Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Kiki

Kiki

16-11-2008 om 19:44

Waarom heb ik een hekel aan e-cards

Net een discussie gehad met een vriendin die haar kerstkaarten via de mail ging sturen.
Ik heb haar vriendelijk verzocht mij buiten haar lijstje te houden, omdat ik een hekel heb aan E-cards (sterker nog, al zou ik ze terugkunnen sturen had ik het gedaan)
Dat gevoel is heel sterk. Maar ik kon in onze discussie, niet echt logische redenen noemen waarom ik zo'n diepgaande grondige hekel heb aan E-cards. Het zit namelijk echt heel diep.
Ik ben namelijk ook niet overdreven gehecht aan gewone kaarten en die belanden bij mij na een tijdje toch ook in de oud-papier bak.
In deze, steeds meer, toenemende internettijdperk, zal ik deze discussie nog wel vaker voeren.
Ik heb dus wat goede argumenten nodig, zodat ik me staande kan houden in deze discussie.
Weten jullie iets?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Waarom

Misschien kun je voor jezelf eerst duidelijk krijgen WAAROM je zo´n hekel hebt aan e-cards?

Misschien heb je de indruk dat een ander niet genoeg moeite voor je over heeft om een echt kaartje te sturen?

Kwetst je dat?

Ik zou me er zoiets bij voor kunnen stellen, maar eigenlijk is het sop de kool niet waard, ik denk dat ik liever een (liefst leuke) ecard kreeg dan helemaal niks, maar misschien voel jij dat anders?

"gevoel"

Als je de redenen niet goed weet is het gewoon je gevoel.
Net zoals een sms op mijn verjaardag. Geeft niet,maar een telefoontje had ik wat leuker gevonden en persoonlijk bezoek nòg leuker. Een E-card is makkelijk. Het idee dat iemand voor mij een kaartje koopt, iets leuks erop schrijft, post, klinkt toch gezelliger. Ligt zo leuk op de deurmat.
Ik vond het rijtje van Magnolia wel een goede opsomming.En je hoeft je niet te verdedigen. Je voelt het zo.

E-Card

E-Card

16-11-2008 om 21:11

Maar

Er heeft toch iemand aan je gedacht?
Er is toch moeite genomen?
Alleen niet op de manier zoals jij het verwachtte.
Daarover hoef je toch niet zo diep over te discusseren of je te verdedigen, smaken verschillen en iedereen hecht weer ergens anders waarde aan.
De 1 aan een kaart, ander een sms, telefoontje, persoonlijk bezoek...enz. Allemaal even "goed" want je doet het toch met de beste bedoelingen...?!?!

elides

elides

16-11-2008 om 21:47

Ik heb

eigenlijk ook beetje hekel aan e-card. vind het leuker om gewoon een kaartje via de post te krijgen.

niet omdat het makkelijker is om een e-card te sturen hoor. ik vind het leuker om post te ontvangen.
misschien restantje van jeugdnostalgie?? ik weet het niet, maar herken je wrijving kiki

Rieke

Rieke

16-11-2008 om 21:49

Kiki

Nou kiki, ik heb er ook een hekel aan. Ik vind dat iemand dan net niet de moeite neemt een gewone kaart te sturen. Lekker makkelijk, kost niks, gewoon achter de pc blijven zitten. 1 druk op de knop en klaar. Nee, ik hou er ook niet van. En diezelfde figuur die mij een e card stuurt vraagt ook altijd bij haar mails om een leesbevestiging. Heb ik ook een hekel aan.
Maar wanneer mijn zoontje een leuke e card krijgt met een liedje of filmpje vind ik dat wel weer leuk. Maar mijn zoon vindt echte post van de postbode weer het einde.

Lynna

Lynna

16-11-2008 om 21:56

Virus

Ik heb er een vervelende associatie mee, zal vast komen doordat ik ook regelmatig spammail (virusmail?) van 123greetingcards binnen krijg.

Inge M

Inge M

16-11-2008 om 23:01

Digitale kaarten kunnen heel leuk zijn

Voor een verjaardag zijn ze meestal persoonlijk uitgezocht. Ik ben vaak langer bezig om de juiste e-card te vinden dan de juiste 'echte' kaart.
Voor de feestdagen vind ik de standaard e-cards niet persoonlijk genoeg. Dan kies ik liever voor een kerstkaart die ik zelf in elkaar zet (mijn persoonlijke boodschap) en die stuur ik dan per mail naar familie/vrienden. Nee, ze krijgen dan niet een bericht dat persoonlijk bij hen past, maar wel een bericht dat bij mij past.
Kiki, heb je ook een hekel aan digitaal verzonden kerstkaarten ? (per gewone mail ipv als e-card)

Tirza G.

Tirza G.

