Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Vroeger was alles beter?

Nou,

Wát was er nou eigenlijk echt beter? Snoeppapier voor één cent? Vrije sex zonder hiv kansen? Vertel! Volgens mij valt het allemaal nog al mee...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

23-03-2012 om 00:12

Nee hoor

Je zou kunnen zeggen dat we wat sociaal gedrag betreft bergafwaarts zijn gegaan. In hele kleine dorpen zal het misschien nog meevallen, maar kent iedereen zijn buren nog en helpt iedereen elkaar nog? In dat opzicht ben ik toch ook een mens van deze tijd. Ik weet eigenlijk niet of ik erop zit te wachten dat iedereen alles van elkaar weet.
Wat ik uiteraard ook zie is dat de geschiedenis zich herhaalt. In de mode, in de maatschappij, e.d.. De PVV zie ik als herhaling van de geschiedenis waar het gaat om 'uitheemse' bevolkingsgroepen de zwarte Piet toespelen. Niks vroeger was alles beter, of nu is het beter... 'we' leren het nooit blijkbaar.
Wat techniek betreft zou ik écht niet meer terug naar vroeger willen. Kijk eens hoe groot onze wereld is geworden vergeleken met de gemiddelde burger in 1900 en hoeveel makkelijker bepaalde dingen gaan. In de industrie, maar ook in het huishouden.
Ik ben geen terugkijker, hoewel ik musea wel leuk vind om te bezoeken. Ik ben veel te benieuwd naar wat komen gaat.

jessica 5

jessica 5

23-03-2012 om 00:46

Ja hoor

Minder files en treinen die gewoon op tijd reden. Wat er niet is zou je ook niet kunnen missen ,lekker rustig zonder mails zonder m.b bereikbaar zijn. Geen antwoordapparaat thuis wat je weer moet terugbellen.
Maar toch nu je het eenmaal hebt ben je er al zo aan gewend dat je denkt er niet meer zonder te kunnen (behalve dan op vakantie)

mirreke

mirreke

23-03-2012 om 09:15

Eh, niet willen dat iedereen alles van je weet?

Het lijkt mij dat als er iets is waar deze maatschappij naartoe op weg is, het juist is dat de gekste mensen en instanties alles van je weten. Namelijk: internet. Google weet alles van je, youtube slaat alles op, en verder zetten veel mensen dmv facebook of blogs gretig de gekste dingen openbaar inzichtelijk op het internet.
En ja, ik hou ook van deze technologie, ben toch ook een kind van deze tijd. Maar internet gaat te snel, daar hobbelen we achteraan zonder dat we ons realiseren wat dit allemaal gaat betekenen voor de privacy.
En wat ik ook slechter vind: de grip die de economie op ons heeft, het openlijk consumeren en de waardering daarvoor. Ik hoop echt dat de huidige crisis daar verandering in kan brengen. En dat er dan ook weer wat meer solidariteit komt tussen groepen.
En verder is ons kabinet in rap tempo aan het bewerkstelligen dat vroegah inderdaad alles beter was: #ggz #onderwijs #passendonderwijs #pgb #kinderopvang #milieu'beleid' #cultuur'beleid'
Ik ben zeer benieuwd naar de toekomst, vooral omdat de westerse samenleving, gebaseerd als we zijn op het kapitalisme, toch langzamerhand wel aan het imploderen is. Ben benieuwd wat daarna komt.

tonny

tonny

23-03-2012 om 09:24

Welk vroeger?

Er zijn best dingen die 'vroeger' beter waren. Nu zijn we bijvoorbeeld op een moment beland dat in sommige ziektesituaties antibiotica machteloos staan omdat er in het verleden zo gul mee in omgesprongen.

'Vroeger' had personeel meer tijd in het verzorgingshuis - en de indicaties waren niet zo streng als nu, nu moet een hoogbejaarde heel weinig meer kunnen wil hij/zij nog een plekje krijgen; en dan komt hij op een locatie waar de hulp zich eigenlijk altijd moet haasten; de noodzakelijke dingen gebeuren, maar tijd voor wat extra's en een gesprekje is lastig.

'Vroeger' konden jongeren ongestraft wat langer over je studie doen en een keer switchen.

'Vroeger' kwamen er soms handgeschreven brieven met de post die je romantisch kon bewaren met een lintje eromheen.

Maar da's allemaal vroeger van pakweg 30 (?) jaar geleden?

