Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Hadewich

Hadewich

05-07-2010 om 20:25

Wanneer bel je nou 112?

Ik weet niet wanneer je nu wél en niet 112 mag bellen. Kijk, bij een flink ongeluk of wat ook bel ik 112, lijkt me logisch.

Maar hier wordt regelmatig met scooters op straat gescheurd, tegen de richting in. Ook racen ze over de stoep en maken wheelies. Ik heb daar al een paar keer het gewone landelijke politienummer voor gebeld, maar dan komt er een uur later eens een politiewagen langsrijden en dan zijn die gasten natuurlijk al lang gevlogen. Omdat ik het levensgevaarlijk vind heb ik zojuist 112 gebeld, maar toen werd mij verteld dat ik daarvoor niet het alarmnummer mag gebruiken.

Ik heb een tijdje terug ergens gelezen dat je wel 112 mag bellen als je ziet dat iemand een fiets steelt, dan dus wel? Dat is niet gevaarlijk...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ook geen flauw idee

Ik heb ook geen benul wanneer je wel en niet 112 mag bellen. Ja, wel als je huis in de fik staat of iemand op straat ineen zijgt en er bloed uit zijn mondhoek loopt. Maar inderdaad, wanneer is het verder nog een spoedgeval als het niet levensbedreigend is? Daar zou men wel eens wat duidelijker over mogen zijn. Ik ben kennelijk in een wat cynische bui vandaag dat ik me nu afvraag of het soms expres duister wordt gehouden, zodat de politie altijd kan zeggen dat het publiek te snel of juist niet snel genoeg belt.

Vandaag toevallig ergens gelezen: als je mensen verdacht rond een huis ziet sluipen, wellicht op inbrekerspad, dan 112 bellen. Nou, daar zou ik uit mezelf geloof ik niet meteen opgekomen zijn.

Groeten,

Temet

guera

guera

05-07-2010 om 20:52

Hier

in nieuwbouwwijk zijn al meerdere autos open gebroken, verdachte personen gesignaleerd en 1 keer in een huis ingebroken....lekkere target zo n wijk
Politie zei dat we voortaan bij verdachte autos/personen METEEN 112 moeten bellen omdat ze dan sneller komen. Dus bij kans op heterdaadjes zou ik 112 bellen. Dat 8844 nummer is blijkbaar niet spoedeisend genoeg...

judiths mama

judiths mama

05-07-2010 om 21:32

Goeie vraag, even gegoogeld

en toen kwam ik hier uit:

http://www.112.nl/onderwerpen/spoedeisende

Misschien geen antwoord op alles, maar ik vond het wel verhelderend.

Saskia

MRI

MRI

05-07-2010 om 21:55

Twee keer getwijfeld en toch 112 gebeld

Tot twee keer toe kwam ik met mijn kind in de volgende situatie: zij (toen acht jaar) was aan het spelen met vriendjes geweest. Vriendjes kwamen waarchuwen dat er iets met Truusje mis was. Truusje rood, maakte gebaren of ze stikte, pijn, piepende ademhaling. Vriendjes gaven aan dat ze hadden gesprongen en dat Truusje ook wel was gevallen. Het leek hyperventilatie maar dat was niet te couperen door de gebruikelijke protocollen (afleiden, in zakje laten blazen, terugtellen, geruststellen etc).Ze draaide ook gek met haar ogen weg en nog meer vreemde dingen. Het was een jaar daarvoor ook met twee vriendinnen van mij erbij gebeurd en die hadden verder niets gedaan. Maar toen ik het zag heb ik eigenlijk niet getwijfeld: dit kan ik niet meer inschatten, misschien stikt ze wel, is er iets in haar long geschoten. Ik bel 112. De tweede keer was er trouwens een bedrijfshulpverlener bij die het ook niet meer wist en aangaf dat ik 112 maar moest bellen. Ambulance was er snel en met de hele poespas (zwaailichten en sirene). Beide keren moest ze mee naar het ziekenhuis omdat er een verdenking van epilepsie was. (nog niet aangetoond overigens, moeten we weer op een nieuwe aanval wachten). De twee vriendinnen vonden het wat overdreven maar de Ambulancebroeders gaven aan: groot gelijk, bellen in zo'n duidelijk geval van twijfel.

MR

Saskia

Inderdaad verhelderend. Dus: 112 bellen bij levensgevaar (duh), bij mogelijk levensgevaar, bij serieuze dreiging, en bij een misdrijf in uitvoering.