16-11-2008 om 23:09

Echte kaarten

Ik verstuur wel heeeeeeel vaak echte kaarten per post, via Greetz. Van de zomer bijv. vanaf ons vakantie-adres, wij allemaal op het balkonnetje, zwaaien naar de camera en hatseflats, heel de famielje kreeg onze kaart. Maar dan echt dus he, netjes in een envelop thuisbezorgd. Ik heb hem alleen niet zelf beschreven

Ik verstuur geen e-cards met Kerst en krijg ze ook niet of nauwelijks, of heel soms van een verre neef met hun eigen kindjes bij de boom ofzo, dat vind ik dan wel weer leuk, is het meteen een soort update

Tirza

Rafelkap

Rafelkap

17-11-2008 om 09:51

Wat ik niet begrijp

waarom je de discussie moet/gaat voeren hierover, zeker met een vriendin. Ik denk dat je het gewoon te onpersoonlijk vindt. Klaar. Moet je dat dan van jezelf helemaal precies onderbouwen??

Maria

Maria

17-11-2008 om 11:10

Juist wel...

Een paar jaar geleden had ik een vriendin die het ook niet leuk vond om "brieven" via de email te krijgen: ze wilde persé handgeschreven, per post verstuurde brieven. Dat vond ze persoonlijker, attenter enz. Daar is ze nu wel van teruggekomen, want er is bijna niemand meer die geen gebruik maakt van email.

E-cards: Inderdaad, het is handiger (gemak dient de mens), je hoeft er de deur niet voor uit, maar dat hoeft niet te betekenen dat het minder persoonlijk is. Ook ik ben vaak lang bezig om de juiste ecard uit te zoeken, de juiste tekst te bedenken en het leukste muziekje erbij te doen. Ik doe er dus best moeite voor. Dat ik dan niet naar de winkel en het postkantoor hoef te lopen is alleen maar meegenomen. Misschien is het massaal verzenden van kerstkaarten wat minder persoonlijk, maar dat vind ik van de papieren kerstkaarten toch vaak ook.
Wel belangrijk vind ik bij ecards dat er geen papier aan te pas komt. Dat lijkt me toch een stuk beter voor het milieu.

Maria

tonny

tonny

17-11-2008 om 16:52

E-cards

vind ik een aanvulling. Een extraatje. Of iets grappigs aan iemand met wie je geen postadrescontact hebt (en van wie je misschien zelfs niet eens het huisadres weet).

Ik vind een e-card gewoon anders voelen dan een gewone ouderwetse authentieke papieren kaart. Zelf stuur ik graag kaarten en ik kan ze ook erg waarderen.
Maar ja, er zijn ook mensen die kaarten meteen na ontvangst bij de oude kranten gooien; als ik dat weet, stuur ik echt geen kaart meer hoor, dan bel ik liever (hoewel ik steeds minder dol ben op telefoneren.)

E-cards zijn vluchtig. Leuk voor het moment maar daarna weg. Net als een gebakje

Alle kerstkaarten per mail is weliswaar erg goed voor het milieu (en slecht voor de werkgelegenheid) en dat doe ik dan ook niet.

Over mail ipv brieven: teksten die me lief zijn, print ik en bewaar ik alsof het een brief was. Met bewegende muzikale e-cards lukt dat niet. Helaas.

tonny

maan.

maan.

17-11-2008 om 17:35

Flauwe ecards

Ik vind ecards een beetje flauw.. zo van -even-snel-mijn-mailvrienden-hun-brievenbussen-vullen.. misschien leuk voor erbij maar niet in plaats van. Hoewel die smurfen-ecard van AH toch best wel grappig was.

wat ik wel erg vind; die doorstuur pps(?)-mailen.. even mijn hele vriendenkring lastigvallen met een stom mailtje.. met daarin dan ook nog eens uitgebreid een overzicht wie allemaal zo'n mail heeft gehad.. die gaan bij mij dus ongelezen linea recta de vuilnisbak in.

Hanny61

Hanny61

17-11-2008 om 18:29

Van de week

heb ik voor het eerst van mijn leven een e-card verzonden. Ik was te laat voor echte kaart (was het een beetje vergeten), maar ik wilde ook geen kaart sturen, die ik in de la had liggen. Ik heb echt mijn best gedaan een e-card uit te zoeken, die bij de ontvanger past, met daarbij een aardig muziekje en een zelfgemaakte tekst. Ik heb hier meer moeite voor gedaan, dan als ik een standaard-kaartje uit de la had verzonden. Ik schrik dan ook een beetje van de reacties. Het komt toch echt uit een goed hart....

tonny

tonny

17-11-2008 om 23:02

Uit een goed hart

dat merkt de ontvanger echt wel hoor!!