Er is ook veel 'vroegers' te bedenken waar ik beslist geen heimwee naar heb.

krin

krin

23-03-2012 om 10:22

Ik was vroeger beter

vooral in de handstand en de radslag , in nachten doorhalen en in verliefd worden en in intense vriendschappen.
Maar goed, het ego daargelaten: ik denk dat veel dingen die vroeger beter waren ook slechte kanten hadden. Ja, je had meer naoberschap, maar binnen zo'n gemeenschap ook minder tolerantie voor uit de pas lopen. Ouderen werden langer door de familie verzorgd, maar de (schoon)dochters kregen ook niet de kans om te bedanken voor die eer.
De voortdurende bereikbaarheid en de persoonlijke gegevens die op straat liggen, daar ben je zelf bij. De telefoon kan uit, zonder facebook ben je ook gelukkig. Dat vind ik het verschil niet.
Ik denk, maar dat is een persoonlijke hang-up, dat er vroeger minder een Körperkultur heerste, en dat mag van mij wel weer een beetje terugkomen. Niet meer dat continue gezeverzeur over gezond eten/leven, dik/dun en mooi/lelijk. Daar zou ik wel wat meer aandacht voor gezond denken voor in de plaats willen.
Terug kan niet meer, dus daar moet je ook niet te veel over nadenken. En de dingen die goed waren, kun je zelf proberen vast te houden.

schrijfster

schrijfster

23-03-2012 om 11:00

Tonny

Ik kan je melden dat ik een fervent brievenschrijver ben! En het komt weer in de mode ook
Maar ik heb wel minder rust en tijd in mijn handen daarvoor. dankzij internet! Hm.

Chippie

Chippie

23-03-2012 om 21:44

Mirreke, naief

"En wat ik ook slechter vind: de grip die de economie op ons heeft, het openlijk consumeren en de waardering daarvoor. Ik hoop echt dat de huidige crisis daar verandering in kan brengen. En dat er dan ook weer wat meer solidariteit komt tussen groepen."

Uhm... ik heb als klein kind de jaren 80 meegemaakt. Ik heb wel wat meegekregen van de toenmalige huizencrisis en de vele ontslagen. Ik weet het niet zeker, maar ik heb sterk het gevoel dat de werkloosheid nu minder ernstig is.

Ach, en over dat "openlijk consumeren en de waardering daarvoor". Wat bedoel je nu precies? Wij verdienen relatief en absoluut misschien wel 3 x zoveel als vroeger. De meesten hebben het beter dan ze het in de jaren 70 zouden hebben gehad.

" En verder is ons kabinet in rap tempo aan het bewerkstelligen dat vroegah inderdaad alles beter was: #ggz #onderwijs #passendonderwijs #pgb #kinderopvang #milieu\'beleid\' #cultuur\'beleid"
Dan moet ik toch wel heel erg lachen. In de jaren 70 was er überhaupt geen kinderopvang, PGB of milieubeleid. En het onderwijs beter? Laat me niet lachen...Zeker niet voor de IADH-kinderen, van HB had men nog nooit gehoord en ook dyslexie bestond niet op mijn basisschool.

"Ik ben zeer benieuwd naar de toekomst, vooral omdat de westerse samenleving, gebaseerd als we zijn op het kapitalisme, toch langzamerhand wel aan het imploderen is". Wat bedoel je nu precies?! Communisme lijkt me dan ook weer niet zo prettig.

Nee, we beseffen het ons veel te weinig, maar het leven is in veel aspecten nu een stuk beter dan dertig of vijftig jaar geleden. Qua gezondheidszorg, onderwijs, gehandicaptenzorg, etc. Vroeger was minder hectisch, maar dat kun je ook creëren in je eigen leven van nu.

Anna3

Anna3

23-03-2012 om 21:44

Vroeger was niet beter maar wel makkelijker

Ik vind dat we het (in Nederland) tegenwoordig op bijna alle fronten beter hebben dan vroeger. Ik ben daarom blij dat ik nu leef.
Maar ik vind wel dat de lat tegenwoordig hoog ligt. De prestatiedruk is hoog, dat begint al op de basisschool.
Wat ik ook lastig vind in deze tijd dat zijn de vele keuzes die je kunt/moet maken. Wil ik kinderen of niet? Wil ik een relatie of niet, scheiden, een carriere, etc. Heerlijk natuurlijk dat je het zelf mag uitzoeken, maar voor veel mensen ook moeilijk.
Vroeger was er meer acceptatie, ik denk dat (veel) mensen daar toch gelukkiger van worden.

