Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Brianna F

Brianna F

02-11-2011 om 08:39

Waarom

In het kader van: dit wil ik toch wel heel graag weten.
In de tuin zitten o.a. koolmeesjes die elke dag op de vensterbank gaan zitten, omhoog vliegen en dan met hun snavel tegen het raam tikken. Dat zeker 10-20 keer achter elkaar. Nu al zo'n week of 3, elke dag. Waarom? Kan iemand voor mij dit mysterie der natuur ophelderen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Narcist

Die is verliefd geworden op zijn eigen spiegelbeeld
Groet,
Miriam Lavell

Laminaat

Laminaat

02-11-2011 om 08:49

Insectjes?

Zitten er misschien insectjes op je raam? Of op de kozijnen? Of is er binnen iets aantrekkelijks te zien?
Groetjes,
Laminaat

Puck

Puck

02-11-2011 om 09:08

Ja, beestjes

Ja, die zijn gewoon op zoek naar lekkere hapjes. Spinnetjes, torretjes en andere kleine kruipertjes die zich in jouw raamkozijn schuilhouden.

mix

mix

02-11-2011 om 09:21

Nu ging het liedje over

een roodborstje, maar hier zit er dus ook al 2 zomers lang een koolmeesje tegen de spiegel in de tuin aan te vliegen en te tikken. Hij blijft maar voor het spiegelbeeld heen en weer fladderen. Net een kolibri zo snel en altijd vertikaal.
Wel typerend dat ik het vogeltje gelijk HIJ noem. Enfin, we hebben m verteld dat ie van zn eigen spiegelbeeld niet zal jongen.

Googlen levert op dat meerdere mezen/vogels dit gedrag vertonen en dat het te maken heeft met territorium gedrag, niet met voedsel. Hij ziet zijn spiegelbeeld als een indringer en die moet gewoon weg.

Puck

Puck

02-11-2011 om 10:53

Mix

Nou, ik weet zeker dat vogels in de ramen van mijn huis hun spiegelbeeld echt niet zien Wat ik wel zie is dat ze ook zittend via randjes en hangend aan een ieniemieniericheltje echt beestjes oppikken. Dus dat is ook zeker een reden.

mix

mix

02-11-2011 om 12:50

Puck

hhahaha niet gaan soppen! Dit gaat niet perse om zitten als ik het goed heb begrepen en pikken, maar een continue vertikaal tegen het raam opvliegen, dus niet bij de randjes perse. Hier in elk geval niet. Hij fladdert zich ongans, toktok tegen het raam, stukje zakken en al fladderende met open vleugels weer omhoog om zichzelf te lijf te gaan. Uiteraard zullen ze ook wel eens gaan zitten om te pikken en daarmee te eten. Alleen dat fládderende gedrag schijnt met territoriumdrift te maken te hebben.

Brianna F

Brianna F

02-11-2011 om 19:31

Mix

Ja, precies zoals jij omschrijft, geen kiertje te bekennen met beestjes. Ik denk echt dat hij/zij haar/zijn spiegelbeeld ziet. Maar waarom gebeurd dat nu en niet in het voorjaar of zomer? Hebben ze het dan te druk met nestelen en is hun territorium van ondergeschikt belang?

mix

mix

03-11-2011 om 10:39

Misschien

omdat ie dan idd te druk is met het nest. Zo'n 2 nesten achter elkaar lees ik op wiki en ze dragen beide zorg voor de jongen. Dat beestje wordt direct na het lengen van de dagen alweer zingend actief en las dat ze heel oud kunnen worden.
"Aan het eind van het voorjaar en in het begin van de zomer wordt de koolmees seksueel actiever, maar vanaf het moment dat de dagen gaan lengen (21 december) begint het mannetje al frequent te zingen.

Wanneer een koppeltje koolmezen elkaar heeft gevonden blijven zij gedurende 1 tot 2 nestjes bij elkaar en nemen ze beide de verantwoordelijkheid voor het voeren van de jongen. Het is echter niet vreemd als het koppeltje hetzelfde nest jaren achter elkaar samen gebruikt. Een gemiddeld nest bevat daarbij 7 tot zelfs 15 eieren waarvan er meestal 6 tot 8 uit het nest komen. Ongeveer 60% hiervan zal volwassen worden, wat iets hoger ligt dan bij de pimpelmees. Koolmezen zijn iets beter bestand tegen strengere winters dan de pimpelmees."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Koolmees

Bij mij was die malloot van het voorjaar al tegen de spiegel aan het opvliegen met wijde vleugels en dat hield ie maar vol en vol tot in de zomer, nu zie ik ze wel maar niet meer op die manier aan het fladderen. Op een vogelforum las ik dat het territoriumdrift was. Ze gebruiken soms nesten jaren lang, dus denk dat ie het er heel druk mee heeft als dat idd zo is en hij mijn tuin als zijn gebied ziet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.