Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Tinus_p

Tinus_p

20-11-2008 om 10:40

Waar komen de foto's van google maps vandaan?

Waar komen de foto's van google maps vandaan?

Van de topografische diensten etc. Duh. En dat er daarom prachtige foto's van Nederland of de VS inzitten verbaast me niet. Maar dat er via google maps ook messcherpe foto's te vinden zijn van allerlei rare uithoeken, vind ik echt wonderlijk. Hoe kom je aan foto's van pak-m-beet Pyongyang (in t geheimzinnige N-Korea), Tiraspol in de zwartgeldstaat Transdnjestrie, of het Somalische piratennest Eyl??

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Monique

Monique

20-11-2008 om 11:19

En weet je wat ik nu zo wonderlijk vind?

Dat jij op zoek bent naar foto's van dat soort locaties. Verveel je je ;o)

Verschillende aanbieders

Er hangen een heleboel commerciele satelieten in de lucht die foto's maken. Er zijn ook nog vliegtuigfotomakers. Google koopt de foto's gewoon in. Er zijn wel verschillen. Zo laat geoportal.fr van sommige gebieden meer zien dan googlemaps en van andere minder.
Groet,
Miriam Lavell

Tinus_p

Tinus_p

20-11-2008 om 11:52

Satellieten

Miriam:
"Er hangen een heleboel commerciele satelieten in de lucht die foto's maken."
Ja, maar de foto's zijn zo scherp, dat ik me afvraag of ze van een satelliet zijn. De meeste Nederlandse foto's zijn van laagvliegende vliegtuigen. Typische resultaten van satellietfoto's zie je als je naar Schotland (Wick) kijkt.

Tinus_p

Tinus_p

20-11-2008 om 11:54

Monique

Monique:
"Dat jij op zoek bent naar foto's van dat soort locaties. Verveel je je ;o)"
Nieuwsgierigheid.

Er zijn nog zottere lokaties die ik heb bekeken.

amk

amk

20-11-2008 om 11:56

Vertel, vertel tinus

welke locaties, ik ben nieuwsgierig.

Angela

Tinus_p

Tinus_p

20-11-2008 om 12:23

Zotter

Nog zotter, deze lokatie: 53.2855, 6.927

Zeg ik maar niet

Zeg ik maar niet

20-11-2008 om 12:44

Héé!

Die plek ken ik!!!!! Dat is vlak bij Kees!!!!! Ken jij Kees toevallig, Tinus????

Ardnax

Ardnax

20-11-2008 om 12:51

Euh

Wat is daar zot aan ?
Grtz.
Ardnax

Ardnax

De naam Schaapbulten, wellicht?

Google en defensie

Al googlend vond ik deze info:

http://www.iwap.be/blog/algemeen/google-super-satelliet-aktief/ en http://en.wikipedia.org/wiki/GeoEye

Ik had al eens vaker ergens gelezen dat Google voor maps samenwerkt met het Amerikaanse ministerie van defensie, maar hoe de vork precies in de steel zit, weet ik niet.

Hetty,*

Hetty,*

20-11-2008 om 21:25

Pauline

Ik meen me te herinneren ergens ooit eens gelezen te hebben dat Google deze foto's mag gebruiken met als tegenprestatie dat ze bepaalde "gevoelige" stukjes aarde niet laten zien. Denk dan aan militaire objecten etc. Voorheen haalden ze de foto's ergens anders vandaan en konden ze deze info dus ook zo op internet zetten.
Groetjes Hetty,*

Militaire objecten

Google maps laat in elk geval in NL gevoelige objecten niet in detail zien, zoals militaire terreinen (haven Den Helder, etc), paleis Ten Bosch (of hoe heet dat in Den Haag). Terwijl dit soort locaties in maps.live.com weer wel te zien zijn. Deze laatste site heeft van een groot aantal plekken ook 'bird's eye views'. Dat ziet er echt gaaf uit. Kijk maar eens in Deventer ofzo.

Jippie

Jippie

22-11-2008 om 13:55

Bronvermelding

Gelukkig levert Google zelf een bronvermelding in hun plaatjes
Als je ver bent ingezoomed staat er bijvoorbeeld onderin @2008 Google - Imagery @2008 Aerodata International Surveys. Da's dus luchtfotowerk. Als je verder bent uitgezoomd komt daar DigitalGlobe en GeoEye bij, leveranciers van luchtfoto's en satellietbeelden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.