Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Wanneer spreek je van studeren?

Vanochtend had ik een discussie met een vriendin. Zij had het over haar kinderen en hun eventuele studies. Zij vindt dat je alleen van studeren spreekt als je een universitaire studie doet. Doe je dat niet (dus HBO, MBO etc...) studeer je dus niet.

Het verbaast me nogal maar misschien zit ik er naast. Wanneer spreek je nou van studeren?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik heb ook gestudeerd

hbo.

oregano

oregano

28-12-2010 om 12:57

Hier in de universiteitsstad

Ik woon in een studentenstad en eigenlijk ben je pas echt student als je aan de universiteit studeert, zo is het hier qua taalgebruik.

Met mijn dochter heb ik het ook over de komende keuze Havo of VWO, dat je met het VWO kunt studeren, zo naar de universiteit kunt en met de Havo niet.
Maar dat kan ook best taalgebruik van hier zijn. Ik hoop het want dan heb ik ook gestudeerd (HBO

Oud vs nieuw

Volgens mij was het vroeger altijd zo dat 'studeren'betekende dat je een universitaire studie volgde. Maar al toen ik in 86 begon met mijn (WO) studie was het al vrij gebruikelijk om ook over studeren te spreken bij een HBO-opleiding, inmiddels ook bij een MBO=opleiding dus zo langzamerhand is een studie kennelijk alles wat je na je gewone voortgezet onderwijs doet.

Maar zelf gebruik ik het woord nog steeds in de ouderwetse zin. Maar goed, ik heb het ook nog steeds over de PTT

Groeten,

Temet

Lou

Lou

28-12-2010 om 13:17

Les

Hier net als Temet: vroeger was studeren voorbehouden aan de universiteit, die dan ook studenten had in plaats van leerlingen. Tegenwoordig heet alles studeren. En die studenten aan de universiteit, die zeggen dan weer ineens dat ze naar school gaan en les hebben. Duidelijker wordt het er niet op

Aagje Helderder

Aagje Helderder

28-12-2010 om 13:30

Ha ha

als enige in ons gezin deed ik een universitaire studie: pa en ma helemaal trots. Ik kon mijn ouders best een beetje op de kast krijgen als ik zei dat ik naar school moest in plaats van dat ik zei dat ik college had.
Maar idd ben ik het met de voorgaande sprekers eens als ze zeggen dat het oorspronkelijk vooral zo was dat met 'studeren' een universitaire opleiding bedoeld werd. Maar ja, de nivellering slaat overal toe, ook in het onderwijs, dus nu is het gewoon om alle opleidingen na de middelbare school 'studeren' te noemen. :=) Maar even meer serieus, als je nu bij een hbo-opleiding ook bachelors en masters haalt dan is dat voor de gemiddelde buitenstaander ook wel moeilijk te onderscheiden van een universitaire bachelor of master. Misschien dat dit er nog wat mee te maken kan hebben?
Aagje

Aagje

Aagje

28-12-2010 om 13:47

Cobi

Volgens mij kan je al heel erg lang met een hbo-propadeuse naar de universiteit. Ik ben in 1986 gaan studeren en ik kan er helemaal naast zitten, maar volgens mij kon het toen ook al. Maar ja, ik heb vrij lang gestudeerd dus misschien lopen de jaren wat door elkaar en doe ik nu per ongeluk aan geschiedvervalsing.
Aagje

Aagje Helderder

Aagje Helderder

28-12-2010 om 13:49

Aagje (helderder)

Voordat ik er van beschuldigd wordt onder twee nicks in hetzelfde draadje te reageren, ik was het dus. Foutje gemaakt en in de gauwigheid niet m'n volledige naam ingetikt..... Sorry

amk

amk

28-12-2010 om 13:52

Hbo en wo

zijn in mijn ogen studeren, alle andere opleidingen.
Dat je met je HBO propadeuse (in theorie) naar het WO kan in elk geval vanaf de jaren 90, wellicht eerder, een studiegenoot van mij heeft dat gedaan. Was wel een slimme knul, maar moest wel een toelatingstoets doen. Hij is later cum laude gepromoveerd, terecht was het wel.

