Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Truusje

Truusje

30-09-2010 om 16:50

Wat ga jij merken van het regeerakkoord...


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

08-10-2010 om 20:57

Vic

Er kunnen natuurlijk omstandigheden zijn waardoor je met 3000 euro ook niet wild kunt doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-10-2010 om 21:34

Vic en bastet

Pelle heeft er al iets over gezegd, maar Vic zegt dat ze ergens gelezen heeft dat ik een huis voor 400 euro huur, dat heb ik niet zelf gezegd. Daar kun je aan zien dat het toch een goed idee is om het zoveel mogelijk bij een draadje te houden en niet allerlei draadjes door elkaar te halen. Het getal 400 kan van Pelle komen, maar ik heb ergens gezegd dat onze huur 20! jaar geleden is begonnen met 425 gúlden. Inmiddels is dat ongeveer 570 éuro. Ik heb geen idee wat onze buren er voor betalen. Het huis van de buren is al meerdere malen van huurders gewisseld. Voor een huurhuis zoals dat van ons, niet echt groot, maar met veel ruimte voor stadsbegrippen rond het 'erf' betalen we denk ik niet véél, maar in verhouding tot ons inkomen is het geen prikkie.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-10-2010 om 21:38

Tirza

Je hebt gelijk dat ik me teveel in details ga uitputten. Dat ik niet over mijn grenzen kan kijken zijn jouw woorden.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-10-2010 om 21:42

Voor wat ik gelezen heb gaat je hier over drie jaar iets van merken. Ik ga maar vast een voorraad geïsoleerde huispakken aanleggen denk ik

sp

sp

08-10-2010 om 22:18

die TOEslag, maar daar blijft het meestal niet bij he? De rest stijgt ook.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-10-2010 om 22:22

Zoals ik het begrepen heb

gaan de energiekosten vanaf 2013 flink omhoog door het wegvallen van subsidies. Ik vroeg me af of zoiets uit te stellen is door in 2012 de energieprijs voor een paar jaar vast te zetten.

Maylise

Maylise

08-10-2010 om 23:21

Tirza

Tot op zekere hoogte ben ik het wel met je eens. Ik ken ze ook wel, mensen die 6000 per maand verdienen en alsnog regelmatig rood staan en zelf geen idee hebben waar het geld nou eigenlijk is gebleven. Echter het heeft natuurlijk wel wat invloed op hoe makkelijk je rondkomt. Een aantal jaren geleden hadden we weinig inkomsten (ik had geen werk dus we hadden alleen het salaris van man) en hoewel we best rond konden komen was het wel een gedoe om het eind van de maand netjes te halen. Toen ik weer een baan kreeg en we dus weer behoorlijk in salaris vooruit gingen merkte ik wel degelijk een enorm verschil. Het was vanaf dat moment toch wel weer een stuk makkelijker en luchtiger, minder rekenwerk en meer ruimte voor spontane acties.
Dus natuurlijk maakt het verschil hoeveel de inkomsten zijn. Je neemt jezelf altijd mee welk inkomen je ook hebt maar ik vind het wel degelijk makkelijker om rond te komen als ik meer binnen krijg. Bovenal is het vooral rustiger, het scheelt behoorlijk wat zorgen om niet te hoeven puzzelen elke maand om rond te komen.

Daarom vind ik het ook heel belangrijk als mensen financiële problemen hebben ze niet alleen kijken naar wat ze kunnen bezuinigen maar ook naar hoe ze hun inkomsten kunnen vergoten want ook dat heeft wel degelijk invloed.

Tirza G.

Tirza G.

