Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Wiz-zy

Wiz-zy

02-01-2013 om 16:34

Waarom lezen mensen zo slecht?!

Even de situatie. Eind december had mijn dochter een wedstrijd. Omdat er nog een aantal kinderen in haar ronde meededen dacht ik: laat ik een mail rondsturen aan die betreffende ouders om eventueel te carpoolen. Ik bood in eerste instantie mijn eigen achterbank aan, maar wilde eventueel ook wel bij iemand anders erbij. Ik zou als enige supporter van mijn dochter meegaan. Nu kreeg ik al een paar reacties terug mat "sorry we zitten al vol".
En daags voor de wedstrijd vroeg iemand bezorgd of ik al vervoer had.
Op de wedstrijd zelf was de trainster er zelfs van overtuigd dat mijn dochter niet mee kon doen omdat we geen vervoer hadden... Nu had zij die mail niet gekregen omdat ze er vanaf de eerste ronde was, dus niet mee kon carpoolen. Dus ze had alleen van horen en zeggen dat ik niet zou komen (jammer dat ze het niet even gecheckt heeft bij mij of dochter, die is 11 dus kan best een boodschap doorgeven).
En gisteren bij de training (ophalen dan) kreeg ik een soort ruzie met een mede ouder, die mij ervan beschuldigde dat ik wilde profiteren. Zeker met die dure benzineprijzen.
Op de wedstrijddag zelf heb ik even snel berekend dat er zeker 3 auto's teveel reden. We gingen na de wedstrijd nog even naar de Mc Donalds (soort traditie)dus kon ik dat goed zien op die parkeerplaats.
Ik heb zojuist toch nog even die mail nagelezen, maar ik kan niks opdringerigs er in vinden. Ook geen wanhoop of iets dergelijks. Ik zit hier echt met een groot vraagteken boven mijn hoofd.
Ik voel me ook redelijk rottig ten opzichte van de trainer die dus dacht dat dochter niet kwam (en dus op het laatste moment toch haar schema moest aanpassen).
Hoe een zo'n simpel en goed bedoelde mail zoveel onrust kan veroorzaken zeg. En hoe slecht de mail dan gelezen wordt... Overkomt jullie dat ook wel eens?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Mensen lezen slecht

dat is nu eenmaal zo. Communicatie is lastig.

Mails lezen veel mensen extra slecht, het is een vluchtig medium. Daarbij leest van een scherm vaak toch anders dan van een papier, is de ondervinding van velen.

Dus als je een mail stuurt, zegt dan in het onderwerp helder waar het om gaat.
Zorg ook dat je klip en klaar verwoordt wat je wilt melden. Maak een paar alinea's. En vooral als je een iPad gebruikt, let dan extra goed op, want daarop typen bevordert fouten.

Slecht namen lezen

Zoon heeft een " i " in zijn naam. Waar we ook zijn naam moeten opschrijven het eindigt er altijd mee dat hij met een " y " in het betreffende systeem terecht komt.

Jaymza

Jaymza

02-01-2013 om 19:04

Jip en janneke taal

Op mijn werk hebben we een workshop gehad over hoe brieven zo simpel mogelijk te schrijven omdat veel mensen het anders niet snappen. Korte zinnetjes, geen moeilijke woorden. Etc.

Jaymza

Merel

Merel

02-01-2013 om 19:04

Nou ja zeg

Nou als je zelfs beschuldigd zou worden van profiteren zou ik mijn mailtje misschien gewoon nog eens sturen, met een korte uitleg eronder dat sommige mensen het misschien niet helemaal goed hadden gelezen, maar dat het zeker niet de bedoeling was om te profiteren maar dat je juist AANBOOD om te rijden.

Pff ik zou boos zijn, en als je hem niet naar iedereen meer wilt sturen dan zou ik hem desnoods alleen nog een keertje naar die ouder doorsturen die jou beschuldigde van profiteren, zijn ze nou helemaal betoeterd.

Rafelkap

Rafelkap

02-01-2013 om 19:43

Groepsmail

Zo'n groepsmail wordt vaak slechter gelezen is ook mijn ervaring. Ik denk dat je dit het beste kan mailen 1 op 1.
Ontzettend suf gedoe daar, ik zou een ander clubje overwegen.

Vic

Vic

02-01-2013 om 20:43

Hmmm

Als zoveel mensen het verkeerd lezen, heb je dan misschien niet zo goed geformuleerd? De titel vind ik bijv al niet overduidelijk. Ik zou iets doen als: Wie wil met mij meerijden?

Roosje Katoen

Roosje Katoen

02-01-2013 om 21:01

Tsja

Als je mail zoveel verwarring veroorzaakt, zou het natuurlijk ook kunnen dat hij gewoon onduidelijk was?