Bij dat laatste slaat mijn juristenbrein dan weer op hol, want wat nou als je iemand op je erf ziet? Overtreding (het bekende 461 Sr) of is het een engerd met een bijl en dreigt een misdrijf?

Nou ja, bij openbreken van auto's mag je in elk geval ook bellen. Maar wat ik dus laatst las: er hangen duistere figuren met mogelijke inbraakplannen rond, dat lijkt me discutabel. Nou ja, bij twijfel dan toch maar bellen. Al was het maar omdat ik dat andere nummer altijd vergeet.

Wat MariaRosa beschrijft, daar lijkt me weinig reden voor twijfel: als het eruit ziet alsof wellicht levensgevaar oplevert zou ik meteen bellen. Ik heb er niet voor doorgeleerd.

Groeten,

Temet (weer wat geleerd vandaag)

Kari1

Kari1

06-07-2010 om 09:38

Wat ik

daarbij in gedachten probeer te houden is de slogan van 112: "112, als iedere seconde telt..." De voorbeelden in de link van judiths mama laten dat ook goed zien. Het moet er om gaan dat het uitmaakt of de politie/ambulance er na 2-3 minuten is of pas na een kwartier of langer.
Scootertjes die door de straat scheuren zijn dan geen 112 geval. Ook bij aankomst van de politie na 3 minuten zijn die allang gevlogen. De kans dat ze op heterdaad worden betrapt is te klein om een spoedgeval-uitruk te rechtvaardigen, en het vergrijp (hoewel zeker onveilig) ook.
Kari

Marije

Marije

06-07-2010 om 11:14

Temet (o.t.)

Voor 0900-8844 onthou ik altijd 0900-tuig, dat blijft op de een of andere manier beter hangen. Dus als ik tuig-met-snode-plannen zie lopen, weet ik wat ik moet bellen .

Hadewich

Hadewich

06-07-2010 om 11:34

Hm...

Tegen die scooters is inderdaad amper wat te doen. Ik had er al eerder het gewone nummer voor gebeld, maar dan zie je dus niemand verschijnen, of veel te laat. Dus ik dacht nu, ik bel maar eens 112...Maar inderdaad, ze zijn dan ook ineens gevlogen, en als de politie ze zou achtervolgen levert dat ook weer gevaarlijke situaties op.

Hadewich

Hadewich

06-07-2010 om 11:36

Die link

van Judiths mama is wel verhelderend, dank je!

Pluk53

Pluk53

06-07-2010 om 11:55

Fotograferen

als overlastgevers ergens allergisch voor zijn is het wel op de foto gezet worden. Naar gelang de omstandigheden moet je er wel voor zorgen dat ze je adres niet weten; of juist wel, als je sterk in je schoenen staat.

Sancy

Sancy

06-07-2010 om 14:25

112 en 8844

Als je 8844 belt dan wordt de situatie volgens mij door de centralist ingeschat. Als die het nodig acht, kun je worden doorverbonden met de alarmcentrale of algemene meldkamer. Dat is tenminste mijn (enige) ervaring met 8844. Ik belde daarheen omdat ik een oudere meneer op een provinciale weg zag fietsen (verboden daar). De telefoniste heeft me doorverbonden met de centrale meldkamer zodat die direct een wagen konden sturen.
Dat neemt niet weg dat ik bij acuut levensgevaar altijd 112 zou bellen.

reina

reina

06-07-2010 om 15:04

Ingeschat

"Als je 8844 belt dan wordt de situatie volgens mij door de centralist ingeschat" dat gebeurt bij 112 toch ook? Ik weet van daardoor niet adequaat gereageerd werd: langer geleden toen zoon + een vriend werden beroofd en 1 van hen 112 kon bellen (2 x zelfs) en er geen actie ondernomen werd omdat het werd ingeschat als kwajongensstreek..., de ander kortgeleden waardoor er ipv een arts iemand van de thuiszorg kwam bij een oude man die vreselijk bloedde(terwijl ze nooit nooit contactmet thuiszorg hebben), die vervolgens een verkeerde beslissing nam, geen levensgevaar, maar wel een zeer foute beslissing volgens de arts die uren later alsnog werd gealarmeerd.

