Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Waarom die walvis niet uit zijn lijden verlost?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

16-12-2012 om 18:42

Ginny, vroege vogels

Zondagochtend van 8 tot 10 op Radio 1.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-12-2012 om 19:23

Het moet toch niet gekker worden

Ik lees net dat Ecomare dusdanig ernstige bedreigingen om de oren krijgt dat bescherming nodig lijkt. Ziek gewoon.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-12-2012 om 22:21

Argh radio 1

Ik zat op 2 te zoeken....

Had natuurlijk ook even kunnen googlen, bedenk ik achteraf....

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

16-12-2012 om 22:29

Even ongenuanceerd maar ik kan het niet laten

Ik heb wel eens het idee dat veel erg fanatieke dierenliefhebbers een behoorlijke schroef los hebben in hun hoofd. Of zo zijn teleurgesteld in de mensheid dat ze ál hun liefde in dieren steken. Tot in het extreme.

Ik stel dit nu héél zwartwit, maar ik zie het ook regelmatig in real life dat bepaalde fanatieke dierenliefhebbers een beetje, ehm, vreemd in het leven staan en prioriteiten stellen waar ik de nodige vraagtekens bij heb.

Of er rond de bultrugredding goed is gehandeld, kan ik niet oordelen. Lenie 't Hart is niet de eerste de beste, maar de mensen die op Texel bezig zijn geweest ook niet.
Ik geloof niet direct in complottheorieën, maar ik heb toch wel een beetje mijn vraagtekens rond de noodverordeningen. Het ging tenslotte niet om Texel zelf, met alle risico's van dien als allerlei goedbedoelende redders komen redden, maar om een zandplaat.
En dat er al een plekje voor zijn skelet was gereserveerd toen er nog hoop was, vond ik ook geen al te slimme opmerking richting de media, daarmee voed je juist vage complottheorieën.
Maar ik ben er van overtuigd dat iedereen naar eer en geweten heeft gehandeld. En om nou mensen te gaan bedreigen vind ik vele malen te ver gaan en zegt meer over de vage hersenkronkels van degenen die dat doen, dan over de (ongetwijfeld goedbedoelde) acties van Ecomare c.s. Doe dan liever een stille tocht als je je emoties wil uiten, dat is iets vreedzamer. Daar heb ik ook geen enkel oordeel over. Mijn ding is het niet, maar mij hinderen ze daar ook niet mee.

Just my 2 cents

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-12-2012 om 22:40

Hear hear rv

Ik geloof eigenlijk dat die mensen van Ecomare ook wel weten wat ze doen.
En als Lenie nou zegt: ik (wij?) had wel geweten hoe ik hem loshad moeten krijgen... Nou dan denk ik: misschien praat je nou een beetje te makkelijk achteraf. Het is een rare tijd.

Die mensen hebben daar met gevaar voor eigen leven geprobeerd dat beest te helpen. Daar kun je dan toch alleen maar respect voor opbrengen?!

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

16-12-2012 om 22:40

Ginny

Was dat niet ergens in de eerste helft van de jaren tachtig, toen 3FM nog Hilversum 3 heette (inclusief de Muzikale Fruitmand en koorzang van de EO op vrijdag) en de huidige Radio 2 nog op Hilversum 1 zat?

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

16-12-2012 om 22:41

Ginny, andere reactie

Lenie riep al enkele dagen dat ze hem nog kon redden...

Maar goed, achteraf kijk je een bultrug, sorry, koe in zijn kont...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-12-2012 om 22:49

Oh excuses

Maar dan nog... Dat is natuurlijk makkelijk roepen vanaf de zijlijn. Al geloof ik best dat ze dat zelf liever anders gezien had. Maar dan nog vind ik dat dus te makkelijk roepen...
Waar gehakt wordt en zo, en de beste stuurlui etc. en nog een paar van die spreekwoorden zijn hier wel van toepassing.

En ondertussen kan ik alleen maar respect opbrengen voor de mensen daar, die gedaan hebben wat in hun mogelijkheden lag.

En inderdaad in de eerste helft van de jaren '80 zat ik op zondagochtend vaak met mijn moeder aan een zondagse ontbijttafel naar Midas te luisteren. Oh sweet memories.

Evanlyn

Evanlyn

16-12-2012 om 22:59

O nee...

Van de zomer trapte ik per ongeluk een slak dood, die op een onhandige plek vlak voor de voordeur was gaan zitten. Ik heb toen geen stille tocht georganiseerd, zou dat alsnog kunnen?

