Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Wat als griekenland failliet gaat?

Hallo allemaal,

Mijn 11-jarige zoon kwam tussen de middag aan tafel met de volgende vraag: wat als Griekenland failliet gaat?
Tsja, ben misschien een beetje blond maar kon hier niet goed antwoord op geven en heb gezegd dat we daar nog op terug kwamen aangezien ik hem geen foute info wil geven. Heb wel iets gebrabbeld van een staatsschuld die Griekenland had aan de rest van de EU maar of ik hier nou gelijk in heb? En of de euro daar dan nog gebruikt gaat worden? wie o wie weet me hier verder iets over te vertellen?

groet,
Angela

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

16-09-2011 om 16:04

Nou

Dan koop ik Kos.

Tirza

Mark van Abcoud

Mark van Abcoud

16-09-2011 om 17:11

Landen gaan niet failliet

Zoiets bestaat niet. Eeen land is geen fabriek die je kunt sluiten en waarvan je de werknemers naar huis kunt sturen. Je kunt niet de eigendommen en 't grondgebied van een land in beslag nemen etc. Griekenland kan besluiten op een gegeven moment zijn schulden niet meer, of niet meer geheel te betalen, dat noemt men ook wel een default.
Dat kan op twee manieren, ongecontroleerd of gecontroleerd. Ongecontoleerd wil zeggen dat een land op een gegeven moment gewoon geen geld meer heeft om bestaande leningen af te betalen en 't ook nergens kan lenen. Dan moet iedereen die geld heeft uitgeleend aan de er rekening mee houden dat ze er nooit meer iets van terugzien, grote afschrijvingen doen en hopen dat ze zelf niet in de problemen komen. Het land zelf zal dan voorlopig niks meer kunnen lenen en zal massaal moeten bezuinigen. Massaontslagen van ambtenaren, ambtenarensalarissen enorm verlagen, misschien wel halveren, alleen het hoognodige uitgeven (politie, basisgezondheidszorg, onderwijs. Bij een gecontroleerde default ziet een land het aankomen, gaat flink herstructureren voor 't zover is, bezuinigt flink en zegt op een gegeven moment; we komen er niet meer uit, we kunnen een gedeelte van de schuld niet terugbetalen, maar hooguit 80% of 60%, maar dit en dit gaan we doen en zo kunnen we de situatie oplossen. Als ze de financieele wereld kunnen overtuigen dat ze zo daadwerkelijk uit de problemen komen dan zullen ze nog steeds kunnen lenen op de kapitaalmarkt, zijn de verliezen voor de meeste banken en instellingen beter te overzien en gaat 't wellicht na een paar zware jaren weer beter. Soms gaat dit vrij snel, voorbeelden zijn Mexico en Argentinie. Steeds meer economen geloven dat een gecontroleerde default het beste zou zijn. In Griekenland wil de ernst van de situatie maar niet echt doordringen, blijven ze geloven dat ze maar tot in het oneindige gered gaan worden en doet de regering nog steeds veel te weinig om midner uit te geven en meer belasting binnen te halen. Sterker nog de belastingopbrengst is gedaald dit jaar, terwijl het plan was dat ze veel meer binnen zouden halen. De corruptie is enorm, de belastingmentaliteit van de Grieken is bedroevend en iedereen denkt alleen aan zichzelf en zijn vriendjes.

Massi Nissa

Massi Nissa

16-09-2011 om 21:15

Mark

Heldere uitleg, bedankt. En volgens mij denkt vrijwel iedereen allereerst aan zichzelf en zijn vriendjes.
Groetjes
Massi

feta

feta

16-09-2011 om 21:48

En daar is het volgende op gevonden

Om toch een soort belastinggeld binnen te krijgen moet iedereen die een eigen huis heeft een bepaald bedrag per vierkante meter betalen op de eerstvolgende electriciteitsrekening. Betaal je niet, dan wordt je electriciteit dus afgesloten. Pfjiew, zijn we mooi klaar mee.

+ Brunette +

+ Brunette +

17-09-2011 om 00:11

Massi nissa

Tuurlijk denkt vrijwel iedereen aan zichzelf en vriendjes. Het verschil tussen landen als Nederland en landen als Griekenland is dat het in laatstgenoemde landen minder belangrijk is of die vriendjes deugen, iemand die er niets van bakt in zijn werk wordt in Nederland veel sneller ontslagen of naar een functie gemanoeuvreerd waar hij geen schade kan aanrichten. In landen als Griekenland kan iemand bijna ongebreideld nietsdoen of foutdoen zonder dat z'n baan in gevaar komt. In Spanje is het incompetente neefje van de baas een wijd verbreid verschijnsel en in Griekenland zal dat niet veel anders zijn, in Nederland moeten gekruiwagenden zich doorgaans toch enigszins waarmaken om niet in de problemen te komen.

Tinus_p

Tinus_p

18-09-2011 om 13:33

Ander probleem

Brunette:
Tuurlijk denkt vrijwel iedereen aan zichzelf en vriendjes. Het verschil tussen landen als Nederland en landen als Griekenland is dat het in laatstgenoemde landen minder belangrijk is of die vriendjes deugen, iemand die er niets van bakt in zijn werk wordt in Nederland veel sneller ontslagen of naar een functie gemanoeuvreerd waar hij geen schade kan aanrichten."
Ik vraag me af of dat het kernprobleem is. Ik krijg de indruk dat er twee of drie andere problemen spelen, die veel ernstiger zijn:
1. Een diepgeworteld wantrouwen tegen 'de overheid', waarbij de overheid veel sneller wordt gezien als de tegenstander.
2. Een mentaliteit waarbij werknemers de bedrijven/overheidsinstellingen/werkgevers waar ze werken vooral beschouwen als een soort melkkoe. Het bedrijfsbelang doet er niet toe.
3. Corruptie, en dat niet eens zozeer steekpenningen, maar eindeloos 'als je mijn rug krabt, krab ik de jouwe'.
Wat me zorgen baart, is dat mn 1 en 2 in NL in opmars zijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.