Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Emmawee

Emmawee

25-04-2012 om 07:57

Waarom vragen ze het niet gewoon?

Er is nu discussie of > 3% tekort in 2013 nu wel of niet automatisch een boete vanuit Brussel op gaat leveren... ER zijn verschillende lezingen van van dit verhaal. Maar dit is toch gewoon iets wat ze zouden kunnen nagaan in plaats van in het wild te gissen?
Dat maakt de discussie wel wat zinniger, lijkt mij. Of zeg ik nu iets heel doms?
Groeten, Maw.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Roosje Katoen

Roosje Katoen

25-04-2012 om 09:28

Dat zou makkelijk zijn

de regel is dat het begrotingstekort volgend jaar max 3% mag zijn, anders krijg je een boete oplopend tot 1,2 miljard. Maar omdat er nog meer landen problemen hebben om die 3% te halen, zou er onderhandeld kunnen worden in de hoop dat er van het percentage afgeweken kan worden.
Nederland had nooit zo hoog van de toren moeten blazen met dat stabiliteitspact, je kunt nu moeilijk afwijken van een regel die je zelf bedacht hebt toen je dacht dat hij alleen voor anderen zou gelden.

Emmawee

Emmawee

25-04-2012 om 12:56

Op www.europa-nu.nl

http://www.europa-nu.nl/id/vh7doublkozq/stabiliteits_en_groeipact

Als de Raad van de Europese Unie merkt dat een land zich niet aan de afspraken houdt, zal zij dat land erop aanspreken dat het zijn inkomsten en uitgaven moet aanpassen. Als het nodig is kan de Raad zelfs boetes opleggen.

Als een tekort het stempel 'buitensporig' krijgt opgedrukt, komt de betreffende lidstaat terecht in de procedure bij buitensporige tekorten. Hierin moet het begrotingstekort weer teruggebracht worden tot onder de drie procent. Tijdens deze procedure kunnen ook sancties worden opgelegd. Dit gebeurt niet indien de overschrijding aan de volgende criteria voldoet:

-

Het overmatige tekort is tijdelijk

-

Het is een resultaat van uitzonderlijke omstandigheden, bijvoorbeeld een economische crisis

(einde citaat)

Het lijkt mij dat beide situaties van toepassing zijn en dat het dan heel legitiem (en zelfs verstandig) is, om niet ten koste van alles -3% in 2013 na te streven, maar een jaartje extra de tijd te nemen daarvoor. Maar ik zou dat dus graag even willen weten van de Raad van de Europese Unie.

Groeten, Maw.

Tekort

Toch snap ik er niks van. Als ik zelf jaar in jaar uit 3% tekort kom op mijn begroting dan kan ik toch ook niet eindeloos geld blijven bijlenen? Hoe doen die landen dat dan?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Jaymza

Jaymza

26-04-2012 om 08:13

En griekenland dan?

Die krijgen heel veel geld ipv een boete.

Jaymza

rode krullenbol

rode krullenbol

26-04-2012 om 09:19

@jaymza

De schuldsanering van Griekenland gaat gepaard met een uitgebreid pakket aan bezuinigingen en hervormingen. Zij boeten op deze manier voor de rotzooi die ze ervan hebben gemaakt. Wees maar gerust, hoor, Jaymza: dat pakket van maatregelen is bepaald geen pretje. Het heeft al tot zelfmoorden geleid. De wereld zit ´rechtvaardiger´ in elkaar, dan jij suggereert.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.