Jesse_1

Jesse_1

02-01-2013 om 22:00

Hmmm wiz-zy

Nadeel van het systeem bij je andere dochter is dat je bij meerdere kinderen niet van tevoren weet wanneer je kan rijden, en dat dus in de week van de wedstrijd te laat is. Maar dat probleem zul je minder hebben bij incidentele wedstrijden.
Wij hebben meerdere kinderen met elke week een wedstrijd en van 1 van de kinderen 'organiseer' ik het carpoolen. Veel mensen lezen idd niet goed .
Suc6. Jesse.

Annet

Annet

02-01-2013 om 22:03

Zeker mail sturen met korte uitleg sturen

Maar laat die mail dan even nalezen.
Zoiets als:

Titel: misverstand over meerijden

Beste ouders,

Vorige week heb ik een mail rondgestuurd waarin ik heb aangeboden om te carpoolen naar de wedstrijd van (datum). Hierin stond dat ik ... kinderen kan meenemen.
Mijn mail was blijkbaar niet duidelijk. Het was niet zo dat ik zelf niet kon of wilde rijden. Het leek me alleen praktischer om te carpoolen met elkaar.

Ik hoop dat met deze mail het misverstand is opgelost.

Groeten Wiz-zy

Yaron

Yaron

02-01-2013 om 23:02

Silone

Bij mijn zoon is het net andersom, zijn naam begint met een y, uitgesproken als ie en bijna iedereen schrijft het met een i.
Wij kregen een kerstkaart van mensen die kort daarvoor onze kaart hadden ontvangen en toch schreven ze 3 van de 4 namen van onze kinderen fout.

Yaron

Yaron

02-01-2013 om 23:07

Wiz-zy

Zelfs als je een mail hebt gestuurd met de vraag voor vervoer, dan snap ik nog niet dat je als profiteur wordt gezien. Het kan toch zijn dat je geen vervoer hebt en dan is zo'n vraag normaal lijkt mij. Voor de voetbalwedstrijden wordt hier een aantal ouders aangewezen om te rijden, als je niet kunt moet je zelf proberen te ruilen met andere ouders, geeft ook nooit problemen, ook supporterende ouders rijden dan ook wel eens mee als er plek in een auto is.

Slecht lezen

Tijdens het lezen vullen je hersenen heel veel aan/in. Als de naam van je kind een ongebruikelijke spelling heeft zijn mensen geneigd een meer gebruikelijke variant te onthouden. Zeker als ze die naam snel of oppervlakkig hebben gelezen.

Dat die groepsmail zo verkeerd is begrepen komt door slecht lezen en vervolgens zelf invullen. Zoals de waard is...

Chris

Snuggle's

Snuggle's

03-01-2013 om 11:03

Nou zeg

Zelfs al was het een vraag of je mee kon rijden met iemand, ben je dan een profiteur?!
Lekker aardig dat er dan dus niemand was die aanbood dat je mee mocht rijden terwijl er wel genoeg plek bleek te zijn!

Tango

Tango

03-01-2013 om 13:07

Slecht lezen

Is hier momenteel ook een bron van ergernis. Ik heb samen met dochter haar kamer uitgeruimd en heel veel spullen: playmobil, kastje, bed e.d. op Marktplaats gezet. Overal nadrukkelijk bijgezet dat het alleen opgehaald mag worden. Maar hoeveel mensen al gevraagd hebben of het kan worden opgestuurd, je wilt het niet weten. Zelfs een kastje met speelgoedbakken erin moest worden opgestuurd.

Fransien

Fransien

03-01-2013 om 15:40

Hier ook

Wij hebben een auto maar alleen manlief heeft een rijbewijs (ik heb lichte epileptie, prima onder controle, maar ik wil het risico niet lopen), dus ik kan niet rijden met de klasse-uitjes. Dat heeft me ook al een paar keer de opmerking opgeleverd dat wij met 4 kinderen wel lekker van de rest profiteren. Als ik dan onze auto aanbied aan de kritiek leverende moeder is het ook niet goed.
Overigens zijn veel mensen in onze omgeving er ook van overtuigd dat wij geen auto hebben omdat ik alles per bakfiets doe, weer of geen weer, en daar rustig ook andermans kinderen in meeneem. Manlief neemt ook gewoon de bakfiets binnen het dorp, je auto kun je toch amper kwijt.

Maylise

Maylise

03-01-2013 om 16:02

Geen vreemde vraag

Nog afgezien van dat mensen slecht lezen (dat klopt inderdaad. Ik krijg regelmatig essays van studenten onder ogen die gewoon niet de vraag beantwoorden die in de opdracht staat maar een vraag waarvan zij denken dat die in de opdracht staat)

Maar zelfs al had je gewoon gevraagd of je dochter even met iemand mee kon rijden had ik dat een doodgewone vraag gevonden. Ik ben niet anders gewend dan dat bij sportclubs men elkaar dit soort dingen vraagt. Vreemd dat je gelijk een profiteur zou zijn als je vraagt of je kind even met iemand mee mag rijden.

