Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Wanneer tip je de politie?

Steeds meer valt mij op dat dingen/zaken worden opgelost via annonieme tips. Laatst op een feestje was er een heftige discussie over 'tips' en anonieme 'tips' (dit n.a.l.v. farida zagar) waarvan de voet gevonden werd n.a.l.v. een 'tip' dat er 'iets' in de tuin zou liggen.
En ik vraag me vooral af.........wanneer bél je de politie ? Ik zie ook wel eens dingen die ik niet helemaal vertrouw. Zo zie ik regelmatig vrachtwagens hier achter staan die stoppen op een zeer vreemd punt, naast een diepe sloot...midden op de weg. Wat doen ze daar? Zo midden in 'niks' eigenlijk, op best een onlogische plek, vlak na een bocht? Lozen ze wat in die sloot? Er is daar niet eens een boom om een plasje tegen te plegen, gewoon hélemaal niks, alleen een sloot dus. En op weg naar mijn werk fiets ik achter een rijtje huizen langs, waar ik nu al 2 weken een vrij nieuwe auto zie staan zónder nummerborden, wel op eigen terrein, maar duidelijk zichtbaar vanaf fietspad dus.
En ook zie ik met grote regelmaat een groepje jongens/jongelui staan op de begraafplaats. Die daar 'hangen' of joost mag weten wat. Meestal zijn ze wel 'druk' bezig....qua beweging. En het is niet een voetbalspel ofzo. Ook zoiets raars waar ik geen chocola van kan bakken. Deze laatsten zijn trouwens ook opgevallen bij mijn oudste die er langs komt op weg naar haar werk. En ze 'eng' vindt en dus daarom nu om fietst.
Soms staan ze er een tijdje en zo zijn ze weer weken weg en zo zijn ze er weer avond aan avond.Er is (buiten die graven) echt helemaal niets bij de begraafplaats, geen huizen, alleen bos aan beide kanten en aan de voorkant een weg waarvan je amper zicht hebt op de begraafplaats (diepe oprit) maar omdat er een fietspad langs loopt dat voor ons de meest korte weg is komen wij er dus langs.
Hebben jullie ook wel eens zulke 'rare dingen' die je niet helemaal vertrouwt en waarvan je ook niet weet 'wat' je ermee moet?
En bel, 'tip' je dan de politie of niet?
groeten albana

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
klikspaan

klikspaan

15-11-2011 om 10:06

Ik bel wel

Afgelopen weekend kwam mijn man laat thuis en zag bij de school van ons kind opgeschoten knullen op het schoolplein. Ten eerste mogen ze daar niet komen na zonsondergang en ten tweede wordt er de laatste tijd heel veel vernield op school. Dus ik heb de politie gebeld of ze even een kijkje wilden nemen. Ook heb ik wel eens de politie gebeld omdat een notoire foutparkeerder (parkeert in een onoverzichtelijke bocht, vlakbij een kinderspeeltuintje) na een paar keer aangesproken te zijn nog steeds weigert om de parkeerplaats 10 meter verder te gebruiken. Een vriendin van mij is wijkagent en zegt dat ze altijd blij zijn met dat soort telefoontjes.
Ook een keer gehad dat ik vreemde mensen ineens uit een steegje bij een huis zag komen. Ze reden weg met een auto en daarvan heb ik het kenteken genoteerd. De bewoner van het huis kende ik en die heb ik verteld wat ik gezien had. Toen er korte tijd later bij hem was ingebroken stond de politie hier ook binnen de kortst keren op de stoep om het kenteken te vragen. Heb helaas nooit gehoord hoe het afgelopen is.
Dus ik bel wel snel de politie denk ik. Waarom niet, ze zijn er toch voor om dat soort verdachte zaken eens even te bekijken. Misschien is het niets en dan zijn ze snel klaar, maar voor hetzelfde geld kunnen ze wel wat doen.

Brabander

Brabander

15-11-2011 om 10:16

Leg het vast

maak een foto; "iedereen" heeft tegenwoordig een camera op zijn/haar mobiel. Schrijf het op.
Vooral "opgeschoten jeugd" op plekken waar ze niets te zoeken hebben is meestal zo vertrokken als je foto's maakt. Wel even het risico afwegen dat je ter plekke in elkaar geslagen wordt .

