Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Zus

Zus

23-09-2011 om 21:50

Wanneer begin je aan een leesbril?

Ja, ik weet het, als je de lettertjes niet meer kunt lezen Maar ik ben benieuwd wat voor jullie, de dames die een leesbril gebruiken, de druppel was om er echt eentje aan te schaffen.
Ik kan nu bijvoorbeeld 's avonds kleine letters echt niet meer lezen, maar overdag nog geen probleem. Ik doe ' s avonds echt geen brilletje op nog. Ergens kan ik die stap nog niet nemen, zo oud ben ik toch niet? Maar wanneer dan wel? Hoe oud waren jullie toen je een leesbril moest?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Heuh?

Dus je kan niet lezen en je zet geen bril op?
Ik zet gewoon een bril op als ik wil lezen.
Ja sorry hoor, functie gaat toch echt voor vorm.
Wat wil je doen? Wachten tot je de hele dag alles steeds verder van je af houdt tot je met armen van 2 meter lang nog steeds de hele dag lang niet kan lezen?
Ik vind het zelf ook een rare gewaarwording dat het in de avond erger is dan overdag maar hey, ik heb mijn boek nog niet uit dus ik lees met bril.

Ik was 40 toen mijn ogen achteruit gingen, ben nu 42 en volgens de opticien moet ik de volgende keer een aparte leesbril. Heb nu al een gewone bril waarmee het lezen nog net lukt.

jippa

jippa

23-09-2011 om 22:27

Oefenen?

Ik ben de 45 voorbij en krijg ook moeite met de kleine lettertjes, maar ik hoor ook dat je ogen juist snel achteruitgaan als je een leesbril neemt. Ben dus ook benieuwd naar de acties.

Ik was rond de veertig en mopperde steeds vaker dat de letters op verpakkingen steeds kleiner werden. Bij de opticien een leestestje gedaan en er ging een wereld voor me open. Van steeds ingespannen moeten lezen krijg ik trouwens ook hoofdpijn.

Bloem Werkman

Bloem Werkman

23-09-2011 om 23:44

Ik heb sinds een maand of 6 mijn eerste lees/computer bril. De druppel was iedere dag met hoofdpijn thuis komen van m'n werk door de inspanning bij het lezen op m'n scherm. Volgens mijn opticien is het niet zo dat je ogen er slechter van worden. Je went eraan dat het weer minder inspanning kost met bril en als je dan zonder leest lijkt het heel moeizaam. Ik vind het helemaal niet erg trouwens. Heb een leuke bril uitgezocht en draag hem graag.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-09-2011 om 01:14

Halverwege de 30

Toen kocht ik een brilletje bij de Hema. Ik kon alles weer lekker lezen. Ik snap ook niet goed waarom je uit ijdelheid jezelf te kort blijft doen. Koop die bril en ga er lekker mee op de bank zitten.

Fiorucci

Fiorucci

24-09-2011 om 08:56

Wees blij zus

Wees blij dat je nog geen bril draagt en het op kunt lossen met een hema brilletje. Ik droeg al een bril en heb nu mijn eerste variofocale bril. Crisis wat is dat duur. Ik was toen 44 trouwens.

Katrien

Katrien

24-09-2011 om 09:21

Ik was 17 toen ik voor het eerst problemen kreeg met lezen. Ik droeg toen al een bril, maar dat was om ver te kijken. Nog aangemodderd tot ik 23 was en vanaf toen een variafocale bril. Ben nu 40 en heb dus al 17 jaar een leesbril.

Katrien

Zus

Zus

24-09-2011 om 12:16

Ik ben 43 en als ik jullie reacties lees is dat de normale leeftijd waarop je echt wel een leesbril nodig gaat hebben. Ik heb lenzen voor veraf zien en als ik een splinter uit de kinderen moet peuteren, doe ik die uit zodat ik het kan zien. Maar een leesbril is dan wel een stuk makkelijker.
Ik geloof niet dat het uit ijdelheid is dat ik geen bril wil opzetten, wie ziet mij immers 's avonds, tja. Meer het idee dat ik toe ben aan een ouderdomshulpstuk blijkbaar. En dat het dan nog sneller slechterr wordt, maar dat is blijkbaar ook een urban legend.

