Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Waarom die walvis niet uit zijn lijden verlost?

Bultrug Johannes is niet te redden, begrijp ik. Dat wil ik zonder meer aannemen. Maar als er zoveel geld beschikbaar was voor de reddingsoperatie, heeft niemand dan een paar eurootjes over voor een zwaar kaliber kogel om het dier uit zijn lijden te verlossen? Want het kan kennelijk nog wel even duren voordat het beest geheel uit zichzelf de geest geeft.

Zie hier: http://www.parool.nl/parool/nl/224/BINNENLAND/article/detail/3363445/2012/12/14/Ecomare-Kan-dagen-duren-voordat-bultrug-overlijdt.dhtml

Verslag vol ontroering en trillende onderlipjes. Maar niemand die de vraag opwerpt waarom niet wordt ingegrepen. Mag het soms niet van Naturalis, waar ze straks het skelet krijgen?

Groeten,

Temet


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Benthe

Benthe

14-12-2012 om 15:22

Ook mijn gedachte

Precies wat ik ook dacht. Hij gaat het niet redden, het kan nog even duren, het beest lijdt en heeft verdriet, waarom het beest niet uit zijn lijden verlossen?

Tijgeroog

Tijgeroog

14-12-2012 om 15:24

Vanochtend op de radio

Werd gezegd (door iemand die bij reddingsacties enzo betrokken is) dat dat niet eenvoudig is. Verdovingspijltje werkt niet, dus werd eens granaat als mogelijkheid genoemd. Maar daar zijn dan weer ethische bezwaren tegen.
Anderzijds vingen de walvisvaarders vroeger (en nu) natuurlijk ook walvissen. Hoe deden die dat? Met aan harpoen, en dan? Ging het beest daar dood van, of was het dan ook een paar dagen wachten tot het beest uitgeput en dood was?

Vic

Vic

14-12-2012 om 15:34

Ik dacht het ook

Het is natuurlijk nagenoeg onmogelijk om zo'n groot dier te euthanaseren, hoeveel liter moet je daar dan wel niet in spuiten, maar dit vind ik ook cru.

Tinus_p

Tinus_p

14-12-2012 om 16:11

Opblazen

Via http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2012/12/serieus_blaas_die_bultrug_op.html kwam ik bij http://binnenland.nieuws.nl/730797/explosieven_in_bultrug_naar_gezicht. De enige manier om het arme beest snel af te maken, is dus met een vieze grote knal. Hoe walvisjagers dat vroeger deden laat ik aan de verbeelding over.

mix

mix

14-12-2012 om 16:18

Nog een poging?

TEXEL -

Er komt mogelijk nóg een poging de gestrande bultrug Johannes van zandplaat De Razende Bol te halen. Schipper Joep Kolman van de mosselkotter Wieringen 10 heeft aangeboden om vanavond te helpen. Vanwege de beperkte diepgang en het hijsvermogen van het schip, zijn er meer kansen om het enorme zeezoogdier te bevrijden.

Ecomare is naar verluidt bezig om vanavond een nieuwe actie op gang te zetten. Op Twitter is het aanbod van schipper Kolman door Ecomare aanvaardt. Ecomare op dit moment kan nog niet bevestigen of de actie op gang wordt gezet. Zij nemen contact op met de schipper als dit het geval is. Gisteren zijn tientallen hulpverleners van de KNRM en Ecomare in de weer geweest om de bultrug van een wisse dood te redden, maar dat mocht niet baten.

Temet

Temet

14-12-2012 om 16:19 Topicstarter

Ehtische bezwaren

"dus werd eens granaat als mogelijkheid genoemd. Maar daar zijn dan weer ethische bezwaren tegen"

Ik zie dat Tinus het nu ook al meldt, maar mijn reactie op die "ethische bezwaren" was 'estetische bezwaren zal je bedoelen'. Inderdaad: een rotgezicht.

Let wel, we hebben het hier over de Razende Bol. Het is niet zo dat een granaat ervoor zorgt dat de omliggende strandpaviljoens onder de troep komen te zitten. Wel krijg je een hoop erg blije meeuwen...

Naturalis loopt in dat scenario natuurlijk wel een mooie bultrugschedel mis.

En wat betreft die walvisvaarders: Volgens mij werden die beesten met meerdere harpoenen beschoten en ik vermoed dat bloedverlies en het geworstel maakten dat het beest sneller aan zijn einde kwam, maar het kan natuurlijk evengoed lang geduurd hebben.

