Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Monique D*

Monique D*

10-07-2009 om 18:54

Wat doe je als de winnaar niet komt opdagen bij een loterij?

Wij waren laatst in een buurthuis waar ze een loterij hadden georganiseerd. Iedereen kon loten van één euro kopen. De prijzen bestonden uit een servies, een grote plant en een twee flessen wijn. Maar de hoofdprijs was een fiets!
De nummers van de loten werden afgeroepen. So far, so good. Totdat het spannend werd. Wie zal de hoofdprijs winnen? Het beslissende nummer werd afgeroepen.. niemand reageerde. Tja, wie en waar was de winnaar?
Het publiek werd ongeduldig en vond dat de trekking opnieuw moest worden plaatsvinden. De organisator was het daar niet mee eens. Diegene die had gewonnen had er ook voor betaald, dus dat gaat niet door. Het publiek werd nog rumoeriger. De organisator hield toen ruggespraak met andere organisatieleden. Men besloot om de trekking nogmaals te doen en pas na een week de hoofdprijs af te geven. Dit omdat de echte winnaar nog kan opduiken. Toen werd het publiek helemaal boos, want stel als je de hoofdprijs hebt gewonnen en de winnaar verschijnt toch, dan moet je jouw prijs gedag zeggen? Aan de hand daarvan besloot de organisator dat er geen tweede trekking plaats zou vinden en dat men een week zal wachten totdat die winnaar komt opdagen. En mocht hij niet komen, dan zien we wel weer. Dus...
Mijn vraag is: heeft men goed gehandeld? Is het de verantwoordelijkheid van de winnaar dat hij er gewoon had moeten zijn toen die trekking plaatsvond en had men voor de tweede keer een lot moeten trekken met als gevolg dat de winnaar geen winnaar meer omdat hij er toen gewoon niet was? Of is het goed om te wachten totdat die winnaar tevoorschijn komt? En stel dat het niet zo is? Dat is dan jammer, want dan gaat de hoofdprijs naar niemand, alleen omdat diegene die gewonnen had er niet bij was.
Hoe zou dit volgens jullie opgelost moeten worden?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Brianna F

Brianna F

10-07-2009 om 19:02

Gewoon

Een vooraf vastgestelde tijd instellen waarop de winnaar nog kan reageren. Misschien een tekstje in het plaatselijke krantje met daarbij de tijdslimiet?
En dan of de prijs bewaren tot de volgende loterij of voor die hoofdprijs een nieuwe trekking. Dat betekend wel dat niemand zijn lot weg moet gooien.

Monique D*

Monique D*

10-07-2009 om 19:44

Zal wel een nieuwe trekking worden..

Van dat vooraf ingestelde tijd dat de winnaar kan reageren is een goed plan! Alleen hebben ze dat niet vooraf besproken... en de winnaar is verdwenen. Misschien een les voor de volgende keer.
Of ze een plaatselijk krantje hebben weet ik niet en als ze die hebben weet ik niet of iedereen dit zal lezen. Dit omdat het buurthuis alleen een locatie is voor een activiteit die door een andere organisatie werd georganiseerd. Die mensen die daarvoor kwamen waren afkomstig uit de hele stad en zijn helemaal niet verbonden met het buurthuis.
Wat ik denk is dat de winnaar gewoon is vertrokken onder het mom van "ik win toch niets" omdat die loterij later dan is gepland was begonnen. Hij had eigenlijk zijn loten door iemand anders moeten laten beheren, maar misschien heeft hij daar niet aan gedacht. En dan moet hij natuurlijk ook contact opnemen met het buurthuis of hij wat heeft gewonnen.. ik denk niet dat dat zal gebeuren.
Anders ligt het met winnaars van de jackpot van de Staatsloterij. Die laten soms ook een hele tijd niets van zich horen. Als er een aantal keren wordt gepubliceerd dat de winnaar van de jackpot niet op is komen dagen gaat men pas kijken. En dan kan het nòg gebeuren dat de winnaar helemaal niet komt.. en dan gaat de jackpot weer terug in de pot.

amk

amk

10-07-2009 om 20:52

Verkocht?

is het lot wel verkocht?
Dit soort scenario's moeten toch van te voren bedacht en vastgelegd worden?
Althans het lijkt mij dat dit bij de vergunning aanvraag gevraagd wordt.

Algemene regels verloting

ik moet voor het werk wel eens verlotingen organiseren en help (als vrijwilliger) ook wel eens bij de vereniging. De 'algemene' verlotingsregels zijn als volgt: Je trekt uit alleen de verkochte loten.Niet verkochte 'rijtjes' (meestal deel je het in in rijtjes) houd je appart.
Alle prijzen 1 keer. Niet op komen dagen= blijft voor de organisator van de loten.
Er is een nog ingewikkelder systeem waarbij je 11 loten in een envelopje stopt en de garantie hebt dat je minimaal 1 prijs hebt. Dan moet je véél prijzen(ook kleine) hebben.
Bij beide systemen heb ik al talloze malen meegemaakt dat er prijzen niet worden opgehaald. Die blijven gewoon 'liggen'(ergens op zolder ofzo) tot de volgende verloting, de hoofdprijs dus eventueel ook. Ik heb nog nooit meegemaakt dat er een 2de keer wordt getrokken voor 1 prijs. Lijkt me ook dom, dadelijk meldt de eerste winnaar zich nog en dan heb je 2 winnaars voor 1 prijs...waar haal je die 2de prijs dan vandaan???
groeten albana

Monique D*

Monique D*

11-07-2009 om 19:19

Verkocht lot

Ja, het is een lot dat verkocht is. Dat is de reden dat men nog wil wachten op de winnaar.. en als hij/zij niet komt dan zal die fiets waarschijnlijk bij een volgende loterij verloot worden.
Het is inderdaad geen goed idee om nog een keer te trekken voor de hoofdprijs. Als ze nou nog een tweede fiets hadden dan kon je het nog wel doen. Maar dat is dus niet het geval.
Ja, zij hadden inderdaad van tevoren het scenario moeten bedenken dat een winnaar wegblijft. Dit is een leermoment voor de volgende keer.
Het is nu vakantie, pas na de vakantie zal ik horen wat er gebeurt is met het lot en de hoofdprijs.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.