Fiorucci

Fiorucci

24-09-2011 om 12:55

Linzel

De nadelen die jij beschrijft herken ik niet, weet je zeker dat je bril wel goed is?

Nely

Nely

24-09-2011 om 15:52

's ochtends en 's avonds

pak ik wel mijn leesbrilletje als ik kleine lettertjes moet lezen. Overdag gaat het nog prima zonder.

Monique D*

Monique D*

24-09-2011 om 16:04

Moet eigenlijk ook aan de leesbril..

Ik ben zelf 48 jaar en heb al een hele tijd moeite met het lezen van kleine lettertjes. Dat zijn lettertjes van plattegronden, recepten en opschriften van potjes van supermarkten. Ik vraag mijn kinderen dan om ze voor te lezen en ze zeggen mij keer op keer dat ik aan de bril moet! Maar ik stel dat nog even uit. Als ik nog kranten, boeken en tijdschriften kan lezen dan vind ik van mijzelf dat ik niet aan de bril hoef. Alleen ;s-avonds kost het mij iets meer moeite.. zeker als het lettertype erg dun is dan moet ik een grote scherpe lamp erbij aan hebben. Een bril... ik moet er niet aan denken! En dan heb ik het niet over ijdelheid of ouderdomsverschijnselen, maar ik vind een bril op mijn neus hebben niet lekker zitten. Heb last van mijn oren en neus.. en dan die glazen voor mijn ogen.. Zonnebrillen zijn ook niet aan mij besteed. Maar ik moet toch een keer voor de bijl.
Gisteren las ik nog in het blad van de Consumentenbond dat opticiens niet altijd de kunst verstaan om de juiste bril te meten voor de ogen. Ook kunnen ze vergeten om de afstand tussen de ogen te meten. En de brillen van Kruidvat of Etos zijn ook niet altijd alles. Oeioei, dat wordt dan wel moeilijk als ik eindelijk eens een bril aan moet schaffen. Heeft iemand een tip?

Monique D*

Monique D*

24-09-2011 om 16:12

Verschillende ogen

Afgelopen week ontdekte ik op mijn werk dat mijn ogen verschillend van elkaar werken.
Ik merkte dat mijn rechteroog moeite heeft met ver zien. Objecten die ver zijn worden wazig weergegeven. Maar met hetzelfde oog kan ik wel kleine lettertjes lezen!
Maar mijn linkeroog kan ik wel ver zien en kleine lettertjes zijn dan voor mij heel erg wazig.
Wat ik denk is dat het daarom lang heeft geduurd voordat ik een leesbril moet aanschaffen. Mijn verziende en bijziende oog combineren de twee beelden tot 1 beeld waarmee ik nog goed uit de voeten kan. Vergeleken met mijn ouders, die tegen de 40 waren toen zij een leesbril moesten aanschaffen heb ik het nog lang volgehouden (of ik hou het nog lang vol).
En daar komt bij dat ik hele kleine draadvormige vlekjes zie als ik naar een lichtgevend object kijk. Als ik met mijn ogen draai dan worden ze verplaatst.
En dan moet ik nog een goede opticien vinden die een bril voor mij kan maken waarmee ik de wereld op een hele mooie scherpe manier kan waarnemen!

+ Brunette +

+ Brunette +

25-09-2011 om 00:36

Ik was 44 ofzo.

