Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Marga

Marga

16-09-2010 om 12:37

Wat doen jullie als mensen 10 x hetzelfde vertellen?

Jullie kennen ook vast wel mensen die tig keer hetzelfde verhaal vertellen. Mij gaat dat op den duur vervelen. Zelf zal ik het ook wel eens doen en daarom zeg ik vaak tegen vriendinnen 'zeg het maar als ik het al verteld heb hoor'. En dat doen ze dan ook. Maar ik ken bijvoorbeeld iemand die echt al tien keer heeft verteld van een huis bij mijn huis in de buurt waar ze vroeger kwam en hoe dat er uit zag. Het is blijkbaar belangrijk voor haar (hoewel ze een heleboel andere verhalen ook heel vaak verteld, van die stokpaardjes). Ik wil haar niet schofferen dus ik zeg iets van ' ja dat vertelde je ja'. Dan houd ze er niet mee op overigens. Hoe doen jullie dat? Het is geen groot probleem, ik zit het wel uit maar soms voel ik me wat geirriteerd. En dan heb ik het niet over oude mensen die in het verleden leven en graag die verhalen vertellen hoor, ik vind dat ik daar wat geduld voor op moet brengen.

Marga

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hillary

Hillary

16-09-2010 om 12:49

Oh jee

Oh ja mijn man heeft een vrijgezelle tante, over de 70, nooit getrouwd, geen (klein) kinderen en met pensioen uiteraard. Ze maakt dus eigenlijk ook niet zo gek veel mee. Ze kan urenlang over een televisieprogramma praten ofzo en dikwijls hoor je het meerder keren. Dus dubbel pech, ten eerste vertelt ze iets dat je al helemaal niet interesseert en ten tweede nog eens meerder keren ook als je pech hebt. Ik zeg meestal ook zoiets als, oh ja dat zei je al, maar als er meerdere mensen bijzitten als toehoorder probeer ik altijd stiekum ervandoor te gaan om in de keuken te helpen ofzo.

Salie

Salie

16-09-2010 om 13:08

Ik herken het ook

meestal zeg ik dan zoiets als, oja, klopt dat had je al een keer verteld. Meestal zijn ze dan zo klaar. Ik zeg het wel op en vriendelijke manier uiteraard.

Gewoon luisteren

Blijkbaar is het belangrijk voor diegene om het verhaal keer op keer te vertellen. Ook als je zegt 'ja dat vertelde je al', dan gaat ze immers gewoon door.
Ik zou in zo'n geval gewoon het verhaal verder voor de tigste keer aanhoren. Wees eerlijk: zouden nieuwe verhalen van deze persoon nu zoveel spannender zijn dan 'het-huis-achter-het-huis-waar-ik-toen-woonde' verhaal? Ik heb zo mijn twijfels!
Als iemand verder leuk is, dan zit ik zo'n verhaal wel uit hoor. Bovendien heb ik een geheugen als gatenkaas, dat scheelt ook weer. En ik hoop altijd dat anderen ook een beetje mild met mijn afwijkingen omgaan
n@nny

Kaaskopje

Kaaskopje

16-09-2010 om 14:05

Hangt ervan af

Mijn schoonouders vertellen keer op keer met dezelfde energie een verhaal opnieuw. Het wordt alleen maar erger. Zeggen dat je het al hebt gehoord brengt het systeem alleen maar in de war, dus ik hoor het opnieuw aan. Soms breek ik in door te laten merken dat ik het al gehoord heb, maar dat heeft geen zin, de volgende keer begint vooral mijn schoonmoeder weer vrolijk opnieuw.
Bij mensen met minder vergrijsde cellen laat ik eerder merken dat ik iets al vaker heb gehoord. Die moeten daar maar tegen kunnenIk heb zelf ook liever dat iemand dat meldt dan dat ik later zelf het ongemakkelijke gevoel krijg dat ik het al eerder verteld moet hebben.

Rieke

Rieke

16-09-2010 om 15:44

Juist wel leuk soms

Bij bepaalde vriendinnen heb ik dat; dan vertellen we elkaar verhalen die we al weet ik hoe vaak gehoord/verteld hebben. En dan zeggen we ondertussen tegen elkaar; wat heerlijk dat we zo van herhalen houden! Maar ja, dat is denk ik van een andere orde dan jij bedoelt. En dat zijn leuke verhalen ( vinden wij )
Bij niet vriendinnen; Als het een irritant verhaal is heb ik ook de neiging om snel af te kappen; ja dat heb je al verteld. Maar bij sommige mensen kan ik dat weet niet over mijn hart verkrijgen, dan knik ik glimlachend en denk ondertussen; nou kom op mens, dat verhaal ken ik ondertussen wel. Ah, ook niet aardig van mezelf denk ik dan weer.

amk

amk

16-09-2010 om 16:07

Hangt er vanaf

bij mijn moeder kap ik het resoluut af. Heb het zelfs uitgelegd bij de systeemtherapeut dat ik gek werd van d'r. Hij gaf me gelijk.

In andere gevallen kan het lang an. Dan maak ik een algemene opmerking, van ja heb je al vertelt, en ga in gedachten met iets anders verder. En als ik in een pestbui ben dan kap het wat meer af.

merene

merene

16-09-2010 om 16:37

Herkenning

Ik herken het maar al te goed. De ene keer kan ik er beter tegen dan de andere keer. Soms zeg ik dat ik al gehoord heb en soms laat ik het maar.

Soms merk ik dat ikzelf ook in herhaling val en dan stop ik meestal en maak een opmerking van: dat had ik al verteld geloof ik.

Het is een familiekwaaltje.