(maar uit wat voor hart al die domme doorstuurmailtjes vandaan komen???)

tonny

Maylise

Maylise

18-11-2008 om 10:47

Weerstand

Misschien komt de weerstand (die ik ook wat voel) vandaan bij het feit dat een e-card gezien wordt als iets vluchtigs? Het is niet iets blijvends en tastbaars zoals een papieren kaart dat wel is. Net zoals een echte brief krijgen ook waardevoller aanvoelt dan email. En als het handgeschreven is dan voelt het helemaal persoonlijker aan.
Vaak als je zo'n kaart via een site krijgt kan je er maar beperkte tijd bij (een maand of zo) en bovendien is een kaart bekijken met allerlei reclame eromheen gewoon niet zo leuk.
Het voelt inderdaad minder echt aan om een ecard te krijgen terwijl de gedachte er achter misschien wel hetzelfde is.
Ik verstuur overigens ook wel eens ecards maar dat is dan voor niet belangrijke gelegenheden zoals om even iemand succes te wensen met iets kleins.
Voor echt belangrijke gelegenheden zoals condoleances, bruiloften maar zelfs verjaardagen en kerst zou ik het niet vlug doen. Hoewel ik me bij de laatste twee nog wel iets kan voorstellen als je bijvoorbeeld ergens ver weg zit waarvan uit het moeilijk is om post te versturen.
Om eerlijk te zijn waardeer ik een gewone kaart ook veel meer dan een ecard. En ik denk dat hem dat in het tastbare en permanente van een gewone kaart zit.

Maylise

Tuurlijk cobi

Die drukdrukdrukgezinnetjes verwachten zeker antwoord in hun mailbox van hun 100 mailadresjes

Persoonlijk heb ik ook zo'n cortexgebrek. Dus bij iedere kaart die de deur uitgaat (e-cards doe ik alleen soms bij kleine neefjes en nichtjes erbij) klop ik mezelf op de borst. Goe-gedoan-jochie!!
Overigens vind ik een persoonlijke boodschap op een kaart wel altijd leuk om te krijgen. Maakt me dan niet eens uit of het een ecard of echte kaart is.

Ik druk me weer ongelukkig uit, zie ik

e-cards doe ik alleen soms bij kleine neefjes en nichtjes erbij

Ik bedoel niet als er een neefje of nichtje geboren wordt, maar ik bedoel dat ik een e-card BIJ een gewone kaart of BIJ een verjaarsbezoekje doe...
Onze jongens vinden het ook vetcool om een email te krijgen, vandaar.

Tesse

Tesse

19-11-2008 om 17:05

Gek op e-cards!

Ik ben zelf helemaal niet attent, maar sinds de e-card kan ik het allemaal nog aardig bijhouden. Kan ik gewoon op de verjaardag zelf een kaartje opzoeken, en je bent nog op tijd ook!
Maar ik heb dan ook een hekel aan kaarten, kerstkaarten in het bijzonder. Van die kerstkaarten waarop staat: groetjes van Jaap en Marijke.... Dat zegt toch ook helemaal niks? En verder heb ik in de kast stapels kaarten liggen waar ik niks mee wil, maar die ik niet weg kan doen omdat mensen de moeite hebben genomen om naar de winkel te gaan, een kaart uit te zoeken, er groetjes van Jaap en Marijke op te schrijven, en ik zit er weer mee . En dan die gezinnetjes-onder-de-kerstboom met voorgedrukte groet, ik kan toch geen hele gezinnen bij het oud papier gooien? In mijn kast dus... Nee, doet u mij maar een e-card. Even lezen, eventueel om glimlachen, wegklikken en nooit meer aan denken, heerlijk overzichtelijk .

tonny

tonny

19-11-2008 om 22:53

Inderdaad lidwientje

laat die gewoonte svp snel uitsterven!

Maarja, het is dan wel weer aardig dat álle klasgenootjes een kaartje krijgen - dat als tegenwicht tegen het uitdelen van een select aantal uitnodigingen voor een feestje in de klas. Ze wensen in elk geval iederéén plezierige feestdagen!

Maar echt, wat een onzin, kinderen en kerstkaartjes.

tonny

Bastet

Bastet

20-11-2008 om 09:00

Tonny(ot)

Maar echt, wat een onzin, kinderen en kerstkaartjes.

Vindt je?Ik vind het wel attent als mijn kinderen voor hun vrienden een kaartje maken.Ze zijn ook altijd blij als ze er zelf één krijgen.
Groetjes,Bastet

tonny

tonny

20-11-2008 om 12:01

Een kaartje maken, bastet

da's wat anders dan dat moeder een doos kaartjes koopt, voor alle klasgenootjes van haar kind de kaart beschrijft en die laat uitdelen.

Het kan natuurlijk best leuk zijn op een regenachtige middag kaarten te knustelen voor de hele klas. Maar dan is de insteek toch anders dan de persoon die de klassekerstkaartjeskwestie aankaartte.

tonny

mirreke

mirreke

23-11-2008 om 16:09

Juist leuk, kinderkerstkaarten

Onze kinderen gaan er echt voor zitten en knutselen wat af, schrijven ze zelf, en delen ze zelf uit. Een beetje zoals ik zelf ook kerstkaarten schrijf en ronddeel/verstuur. Afgelopen jaar begon het echter ook al met valentijn...

mirreke

mirreke

24-11-2008 om 02:33

Populairst...

Met Valentijn afgelopen jaar leek het idd een soort populariteitswedstrijd, wie krijgt de meeste (idd gekochte) kaartjes. Daar was ik minder van gecharmeerd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.