Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Waarom heet boterham boterham en sandwich sandwich

in het kader 'ik ben al wakker sinds 7 uur en heb bljkbaar te veel vrije tijd': waarom heet een plakje brood een boterham ?

ik bedoel, boter ham. ???? Ik zou dan broodplak logischer vinden, maar het is dus boterham.

en sandwich is dan ook gek. Zand heks ???

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Sandwich

is de naam van een Engelse adellijke die wilde eten tijdens het bridgen en daarom aan de kok vroeg om de boterhammen opelkaar te plakken zodat je er geen vieze handen van kreeg.

Boterham is wat lastiger. Het etymologisch woordenboek noemt twee mogelijkheden: "Een woord van de frankische dialecten, in tegenstelling tot ingweoons stute, fries stik, stuk, saksisch brugge, brogge.

1. Het 2e lid lijkt etymologisch identiek met ham in de betekenis van lid of inham. De betekenis van boterham zou dan zijn brok of kluit boter. In het zweeds betekent smörgas kluit boter die op een stuk brood wordt gelegd.
2. beboterd stuk brood (verwijzing naar artikel uit 1956.

En dat van iemand die zich had voorgenomen om NIET te internetten in de vakantie maar ja, de winkels zijn nog niet open en ik moet zometeen een hele kraammand voor mijn broer bijelkaarkopen, ze hebben eergisteren hun tweede gekregen.

Dus Manda, google ff lekker door en de dag kan beginnen! Zeker dat verhaal over Lord Sandwich moet makkelijk te vinden zijn.

Fijne vakantie!

Manda Rijn

Manda Rijn

25-04-2009 om 10:54 Topicstarter

Dank

aha weer wat geleerd, jullie ook fijne vakantie rodebeuk !

Kaaskopje

Kaaskopje

25-04-2009 om 13:30

Ook wat geleerd

Waar sandwich vandaan kwam wist ik wel, maar van boterham heb ik het me ook wel eens afgevraagd. Dit soort wetenswaardigheden vind ik leuk.

Mareld

Mareld

25-04-2009 om 15:25

En "pyjama" dan?

Wat is daar de herkomst van? Ik vind het zo'n gek woord eigenlijk, pyjama....

Mareld

Mareld

25-04-2009 om 15:28

Oh heb het al....

Rare volgorde, eerst hier de vraag stellen en dan zelf het antwoord gaan zoeken...Maar hier staat dus het antwoord op mijn vraag: http://nl.wikipedia.org/wiki/Pyjama

Ik hoop dat er nog meer mensen met leuke woorden komen, lijkt me een interessant draadje worden dan!

Wielrennen

Mijn zoontje van 5 snapte niks van het woord wielrennen! Je rent toch niet met een wiel????
Wij hanteren hier in huis voortaal snelfietsen

Zo snapte hij ook niet

Zo snapte hij ook niet waarom het voetgangers zijn en geen fietsgangers. Waarom het een weg is die DOOD loopt) en waarom de kraan loopt.
Het komt omdat ik altijd zeg dat als je goed naar een woord luistert, dat je vaak hoort wat het betekent. Dat doet hij en daarom weet hij vanzelf heel veel woorden. Maar soms zit er iets raars tussen....

Tussen de middag

Misschien is dit streek gebonden, maar wij aten vroeger thuis altijd de warme hap "tussen de middag".

amk

amk

26-04-2009 om 13:20

Naar utrecht

betekend strikt gezien dat er niet gestopt wordt op tussenliggende stations. En misschien gaat de trein na Utrecht wel verder naar ......

tonny

tonny

26-04-2009 om 18:46

Deur los

zeggen ze ook in het Noorden!

tonny

amk

amk

26-04-2009 om 19:10

Yep

ook in N-H heel gewoon de deur is los, betekend van het slot, en de deur is open betekend dat je er door heen kunt lopen.

De brug is open betekend dat je er voor moet wachten als voetganger/fietser en door kunt varen.