08-10-2010 om 23:47

Dat is precies de basis van mijn betoog: geld is emotie. Het is moeilijk om dat los te koppelen en sec naar dingen te kijken. Krap zitten voelt echt niet fijn, maar een groot gedeelte er van gebeurt in je hoofd en is wellicht niet eens zo realistisch.
En ook breder is er een emotionele onderstroom: mensen vinden dat ze iets "verdienen", dat ze iets "mogen", dat ze toch ook wel recht hebben op - enzovoort. Een week of 3, 4 terug stond er een interessant artikel in de krant over het winnen van een leuk bedrag in de postcodeloterij, niet idioot veel, maar gewoon 25.000 ofzo. Wat bleek? De mensen die dat bedrag wonnen, kochten een andere auto. Een tamelijk logische aanschaf, net mooi. Mensen die níet meespeelden (dus geen 25 mille) wonnen maar wel bij prijswinnaars in de straat woonden, kochten óók een andere auto. Na het winnen van een dergelijke prijs in die loterij had na ongeveer een jaar de hele straat een nieuwe auto, ook als ze niet meespeelden. Dát is ook een aspect van geld/kopen.
Ik heb een vriendin met koop-lust - of hoe noem je dat. Als ze zich niet lekker voelt (om welke reden dan ook, moe, druk, aanvaring op het werk) gaat ze iets kopen. Maakt niet uit wat, al is het een tijdschrift. Wel iets "leuks", geen pak melk in de supermarkt De daad van het kopen verschaft blijkbaar een soort van kick, een gevoel van troost, van aandacht, van lekker.
En dat is interessant. Heel interessant.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

09-10-2010 om 01:42

Tirza

Dat heet troostkopen.
Ik vind het wel wonderlijk van die auto. Mensen zonder prijs uit de loterij maar wonend in een straat met veel prijzen zijn dus geneigd iets te kopen omdat de buurman het ook heeft. Daar is niet iedereen gevoelig voor. Persoonlijk vind ik het een van de slechtste redenen om iets te kopen.
Ik vind 25.000 overigens wel idioot veel. Ik zou er een rolberoerte van krijgen als ik dat won

Kaaskopje

Kaaskopje

09-10-2010 om 01:53

Maylise

Kijken naar wat je kunt bezuinigen kan nooit kwaad, maar ik vind niet persé dat mensen moeten kijken hoe ze méér geld kunnen krijgen. Op een gegeven moment moet je ook gewoon genoegen kunnen nemen met wat je hebt en de mogelijkheden daarvan. Ik zeg niet dat ik altijd gelukkig ben met wat wij met ons inkomen kunnen doen, maar ik accepteer het dat wij dit inkomen hebben. Meer inkomsten zorgen er inderdaad voor dat je makkelijker de eindjes aan elkaar kunt knopen, maar als je om meer geld te krijgen steeds weer van werkgever moet wisselen met alle risico's die daarbij komen kijken leef ik liever van een ietwat mager salaris dan met de angst dat mijn contract niet verlengd wordt. Een vast contract geeft mij meer rust dan een dikkere bankrekening.

Die auto

ik snap dat wel. Veel mensen wonen met mensen die ongeveer het zelfde zijn, als ik hier in de straat ken heeft grof gezegd iedereen een bovenmodaal inkomen, heeft iedereen wel wat gestudeerd en heeft iedereen ongeveer dezelfde ideeen over opvoeden en heeft iedereeen grof gezegd dezelfde soort auto.

Je ziet hier ook dat als er 1 huis een grote dakkapel krijgt of een uitbouw er steeds meer mensen dat doen. Dat hoort in deze tijd, dat je dus je huis vergroot maar het komt volgens mij ook omdat de rest het ook doet of heeft. NU zit ik mij bijvoorbeeld af te vragen of ik dat kleine scheve kunststof dakkapelletje ooit moet gaan vervangen omdat het zo afsteekt. Het zal pas gaan gebeuren als we de straatprijs winnen want echt nodig hebben we het niet.

Oh chips

we doen niet eens mee met de postcodeloterij

Kaaskopje

Kaaskopje

09-10-2010 om 20:55

Borg

Dit jaar wel voor twee kinderen de borg terug gekregen. ==
Ik heb nooit borg hoeven betalen voor mijn kinderen. Ik moest mijn man als onderpand afgeven, ik mag hem weer terug hebben als de jongste 18 is geworden)

Tirza G.

Tirza G.