Yura

Yura

15-11-2011 om 11:36

Beller

Ik bel ook vrij snel denk ik. Heb al regelmatig gebeld als er iemand aan de deur kwam wat ik niet vertrouw, van die ansichtkaartenverkopers, maar ook een keer iemand die schilderijen verkocht en zich vrij aggressief opstelde (voet tussen de deur), toen ik hem afgepoeierd had heb ik gelijk gebeld en 5 huizen verder hier in de straat werd hij aangehouden. Als ik iets zie dat ik niet vertrouw maak ik een foto of schrijf het kentekennummer op. Wij wonen in een doodlopende straat, dus niemand heeft hier echt iets te zoeken, als een auto dan lang blijft staan met mensen erin dan vind ik dat al snel verdacht. Ben er ook wel eens naartoe gelopen en heb gevraagd of ik ze ergens bij kon helpen. Ben ook eens midden in de nacht gestopt omdat er iemand op een fietspad lag naast zijn brommer, doodeng, maar ja hij zal maar dood liggen te gaan en niemand doet wat. Er bleek niks aan de hand, hij was aan zijn brommer aan het sleutelen. Hij bedankte me nog wel voor het stoppen. En laatst toen ik langs een groep jongeren reed die iemand in elkaar sloeg ben ik ook omgekeerd en ernaartoe gegaan. We waren met zijn vieren in de auto, maar die jongeren zeker met 20. Maar goed ze dropen wel poeslief af haha. Ben nogal een bemoeial denk ik, zal vast wel een keer verkeerd gaan.
Vwb de genoemde voorbeelden zou ik denk ik bij de vrachtauto's proberen of ik wat meer kon zien. Ik heb een hond dat scheelt haha heb je een reden om langs te lopen. Wat betreft die begraafplaats ja dat weet ik niet. MIjn kinderen gaan ook wel eens alleen naar de begraafplaats of met vrienden, omdat daar mensen/kinderen liggen die ze kennen. Zou wel lullig zijn als je de politie belt en een van die jongens zijn vader of moeder ligt daar.

Sancy

Sancy

15-11-2011 om 12:31

1 x gemeld

Ik heb 1 keer een verdachte situatie gemeld bij de politie. Dat was een collecte van een bijzonder eng rechts-extremistisch clubje die 'voor de voedselbank' geld ophaalden. Ja,voor hún voedselbank dus, en uitsluitend voor hún leden.
Ik had wel rendement van die melding omdat de politiek na een seintje van de politie in actie kwam en de regels voor een collectievergunning aanscherpte. en dan ook nog binnen 2 maanden, wat vlot is voor een politiek besluit Verder meld ik zaken niet snel maar ik noteer wel kentekens en situaties die ik opvallend vind, en houd in de gaten of politie een oproep doet voor getuigen of iets dergelijks. Bij zaken die ik direct als overtreding of misdrijf herken, bel ik direct.
Albana, zolang een vrachtwagen geen slang o.i.d. richting sloot heeft lopen lijkt me die vrachtwagen onschuldig. Uit ervaring weet ik dat het erg lastig is om bijvoorbeeld je papierwerk bij te houden tijdens een rit. Vaak kan de chauffeur ook niet bij het bedrijf blijven staan waar hij laadt of lost omdat die de ruimte nodig hebben voor de volgende wagen. en chauffeurs moeten ook vaak bellen naar hun bedrijf voor instructies. Maar anders noteer je een tijdje de kentekens (neem dan wel die op de trekker, en niet die op de trailer) en houd je de berichten over afval dumpen o.i.d. inde gaten?

Criminele activiteiten

Wij hebben wel eens de politie gebeld toen jongeren brand aan het stichten waren, toen er ergens jongens aan kwamen rennen. Vervolgens een scooter neergooide en snel weer weggingen. Scooter bleek later gestolen te zijn. En ook een keer toen een automobilist al slingerend stoepranden rakend voor ons reed.

Politie was trouwens in al die gevallen erg aardig. Ze kwamen ook snel.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