Opeten

ik vind eigenlijk ergens dat we die walvis hadden moeten doden en opeten toen bleek dat we hem niet konden redden.

Ik bedoel, het komt niet dagelijks voor dat er zo'n enorm brok biologisch vlees aan spoelt.

En wat gaan ze er nu mee doen, ja de botjes bewaren, maar wie eet al dat vlees en vet op ? Moet dat niet netjes in stukjes verdeeld worden en bijvoorbeeld naar de eskimo's die dat heerlijk vinden als relatiegeschenk gestuurd worden 'made in Holland'.

Maar serieus vind ik het jammer dat we niet wat dichter bij de natuur staan en we niet allemaal blij zijn met een aangespoelde walvis. Zo'n buitenkansje daar doen hele volken een moord voor. Of wordt het aan Dolfinarium gegeven, voor de orca's, hebben die ook een klein stukje vrije natuur geconsumeerd.

sinas

sinas

16-12-2012 om 23:20

Tja

gesteld dat hij naar zee gesleept was was hij ws daar overleden, dat het beest is aangespoeld zegt al genoeg, er is iets mee, dat is de natuur. Voordeel was wel dat hij dan inderdaad vissevoer was geworden, dus dat hij nog nuttig was geweest. Nu is de dood inderdaad nutteloos.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-12-2012 om 23:56

Lenie

Ik heb best respect voor alles wat Lenie heeft gedaan, hoewel ik wel het gevoel heb dat ze wat doorslaat met haar dierenliefde. Ze is een autoriteit op zeehondengebied. Ze is volgens mij regelmatig opgetrommeld bij reddingsacties van zeehonden. Maar een bultrug is iets anders dan een flinke zeehond lijkt mij.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-12-2012 om 00:02

Opblazen

We hadden het er zaterdag op het werk over. Ik zei dat het plan om het dier maar op te blazen misschien nog het meest dierlievend was voor deze situatie. Waarop een collega mij verontwaardigd aankeek en zei 'dat dier verdient een humane dood'. Humaan betekent 'menselijk'. Naar mijn idee verdiende het beest een zo snel mogelijke dood, die niet persé geschikt hoefde te zijn om op mensen los te laten. Maar goed, het is inmiddels achter de rug. Over op de orde van de dag. Botjes schoonmaken en tentoonstellen.

Blessed

Ach wat zijn we toch een gezegend landje, wij hoeven geen stille tocht te organiseren voor 20 doodgeschoten 6jarigen. Alleen maar voor een aangespoelde bultrug.
( Is ook sneu hoor, maar denk dat het beest al iets onder de leden had. Als uit de autopsie blijkt dat ie ziek was zal dat ook wel in de complot theorie passen. Mensen mensen waar zijn we mee bezig.)

Ja avalon

MIsschien moet het gewoon een standaard uitje worden elk weekend, dat mensen op een website kunnen zien waar er welke stille tochten gelopen worden ? En dan wel voldoende parkeergelegenheid, een friettent en een bloemenkar erbij, want gefaciliteerd moet het wel worden. En dan lekker al die frustraties eruit janken, nieuwe beste vrienden maken, klagen over een of andere foute instantie en de overheid en de buitenlanders en dan hup opgelucht dat je zelf wel aan de goede emotionele kant staat maandag weer met frisse tegenzin naar het werk.

Inderdaad avalon

Of die 1000 tyfoonslachtoffers op de Filipijnen.

Ik wil wel graag meelopen in een stille tocht die als doel heeft Lenie met haar uit de hand gelopen hobby te laten stoppen.

skik

Fred de Velde

Fred de Velde

17-12-2012 om 12:24

Youp is blij..

Youp is blij.. Die heeft weer wat leuks voor de oudejaarsconference, haha!

Fred de Velde

Fred de Velde

17-12-2012 om 12:26

Ik loop mee

"Ik wil wel graag meelopen in een stille tocht die als doel heeft Lenie met haar uit de hand gelopen hobby te laten stoppen.

Ik loop mee... haha.

