Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

P

P

20-03-2013 om 08:03

Wandelen voor water

Vandaag is weer de jaarlijkse wandelen voor water actie. Kinderen uit groep 7 en 8 moeten 6 km wandelen met 6 liter water in een rugzak.

De vraag is dan: wat doen ze na afloop met al dat water?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hier

gaat al dat kostbare leidingwater gewoon de sloot in. Ben niet echt fan van deze actie. Ze moeten eerst in auto's naar een bepaalde plaats daar vervolgens lopen, daarna het water wegkieperen en weer terug met de auto. Daarnaast hebben ze allemaal een rugzak gekregen waar precies vier pet flessen inpassen (die we speciaal hebben leeggedronken dit weekend). Deze tassen zijn er speciaal voor gemaakt. Die rugzak beland gewoon weer in de bak en na een jaartje in de prullebak. Wat een verspilling van grondstoffen en een CO2 uitstoot.....maar volgens de juf bekijken wij het te negatief......

Tijgeroog

Tijgeroog

20-03-2013 om 11:00

Hier

Hier loopt de hele school. M'n dochter in groep 2 met 1 liter en m'n zoon in groep 4 met 2 liter. Vanochtend, door de sneeuw!
De flessen met water nemen ze afloop weer mee naar huis, met het verzoek iets nuttigs met het water te doen. Het water van zoon zit in een melkfles, dat geven we aan de planten en het water van m'n dochter zit in m'n sport-waterflesjes, dus die drink ik leeg tijdens het sporten.

Tijgeroog

Tijgeroog

20-03-2013 om 11:02

Ohja

De groepen 1 tot en met 7 lopen gewoon bij school, dus geen extra vervoer. Of groep acht met auto's of met de fiets gaat weet ik niet. Die kregen wel een rugzak, de rest van de school heeft een eigen rugzak meegenomen.

Ken het niet

Ik ken de actie niet, maar het klinkt te ludiek om erg zinnig te zijn...

Tijgeroog

Tijgeroog

20-03-2013 om 20:15

Jippox

School hier heeft er tussen en drie en vierduizend euro mee opgehaald om bij de partnerschool in Afrika waterpunten te financieren. De watervoorziening is daar erg slecht, wat met name vrouwen en kinderen veel tijd kost (lang lopen om water te halen) en dat willen ze zo verbeteren.
Ik heb liever zo'n inzameling dan de zoveelste actie voor een lustrumfeest of speelvoorzieningen op het schoolplein.

Tijgeroog

Ik heb niets tegen geld inzamelen voor een goed doel. Ik bedoelde alleen: dat had ook gekund zonder dat al die kinderen water meenamen en zonder de speciale rugzakjes enz.

Mover

Mover

21-03-2013 om 13:04

Hier gisteren gelopen

In de sneeuw op de fiets naar een verzamelpunt. Alleen groep 8 met rugzak idd. Kinderen mochten hier hun eigen flessen/pakken sap meenemen. En die gingen dus ook allemaal weer terug. Plantjes watergeven.
Ik vond het persoonlijk wel heel veel kilo's voor die kinderen (wennen voor de middelbare school tas Maar goed, de gedachte erachter: dit is de gemiddelde afstand dat een 12 jarige moet lopen met een gemiddelde hoeveelheid water vanaf de put naar huis... Ach, het kan geen kwaad om mijn kind wat bewuster te maken van de water-schaarste in grote delen van de wereld.

mijk

mijk

22-03-2013 om 17:12

Voor zoon

Was het wel een eye opener. En ik had hem toch echt wel eens over water in Afrika verteld....Ik vind het overigens voor kinderen ook goed dat als je ze leert over wereldproblemen je ze ook een manier geeft om te helpen. dat is dan misschien minder efficiƫnt maar wel een goed tegenwicht mijnsinziens.....

Mijk

typen op mijn i-pad is lastig!p

Eau

Eau

23-03-2013 om 15:04

Dilemma

Even waarschuwing vooraf, ik ben n beetje sjacherijnig van dit koude 'lente'weer en een tikje opstandig..., maar toch zit ik met dit voorval in m'n maag

Mijn dochter heeft vrijdag ook verplicht gelopen, want ja, het gebeurt tijdens schooltijd. Van ons hoefde ze geen sponsoren te zoeken, ik word doodmoe van al die goede doelen. Zowel voor landelijke als lokale dingen worden kinderen voor hun karretje gespannen onder het mom van educatie en wat terug doen om geld in te zamelen. Kinderpostzegels, grote clubactie, diverse sponsoracties voor school, O o o, wat zijn we met z'n allen goed bezig, geef de kinderen een gratis rugzak en we halen weer wat tonnetjes op. In de rugzak moest 6 liter water vervoerd worden, liefst in statiegeldflessen, die weer aan het eind werden gedoneerd. Wij hebben vrijwel nooit frisdrank in huis, wel drank en bier, maar ja, dat mocht niet ,. Dus onze dochter had 1 statiegeldfles in haar rugzak en verder een 2 liter melkfles en wat flessen sinaasappelsap, allen gevuld met water. Aan het eind van de wandeling werd alles verzameld en vond de leerkracht het blijkbaar nodig om mijn dochter te wijzen op haar enige statiegeldfles. Dat was toch wel heel weinig, zei hij. Of ze nog wat meer kon geven. Dus heeft ze van haar eigen geld ?5 gegeven...