Chippie

Chippie

23-03-2012 om 21:53

Kaaskopje, sociaal gedrag begint...

" Je zou kunnen zeggen dat we wat sociaal gedrag betreft bergafwaarts zijn gegaan. In hele kleine dorpen zal het misschien nog meevallen, maar kent iedereen zijn buren nog en helpt iedereen elkaar nog? "

Dat vraag ik me dus echt af. Was het vroeger zo sociaal? Als je net niet tussen de - hele smalle - lijntjes pastte was je gewoon outcast.

En ja, ik ken mijn buren. Ik ken alle gezinnen in deze straat en ik help ze ook en andersom ook.

Maar de andere kant: is het zo sociaal om de oudste dochter thuis te laten blijven om te zorgen voor de 8 broertjes en zusjes? Is het zo sociaal om vrouwen te ontslaan als ze trouwden? Is het zo sociaal om de dochter op te zadelen met de zorg voor twee zwaar demente ouders?

Chippie

Chippie

23-03-2012 om 22:02

Anna3

"De prestatiedruk is hoog, dat begint al op de basisschool."

Daar ben je ook zelf bij. De druk ligt bij de ouders, meestal niet bij de scholen.

"Wat ik ook lastig vind in deze tijd dat zijn de vele keuzes die je kunt/moet maken. Wil ik kinderen of niet? Wil ik een relatie of niet, scheiden, een carriere, etc. Heerlijk natuurlijk dat je het zelf mag uitzoeken, maar voor veel mensen ook moeilijk."

Uhm, vroeger had je geen keuze. Ik denk dat lang niet iedereen gelukkig is geworden met die niet-keuzes. Uit huis trouwen met iemand van andere geslacht, minimaal twee kinderen, vrouwen stoppen met werken, scheiden was geen optie al was je doodongelukkig in je relatie. Ik bedoel: ik heb 100 x wel wat te kiezen...

Kaaskopje

Kaaskopje

23-03-2012 om 22:53

Mirreke

Het 'alles weten' waar jij het over hebt, is een ander soort 'alles weten' dan waar ik het over heb. Ik het over de 'kneuterigheid' van een buurtje/klein dorp. Het soort kneuterigheid waarbij afwijkend gedrag meteen opvalt. "Oh, zijn de gordijnen nou nóg niet open?" Het kan zijn charme hebben om in zo'n buurtje te wonen, maar het lijkt mij ook wel 'benauwd'.
Wat internet betreft ben ik mij heel erg bewust van het feit dat alles van mij opgeslagen wordt. Ik ben daar nogal nuchter in. Ik ben mij er ook van bewust dat álles wat je zelf op internet slingert gevolgen kan hebben. Ik heb afgelopen week toevallig nog tegen mijn dochters gezegd dat hun verhalen op Facebook interessant zijn voor werkgevers en stagebedrijven. Daar leken ze toch nog een beetje van te schrikken. Later vertelde mijn dochter dat ze deze week toevallig voorbeelden had gezien waarin dat wel heel duidelijk waar bleek te zijn. Het lijkt mij geen overbodige luxe als scholen lesuren 'opofferen' om leerlingen te informeren over alle facetten van internet.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-03-2012 om 23:55

Anne-fleur

Er is meer te verzinnen rond sociaal gedrag, dat is zo. Ik had het meer over 'sociale controle'. Dat kan iets heel engs zijn, maar ook 'veilig'. Hoe groter de gemeenschap, hoe makkelijker iemand niet gemist wordt.
We hadden vroeger een zuilenmaatschappij. Hoorde je bij de ene zuil, dan ging je niet met de andere zuil om. Maar ondanks dat die zuilenmaatschappij naar vroeger wordt verwezen, is daar natuurlijk nog best veel van over. Er is nog steeds (heel algemeen gezegd) een voorkeur voor 'ons soort mensen'. Alleen ligt men niet meer geheel in katzwijm als katholieke Marietje thuiskomt met protestante Klaasje.
'Vroeger' is eigenlijk ook nog niet zo lang geleden. Mijn tante bijvoorbeeld, gereformeerd, werd vriendelijk uit de kerk gezet na haar scheiding. 30 jaar geleden.