Wel wat problemen gehad met een frieze examinator die de eerste dagen nogal paniekerig reageerde als zijn klanten bij de term Ken Net, snel begonnen op te trekken. Bij ons betekend dat even snel want dan lukt het nog wel....

Kaaskopje

Kaaskopje

27-04-2009 om 00:31

Tussen de middag

Ik verbaas me steeds weer bij dit soort draadjes. Ik vind het zo grappig dat bepaald taalgebruik streekgebonden is. Ik weet niet beter of van 12 uur tot een uur of 2 is ´tusssen de middag´. Hoe moet je het anders noemen dan?

amk

amk

27-04-2009 om 08:54

Iets boven je

noemen ze het 'onder de middag' En dan heb ik het over de regio Wieringen

Margriet*

Margriet*

27-04-2009 om 09:16

Ook zo een

mijn schoonouders (uit Brabant) zeggen altijd we komen in de voormiddag? Weet nog steeds niet wanneer dat is. Is dat nou 's ochtends of aan het begin van de middag?

Pluk53

Pluk53

27-04-2009 om 11:25

Voor- namiddag

's ochtends vroeg: 8-9
begin van de ochtend: 9-10
in de loop van de ochtend: 9-12
tussen de middag: 12-1
voormiddag: tussen 1 en 3
namiddag: 3-5
eind van de middag/tegen de avond: 4(5)-6
begin van de avond: 6-8
's avonds: na 8
in Brabant kijken we niet op een kwartiertje.

Manda Rijn

Manda Rijn

27-04-2009 om 13:55 Topicstarter

Ik zeg het nooit

heb geen idee wat precies 'tussen de middag' is, ik zeg het tijdstip 'rond een uurtje of 2' of eind van de middag, tussen 4 en 5'.

grappig dat die dingen zo verschillend zijn !

Maar

Tussen de middag is volgens mij door heel Nederland gebruikelijk. In de Achterhoek waar ik gewoond heb was ook alles "los"(deuren, ramen, maar ook smorgens als je wakker wordt, dan doe je dus je ogen los. Vreeeeeselijk).
Maar dat is streekgebonden. Ik ben benieuwd naar nog meer echt door heel Nederland gebruikte woorden zoals aan het begin van het draadje.

Pluk53

Pluk53

27-04-2009 om 15:28

Nog een keer boterham

in Wikipedia: Een boterham is één plak gesneden brood. De oorsprong van de benaming is niet bekend.Het woord komt waarschijnlijk voort uit een spelling van vroeger. Vroeger was de spelling boteram of boterram. Een rammel (of remmel) is een ouderwetse benaming voor een snee brood. In Vlaanderen noemt men geroosterde broodjes wel eens 'rammekes'. In sommige Nederlandse dialecten spreekt men ook wel van 'bammetjes'. Mogelijk ligt daar de verklaring voor de derde lettergreep van het woord.
Op de site van "onze taal" vind je: "Voor het tweede deel van de samenstelling is geen bevredigende etymologie te vinden. Er wordt wel gedacht aan een woord ham(me), am(me) dat in Kiliaan (1599) voorkomt in de betekenis 'afgesneden stuk eten'.
Lijkt me dan toch voor de hand liggen: afgesneden stuk van brood: brood-ham. Als je dat maar slordig genoeg uitspreekt kan dat verglijden naar boterham.

Vic

Vic

28-04-2009 om 16:30

Tussen de middag

Tussen de middag heeft bij mij alleen de betekenis 'lunchpauze', als in 'waar eet je tussen de middag?'. Afspraken maak ik bij voorkeur op een duidelijk tijdstip. Voor mij kent een dag een ochtend (van 6 tot 12, en in het weekend vanaf 9 uur), een middag (12 tot 18), avond (18 tot 24) en een nacht (24 tot 6, in het weekend tot 9 uur). Voor- en namiddag zijn leuke termen, maar dan vraag ik altijd wel even door wat er precies bedoeld wordt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.