van Kaaskopje, of gewoon heel iemand anders die toevallig deze gelegenheidsnick heeft gekozen?

Margje

Emmawee

Emmawee

04-02-2010 om 23:53

Oh nou zie ik het ook!

Kaaskop is niet Kaaskopje...
Misschien is het wel een marketingmedewerker van Knorr die dit product opnieuw in de Nederlandse markt wil zetten!
Groeten, Maw.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-02-2010 om 00:51

Geen familie

Dat zie je toch zo!?

Kaaskop

Kaaskop

05-02-2010 om 09:05

Geen familie idd

Sorry, een gelegenheidsnick, maar eentje die wel erg op die van Kaaskopje lijkt, sorry!

Spletsie (vh Kaaskop)

Spletsie (vh Kaaskop)

05-02-2010 om 09:07

Ja!

Jee, herkenning, wat leuk! Ik ga meteen de linkje bekijken.
Vanwaar mijn vraag, ik heb het er wel eens met mijn zusje over, weet je nog, vroeger... toen hadden we spletsies en ook Sanovit, kent iemand dat nog. Er is wel iets vergelijkbaars, maar dat smaakt toch anders. Net zo goed als een kaassouffle anders smaakt dan/als een spletsie.

Spletsie

Spletsie

05-02-2010 om 09:11

Knorr

Gut, dat van Knorr lijkt er idd wel op, alleen die ham zat er vroeger niet in. Ik ga denk ik mijn Duitse familie eens benaderen.

Plätzli

Toen ik pas hier in Duitsland was, was de Plätzli een goed alternatief voor mijn geliefde kaassouffle. Maar het Hollandse origineel is voor mij niet te evenaren

Fély.

Hilde

Hilde

05-02-2010 om 12:23

Kaassoufflé

Wat bedoelen jullie met kaassoufllé bij de frituur?
Een kaaskroket misschien?
Ik dacht dat een kaassoufflé een ovenschotel was met stijfgeklopt eiwit erdoor, waardoor het heel erg gaat rijzen in de oven.
Er bestaat wel nog van Maggi flapjes o.a. met kaas-ham.
http://www.nestle.be/nl/page/de-flapjes/141.aspx

Kaassoufflé van de frituur

Hilde, een kaassoufflé in een Nederlandse frietzaak is een halfrond, (of soms vierkante) flapje gepaneerd deeg met een vulling van gesmolten (nep)kaas dat een paar minuten wordt gefrituurd in het vet.

Een culinair hoogstandje als jouw ovenschotel is het zeker niet, maar ik prefereer dit zelf boven een frikandel, berehap of hoe al dat frituurspul verder ook mag heten.

Chris

amk

amk

05-02-2010 om 13:57

Chrish (ot)

een goed alternatief blijk vaak ook de groentekroket te zijn.

Hilde

Hilde

06-02-2010 om 11:31

Chris h

Bedankt voor de verduidelijking. Nu ga ik sowieso al niet vaak naar de frituur, en al helemaal niet in Nederland. Moet ik misschien maar eens doen; ik hou namelijk ook niet van al die frikandellentoestanden Alhoewel ik denk dat de frietjes bij ons in België lekkerder zijn? Hmm, dit vraagt om een vergelijkend onderzoek!

Hilde

kennen ze in Belgie geen frikandellen?
welke bijzonder dingen verkopen ze in de Belgische frituur die wij niet kennen?

Sanovite

Sanovite was heeeeeeeeeeeeerlijk.
Ik heb het nu nooit meer ergens gezien.
En er is ook niets dat het echt benadert, jammer.

liora

liora

07-02-2010 om 21:16

Geerke

Hoi Geerke,

Goed nieuws: Sanovite bestaat nog en het heet nu Vitalu. Even kijken er zijn verschillende smaken maar het is echt de oude Sanovite.

Liora

Hilde

Hilde

08-02-2010 om 10:15

Sus-anne en vraagje

Jazeker, in België worden ook frikandellen verkocht, maar aangezien ik niet vaak naar de frituur ga (ik bak mijn frietjes liever zelf), weet ik niet zo goed wat ze er allemaal verkopen. Die frikandellen lijken mij trouwens niet zo lekker, maar ik sowieso al niet veel vlees (zou er trouwens veel echt vlees in frikandellen zitten?).

Vraagje: ik heb in Nederland al frietkramen gezien die "De Belgische Friet" heten of zoiets. Wat is daar bijzonder aan? Hopen ze zo meer te verkopen? Ik heb het nog niet uitgetest.

En die kaasflapjes, herinnerde ik me, kende ik vroeger van Findus, maar ik denk dat dat merk bij ons niet meer bestaat. Op de website staan enkel links naar Scandinavië.

Vitalu

Laatst toevallig zo'n vitalu-cracker ergens geproefd, maar er zit suiker in die dingen! Blehhh. En dat zat volgens mij niet in Sanovit. Wij hadden ze vroeger ook vaak thuis, ik vond ze altijd wel lekker.
Die Vitalu lijkt inderdaad op Sanovit, behalve die suiker dus. En dat was helaas voor mij genoeg om het niet meer te hoeven.

Groeten,

Temet

Hilde

wij hebben hier ook een frietzaak met vlaamse frieten,ze zijn dikker dan gemiddeld,worden zelf gesneden van verse aardappelen en ze worden geserveerd in een echt puntzak,ik vind ze heerlijk,maar of ze echt Belgisch smaken durf ik niet te zeggen,ik heb nog nooit Belgische friet gegeten.

Puck

Puck

08-02-2010 om 19:35

Vitalu en sanovit

Vitalu lijkt op de nieuwere minder lekkere versie van Sanovit.
De echte ouderwetse variant van Sanovit ben ik ook nog niet tegen gekomen.

Hilde

Hilde

08-02-2010 om 21:37

Belgische frietjes

hihi, grappig dat die dan in een puntzak geserveerd worden; dat doen ze in België al lang niet meer! Waar is de tijd....
Ik zal ze toch eens moeten uitproberen, en dan proeven of ze nu echt "Belgisch" smaken !
Men zegt wel dat dikkere frietjes "gezonder" zijn, omdat er per cm² minder vet zou blijven plakken, of zoiets.

Katrien

Katrien

08-02-2010 om 22:18

Hilde, puntzakken

De plaatselijke frituren gebruiken hier nog steeds puntzakken, hoor.

Nederlandse frieten vind ik overigens best te eten. Maar de mayonaise en andere sauzen zijn allemaal zo zoet. Echt niet lekker.

Katrien

Hilde

Hilde

09-02-2010 om 08:47

Katrien

Puntzakken bij jou in de frituur? Waar is dat dan?
Bij ons doen ze de frietjes in van die kartonnen bakjes.

Katrien

Katrien

09-02-2010 om 11:33

Hilde

Ik woon op de grens tussen Vlaams-Brabant en Limburg. En in ieder geval in de frituur in ons dorpje gebruiken ze nog puntzakken, maar ook in een paar frituren in de nabijgelegen dorpen.

Ik zie ook wel regelmatig van die kartonnen bakjes hoor, maar puntzakken zijn zeker nog niet verdwenen.

Katrien

Hilde

Hilde

09-02-2010 om 12:12

Mooi zo

Tradities moeten bewaard blijven. Leve de puntfrietzakjes!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.