Ik vraag me af of er vroeger geen mensen waren die een ander hielpen als de nood aan de man kwam, net als nu. Alleen waren sociale voorzieningen niet net als nu op overheidsniveau geregeld. Hofjes bijvoorbeeld waren vaak initiatieven van rijke mensen én de kerk. Soortgelijke hofjes voor arbeiders zou je kunnen zien als voorloper van sociale woningbouw. Je moet alleen niet kijken hoe de omstandigheden waren in die arbeidershuisjes. Die huisjes waren dan ook niet neergezet uit liefdadigheid.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-03-2012 om 00:16

Chippie

Maar de andere kant: is het zo sociaal om de oudste dochter thuis te laten blijven om te zorgen voor de 8 broertjes en zusjes? Is het zo sociaal om vrouwen te ontslaan als ze trouwden? Is het zo sociaal om de dochter op te zadelen met de zorg voor twee zwaar demente ouders?
Je kunt je kind in Nederland niet meer thuishouden om voor de rest te zorgen, dankzij de leerplicht. Maar buiten die door de overheid opgelegde zekerheid, gebeurt er nog van alles in de privésfeer. Daar moet je je niet op verkijken. En het was dan wel niet sociaal om getrouwde vrouwen naar het aanrecht te verwijzen, maar dat werd door veel van die vrouwen denk ik vrij gemakkelijk geaccepteerd. Ik ben net te jong voor de 'Dolle Mina's', maar ik zou er zelf nooit een geweest zijn. Feit is natuurlijk dat het winst is dat sinds die tijd meer en meer geaccepteerd wordt dat vrouwen gelijkwaardig behandeld moeten worden. Dat proces is dus nog steeds gaande.
En wat die dochter die voor haar demente ouders moet zorgen betreft... ach, die kant gaan we weer op.

Biene M.

Biene M.

24-03-2012 om 09:09

Vroeger beter?

Ik kan me weinig voorstellen bij het idee dat het vroeger beter was. Als vrouw moet je denk ik blij zijn met elk decennium dat je later geboren bent.

Het enige nadeel van deze tijd vind ik denk ik dat het scala van mogelijkheden die we hebben leidt tot het gevoel dat we veel moeten, tot te hooggespannen verwachtingen en het idee dat je het aan jezelf te wijten hebt als je niet gelukkig of geslaagd bent (en geslaagd, dat zou je dan ook nog op veel fronten moeten zijn).

tonny

tonny

25-03-2012 om 16:47

Boromir

Wat was de aanleiding voor je vraag? Ik ben benieuwd!

Kaaskopje

Kaaskopje

26-03-2012 om 00:27

Anne fleur

'Ik kan me weinig voorstellen bij het idee dat het vroeger beter was. Als vrouw moet je denk ik blij zijn met elk decennium dat je later geboren bent.'
Als je voorgaande eeuwen nu overziet heb je misschien gelijk, maar je leeft niet vanuit een moment in de toekomst. Je leeft in het heden. Vroeger hadden vrouwen het zwaarder in het huishouden dan nu, maar op het moment van dat zware werk waren ze onwetend van wat er nog uitgevonden zou worden en in de winkel zou komen. Hoeveel vrouwen zouden het écht erg gevonden hebben dat ze na hun huwelijk huisvrouw moesten worden? Die vrouwen waren er ongetwijfeld, maar ik denk dat het gros zich er zonder opwinding bij neerlegde.
Waar ik vooral blij om ben is dat op medisch gebied steeds meer kennis en kunde is vergeleken met vorige eeuwen. 200 jaar geleden was ik nu zo goed als blind geweest en ik vraag me echt af of ik mijn bevallingen wel soepeltjes had overleefd. Op medisch gebied ben ik blij dat ik nu leef en niet eerder. Bij veel andere zaken vind ik het 'nú is alles beter' heel betrekkelijk.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-03-2012 om 00:33

Lezer

Mijn moeder is na mijn geboorte de pil gaan gebruiken. Beginjaren '60. Dat sommige vrouwen in die tijd een doorgangshuis voor baby's waren heeft niet zozeer met het ontbreken van de pil of andere vormen van anticonceptie te maken, maar met de door de kerk opgelegde klus om voor een grote kinderschare te zorgen.

Inderdaad welk vroeger?

