Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Wanneer boek kopen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Primavera

Primavera

22-09-2009 om 14:32

Boeken zijn voor mij tastbare herinneringen

Ik ben stapel op boeken en we hebben er dan ook meters thuis. Ik vraag me af hoe je trouwens een meter boeken berekend. Is dat de lengte die een enkele rij boeken inneemt in de boekenkast of het aantal meters wat de boekenkast in de breedte beslaat.
Het is iets wat ik van jongs af aan meegekregen heb. Mijn ouders en eigenlijk de hele familie hadden grote rijkgevulde boekenkasten en ik vond het altijd vreselijk interessant om de titels de lezen en de kaften ervan te bekijken. Ik denk dat altijd boeken in huis hebben slingeren ook aanmoedigt tot lezen. Mijn kinderen zijn in ieder geval ook bezig om het leesvirus over te nemen. "Ik ban verslaafd", klaagde de oudste (11) laatst, "als ik begin met iets te lezen in een boek kan ik het niet meer wegleggen". Prima, dat zijn nou één van de weinige verslavingen waar ik helemaal achter sta en zelfs aanmoedig
Boeken worden hier meerdere keren gelezen, door mijn man, mijn dochter, ik en de andere kinderen zullen binnenkort ook groot genoeg zijn. Ik vond het grappig om te lezen in dit draadje dat een leesgraag iemand een man had die niet las. Ik kan me daar niets bij voorstellen en dat zou voor mij nog onder de witte sokken komen te staan. Een lezende man is voor mij een must.
Ook trof het me dat sommigen boeken speciaal aanschaffen na de recensies e.d. erover gelezen te hebben. Dat doe ik nou eigenlijk nooit. Boeken van sommige vaste schrijvers pak ik blind en andere zoek ik uit op wat er op de omslag staat en door wat pagina's her en der te spotten. Vooral van die grote bakken licht beschadigde boeken van 5 boeken voor 5 euro kan ik niet weerstaan. Heerlijk om daarin te spitten en soms ontdek ik dan weer heel andere schrijvers die ik anders nooit gekend zal hebben. Ik bezuinig overal op, maar boeken.. dat is moeilijk, want als ze goedkoop zijn krijg ik gelijk de onbedwingbare neiging om er meer te kopen.
De bibliotheek is hier niet zo goed georganiseerd als in Nederland en bovendien bezit ik de boeken ook graag. De boeken zijn hier dus meestal gekocht, gekregen of overgenomen en reizende familieleden veranderen mijn nederlands-engelse collectie nogal eens door boeken mee te nemen of achter te laten.
Behalve dat ik boeken ook vaak herlees is er nog een andere reden waarom ik boeken graag bezit. Het zijn voor mij tastbare herinneringen. Als ik een boek herlees weet/voel ik weer precies de gedachten, emoties en omstandigheden van toen ik het de eerste keer las. Bij foto's werkt het niet zo goed, dat zijn meer momentopnamen. Die halen ook wel herinneringen op, maar die zijn korter en minder intensief, terwijl het herlezen van een boek voor mij ook een gedetailleerde duik in mijn herinneringen is. Ze brengen ook weer een bepaalde atmosfeer met zich mee, die niet zozeer met het verhaal als met de leesomstandigheden verwoven is.
Groetjes Primavera

Lynna

Lynna

22-09-2009 om 17:47

Groot abonnement

Mijn kinderen hebben een normaal abonnement, 6 materialen per keer voor 3 weken. Er staat geen max aan het aantal boeken per maand.
Ik heb een groot abonnement, betaal ik 52 euro per jaar voor. 16 materialen per keer voor 6 weken (behalve de sprinters dan, gratis voor 2 weken). Er is geen max aan het aantal boeken per maand. Cd's en dvd's gratis, ook voor 2 weken. Reserveren gratis. Ik vind het supergeweldig, lees me suf, heb bijna geen boetes meer en toch veelal de nieuwste boeken.