10-10-2010 om 16:52

En dat is dus de emotie kaaskopje

Wat Maylise schrijft, is de droge analyse. Als je meer geld wilt besteden dan wat je nu kunt besteden, kun je twee dingen doen: uitgaven verlagen of inkomsten verhogen. Punt. Sec. Simpel. Zo is dat en niet anders. Maylise stelt, en ik denk terecht, dat veel mensen wel aan het eerste denken, maar niet aan het tweede. En dat daar ook wel eens wat te behalen zou kunnen zijn.
Vervolgens ga jij voor jezelf invullen waarom jij het een wel wilt doen en het ander niet, maar daar gaat het in feite niet om. Dat is het stuk persoon, het stuk emotie, het stuk invulling. Dat heeft niet zo bar veel te maken met het droge feit.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

10-10-2010 om 19:54

Als je 25.000 veel vindt kaaskopje

dan geloof je me vast niet als ik zeg, dat als je morgen een miljoen wint je héus je baan niet op kunt zeggen........En dat wil ik je met alle plezier voorrekenen.
25.000 is een leuk bedrag, maar je kunt er niets structureels mee. Alle structurele dingen kosten namelijk geld ook ná die 25 mille. Een groter huis is duurder in verzekering, OZB en energie. Een grotere auto is duurder in wegenbelasting en verbruik. Enzovoort. Zelfs als je zegt: nou, dan geen grote dingen alleen maar lekker uit eten en voor het hele gezin nieuwe kleren, moet je vervolgens ook weer nieuwe kledingkasten er bij kopen Op vakantie gaan heel luxe met vier personen? Dan is 25mille niet zo bar veel. Vliegtickets zijn duur, koffers, vakantiegarderobe.....en de laatste moet je ook allemaal weer opbergen als je terug bent.

Maar goed. Het zegt wellicht iets over financieel inzicht: met een miljoen (winnen dus he, gratis geld, niet verdienen zeg maar) kun je niet stoppen met werken. Dat is mijn stelling

Tirza

Vic

Vic

10-10-2010 om 20:10

1 miljoen

Als je 1 miljoen wint op je pakweg 50e kun je best stoppen met werken. Dan moet je een stukje reserveren om je pensioen aan te vullen, of je pensioenpremies blijven doorbetalen, en de rest delen door 15 of 17 om van te leven.

Yta Chalne

Yta Chalne

10-10-2010 om 20:53

Miljoen

Als ik nou eens een miljoen win dan kan ik zeker weten stoppen met werken. Ik kan er ook m'n hele leven mee uitkomen. De truuk is dat je gewoon niet stokoud moet willen worden.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-10-2010 om 03:06

Tirza

Je hebt uiteraard gelijk dat het per persoon anders is hoe die persoon met een situatie omgaat. Wij schikken ons liever naar de huidige situatie, een ander heeft misschien meer mogelijkheden, door opleiding of werkervaring, en durft daardoor meer risico's te nemen. Ik vind het droge feit dat je je inkomen ook kunt verhogen, in plaats van je uitgaven binnen de huidige inkomsten anders te organiseren, daarom niet zo simpel. Het is niet voor iedereen simpel om meer inkomen te vergaren.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-10-2010 om 03:23

25000 euro

Ik ben overigens behoorlijk realistisch wat geld betreft. Dat ik nog wat te leren heb op dit gebied wil niet zeggen dat ik er helemaal niets van begrijp toch?
Is het vreemd dat ik 25.000 euro veel vind? Ik moet daar twee jaar voor werken zonder het uit te geven. Dat ik niet gewend ben om zulke bedragen op een rekening te hebben, betekent dat dat ik niets begrijp van de gevolgen als je dat zou krijgen?
Ik zou er wel iets structureels mee kunnen doen, zonder dat het daarna alleen maar nog meer geld of ruimte kost: éindelijk eens de oude troep die we nu hebben vervangen. Ik heb geen behoefte aan groter en meer. Maar wel aan vervanging of 'eigenlijk heel erg nodig'.

Wisse L. Nik

Wisse L. Nik

11-10-2010 om 03:41

1 miljoen is genoeg

Als ik 1 miljoen win, denk ik wel degelijk dat ik "niet meer hoef te werken", d.w.z. dat ik voor een minimum-inkomen niet meer hoef te werken. Ik zou best willen blijven werken, maar kan dan selectiever zijn - en het verdiende geld is dan een welkome aanvulling voor extra's.