Hoe vroeger is vroeger? Misschien waren de holen en grotten vroeger ook wel reuze knus, vooral als ze centraal verwarmd waren geweest
Maar om over een iets nabijer vroeger te spreken: de strippenkaart vond ik veel beter. Gewoon een anoniem kaartje dat je met anoniem geld kon kopen, zodat ik gewoon één of twee keer per jaar met een kind met de trein kon. Dat het *openbaar* vervoer was, geen vervoer waar je allerlei persoonlijks voor moet prijsgeven, vooraf allerlei tegoeden op een kaart moet zetten en waar je de VervoersHogeschool voor gedaan moet hebben. En de kleuterschool, daar hebben we aan ingeleverd. Vroeger was het gewoon kleuteren, geen cito's, geen leerlingvolgsysteem, allerlei eisen, dat is goed voor de basisschool. Wat mij betreft had de kleuterschool gewoon kleuterschool mogen blijven en geen groep 1 en 2.
Wat de regen aan "kinderen met lettertjes" betreft - al met al denk ik toch dat we beter af zijn dat vroeger (met "vroeger" bedoel ik dan 30, 40 jaar geleden, in elk geval mijn eigen basisschooltijd). Ik ken toch een aantal mensen van vrij nabij, die er nú pas achter komen, onder meer doordat hun eigen kinderen nu een diagnose krijgen, waardoor zij zélf vroeger zoveel problemen ondervonden. Bij wie nu pas het begrip gloort waardoor er in hun eigen jeugd en verdere leven zoveel wrong en misging. Als er van de jeugd van nu kinderen geholpen kunnen worden doordat ze tijdig de juiste lettertjes opgeplakt kregen, dan is dat zeker gewonnen ten opzichte van vroeger.

En boromir

Wat leuk dat je er weer bent. Blijf je?

Kaaskopje

Kaaskopje

26-03-2012 om 14:18

Lezer

Ja voor onze oma was er nog geen pil, dat is zo. Mijn moeders moeder was niet haar biologische moeder. Haar echte moeder had 3 kinderen gekregen en is toen door een ziekte overleden. Was ze niet ziek geworden, dan waren er vast nog meer baby's gekomen. De eerste drie zijn vrij snel achter elkaar geboren. Mijn (dus eigenlijk stief-)oma heeft vervolgens nog 5 levende kinderen gekregen. Ik weet niet of ze vaker zwanger is geweest. Een volle zus van mijn moeder heeft 9 kinderen gekregen, de rest vier per gezin. Het betreft een goed maar niet extreem streng gereformeerde familie. Mijn moeder gaf blijk een modern mens te zijn door zo snel nadat het kon aan de pil te gaan, dat begreep ik pas veel later. Ik heb nog 2 oudere zussen.

Boromir

Boromir

26-03-2012 om 22:49 Topicstarter

Blijf ik?

@Genista: Kweet nie. Eindelijk wat minder druk, beetje ruimte voor andere dingen dan dit moet, dat moet.
Als ik het verhaal hieronder voorbij zie komen (ontvolking op ool) weet ik niet of ik deze reactie niet daar had moeten zetten...

@Tonny: Op de chat riep ik wat en het bleek dat het een leuke vraag was. Vroeger is een heel abstract begrip. We leggen er allemaal onze eigen optiek, onze eigen wereld overheen. Het zou weer zo eenvoudig en simpel moeten kunnen zijn als het vroeger was, of tenminste waar ik het idee had dat het dat was.
Vrijheid, in alle opzichten is er nu heel erg veel meer. En dat is maar goed ook.

Hoe veel vroeger? Nou, laten we er een mooi mengsel van maken. Soortement Anton Pieck kaart met een aantal andere leuke dingen. En de vrijheid om het niet mooi te vinden.

mirreke

mirreke

27-03-2012 om 20:48

Precies, wanneer was vroeger

Nou, voor mij vrij recent vroeger, van voor deze crisis, dus nog maar enkele jaren geleden. Ik denk dat de beste tijd het recente verleden is geweest. Ik denk dat de crisis erger gaat worden dan we ons nu kunnen voorstellen. Ik denk dat onze westerse cultuur zijn hoogtijdagen gehad heeft. Ik denk dat het vrij naïef is te denken dat het enige alternatief het communisme kan zijn (chippie). Ik ben juist erg benieuwd te zien wat er nu komt, hoewel dat soort ontwikkelingen een lange duur hebben en de uitkomst natuurlijk niet statisch is.
Ik denk dat we terug gaan naar de tijd dat we onze eigen demente ouderen thuis moeten verzorgen. Trouwens, mijn vriendin die verpleeghuisarts is, wil haar eigen ouders daar niet zien.
Verder denk ik dat de toekomst altijd te prefereren is boven het verleden, simpelweg omdat het de toekomst is die voor individuen (hopelijk) alle kansen biedt.

mirjam

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.