Asa Torell

Asa Torell

22-09-2009 om 20:27

Detectiveverslaafd

dat is eigenlijk bijna het enige wat ik lees. Maar die wil ik dan ook wel echt hebben, tenminste de series die ik goed vind. Want die kan ik gemiddeld 1 x per jaar herlezen. Zo hoef ik dan ook weer niet zo heel erg veel uit te geven en groeit het huis ook niet dicht . (Eigenlijk was ik met het doosje van de 10-delige serie waar mijn nick uit komt, al half klaar geweest want die kan ik bijna weer lezen zodra ik hem uit heb ). Het koop-moment van zo'n detective is eigenlijk bijna altijd in de ako tijdens een treinreis. Lekker iets te lezen voor onderweg. Maar laatst heb ik een geliefde serie die ik nog niet compleet had, wel maar eens aangevuld met bheulp van bol.com.
Gelukkig krijg ik ook nog boeken op mijn verjaardag, meestal geen detectives, zodat ik ook nog wel eens wat anders lees. Gek genoeg hoef ik die boeken dan vrijwel nooit te herlezen maar sommige zijn me wel heel dierbaar zoals hierboven ook door anderen wordt beschreven. En daarvan ben ik dan ook blij dat ik ze in de kast heb staan.

Asa Torell

Asa Torell

22-09-2009 om 20:46

Ik kom trouwens ook bij de bieb

daar leen ik dan detectives die ik maar 1 x hoef te lezen.

Jetta71

Jetta71

22-09-2009 om 21:54

Leuke vraag en digitaal lezen

Wat een leuke vraag, Sasvangent. Ik geloof dat ik een beetje zwabber: soms ga ik veel naar de bibliotheek, dan koop ik weer een periode meer boeken. Ik vergeet vaak boeken op tijd terug te brengen naar de bieb (schaam....) maar vind het vaak toch niet nodig ze zelf te kopen en te bewaren. Veel boeken lees ik één keer en dan niet meer, die kosten dan veel geld en nemen ook nog ruimte in.Voor de kinderen koop ik wel de "hits" die leuk blijven om te bewaren maar boeken die ik inschat als minder leuk en maar eenmaal te lezen halen ook zij uit de bieb.
Ik geloof niet dat ik al een reactie heb gezien van iemand die digitaal leest. Daar ben ik nou zo benieuwd naar! Hoe zou dat zijn, zie bijvoorbeeld hier:
http://www.bol.com/nl/m/boeken/digitaal-lezen/index.html
Dat apparaat is natuurlijk ontzettend duur, maar los daarvan: hoe leest dat op zo'n scherm? Zou het niet vreselijk handig zijn om geen 10 boeken (per persoon, 40 dus bij ons) mee te nemen op vakantie? Wie heeft er al ervaring mee?

Groet, Jetta

Sasvangent

Sasvangent

23-09-2009 om 09:36 Topicstarter

Digitaal?

Jetta, ik had eerlijk gezegd nog nooit van digitaal lezen gehoord -ik ben nog blijven steken bij luisterboeken. Dat vind ik al heel bijzonder en ik ken het enkel van kinderboeken. En ik vind het eerlijk gezegd moeilijk om te begrijpen/verstaan.

Ik ben dus al even gaan spieken op de website van bol. Het lijkt mij een goed initiatief maar vind het (vooralsnog) een beetje raar. Het is toch best leuk om een boek te voelen en te bladeren. Een echte klassieker lees je toch op echt papier? Een detective kan misschien al wat beter op zo'n reader, zeker als je het boek toch niet wil hebben. Maar een echte liefhebber ga je hier toch niet gauw mee overtuigen: weg al die vele meters boeken.
Maar wie weet komt er een tijd dat iedereen met zo'n reader rondloopt; je went aan nieuwe technologie (ik heb toch ooit echt gezegd dat ik nooit of tenimmer een GSM zou bezitten.

Maar het zou inderdaad wel leuk zijn als iemand hier wat zinnigs over kon zeggen.

Sasvangent

Sasvangent

23-09-2009 om 09:51 Topicstarter

Primavera

"Ik denk dat altijd boeken in huis hebben slingeren ook aanmoedigt tot lezen." Ik hoop dat het waar is maar het is op mijn kinderen (6 / 8) niet echt van toepassing, terwijl er altijd een hele stapel van verschillende soorten boeken liggen. Het lijkt wel of mijn kinderen geen tijd noch het geduld hebben om te lezen en er enkel aan toe zijn in geval van de allergrootste verveling. En dat is spijtig, heel spijtig. Ze lezen 's avonds wat (verplicht voor school) maar vinden het niet erg om eens over te slaan -behalve gisteren nu mijn zoon een boekje leest dat hij wel erg spannend vindt, en volgens de recensie een boekje is voor kinderen die snel tevreden zijn met een half verhaaltje.