1 miljoen - 25 % kansspelbelasting = 750.000 Euro
rente van sparen/beleggen per jaar is 2 - 4 % is 15.000 - 30.000 Euro per jaar. Dat lijkt mij genoeg als bruto basisinkomen voor 1 persoon met 1/2 kind. Ter compensatie van de inflatie ieder jaar een deel(tje) van de rente bij het hoofdbedrag voegen en op een gegeven moment gaan "potverteren". Of maak ik een rekenfout?

Maar: dan heb ik verder nog niets met het geld gedaan, geen huis gekocht bijv. Wil je ook nog zoiets, dan is 2 miljoen beter

Dus ja, ik zou best blij zijn met 1 miljoen maar nog liever 2 miljoen winnen. Helaas heb ik nog nooit meer gewonnen dan 10 Euro of een beker ijs...

Bastet

Bastet

11-10-2010 om 07:08

Nee hoor kaaskopje

Ik vind het ook veel.En voor 25.000 euro kan ik met mijn gezin gerust twee keer erg leuk op vakantie hoor!
We gaan nu nooit iets anders doen dan een week in een huisje in NL,dus wij vinden een mooie vliegvakantie al luxe.

Echt wel

Je weet natuurlijk niet hoe lang je leeft, dus in dat soort gevallen kijk je naar een lijfrente verzekering.

Met 1 miljoen inleg krijg je op mijn leeftijd (43) en die van mijn partner (50) op het leven van twee personen levenslang een lijfrente van 38.167 per jaar. (bron ING website)

En aangezien de inleg niet belast is is de uitkering dat volgens mij ook niet (maar dat kan ik verkeerd hebben).

Van 38 mille kun je n.m.m. aardig leven, maar de inflatie snoept er natuurlijk wel koopkracht vanaf in de loop der tijd.

Wel heel hypothetisch

25.000: schuur vervangen en terrassen laten leggen 5.000, traploper 1.000, parket boven 3.000, zolder compleet 15.000, schilder voorzijde 1.000.

Hier is er in 2,5 jaar 125.000 aan verbouwingen doorheen gegaan, we moeten nog 25.000 dus zo'n prijs zou mooi uitkomen.

1 miljoen: huis aflossen en verder dat bedrag laten groeien en gewoon blijven werken totdat we er geen zin meer in hebben en dan lekker een lange comfortabele oude dag.

reina

reina

11-10-2010 om 11:40

Als

Als ik nu 1 miljoen zou winnen zou ik niet stoppen met werken! Wel zou ik een groot deel apart zetten zodat we evt eerder kunnen stoppen dan op ons 66e. Maar ik denk niet dat we het ooit zullen winnen, dus ik blijf waarschijnlijk gewoon doorwerken

Mark van Abcoud

Mark van Abcoud

11-10-2010 om 11:41

Rijk rekenen

"Je weet natuurlijk niet hoe lang je leeft, dus in dat soort gevallen kijk je naar een lijfrente verzekering.

Met 1 miljoen inleg krijg je op mijn leeftijd (43) en die van mijn partner (50) op het leven van twee personen levenslang een lijfrente van 38.167 per jaar. (bron ING website)

En aangezien de inleg niet belast is is de uitkering dat volgens mij ook niet (maar dat kan ik verkeerd hebben).

Van 38 mille kun je n.m.m. aardig leven, maar de inflatie snoept er natuurlijk wel koopkracht vanaf in de loop der tijd."

1 miljoen is bij lange na niet genoeg om van te rentenieren. Los van het feit dat iedereen hier vergeet dat volgens mij vrijwel niemand in staat is om van een modaal inkomen te blijven leven als je net 1 miljoen hebt gewonnen. Vrijwel iedereen zal dan luxer willen gaan leven, mooer, groter huis, betere buurt, mooiere auto, meer geld voor hobby's vakanties. Kortom, ieder normaal mens gaat dan duurder leven, geeft meer uit in de supermarkt.