Opwekkende verhalen weer. Sorry, ik word altijd extra zwartgallig van dit weer, en dan nog winter ook...

Groeten,

Temet

Dierenartsen zijn onderweg...

http://www.nu.nl/algemeen/2983244/dierenartsen-stervende-bultrug.html

maar als ik zie hoeveel injecties mijn kleine, arme cavia al nodig had om hem uit z'n lijden te verlossen, vraag ik me inderdaad af hoe ze 'm gaan euthaniseren?

Hombre

Hombre

14-12-2012 om 20:16

Walvisvaarders

Gebruik(t)en een explosieve harpoen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Explosive_harpoon

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

14-12-2012 om 23:44

Inderdaad onderweg

Ik heb begrepen dat ze de bultrug slaapmiddel gaan toedienen. http://www.nu.nl/binnenland/2983244/bultrug-johannes-krijgt-laatste-spuitje-.html

Ik hoop voor Johannes dat het niet meer zo lang hoeft te duren.

Ik vraag me wel af, en dat bedoel ik heel serieus, welk middel ze gebruiken en vooral de dosering.

("Johannes krijgt een spuitje" in mijn twitter-tijdlijn kwam op mij als TVOH-fan die niet thuis was toch wel een beetje... vréémd over..! )

krin

krin

15-12-2012 om 00:00

Moeite

Een naaste heet Johannes, dus die combinatie met spuitjes en uit zijn lijden verlossen bezorgen me onwillekeurig de rillingen. Maar hé, wel dubbeltrending topic

Tijgeroog

Tijgeroog

15-12-2012 om 00:58

Hee hee

Dat een granaat een vervelend gezicht is, is alleen maar een herhaling van wat ik op de radio gehoord heb. Niet mijn argument om het wel of niet te doen.
Lijkt mij ook een vervelend gezicht, maar ik hoef niet te kijken, dus voor mij maakt dat stuk niet uit. Ik denk wel dat het hoe dan ook een vervelende situatie is voor de mensen die hard gewerkt hebben om te proberen het beest te redden. Ook als zij daarna de rommel op moeten ruimen.
Maar gelukkig hebben ze hem nu toch een slaapmiddel gegeven.

Reactie van zoon, 7, vanochtend op het radiobericht: alweer die walvis? Dat weet ik nu wel hoor, dat was eergisteren ook al. Toen ik hem daarna vertelde over de mislukte reddingspoging werd hij toch wel verdrietig, toen hij besefte dat de walvis waarschijnlijk dood zou gaan.

sinas

sinas

15-12-2012 om 16:31

Niet gelukt, hij leeft nog

tja, en wat is nou wijsheid? Hij is niet voor niks daar terecht gekomen denk ik dan. Is hij echt nog te redden? Voorlopig ligt hij er nu al zolang, is dat wel goed voor zo'n groot dier dat normaal gesproken in het water hangt? Ik sowieso wel verbaasd dat hij nog leeft.

Fred de Velde

Fred de Velde

15-12-2012 om 18:53

dat kan de natuur prima zelf.

"Ook als zij daarna de rommel op moeten ruimen."

Dat kan de natuur prima zelf.
http://www.trouw.nl/tr/nl/5948/Dierenwelzijn/article/detail/3364060/2012/12/15/Dode-bultrug-kan-voor-natuurlijk-spektakel-zorgen.dhtml

sinas

sinas

15-12-2012 om 20:42

Tja

geen idee hoe dat kan. In elk geval, er gaat nog een poging ondernomen worden het beest te redden. Of hij het ook echt red is maar de vraag, aangezien hij ernstig verzwakt is door het liggen waarschijnlijk.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-12-2012 om 00:30

Gaan ze het echt nog proberen?

Tjonge wat een gesol met dat arme beest. Hij heeft inmiddels uren boven water gelegen, heeft spierverslappende middelen in zijn lijf, heeft niet gegeten en ga zo maar door. Hoe willen ze zo'n verzwakt dier weer 'op de been' krijgen?

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

16-12-2012 om 09:56

Hij is dood, zegt lenie

Volgens Vroege Vogels zei Lenie 't Hart net dat ze er heen is gegaan en heeft geconstateerd dat de bultrug dood is.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-12-2012 om 10:38

Ot- vroege vogels

Toevallig waren we vanmorgen eens een keertje erg vroeg op. En toen had ik eigenlijk wel zin om naar vroege vogels te luisteren - net als vroeger thuis, samen met mijn moeder. Soort van nostalgie dus.