Nog even over die recensies. Ik lees meestal recensies en meningen van anderen over het boek dat ik wil lezen, of zo ontdek ik net boeken die ik anders nooit zou kiezen (vln. het laatste eigenlijk). Maar sommige reakties maken inderdaad dat ik het boek niet zal lezen. Er zijn nl. genoeg goede boeken en ik wil mijn tijd niet verprutsen met boeken die hoogstwaarschijnlijk niet goed zijn.

Wat betreft de lezende man: hier een man die vnl. tijdschriften leest (politieke artikels) en de krant. Als ik wat voor hem meebreng (op zijn vraag) leest hij het wel, maar in vlagen. Maar in ieder geval lezen wij een een ander soort boeken, die we dus niet met elkaar kunnen bespreken. Lezen jullie hetzelfde boek en wordt daar dan (uitgebreid) over nagepraat?

Tihama

Tihama

23-09-2009 om 14:33

Zinnigs

Ik weet niet of ik er wat zinnigs over kan zeggen, maar ik lees regelmatig digitaal.

Een paar jaar geleden kwam de laatste Harry Potter uit. Ik wilde die in het Nederlands kopen, maar ja, ik wilde niet het risico lopen dat ik dan al het einde zou horen. Ik heb hem toen in het engels gedownload en op vakantie gelezen op de laptop. Dat ging prima.

Afgelopen vakantie pasten er niet genoeg boeken in mijn koffer. Ik zat met het probleem dat de accu van mijn laptop het niet zo lang uithield, dus lezen op het strand zag ik niet gebeuren. Mijn mans minilaptopje kan echter wel 5 uur zonder stroom. Ik heb dus afgelopen vakantie verschillende boeken op de minilaptop gelezen.

Het voordeel van digitaal lezen zie ik vooral op vakantie. Met mijn tamelijk hoge leessnelheid loop ik altijd tegen de beperking aan van 'te weinig leesvoer'. Ik heb nu een hele berg engelstalige titels van SF-boeken op mijn schijf. In txt-bestanden dus dat vraagt nauwelijks ruimte. Ik lees overigens meestal 3 a 4 boeken tegelijkertijd. Ik weet namelijk niet van te voren waar ik zin in heb. Het voordeel van digitaal is dat ik weinig hoef mee te sjouwen om toch alle keuze te behouden.

Intussen leen ik ook nog boeken van de bieb én ik koop nog boeken. Ik kan genieten van de aanblik van een gevulde boekenkast.

Ik vind het bladeren in een boek en het aaien van de kaft van een boek heerlijk. Maar ik kan prima leven met digitaal lezen. Ik schijn wel tamelijk uitzonderlijk te zijn, gezien alle verbaasde reacties die ik steeds krijg.

Tihama

Primavera

Primavera

25-09-2009 om 22:54

Sasvangent

Mijn man en ik lezen inderdaad vaak de zelfde boeken. We hebben niet helemaal dezelfde smaak, maar het overlapt aardig. We praten niet standaard uitgebreid na over boeken, wel over stukken die ons vanwege één of andere reden getroffen hebben. Dat is niet altijd gelijk na het lezen, maar kan ook weken later zijn als het toevallig past in een gesprek wat we hebben.
Gelijk na of tijdens het lezen is het soms lastig om je mond te houden, om het leesplezier van degene die het boek als laatste leest niet te bederven.
Mijn man is trouwens pas als student een echte boekenverslinder geworden. Schoonmoeder vertelde me laatst dat hij als kind haast nooit las. maar ja, ze hadden ook eigenlijk bijna geen leesvoer in huis op een paar speciaal aangeschafte (kinder)encyclopedieën na en verder volgens slecht Italiaanse gewoonte constant de tv aan en dan vaak ook nog op pulp-programma's.
Het relativeert de impact van de opvoeding natuurlijk wel. Ik vraag me altijd af hoe mijn man toch zo'n belezen, open-minded persoon met intellectuele smaak is geworden terwijl hij in zo'n weinig stimulerende omgeving is opgegroeid. Alhoewel, het relativeert toch niet zoveel dat ik het er bij mijn kinderen maar op gok dat het ook vanzelf goed komt.
Aan de andere kant vraagt mijn man zich weer andere dingen af sinds hij mijn ouders beter heeft leren kennen

Groetjes Primavera

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.