Eigenlijk wil ik de leerkracht hierop aanspreken, vind het veel te ver gaan dat hij zo direct een meisje van 12 aanspreekt. Weet hij veel hoeveel wij doneren aan goede doelen? Weet hij veel hoe onze financiƫle situatie is? Ze krijgt haar leeftijd in zakgeld per maand, dat is dus nu voor bijna de helft op. Geeft hij, even gechargeerd, zijn halve maandsalaris weg?

Wat vinden jullie?

P

P

23-03-2013 om 15:21

Waarom geeft ze 5 euro als ze maar 75 cent statiegeld zou moeten betalen?

Verder was ik even bij buren etc langs gegaan voor die flessen denk ik.

Eau

Eau

23-03-2013 om 15:36

Die statiegeldfles was het enige wat ze doneerde, ?0,25. En dat vond de meester te weinig... en dus vond hij het nodig om een meisje van 12 daarop aan te spreken, waardoor zij zich gedwongen voelde haar portemonnee uit haar tas te pakken. Blijkbaar zat daar een briefje van ?5 in...
Wat betreft die flessen, het zgn doel van het wandelen met water was toch om kinderen bewust te maken van het feit dat schoon drinkwater direct uit de kraan niet vanzelfsprekend is? Dat mensen/kinderen daar soms kilometers voor moeten lopen? Dus wat maakt t dan uit of het water in een colafles of een melkfles zit. Daarom ben ik niet naar de buren gegaan om statiegeldflessen te halen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-03-2013 om 15:51

Eerst met dochter praten

Het is natuurlijk wel heel lief van haar dat ze zomaar 5 euro aan het goede doel geeft. Maar in dit geval is het wel een beetje veel. Ik zou dus eerst het gesprek aangaan met mijn dochter en op basis daarvan bepalen of ik de leerkracht aan zijn jasje zou trekken.

Hoe dan ook is dit ook een les voor je dochter, eentje in assertiviteit. En dat voor slechts 5 euro

P

P

23-03-2013 om 20:27

Eau

Hier hoefde zoon ook geen sponsoren te zoeken maar ik vind het wel heel karig dat jullie dan in totaal 1 kwartje geven. Juist daarom had ik dus wel even rondgevraagd voor 3 flessen om iets meer te geven dan dat.

Al geef je niks

Vreemde actie. Zonde van al dat water. En je kunt mensen niet verplichten om iets aan een goed doel te geven. School kan het een goed doel en een leuke actie vinden, maar de ouders beslissen over de gift. Al geef je niets. Daar hoeft een leraar een kind niet op aan te spreken.
Blij dat ik van dit soort basisschool gedoe af ben.

Fiorucci

Fiorucci

24-03-2013 om 19:32

Fay

Dat ben ik met je eens, ik vind het niet kunnen dat een kind hierop aangesproken wordt. Ik vind ook dat er knap veel tijd besteed wordt aan dit soort dingen, teveel eigenlijk.

Dat bedoel ik....

Je wordt verplicht geld te geven aan een opgedrongen goed doel. Ik ben er ook zat van dat dochter weer eens langs de deuren moet lopen bedelen. Laats nog voor kunstgras op het trapveldje, nu weer voor water. Dan weer voor de sportclub of de muziekclub.
Deze aktie vond ik wel het toppunt. Wel allemaal rugzakken aanschaffen, kinderen naar een speciale locatie vervoeren. Ik denk dan had kosten nog moeite gespaard en had dat geld wat daar aan besteed is aan het goede doel gegeven. Als je de kinderen bewust wil maken hoe onvanzelfsprekend water is voor sommige landen-mensen had dit ook met hun eigen tassen en niet verplichte statiegeldflessen gekund. In die verre landen hebben ze niet van die mooie rugzakken.......
Dus moeder ik zou de leerkracht erop aan spreken.

Tijgeroog

Tijgeroog

25-03-2013 om 12:11

Ach...

Ik geef dat geld liever voor een watervoorziening in Afrika dan voor kunstgras bij een school. Ik denk namelijk dat die kinderen ook prima zonder dat kunstgras kunnen. Dus als de school dat niet zelf kan betalen, dan maar niet...
En op deze manier maak je kinderen veel bewuster van problemen in de wereld, ik vind het juist een goede manier omdat het echt te maken heeft met het probleem waar geld voor ingezameld wordt.
Bovendien vind ik het goed voor ze om zich in te zetten voor anderen, in plaats van alleen maar voor zichzelf.

Fiorucci

Fiorucci

25-03-2013 om 14:44

Tijgeroog

Dat ben ik helemaal met je eens, maar ik zie daarin een taak voor ouders en minder voor school.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.