Men vergeet blijkbaar dat de hoogstespaarrente bij een Nederlandse bank op dit moment 2,60% is en dat daar ook nog een s1,2% vermogensrendementsbelastin van afgaat, kortom men kan maximaal 1,4% per jaar op een spaarrekening binnenhalen. Je kunt gaan belggen, maar dan kan je net zo goed een rendement hebben van -20% als van +25%, het gemiddelde rendement van belggen is momenteel niet veel beter dan sparen. 1,4% van 1 miljoen is 14000 euro. Erg weinig dus, als je verder uitgaat van 2% inflatie gemiddeld per jaar (wat erg laag is), wat betekend dat je uitgaven minimaal 2% per jaar gaan stijgen, terwijl je renteinkomsten ieder jaar dalen, dan zul je zien dat je er seller door heen gaat dan je denkt.

Wat die lijfrente betreft; die 38167 euro is bruto, het zijn gewoon inkomsten, dus er gaat gewoon inkomstenbelasting af. daar blijft dan zo'n 26000 euro per jaar netto van over (2180 euro netto per maand). 2% inflatie per jaar betekent dat je na 20 jaar 1,5 keer zo veel voor alles moet betalen, oftewel teruggerekent naar je huidige inkomsten dat je je inkomen door 1,5 kunt delen. Dus na 20 jaar met gemiddeld 2% inflatie, is je inkomen (naar huidige koopkracht gerekend) nog maar 1455 euro per maand. Kortom, je rekent je rijk.

Hmm

ja klopt, dan toch maar direct de hypo aflossen en nog wat pandjes erbij kopen.

Mark, belastingen

http://www.homefinance.nl/lijfrente/informatie/lijfrente_belastingen.asp

"Bij het storten van de premie heeft u de mogelijkheid gehad om de deze in mindering te brengen op uw inkomen. U heeft destijds dus fiscaal voordeel genoten. Daarom mag u de uitkering nu niet zo maar belastingvrij op uw rekening bij laten schrijven."

A contrario redeneer ik: Heeft u de premie (zoals hier) niet in mindering gebracht op uw inkomen, dan mag u het *wel* belastingvrij op uw rekening laten schrijven.

Het zou ook een beetje vreemd zijn. Je stort een miljoen waarover *geen* IB verschuldigd is en de uitkering daarvan zou geheel belast zijn? Beetje vreemd...!

Kaaskopje

Kaaskopje

11-10-2010 om 14:31

1 miljoen

Ik heb nogal wat eisen voor ik wil verhuizen. Wij zijn geen doe het zelvers, dus een voorwaarde is dat ik blijvend genoeg geld heb om vakmensen in te huren. Gezien de berekening van Almonde zou na aankoop van het huis, de stoffering en inrichting (wat lijkt me dat heerlijk om te (laten) doen!!) en een spaarpot voor toekomstig onderhoud, zo weinig van dat miljoen overhouden dat rentenieren zéker niet aan de orde is. Mijn conclusie is dus dat ik beter in mijn simpele huurhuis kan blijven, die van onder tot boven kan 'verluxen' en de tuin onderhoudsarm te maken, mijn vurige wens (met onbetaald langdurig verlof een trektocht door Afrika naar Zuid Afrika)te laten uitkomen en vervolgens weer aan het werk te gaan. Ook zou ik overwegen om een paar vakantiehuisjes/chalets te kopen en te verhuren. Ik zou inderdaad ook geld steken in mijn pensioenregeling. Het idee dat ik een jaar langer moet werken dan mijn man staat me nu al tegen

Tinus_p

Tinus_p

11-10-2010 om 16:38

Lijfrente

Almonde:
"Het zou ook een beetje vreemd zijn. Je stort een miljoen waarover *geen* IB verschuldigd is en de uitkering daarvan zou geheel belast zijn? Beetje vreemd...!"
In dat geval moet je over de contante waarde van de lijfrentepolis 'vermogensbelasting' (box3 inkomen) betalen. 1.2%, oftewel 12000 euro in het eerste jaar.

Verder zijn lijfrentes geen slimme constructies, om diverse redenen. een daarvan is, dat je het ingelegde geld kwijt bent, wat zuur is als je snel overlijdt.

'Barst-maar' geld is ongeveer 5 miljoen: dat is genoeg voor een tamelijk vast netto inkomen van een halve ton per jaar (1% hoofdsom) zonder dat je inteert op de hoofdsom (of meer als je er wel op inteert of doortastend belegt).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.