Alleen: ik kon het niet vinden. Dusse Rode Vulpeninkt, kun je me vertellen waar en wanneer dit in de ether gegooid wordt?

Fiorucci

Fiorucci

16-12-2012 om 11:09

Hij is dood, en...

Nu wordt er een stille tocht georganiseerd....ik zeg maar zo ik zeg maar niks.....

Fred de Velde

Fred de Velde

16-12-2012 om 13:08

Stille tocht

"Nu wordt er een stille tocht georganiseerd...."

Echt waar? Ik weet nou niet of ik hier heel erg om moet lachen, of dit heel triest moet vinden.

Fred de Velde

Fred de Velde

16-12-2012 om 13:49

Niet te geloven.

Niet te geloven, hahah!

Wel

Ik schoot er ook van in de lach. Toch denk ik dat het een passend gebaar is. Veel mensen hebben meegeleefd met het lijden van dit prachtige grote zeedier. Dat lijden, niet te redden maar ook niet te euthanaseren, dat heeft mensen heftig mee doen leven. Dan is het ook begrijpelijk dat je daar een gezamenlijke vorm aan wil geven. Ik ben benieuwd of dat gaat lukken. Van mij hoeft het natuurlijk geen demonstratie te worden tegen de KNRM, de overheid of wat dan ook. Hoewel ik vermoed dat ook die emoties eruit komen.

krin

krin

16-12-2012 om 14:16

Decadent

Een bultrug is een prachtig dier, Johannes' eind was triest, de pogingen hem te redden nobel en lovenswaardig.
Maar een stille tocht, zo'n zinloos meeloopgebaar van rouw, vind ik decadent. Maak geld over naar Lenie, ga vrijwillig werk doen voor de Dierenbescherming, neem een asielbeest in huis - maakt me niet uit, maar verdoe je tijd en moeite niet met leeg vertoon.

mix

mix

16-12-2012 om 14:28

Geen stille tocht

die komt er niet, maar gelukkig mag toch iedereen dat zelf beslissen

DEN HELDER - Toch maar geen stille tocht voor de overleden bultrug, besluiten de mensen van Sea Shepherd in restaurant Lands End in Den Helder.

De eerste reacties op het plan zijn zo negatief, dat de actievoerders maar van het plan af zien. Via twitter en andere social media laten veel mensen weten een stille tocht voor de bultrug toch echt te veel te vinden. ,,Dan moeten we het niet doen'', aldus de actievoerders. Ze willen toch iets doen en denken nu aan een kleine herdenking op zee, aan boord van een schip.

Mari

Mari

16-12-2012 om 14:29

Pfff

en dan durf ik nog te wedden dat het gros van de mensen die zo meeleven elke dag vlees uit de bio-industrie eet. Over lijden gesproken.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-12-2012 om 15:42

Stille tocht?

En dat passend vinden? Ik sta versteld.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-12-2012 om 15:44

Of wel

gelukkig is het verstand weergekeerd toen die stille tocht werd gecancelled.

Tijgeroog

Tijgeroog

16-12-2012 om 15:54

Lenie

Uit de link van Fio:
"Op Radio 1 zei Lenie 't Hart, oprichtster van het zeehondencentrum in Pieterburen, 'heel verdrietig te zijn. Dit mag nooit meer gebeuren. De mensen die hem dood wilden, hebben gewonnen. Wij hadden het beest kunnen redden. Er was geen dialoog mogelijk"

Ik vind deze opmerking heel kwetsend voor de mensen die afgelopen week 's avonds laat in de vrieskou een paar uur tot hun nek in het water gestaan hebben om het beest te redden. Ik geloof niet dat er mensen waren die wilden dat het dier dood zou gaan...

amk

amk

16-12-2012 om 16:48

Greenpeace

Greenpeace heeft gister al een persbericht naar buiten gebracht waarin ze aangeven dat alle ondernomenpogingen ook door hun geprobeerd zouden zijn en dat we daar respect voor zouden moeten hebben. Alle nieuwe pogingen door anderen zouden meer van hetzelfde zijn en alleen een verlenging van de lijdensweg.

Ik kan me alleen maar aansluiten hierbij. De mensen van de KNRM verdienen een pluim, die hebben gedaan wat mogelijk was. We moeten de natuur ook gewoon haar gang kunnen laten gaan. Had dit eilandje 100km verderop gelegen hadden we nieteens waargenomen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.