Sja, tja

Op Nu.nl las ik onder meer dit: "Tussen ’t Hart en het Texels natuurcentrum Ecomare, dat bij de reddingspoging van het dier was betrokken, bestaat volgens de burgemeester een heftig meningsverschil hoe zeehonden moeten worden opgevangen. Ze heeft 'de stellige indruk’ dat dit op de achtergrond meespeelt. Ook is er een strijd tussen beroepsbergers en reddingsmaatschappij KNRM, die het dier 'gratis’ uit zijn benarde positie probeerde te bevrijden.
Natuurcentrum Ecomare op Texel en de zeehondencrèche van Lenie ’t Hart in Pieterburen ontkennen dat ze ruzie met elkaar hebben.
'We zijn elkaars vrienden en helpen elkaar’, stelde boegbeeld ’t Hart namens de crèche. Ecomare bevestigde dat. 'Daar zit het probleem niet in’, zei de directeur van Ecomare, Martin Fröberg."
Sja, tja, waar ligt de waarheid? Ik heb geen idee. Maar aanvullend op de genoemde column of het zielig is: ik hoorde een bioloog op tv een waar woord zeggen. Als daar zoveel kilo bultrug zichtbaar voor camera's ligt te sterven en zelfs lijkt te huilen, werkt dat op ons gemoed. Maar als daar een meeuw ligt te zieltogen, is er niemand die zich daarom bekommert...

Aanstelleritis

Ecomare-medewerker Salko de Wolf: “Ik heb staan janken bij die walvis, gewoon omdat hij ook lag te huilen.”

Walvissen kunnen niet huilen. Vast wel slijmerige snotogen krijgen als ze te lang met hun kop boven water zijn, maar niet huilen. Die man projecteert menselijke eigenschappen op een dier. Wel jammer dat deze mensen moeten beslissen of ze zeehonden uit de natuur moeten halen om ze op te lappen of dat de natuur zijn loop kan hebben. Gezien het feit dat zeehonden alles behalve bedreigd zijn lijkt mij het laatste het meest opportuun. Maar ja, dan zijn die mensen wel hun hobby kwijt.

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

18-12-2012 om 00:29

Zelfs dochter sprak er schande van

Ze verbaast en ergert zich vreselijk over het feit dat Bultrug Johannes zoveel aandacht kreeg in de kranten en op tv, terwijl er zoveel kinderen zijn omgekomen bij die schietpartij.
En ik geef haar gelijk. Natuurlijk is het erg voor deze bultrug en natuurlijk is het dapper dat er een reddingspoging is gedaan, maar dat dit (uiteraard sneue) incident tot zulke proporties is uitgegroeid, is natuurlijk wel erg apart.

mix

mix

18-12-2012 om 09:28

Eh ja maar kaaskopje

heb je je docht verteld dat johannes hier een eigen draadje heeft en over de schietpartij amper iets te lezen valt?

Marieken

Marieken

18-12-2012 om 09:49

Misschien toch wel een functie

Zie: http://www.nrc.nl/nieuws/2012/12/17/in-zestiende-eeuw-zag-men-in-bultrug-johannes-het-einde-van-de-wereld/
Een aangespoelde walvis was een aankondiging van rampspoed, gisteren in de volkskrant stond daar ook al een ingezonden brief over.
En vroeger was men ook wat praktischer. Geen stille tocht oid maar gewoon alles gebruiken, zie: http://monumentje.wordpress.com/2012/12/18/walvis-johannes-was-vroeger-goed-voor-een-grafsteen/

Bultruggen en stille tochten

We hebben ze in Ecuador gezien, vlakbij de boot, bultruggen. Het doet dan wel wat met je als ze zo'n dier proberen te redden. Het leefde bij mijn kinderen ook erg (dierenliefhebbers tot in hun tenen en idd semi-vegetariers).
Een stille tocht vind ik persoonlijk voor een bultrug niet nodig, maar ik vind de opmerking van Manda over stille tochten wel respectloos en lomp. Of het nou je ding is of niet, een beetje respect, er kunnen hier ook mensen lezen die van heel dichtbij de waarde van zo'n stille tocht voor een familielid of vriend hebben meegemaakt.

Nou geerke

ik mag hopen voor die mensen die wel een stille tocht zinvol vonden dat de oprechtheid van de meelopers ook zuiver was.

maar gelukkig hebben we jou om als altijd respect uitende poster om dat allemaal te wegen en goed te bevinden, daar kunnen we dan op vertrouwen.

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

18-12-2012 om 18:46

Skik

Je schreef: Ecomare-medewerker Salko de Wolf: “Ik heb staan janken bij die walvis, gewoon omdat hij ook lag te huilen.” Walvissen kunnen niet huilen. Vast wel slijmerige snotogen krijgen als ze te lang met hun kop boven water zijn, maar niet huilen. Die man projecteert menselijke eigenschappen op een dier. Wel jammer dat deze mensen moeten beslissen of ze zeehonden uit de natuur moeten halen om ze op te lappen of dat de natuur zijn loop kan hebben.