albana

albana

15-11-2011 om 17:57 Topicstarter

Mmm

Die jongens fotograferen, dat durf ik echt niet. Het is daar stikkedonker (het gebeurd alleen bij schemering of nog later) en geen kip in de buurt. Dus als ik dan ga staan flitsen,lijkt me vragen om problemen....
Die vrachtwagens, wij zien alleen de bovenkant, zo's beetje de halve vrachtwagen dus. Dus kenteken enzo is onmogelijke opgave om dat te noteren. Of er een slang naar de sloot loopt kan ik ook niet zien (sloot zit dan achter de vrachtwagen). Dit gebeurd meestal bij klaarlichte dag trouwens. Met grote regelmaat, altijd op ong. dezelfde plek en vrachtwagen van allerlei pluimage (dus niet 1 bedrijf). Als ik boven ben, kan ik meestal wel de naam van het bedrijf (zijkant v.w.) lezen. De chaffeurs gaan er altijd wél uit. Dat weet ik zeker, ik hoor ze eruit gaan, deurtje dicht, vrij snel erna er weer in (niet altijd, maar zeker bij dit weer) en na een minuutje of 3 tot soms wel 10 minuten er weer uit en hetzelfde verhaal. Doen nooit de motor uit, blijven altijd stationair draaien (vandaar dat wij het dan ook duidelijk meekrijgen). Achter die sloot woont niemand...jaha, héél ver weg (verrekijker nodig) verder alleen maisland, akkers etc. Alleen wij en onze naaste buur hebben er zicht op en dan voornamelijk dus boven en als we achter in huis zijn (dan hoor je het vooral). Ernaar toe kan niet echt. Dan moeten we de fiets pakken, om de wijk heen (straat is doodlopend) en dan retour naar achterkant wijk en dan dus nog aan overkant weg op fietspad (achter onze tuin, achter bosjes). Je mág daar niet eens lopen of fietsen is ook écht geen plaats voor. Dus zelfs met een hond kan je er niet even willekeurig langs lopen
En ja dan moet ik dus de politie bellen? En dan...wanneer die hier zijn, zijn de vrachtwagens toch allang weg? Of afdeling milieu gemeente, zou dat wat zijn?
En die auto zonder kentekenplaten, of weet iemand daar een zinnige niet criminele verklaring voor???
Zouden jullie daarvoor bellen?
Ik geloof dat ik vooral denk dat ik mensen onterecht zou willen 'beschuldigen' en dat vind ik naar denk ik. Ik bedoel misschien bezoeken die jongens wel hun net overleden moeder ofzo...en steken kaarsjes aan en zingen een liedje voor d'r.
Da's toch hardstikke zielig dan als ik dan bel?
snap je?
groeten albana

Stenna

Stenna

15-11-2011 om 23:47

Hoe zit dat eigenlijk met

die veel te jonge jongens, veel te strak in het pak, met veel te gladde praatjes, die tegenwoordig langs de deuren komen om je een machtiging aan te praten voor schenken aan een goed doel? Ik vertrouw dat totaal niet. Normale collectanten voor de bekende goede doelen, alle organen enzo, zijn hier in mijn dorp altijd mij bekende moeders of bejaarden. Heb al vaak gedacht de politie of gemeente te bellen als ze weer langs geweest waren. Maar hoe zit dat? Ben ik te achterdochtig? Dit type knullen (geen idee of het steeds dezelfde zijn, lijkt wel zo) komen inmiddels wel erg vaak langs, en claimen wel ook de bekende doelen of grote organisaties. Huren die ze in ofzo? Dat werkt dan wel averechts wat mij betreft (afgezien van dat ik wel in iedere collectebus iets stop maar nooit een machtiging aan de deur af zou geven.).

Stenna

Ja hoor, die krijgen er voor betaald.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-11-2011 om 01:55

En toch zou ik die manier van verkopen

dan weer niet prettig vinden. Aan de deur doe ik iets in een collectebus en via de telefoon ga ik akkoord als ik dat toch al van plan was. Via de telefoon wordt namelijk ook nog een opname gemaakt van de gemaakte afspraken en bij de deur niet.

Fiorucci

Fiorucci

16-11-2011 om 07:12

Is ook niet prettig

Ik heb inmiddels een sticker bij de bel: Aan de deur wordt niet gekocht. Ik had niet de illusie dat het zou werken maar verrek, ze slaan ons nu over!

Ely

Ely

16-11-2011 om 19:12

Opnames bij telefonische verkoop (ot)

Ik krijg de laatste tijd geregeld waarschuwingen binnen. Het schijnt dat er met telefonische verkoop geregeld wordt gefraudeerd. Eerst stellen ze je een vraag waar je onschuldig 'ja' op zegt (bv: spreek ik met...?). Daarna proberen ze je iets te verkopen, als jij nee zegt monteren ze je eerdere 'ja' gewoon ipv jouw nee. Ik hoor m vooral bij advertenties voor mkb op vage sites en het schijnt echt lastig te zijn er vanaf te komen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Collectebus (ot)

Ik woon in een land waar je zelfs wordt als je met een collectebus in de stad gaat staan: 25 % van de opbrengst. Zelfs reiskosten worden vergoed als je wat verder weg moet.

Collecetbus deel 2

"Ik woon in een land waar je zelfs BETAALD wordt " moet het zijn .

Kaaskopje

Kaaskopje

17-11-2011 om 02:34

Ely

Ik durf niets uit te sluiten, maar ik vraag me wel af hoe je aan die informatie komt.
Mijn man controleert samen met andere collega's voicelogs van anderen en kan daar echt niet meer mee doen dan luisteren op fouten. Is een voicelog te fout om goedgekeurd te worden (dat ligt heel erg nauw), dan wordt de klant teruggebeld om het opnieuw te doen. Verder geen geknip en geplak. Zo gaat het bij ons.