Vera*

Vera*

28-12-2010 om 14:07

Man

Mijn man is met zijn hts propedeuse in 1984 aan de universiteit begonnen. Toen kon het dus al.

Vera

ijsvogeltje

ijsvogeltje

28-12-2010 om 14:31

Hbo en wo

HBO en WO is 'studeren', de rest is 'opleiding doen'.

Tirza G.

Tirza G.

28-12-2010 om 17:34

wanneer heet iets dan een cursus?

Tirza

Minet

Minet

28-12-2010 om 18:23

Tirza

als de cursus niet door de onderwijsinspectie als opleiding met erkend diploma is betiteld (denk ik)

De dikke van dale zegt:

Student: iemand die de colleges van een universiteit of van een hogeschool volgt
opleiden: opwaarts, naar omhoog leiden, onderrichten, de nodige kennis en vaardigheid bijbrengen
cursus: leergang, een reeks van lessen die elkaar volgens een zeker plan opvolgen en een afgesloten geheel vormen, in vakken van wetenschap of kunst

Gr. Poezie.

Libertine

Libertine

28-12-2010 om 20:13 Topicstarter

Heb ik niet gestudeerd dus.

Heb ik potdorie 6 jaar over de MAVO gedaan, 1 jaar Havo, 2 MBO opleidingen, 1 deeltijd HBO en rond ik dit jaar mn HBO Master af! En dan heb ik nog niets eens gestudeerd! Tsss, mn moeder zal achteraf alsnog teleurgesteld zijn ben ik bang...

Niet dat ik nu het verschil begrijp tussen studeren en een opleiding volgen maar nu snap ik wel dat er meer mensen zijn die vinden dat studeren enkel op de universiteit plaatsvindt. Vind het voor de kinderen van mn vriendin wel wat sneu. Vooral voor de zoon die het liefste naar het HBO wil en zn moeder heel hard roept dat dat geen studeren is.

Zus

Zus

28-12-2010 om 20:54

Jawel swaen

'1 deeltijd HBO en rond ik dit jaar mn HBO Master af! En dan heb ik nog niets eens gestudeerd! '
In de van Dale stond universiteit en hogeschool en hbo IS een hogeschool. Dus je hebt wel degelijk gestudeerd (knappe prestatie met die route overigens!).

Libertine

Libertine

28-12-2010 om 21:16 Topicstarter

Poeh!

Poezie en Zus hebben mn dag op het nippertje gered!

Swaen

Graag gedaan !

Gr. Poezie.

liora

liora

28-12-2010 om 23:21

Alleen universiteit

Hoi,

Studeren betekent voor zover ik weet een universitaire studie doen. HBO vind ik geen studie.

Liora

De gesjeesde student

Ook een term van vroeger. Ik weet niet beter dan dat je met een universitaire studie studeert.

Ik dacht

WO = Wetenschappelijk Onderwijs
HBO = Hogere Beroeps Onderwijs
Het 'Wetenschappelijk' in WO duidt op een studie, HBO is daarentegen een opleiding, vanwege de het 'Beroeps'. Dus, alleen op de universiteit 'studeer' je, oftewel je volgt een studie.
Had ik ook graag anders gezien (er zit aan deze feitelijke betekenissen toch wel een waarde) want ik heb HBO en geen WO gedaan. Had wel gekund, dus dat is mijn eigen schuld. Maar ja, HBO heb ik (twee keer) ook niet afgemaakt, dus dat slaat ook nergens op. Heb wel een propaedeuse. Maar daar doe ik vrij weinig mee

reina

reina

29-12-2010 om 11:15

Verschil

Persoonlijk maakt het me niks uit of ik heb gestudeerd of geleerd, hoger dan HBO+ ben ik niet gegaan (eigen keuze, nooit spijt van gehad trouwens), maar ik merk dat de term anders gebruikt wordt tegenwoordig. Ik hoor het woord studeren tegenwoordig gebruikt worden als iemand een opleiding volgt, toen ik zelf op school zat gebruikte je studeren alleen voor een universitaire studie.

koentje

koentje

29-12-2010 om 12:02

Studeren volgens het woordenboek

betekent leren ; zich oefenen in het besprelen van een muziekinstrument......

