Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Leony

Leony

08-07-2011 om 19:03

Waarom geen gemengde darts wedstrijden?

In een discussie over de fysieke verschillen tussen vrouwen en mannen vroegen we ons af of er sporten zijn waarbij die verschillen geen rol spelen. Darts was zo'n sport.
Maar bij darts hebben mannen en vrouwen een aparte competitie. Waarom is dat?
Leony

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
krin

krin

08-07-2011 om 21:32

Leuke vraag

Mogelijke antwoorden... Omdat het duidelijker is, geen gedoe over mogelijke verschillen (die er natuurlijk toch wel zijn, hoe klein ook). Of omdat mannen niet van vrouwen willen verliezen. Of omdat er minder kijkers zijn voor sport door vrouwen, en het dus de commerciële waarde van de mannentak zou verlagen. Of omdat vrouwendarts net andere regels heeft (geen idee of dat zo is, maar misschien is de afstand vanwaar ze moeten gooien korter?). Of omdat het historisch nou eenmaal zo gegroeid is. Of omdat alleen mannen zo gek zijn om pijltjesgooien zo serieus te nemen dat het een sport mag heten, en er dus nooit zo goed dartende vrouwen zijn om te kunnen meedraaien met de mannencompetitie. Of of of... Leuke vraag.

Vic

Vic

08-07-2011 om 22:47

Als ik daar toch tijd voor zou hebben

Die ene keer in het jaar dat ik eens in een kroeg kom waar een dartbord hangt wil ik altijd even mee doen. En dan win ik nog ook! Verder heb ik totaal geen sportieve aanleg, dus dat vind ik best leuk. Het is jammer dat ik geen tijd heb om serieus te trainen, én dat er met vrouwendarts geen droog brood te verdienen is, want anders zou ik daar toch iets mee moeten doen

Leony

Leony

11-07-2011 om 14:05

Verhouding mannen en vrouwen

Ik ben eens gaan zoeken hoe het bij schaken zit. Daar staat het wereldkampioenschap open voor mannen én vrouwen. Toch zijn er maar weinig vrouwelijke kampioenen. Maar de FIDE heeft óók een apart wereldkampioenschap schaken voor vrouwen. Waarom dat dan weer is??
NRC publiceerde een artikel over de vraag waarom er zo weinig vrouwelijke Nobelprijswinnaars en schaakkampioenen zijn. De stelling was dat het niet ligt aan de verschillen tussen mannen en vrouwen maar dat er domweg veel minder vrouwen schaker of wetenschapper worden.
Misschien geldt dat dan ook wel voor darten. Er zijn te weinig vrouwen die zich compleet aan het darten wijden en daarom zijn ze in de competitie niet sterk genoeg. Om het toch nog spannend te houden hebben ze dan maar een aparte vrouwencompetitie in het leven geroepen.
Dat mannen meer tijd besteden aan hun passie is vast een factor. Voor een programma "Help mijn vrouw heeft een hobby" is het vast lastig om genoeg deelneemsters te vinden ...
Leony

Leony

Ik heb ooit eens een cursus schaken gevolgd, en toen kwam ik tot dezelfde conclusie. Vrouwen hebben, iha, minder de neiging om zo monomaan te klooien op de vierkante millimeter. Want schaken leren, zo bleek mij, is ook eindeloos discussieren over de opening van Karpov bij toernooi X in vergelijking met de opening van Spasski bij toernooi Y. Hetzelfde soort geneuzel dat ik over voetbal ook zo vervelend vind, eigenlijk, maar dan zonder bal.

Ik kwam tot de conclusie dat er minder vrouwelijke schakers zijn om dezelfde reden dat er minder vrouwelijke liefhebbers zijn van modelspoorlijnen.

Geen idee hoe dat zit met darts, trouwens...

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.