Kaaskopje

Bij Kassa en Radar heb ik wel voorbeelden van die praktijken gezien. Ik heb geen idee op welke schaal het voorkomt, dat geknip en geplak in voicelogs, maar het gebeurt.

Ely

Ely

17-11-2011 om 10:05

Kaaskopje

Zoals ik het begrijp werkt je man bij een organisatie die voicelogs gebruikt en dat keurig netjes doet. Neemt niet weg dat er ook andere organisaties zijn die blijkbaar niet zo netjes zijn. Of werkt hij bij de centrale voicelogs controle dienst?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Maroo

Dat klopt dat verhaal van die nem. Dat hadden we ook gehoord, dus toen in die tijd de telefoon ging en een verkooppraatje gestart werd, waren we er heel alert op geen 'ja' te zeggen. Dat bepertke zich dus tot: ik heb geen belangstelling voor telefoonische verkoop.

Fiorucci

Fiorucci

17-11-2011 om 11:51

Maroo en anderen

http://www.nietaandedeur.nl/
Even de sticker bestellen, het werkt echt,is mijn ervaring.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-11-2011 om 14:01

Jaaa...

Ik zie de NEM staan en ik bedenk me ook dat ik dat bij Kassa of Radar voorbij heb zien komen. Okee, het kan dus
Voor bedrijven als waar ik werk zijn die praktijken ook heel schadelijk. Mensen maken uiteraard geen onderscheid tussen goed en slecht, want dat weten ze niet.
Bij ons liggen de eisen zo hoog, dat wij daar als medewerkers ook wel eens van moeten zuchten (ook al begrijpt iedereen de noodzaak). Maar zelfs als je de boodschap van het belmenietregister iets anders formuleert, maar wel de juiste boodschap afgeeft, kan dat tot ontslag leiden. Zo werkt dat ook met de voicelogs. Een keer een woordje tussendoor wat niet letterlijk in de tekst staat... okee (bijvoorbeeld als de klant toch nog een korte vraag heeft), maar anders wordt het afgekeurd en gebeurd met die verkoop niets, tenzij de klant de opname weer over wil doen. Ik schrijf in de wij-vorm, maar ik zit niet op verkoop momenteel en ik hoop daar voorlopig ook niet meer heen te gaan. Laat mij maar klantenservicen

Kaaskopje

Kaaskopje

17-11-2011 om 14:06

Ely

Zie mijn reactie hierboven Man en ik zijn collega's, maar in andere functies. Allebei op een klantenservice en niet in de verkoop. Als het bij zijn klantenservice'ding' rustig is moet hij hij voicelogs controleren. Niet alleen hij uiteraard, maar ook de andere collega's die op die 'stoel' zitten. Foute voicelogs zijn ook mooi materiaal voor de opleidingen. Zo moet het dus niet en waarom niet?

Puck

Puck

17-11-2011 om 14:09

Fio

In het algemeen werkt die sticker idd prima, tot ik één of andere flapdrol kreeg die bijdehand dacht te zijn. Was iemand van een bedrijf om je huis te beveiligen "want er werd de laatste tijd veel ingebroken in de buurt" Jaja, niets van gemerkt terwijl wij een hele leuke buurt met veel sociale controle en contacten hebben. Ik wees hem op die sticker en toen vond hij dat hij mij niets wilde verkopen, alleen maar advies kwam geven om iets te verkopen. Die had ik nog niet gehoord.

Fiorucci

Fiorucci

17-11-2011 om 15:19

Puck

Ja, dat is overmacht..))

Sticker

Iemand hier in de buurt heeft een vrij stevige manier gevonden om zelfs dergelijke advies-verkopende verkopers af te schrikken. Die heeft een heel A4-tje op zijn deur met: geen collectes! geen verkoop! geen enquetes! GEEN GELEUR AAN DE DEUR!!!!!!
Als dát niet helpt... (nee, dat is niet mijn deur)

Sancy

Sancy

17-11-2011 om 19:57

Ook een 'leuke'

Gisteravond ging de bel. Ik heb een ja/nee sticker maar alleen voor post, (nog) niet voor verkopers. Ik ging naar de voordeur en deed open.
Hij: Goedenavond mevrouw! Ik ben van ***, wij zijn een schoorsteenvegersbedrijf.
ik: Oh, wij hebben een goed bedrijf daarvoor dus ik heb geen belangstelling.
hij; "Oh, maar ik hoor dat die het heel erg druk hebben."
Euh.... heb ik een bedrijfsnaam genoemd? Nee! Dus waarom zegt hij dat 'mijn' bedrijf het te druk heeft?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.