En ik draag al decennia lang lenzen voor bijziendheid. Als ik die uitdoe kan ik 's avonds in bed lekker een boek zonder bril lezen. Als ik eens een dag geen lenzen in heb maar een bril opzet dan zet ik de leesbril er gewoon voor, thuis als er geen bezoek is, want het is natuurlijk geen gezicht. In het openbaar doe ik dan juist altijd even mijn bril áf als ik kleine lettertjes wil lezen. Ik heb overal leesbrillen liggen (laatst weer flink ingeslagen bij de Action voor 44 cent per stuk) en er zit ook altijd eentje in mijn tas want ik ben allang over de drempel heen om buiten de deur (bijv. supermarkt) mijn bril op te zetten om etiketten te lezen.

tonny

tonny

25-09-2011 om 14:29

Halverwege de 40

heb ik een echte leesbril gekocht bij een echte opticien; werd zelfs tot mijn verbazing vergoed door de zorgverzekeraar. Nu niet meer hoor!

Heb een 'echte' bril en een paar hema/kruidvat-brillen op diverse plekken in huis.

bibi63

bibi63

25-09-2011 om 14:32

Op zich

is uitstellen niet zo erg.... Ik heb zelf ervaren, toen ik van een vriendin een Hema leesbrilletje kreeg, die voor haar te zwak was geworden, dat sinds ik deze gebruik, ik hem steeds vaker pak/nodig heb. Natuurlijk ook omdat m'n ogen steeds meer achteruit zullen gaan, maar ook omdat het 'went', en je daardoor geen zin meer hebt om je ogen focussen. Ik ben 48 en sinds een jaar of 3 gebruik ik dat leesbrilletje vaak. Buiten in de zon kan ik prima lezen. Maar bij een schemerlamp of binnenskamers als er niet heel fel licht is, gaat het echt niet meer zonder brilletje. Ik heb me er maar aan overgegeven. Het enige irritante is dus de potjes lezen in de super. Nee, het brilletje zit nog niet in m'n tas, en dat laat ik even zo........
Gr. Bibi

Fiorucci

Fiorucci

25-09-2011 om 16:44

Haha bibi

Mijn moeder is inmiddels zover, dat er zelfs een leesbril op toilet ligt...kan ze tenminste de scheurkalender lezen...

ishtar

ishtar

25-09-2011 om 17:11

Voorlopig

lees ik (midden 40) nog makkelijker zonder bril (ben bijziend) Altijd al trouwens (al kon dat niet volgens opticien van vroeger) Ik vraag me wel af hoe lang nog

Vic

Vic

25-09-2011 om 17:20

Ik merk het wel

Een jaar of wat geleden kon ik dingen prima lezen op 10 cm. afstand. Tegenwoordig moet ik het op minstens 25 centimeter houden. Valt nog wel mee natuurlijk, dus ik hoop dat het nog een jaar of 10 duurt voor ik een leesbril nodig heb (dan ben ik bijna 50).

rosa

rosa

25-09-2011 om 19:59

Plattegrond 's avonds

We waren in Amsterdam, parkeergarage gevonden en moesten een klein stukje lopen naar waar een of ander feest was. Plattegrond van Amsterdam in de auto, dus dat konden we zo even bekijken dachten we. Niet dus, het lampje in de auto gaf te weinig licht om zonder bril die kaart te kunnen lezen. En maar turen - dit kan toch niet waar zijn??? Vanaf toen een leesbril in de auto gelegd. En nu, een jaar of 3 later betrap ik mezelf er op dat ik vaak in huis met die bril op loop, halverwege m'n neus. Zoveel prettiger in de keuken, de was uitzoeken, bij van alles eigenlijk..

Marie

Marie

26-09-2011 om 14:55

Welke sterkte?

Hallo
Misschien had je beter kunnen vragen: Bij welke + sterkte begin je aan een leesbril?
Ik ben 43 en heb laatst mijn ogen laten testen en toen bleek ik +0,5 en +0,75 te hebben. Daar heb ik tot nu toe niet echt last van. Alleen de piepkleine lettertjes op flessen schoonmaakmiddel kan ik niet altijd meer goed lezen als het licht niet goed is (bij daglicht geen probleem).
Dus bij welke +sterkte konden jullie echt niet meer onder de leesbril uit?
Groetjes

bibi63

bibi63

26-09-2011 om 17:57

Marie

Bij mij was dat ongeveer +1
Gr. Bibi

+ Brunette +

+ Brunette +

27-09-2011 om 00:38

Ja, +1 / +1,5

Toen begon het storend te worden en had ik zo nu en dan een leesbril op. Naarmate ik aftakel, draag ik hem vaker, nu +2.