Skik, dat vroeg ik me nou ook oprecht af! Ik weet dat walvissen en dolfijnen heel intelligente dieren zijn, maar het is bloedlink om menselijke emoties daarop te projecteren! Ik zie het al zoveel mensen doen met hun hondje (tot tenenkromming aan toe), maar potjandorie, die man zit daar in een bepaalde functie waarbij een bepaalde kennis nodig is!

Ik zeg eerlijk dat die arme bultrug mij ook best aangreep (anders dan die tientallen doodgeschoten schoolkinderen of Syrië, is ook geen vergelijking vind ik), maar die traanogen zag ik toch echt niet als emotie, maar als zeer nuchtere fysieke reactie op een irritatie.

Dat iemand van Ecomare, toch iemand die wordt verondersteld kennis van dat soort dingen te hebben, emotioneel is kan ik me goed voorstellen, maar dat hij doodserieus beweert dat Johannes (die Johanna bleek te zijn) HUILT?!?!?

Sorry, maar mijn kaak ligt nog steeds op de grond van verbijstering...

Kaaskopje

Kaaskopje

19-12-2012 om 00:17

Mix

Waarom zou ik dat speciaal moeten noemen? OO is geen krant. Als iemand hier behoefte heeft om het over Johannes te hebben, vind ik dat prima.

mix

mix

19-12-2012 om 10:38

Kaaskopje

ik bedoel: op tv en in kranten was er voor beide situaties heel veel aandacht. Het is nieuws dus wordt er over verslagen. Ik vond de aandacht voor johanna niet ten koste gaan van het afgrijselijke nieuws over de slachtoffers dat uiteraard vele malen erger is, onvergelijkbaar.
Hier wordt over heel veel (actuele) dingen gesproken. Zo heeft johanna hier een eigen draadje, over de schietpartij lees ik niks (behalve in verdriet/verlies) Dat vind ik dan weer bijzonder.

De stille tocht..(enigzins o.t.)

ofwel degradatie van de stille tocht..

Ik moet ook zeggen dat het het om en te na organiseren van een stille tocht er bij mij toe leidt dat ik er een aversie tegen krijg..

er zijn zoveel verschrikkelijke dingen, er is elke dag dan wel een stille tocht te bedenken..ik heb moeite met die massale uitingen van rouw..en intussen vraag ik me ook af hoezeer het organiseren van een stille tocht een hype is geworden..

lees ik over Johanna/nus, dan bevestigt mij dat alleen maar in mijn beleving..

Iedereen die wil mag voor mij meelopen in een stille tocht, maar het is mijn ´ding´ niet..

(maar goed, ik snap bijv. ook niet dat buurthuizen worden opengesteld om alle geschokte buren in te lichten over wat er voor verschrikkelijks is gebeurd, t riekt mij teveel naar sensatiedrift ipv daadwerkelijk meeleven)

(en ik weet dat ik niet de ´norm´ ben..maar goed, als ik lees wat Manda schrijft dan begrijp ik haar helemaal)

Tineke

Tineke

19-12-2012 om 18:33

Gedeelde smart (mien)

Mien: "(maar goed, ik snap bijv. ook niet dat buurthuizen worden opengesteld om alle geschokte buren in te lichten over wat er voor verschrikkelijks is gebeurd, t riekt mij teveel naar sensatiedrift ipv daadwerkelijk meeleven)"
Ik begrijp dat je het niet snapt. Deed ik eerst ook niet. Maar als je zo'n buurthuisvoorlichting zou hebben meegemaakt, dan snap je dat het echt niet om sensatie gaat. Juist integendeel. Na een verschrikkelijke gebeurtenis gaan juist in een dorp heel veel praatjes rond. Buurvrouw A weet zus te vertellen en buurman B doet daar nog een schepje bovenop. Iedereen speculeert. Rustige en eerlijke voorlichting van politie en burgemeester sussen de gemoederen. Iedereen weet dan hoe het echt zit, en dan kan de goede kant van zo'n gemeenschap weer naar boven komen. Het zorgen voor elkaar. Het elkaar niet laten vallen. En dat allemaal samen werkt toch echt als 'gedeelde smart is halve smart'.
Ik heb dit onlangs zo precies mogen meemaken, en ik ben dus zeker voorstander van buurthuisbijeenkomsten geworden. Over stille tochten kan ik niets zeggen, ik denk dat als het de betrokkenen helpt, dat het mooi is. Voor een walvis vind ik het zeer zwaar overdreven, maar dat rouw een plek in de maatschappij krijgt, vind ik wel zo plezierig.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.