Maxime.M

Maxime.M

16-09-2010 om 22:52

En dit dan

Ik ken iemand met de gave om je zin af te maken..net een seconde voordat jij je laatste woord wilt zeggen, zegt zij het al. Als je het eenmaal door hebt is het gewoon hilarisch.
Ik ben wel blij dat dat iemand is die ik niet al te vaak spreek, anders zou ik er gek van worden denk ik (...denk ik) hoor je haar dan een seconde na jou mompelen

Maxime

Vic

Vic

16-09-2010 om 23:04

Slechts twee keer

Mijn ouders zijn bevriend met een stel waarvan de vrouw altijd (altijd!) herhaalt wat haar man zojuist heeft gezegd. Dus alle nieuwtjes over nieuwe auto's, belevenissen van kinderen, de zieke buurvrouw, je hoort ze altijd twee keer. Ik zie die mensen twee keer per jaar (op de verjaardag van mijn ouders) en vind het uitermate vermakelijk. Het zijn ook nog eens mensen die alles beter, groter, sneller en duurder hebben, dus daar kun je een heel leuk spelletje van maken. Als je bijvoorbeeld zegt dat je net een nieuwe auto hebt, dan is hij toevallig ook net op zoek naar een andere (maar dan groter en sneller), en dat herhaalt zij dan weer. Krijg je een drietrapsraket

Bellefleur

Bellefleur

20-09-2010 om 10:07

Jahaa!

Mijn moeder doet het met verve. Het helpt niet om te zeggen dat ik het al eens heb gehoord. Ze gaat gewoon door. Een oude mevrouw die ik jarenlang wekelijks bezocht, deed het ook. Ze is nu al 14 jaar dood. Maar ik hoor haar verhalen soms nog. Het rare is, dat ik het van haar kon hebben. Verder van niemand. Als mijn man het doet kap ik hem ook wreed af. Dat moet ie kunnen hebben vind ik. Ik heb een vriendin met een gatenkaas als geheugen. En ze vindt mijn verhalen elke keer weer bijzonder boeiend .

Coco

Coco

21-09-2010 om 15:25

Vic

Die mevrouw is niet toevallig doof?
Mijn schoonmoeder deed dat namelijk ook altijd, maar die was dus stokdoof. Omdat mijn schoonvader en zij vaak vol waren van dezelfde dingen (gelukkig, want dat is wel prettig als je getrouwd bent), wilden ze natuurlijk allebei vertellen waar het hart vol van was. Als we daar op bezoek waren vertelde mijn schoonvader dan de "nieuwtjes". Mijn schoonmoeder zat dan glimlachend te knikken. Als hij uitgepraat was vertelde zij hetzelfde verhaal: ze had van wat hij verteld had helemaal niets gehoord!

Vic

Vic

21-09-2010 om 16:01

Coco

Haha nee dat is het niet. Ze begint het verhaal namelijk echt aansluitend, en dan met 'Jahaa...'.

Tirza G.

Tirza G.

21-09-2010 om 17:18

Alzheimer

Mijn schoonmoeder heeft Alzheimer. Dát is pas een oefening voor je geduldspier. Onderbreken kan dan niet. Ja, het kan wel, maar het heeft geen nut. Hoe bot of tactvol ik ook zeg dat ze dat inderdáád al verteld heeft: als de trein eenmaal op de rails staat, rijdt-ie tot het station. O. Had ik dat al gezegd? Nou ja, ik wou dus maar zeggen dat.........en daar gáán we weer, in precies dezelfde bewoordingen, over de kleur van de vloerbedekking in de recreatiezaal of een andere grote zaak in dit oude mensenleven. Ik vind het spooky, dit proces. Want ze weet het écht niet meer.

Tirza

Bastet

Bastet

21-09-2010 om 18:38

Tirza

Ja,het is ook spooky,en ontluisterend bovendien.
Ik heb jaren met deze mensen gewerkt,en de verbazing wordt nog groter,als je merkt met hoeveel details deze mensen nog kunnen vertellen over bijvoorbeeld hun kindertijd.

Marga

Marga

21-09-2010 om 18:47

Ja maar...

het ging mij expliciet niet over oude mensen. Mijn moeder verteld al heel vaak hetzelfde voordat ze ging dementeren en nu ze sinds een paar jaar dementeert, is het hek helemaal van de dam. Dat zit ik gewoon uit, heb ik best wel coulance mee.
Maar de vriendin waar ik het over heb ik gewoon mijn leeftijd en heeft een redelijk geheugen. Ik reageer dan hetzelfde als de meeste mensen hierboven: ' ja dat vertelde ja". Maar dan gaat ze gewoon door. Ik vind het te bot om haar dan aan te gaan vullen maar misschien zou ik gewoon moeten zeggen 'ja, Truus dat verhaal ken ik'. Maar daar ben ik geloof ik iets te schijterig voor. Ik wil haar niet kwetsen maar irriteer me wel een beetje. Is dat hypocriet?

Marga

Marga

Marga

21-09-2010 om 18:49

Vertelt

sorry, verteld moet vertelt zijn.

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

21-09-2010 om 19:04

Mijn moeder

Heeft als fijne onhebbelijkheid om hetzelfde verhaal 2 keer achterelkaar te vertellen. Dus niet met een tussenpoos van enkele dagen, maar direct achterelkaar door. Meestal gaat het dan om iets waarover ze verontwaardigd was of iets wat volgens haar een hoog anecdotisch gehalte heeft. Ook leuk ( not)
Vaak ook nog aangevuld in dezelfde bewoordingen door haar partner, die het dan ook nog eens herhaalt. Herhaling in stereo dus.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.