P

P

03-01-2013 om 16:13

Wizzy

Ik denk dat jullie inderdaad gewoon een systeem op moeten zetten want dit is wel een beetje zonde.

Hier twee sporten en bij beide krijg je ruim van tevoren bericht wanneer je rijdienst hebt. Je moet zelf ruilen als je een keer niet kunt maar bij de ene sport gaan er ook vaak wel auto's extra maar daar kies je dan zelf voor. De coach en haar man rijden altijd zelf en hebben standaard twee plaatsen extra. Zo kan ik bij die sport als ouder eigenlijk altijd wel mee, ook al heb ik geen rijdienst. Bij de andere sport is dat lastiger maar gelukkig heeft die sport de uitwedstrijden dichterbij.

Gewoon voortaan iedereen mailen (hoe vaker zo'n mail komt hoe minder problemen er ontstaan) en vragen wie al zeker rijdt, wie naar welk onderdeel gaat en wie er nog plek over heeft. Maar beter is natuurlijk om een rooster te maken maar hier gaat het duidelijk niet om een teamsport dus dan is de bereidwilligheid al snel kleiner natuurlijk (ja Pietje wil nu meerijden maar de volgende keer gaat Pietje vast niet naar die dag en moet ik weer zelf rijden.... dat soort gedachtes).

P

P

03-01-2013 om 16:15

Wizzy

"Ik ken ook een gezin waarbij beide ouders geen rijbewijs hebben. De vader omdat hij zwaar epileptisch is en is afgekeurd. De moeder is er na 10 keer zakken (oid) mee gestopt. Hun zoon zal dan wel nooit op voetbal of hockey kunnen als mede-ouders er zo mee omgaan. "

Dat is iets wat je gewoon moet bespreken. Je kind aanmelden en wachten tot de eerste uitwedstrijd dat je rijdienst hebt is natuurlijk nogal dom.

Als je overleg hebt kan er naar gekeken worden. Bij voetbal heb je vaak zoveel teams dat ze dat kind niet in een team plaatsen waar meer vervoersproblemen zijn. Verder zal het gewoon even duidelijk gezegd moeten worden en kunnen er oplossingen gevonden worden in de zin van bardiensten overnemen van de ouders van een teamgenoot of gewoon de reiskosten vergoeden aan andere ouders eens in de zoveel keer.

Annet

Annet

03-01-2013 om 22:46

Hoe het hier gaat (zonder rooster)

De coach stuurt enkele dagen voor de wedstijd een mail naar alle ouders met de info over tijden en plaats en andere bijzonderheden.
Hij vraagt wie er kan rijden zaterdag en vertelt hoeveel auto's er nodig zijn. Zodra er voldoende aanmeldingen zijn, mailt hij iedereen weer.
Zolang het werkt, is dit heel prettig. Je zit niet bij voorbaat vast aan een bepaalde dag, je meldt je aan als het uitkomt. En nog fijner: soms gaat je kind alvast mee met een ouder en ga je zelf pas later erheen (als de wedstrijd echt bezig is). Dat scheelt veel tijd.
Zoiets lijkt me bij Wizzy ook wel haalbaar. Maar dat zou ik dan niet zelf regelen als ik Wizzy was, niet na deze ervaring.

P

P

03-01-2013 om 23:03

Het nadeel

Het nadeel van dat systeem is dat het zo kan zijn dat er plots te weinig rijders zijn (niemand houdt er rekening mee dat er gereden moet worden). Verder: als wizzy nu al profiteur wordt genoemd krijg je al snel dat men denkt dat X altijd expres zo laat reageert omdat ze dan niet hoeft te rijden.

Gewoon een vast rooster en om de beurt en ruilen voorkomt al dat gedoe.

Meerijden

ik vind het gek dat Wizzy schrijft dat 'er zeker 3 auto's teveel waren'. Dat kan natuurlijk maar wie zegt dat al die mensen wel met elkaar wilden meerijden? Ik doe daar bv. niet aan mee: ik wil niet mee met iemand anders en ik wil ook niemand anders met mij mee. Wij rijden altijd apart, ook al zouden we met iemand meekunnen, zeker als het verder is. Ik vind meerijden met andere mensen gewoon echt niet leuk en mijn kinderen ook niet. Dus ja, dan ziet iemand onze auto staan en dan kan die denken dat we met teveel auto's zijn gereden. Je weet ook helemaal niet wat mensen na de wedstrijd gaan doen (wij gaan bv. wel eens op restaurant in een andere stad dan). Bij mij gaan die meerijd-mails dus meteen naar de prullenbak.