Sancy

Sancy

06-07-2010 om 18:56

Reina

dat klopt, ook bij 112 wordt de situatie ingeschat. Maar zo bedoelde ik het niet. Laat ik duidelijker zijn. Mensen denken soms dat je moet kiezen tussen óf 112 óf 8844, en dat je het daar dan maar mee te doen hebt.
Dat is dus niet zo. De centralist van 8844 kan, als de situatie daar om vraagt, de beller doorschakelen naar de algemene meldkamer van 112 (of hoe het dan ook genoemd en geregeld mag zijn).

reina

reina

06-07-2010 om 20:22

Sancy

Okee, bedoel je het zo

ilsepilse

ilsepilse

08-07-2010 om 00:08

Ik heb

112 gebeld toen mijn man een of 2 weken na zijn ongeluk thuis was en verzorgd moest worden, s'nachts wakker werd, naar de wc ging en bijna flauw viel... binnen 5 minuten waren ze bij me thuis !
ik heb 112 ooit gebeld toen mijn zoon 5was en vastzat met zijn arm achter de verwarming, was er gaan opliggen en zijn arm zat onder de vensterbank vast... binnen 10min was de brandweer er en veel bekijks id straat
ik heb 112 gebeld toen ik zag dat een vrouw werd aangereden...
ik bel de gewone politielijn bv als ik jongens zie brand stichten etc....

nepnick

nepnick

08-07-2010 om 09:32

Brandweer, beetje o.t.

Een kennis van mij heeft de brandweer gebeld toen haar nieuwe Gucci zonnebril in de gracht was gedonderd. Ze kwamen ook nog en het duikteam heeft het ding opgevist!!Ik weet nog steeds niet wat ik hier nou van denken moet....

Fatima

Fatima

09-07-2010 om 10:15

Voor nepnick

Ik hoop dat ze het heeft moeten betalen!

nepnick

nepnick

09-07-2010 om 17:39

@fatima

Nou nee, de brandweer mocht geen geld aannemen en heeft ook niets doorberekend. Kennis heeft een bedrag op de voorstoel van de auto gelegd toen de mannen even niet keken ......
Overigens beschouwde de brandweer deze actie als een soort van oefening....

Maar fatima

Het is toch de brandweer die daar op ingaat. Als zij vinden dat zij er tijd voor hebben... Ze hadden het ook kunnen weigeren als ze wat beters te doen hadden bijvoorbeeld.

viva

viva

10-07-2010 om 07:37

Niet in noodgevallen ....

Was dacht ik vorig jaar of nog eerder dat ik mij opeens helemaal niet in orde voelde. Ik kon niks, na veel tijd lukte het mij om bij de telefoon te komen. Ik bel 112, dacht dat het wel kon. Vertelde wat er aan de hand was. Kreeg toen de vraag hoe hoog is je bloeddruk, wat is je hartslag … eheheheheh …… eheheheh …?????? Had geen flauw idee. Ik werd later wel teruggebeld en toen werd een telefonische diagnose gesteld. Ik had last van hyperventilatie. Ben later naar de huisarts gegaan, die het nodig vond een hartfilmpje te maken. Die was niet goed, moest even blijven … had ik geen zin in … niemand vertelde mij wat er aan de hand was, behalve dat ik even moest wachten. Ben gewoon vetrokken, voelde me prima, ben later wel weer teruggegaan. Moest van de huisarts naar de cardioloog en hij vertelde mij, dat als ik weer zo’n “aanval” had ik direct 112 moest bellen. Heb daar hartelijk voor bedankt en vertelde hem waarom. Hij was verbijsterd. Bij de cardioloog kreeg ik na een aantal onderzoeken hetzelfde advies. Bel 112 de volgende keer. Heb ik daar na uitleg gezegd, dat 112 wat mij betreft het bos in kon. De cardioloog was net zo verbijsterd (misschien wel iets meer) dan de huisarts. Hij gaf aan dat ik de volgende keer direct hulp nodig had. Heb hem gezegd, dat ik mijn buren of mijn kinderen wel bel. Ik moest dan wel direct naar het ziekenhuis. Hij heeft er ook voor gezorgd dat ik dan meteen geholpen zou worden, is iets in mijn dossier komen te staan...??? O ja beiden, de cardioloog en de huisarts zouden hier melding van maken.
Ja wanneer bel je 112? Wat mij betreft niet in noodgevallen, of als je zelf al weet wat je hebt, dus niet zoiets vaags als ik had, maar bijvoorbeeld als je van de trap bent gevallen Tja alleen … kun je dan nog wel bij de telefoon komen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.