Universitaire arrogantie dus dat dat voorbehouden zou zijn aan de universiteit!

mar

mar

29-12-2010 om 15:19

Met p naar uni

Ik ben in 1987 op een TH begonnen. Verscheidene medestudenten zijn met hun P op zak doorgestroomd naar de TU Delft. Voor de technische opleidingen kon je toen in ieder geval met een P toegelaten worden.

Miepje

Miepje

30-12-2010 om 11:24

Zus

"In de van Dale stond universiteit en hogeschool en hbo IS een hogeschool".

Nee, een HBO is geen hogeschool. Een hogeschool is een universiteit. Wat vroeger Technische Hogeschool heette is tegenwoordig Technische Universiteit.

Hogeschool volgens de dikke van dale

1. Oude, niet officiƫle benaming voor academie, universiteit
2. Inrichting waar hoger onderwijs wordt gegeven in een bepaalde groep van vakken: technische, economische hogeschool
3. Hogere dressuur van paarden

Gr. Poezie.

Klaartje

Klaartje

30-12-2010 om 17:00

Studeren

Eigenlijk had ik het altijd over hogeschool en universiteit als ik het over studeren had. Maar nu 1 kind MBO doet en op kamers woont, praat ik toch over studeren. Je betaalt tenslotte een flinke duit aan huur, collegegeld, boeken en ontvangt stufi
Het kan natuurlijk ook ouderlijke trots zijn dat dit middelbare school hatende, enkele jaren al gewerkt hebbende kind zomaar terug aan de studie ging. En volgend jaar doet hij HBO, dus dan is het echt studeren.

Rosase

Rosase

01-01-2011 om 23:38

Studeren aan het hbo

Ik denk dat studeren aan het HBO begonnen is op het moment dat het HBO minder schools van opzet werd. Ik heb ook HBO gedaan (begin jaren '90) en wist toen niet beter dan dat ik studeerde.
Gelukkig heb ik daarna ook nog wat universitairs gedaan zodat ik met een gerust hart kan zeggen dat ik gestudeerd heb .

Ach, ik vind iedereen die zeer serieus met zijn neus in de boeken zit iemand die studeert. Daar hoef je wat mij betreft echt geen HBO gehad voor te hebben.

Fiorucci

Fiorucci

02-01-2011 om 17:25

Rosase

Haha, dat bedacht ik nou ook van de week: ik vind het pas studeren als ik serieuze actie zie op dat gebied..

Ely

Ely

07-01-2011 om 23:29

Hihi

Deze discussie kwam ook in onze vriendenkring voor en ik werd er een beetje zot van. Universitair werd opeens elitair genoemd terwijl het mij ging om terminolgie, niet om status.
Als tegenreactie hebben mij man en ik het over onze dochter die studeert... ze is nog een baby en gaat naar de creche.
TU-ers (of de meesten dan) hebben tegenwoordig trouwens 5 jarig curriculum.
En dan kom je vanzelf in de discussie waarom hts-ers een titel krijgen en hbo-ers niet...
kortom, bij ons heet nu alles studeren :o) maar als je het mij serieus vraagt vind ik het studeren als er geen sprake meer is van kunnen zittenblijven en verplicht gymles. Of is dat nou weer een rare gedachtengang?

Jaymza

Jaymza

08-01-2011 om 17:34

Hbo ook!

Mijn zoons hebben HBO opleidingen gedaan en daarbij kregen ze bij afstuderen wel degelijk op welke titel daarbij hoort!
HTS is trouwens de oude naam voor HBO bouwkunde.

Jaymza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.