Annet

Annet

04-01-2013 om 13:08

Nu lees jij niet goed p )

Bij Wiz-zy gaat het niet om een vast team, het kan zijn dat mensen ook de ronde ervoor of erna gaan kijken, niet iedereen doet altijd mee.
Een vast rooster is dan niet zo handig.

Hier wel een vast team. Toch werkt dit systeem prima. Aanpassen omdat het kan zijn dat er plotseling te weinig rijders zijn, zijn mij te veel "alsen.
Als er te weinig rijders zijn, melden ouders die dit keer liever niet zouden rijden zich vanzelf. Gaat hier prima. (wel lang leve de mail, zoiets werkt niet per telefoon of op de wedstrijddag zelf)

Wizzy

Zeggen dat je auto vol is terwijl het niet zo is, dat is niet netjes en dat zou ik ook nooit doen. Ik reageer gewoon niet op die berichten, ik zou denken dat mensen dat wel weten dat je niet wil/kan/komt. Ik vind het wel vreemd dat mensen daarover jokken (maar zeker wel mogelijk). Misschien zijn die mensen toch ook niet zo happig op meerijden, durven ze dat toch niet goed zeggen en dan liegen ze maar dat de auto vol zit. Je noemt bv. gezellig praten tijdens de rit... niets zo vervelend als je geen goede gezamelijke gespreksstof vindt en dat er van die vervelende stiltes vallen, die dan maar worden opgevuld met geforceerde gesprekken. Net daarom ga ik veel liever alleen. En voor mijn kinderen geldt hetzelfde: er bestaat nl. een redelijke kans dat er geen klik is, dat is een vervelend gevoel. Maar voor gemakkelijke open mensen is het waarschijnlijk minder een probleem .

Ik wou met mijn mailtje gewoon aangeven dat niet iedereen graag met iemand anders carpoolt (en je had het dus inderdaad niet zelf aangedacht). In ieder geval: succes als je dat wil organiseren.

P

P

04-01-2013 om 16:49

Meerijden

Annet: ik heb wel goed gelezen hoor, het ligt inderdaad een beetje aan de situatie of een vast rooster kan maar ik vind het bij jou, bij een teamsport veel te vrijblijvend. Je loopt gewoon een veel grotere kans dat er opeens te weinig auto's zijn. Nou kan dat bij jouw team goed gaan maar als je een team hebt met veel ouders die in het weekend werken of meer kinderen nodig hebben met een sport en rijdienst kan het fout gaan.

Verder: soms zit je wel eens bij iemand in de auto met kromme tenen, en dan rijd ik (of eigenlijk mijn man in dat geval, hij gaat vaker mee met jongste) toch liever zelf eigenlijk... maar ja, zeker de afstanden van oudste zijn geen kattenpis dus dat maakt het dan weer lastig als dat bij oudste zo zou zijn.

Annet

Annet

04-01-2013 om 16:54

Wiz-zy, niet zelf organiseren

Mijn dringend advies is: houd het bij de vraag aan de trainers voorleggen. Ga niet aanbieden het te organiseren.
Het onderwerp in combinatie met jou ligt nu gevoelig bij sommige ouders. Als jij na de uitlegmail toch wat gaat organiseren, snijd je jezelf in je vingers.
Als de trainers er niets mee doen, gewoon laten rusten.

Pien

Pien

04-01-2013 om 19:25

Huh?

Nou praat ik bij wijze van nog wel tegen een lantaarnpaal, maar hoelang duren die ritjes nou helemaal ?? Toch geen uren ?? En mijn zoon heeft niet met iedereen een klik, maar moet dat dan ?? Het is leuker als dit wel zo is, maar als dit een keer niet is, dat is toch ook geen ramp ??

Bij mijn zonen is het geregeld, wij hebben om de beurt "rijbeurt" met 3 of 4 ouders tegelijk. Dat krijgen we netjes op de mail tegelijk met de tijden van aanvang op het sportpark. En als ik geen rijbeurt heb, maar wel mee wil dan rijd ik met (gewone tenen) mee met de ouder die rijbeurt heeft. Laatst had ik geen rijbeurt, maar wilde een andere moeder ook mee en had anders geen plek, toen heb ik alsnog gereden, geen probleem hoor...

Ik zou dus voorstellen dat de leiders/coaches een schema opstellen, en wie niet kan op een bepaalde datum kan ruilen maar moet dit dan zelf regelen met een andere ouder. Als ik bv rijbeurt heb ik en ik moet naderhand meteen weg, dan kan dit ook geregeld worden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.