Margriet*

Margriet*

27-09-2011 om 22:25

Ik heb er een +1

Van mijn schoonzusje (die 37! ) is pas een geleend, was bij de krant lezen toch wel fijner. Nu als ik moe ben heb ik 's avonds last. Bij goed licht valt het mee. Maar van het weekeinde toch mijn eerste leesbril gekocht. Kwam gelijk van pas bij de super kleine lettertjes op een pak bakmeel. Als ik ooit geld heb laat ik mij opereren (laseren ofzo). Ik wil geen hulpstukken en voel me nog jong! Alles in de verte zien daar scoor ik mee. Ik zie altijd en lees altijd alles als eerste. Gelukkig maar.

Anneke

Anneke

29-09-2011 om 13:54

Nooit!

Ik ben 54 en heb geen leesbril. Ik draag lenzen voor veraf en ik merkte 3 jaar terug dat ik met de lenzen in niet goed meer kon lezen. Wel als de de lenzen uitdeed.
Dus nu heb ik bifocale lenzen, aan de randen gewoon sterkte 0 en in het midden voor veraf. ideaal.
Ik vraag me ook af of echt iedereen een leesbril moet. Mijn moeder kon ook alles zonder leesbril lezen.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-09-2011 om 14:01

Anneke

Dit antwoord noem ik toch een beetje jezelf foppen Die varifocale lenzen hebben een gedeelte waardoor je kunt lezen. Een verborgen leesbril dus. Ik kan daar niet mee overweg. Ik krijg er een punthoofd van. Ik lees dus zonder bril en werk met een 'computerbril' die afgestemd is op de afstand naar de computer. Maar ik heb geen leesbril)
Jij zou trouwens best iets aan een leesbrilletje kunnen hebben, zodat je je lenzen niet meer hoeft uit te doen. Zo ben ik begonnen, toen het lezen lastiger werd. Het werkte prima. Ik heb inmiddels al zo'n 10 jaar geen lenzen meer, vandaar dus de varifocus bril en computerbril.

ilsepilse

ilsepilse

29-09-2011 om 14:34

48...

op het werk konden we een computer/en leesbril op kosten van de zaak halen, daar kwam ik erachter dat ik rechs +0.5 en links +2 had, dan maar meteen mijn verzicht bril ook aangepast die was ook weer aan vernieuwing toe daar heb ik rechts -1,5 (staat allemaal netjes in mijn brillendoosje geplakt ...)

Kari1

Kari1

29-09-2011 om 21:05

Ha ha anneke

Je hebt gelijk hoor. Als je leeslenzen hebt dan heb je geen leesbril .
Voor iemand die zonder bril/lenzen goed in de verte kan zien heeft een leesbril/leeslenzen(de rand dus) een plussterkte. Voor iemand die voor in de verte een minbril/minlenzen heeft, heeft het leesgedeelte daarvan minder min, of nul, of net een beetje plus.
Dat je moeder zonder leesbril kon lezen betekent waarschijnlijk dat ze zonder bril niet alles in de verte goed kon zien.
Kari

Brabander

Brabander

30-09-2011 om 10:45

Kan kiezen

aangezien ik ~-3 in mijn bril heb, zie ik van dichtbij uitstekend zonder . En meestal kan ik nog goed met bril achter de computer werken. Maar als ik moe ben, dan schuif ik een goedkoop leesbrilletje voor mijn gewone bril (ja ja, us ben zunig), en dan gaat het ook prima.
Heb begrepen dat bifocaal in het begin behoorlijk problemen geeft, bijvoorbeeld bij trap-naar-beneden-lopen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.