Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

kerst

kerst

03-12-2012 om 21:00

Wat gaan we eten met de kerst.

Wij zijn met 6 volwassen en 3 kinderen. En we hebben al gekeken naar een kerstbrunch maar dan ben je voor een gezin met 4 personen bijna 100 euro kwijt.
Wat eten jullie met de kerst als jullie thuis gaan eten.
Alle tips zijn welkom.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

03-12-2012 om 21:16

Niet teveel

Goede kerststol, voor dochter een plakje zalmfilet, voor de heren luxe salami, wat groen in de vorm van komkommer en sla, eierpreu, lekker brood. Wat fruit en sap. Eventueel koffie en thee toe met een kerstkransje. Na drie boterhammen zit ik toch echt vol en ik denk dat dit voor veel mensen geldt.
Je kan je wel vol gaan zitten stouwen maar waarom zou je?
Rosa van der Zanden

Fred de Velde

Fred de Velde

03-12-2012 om 21:22

Paar tips.

Gourmetten: Vlees, vis, evt vega burgers, ei voor omeletjes, en evt pannenkoekmix, uitjes en champignons erbij (om naast het vlees op te bakken) stokbrood met kruidenboter, salades en sauzen (dezelfde sauzen als je tijdens het bbq-en gebruikt).

Traditioneel: Ieder stel doet een gerecht (wel met elkaar afstemmen) Voorgerecht, hoofdgerecht en nagerecht.

Of een 'lopend buffet', waarbij ieder stel 2 gerechten voor zijn rekening neemt.

Nagerechten kun je prima kant en klaar kopen. Kijk ook bij de aldi en lidl, veel keus en vaak erg lekker. De pecannotenrol van de lidl heb ik zelf geproefd, een aanrader, en je hoeft 'm alleen uit de verpakking te halen en mooi op te dienen. Kant en klare voor/ hoofgerechten smaken vaak minder, veel zout en alles gaat ook naar elkaar smaken na 3 dagen in de verpakking.

Pak ook blaadjes zoals de Allerhande of de Boodschappen mee. Daarin staan hele diners, vaak op thema gerangschikt, 'makkelijk' 'traditioneel' 'vegetarisch' enz. Ook voor gewoon wat inspiratie

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

03-12-2012 om 22:35

Gaat het om brunch of diner?

Ik was van brunch uitgegaan.
Diner: meerdere gangen van hele kleine porties. Vega en kindproof, voor de heren een stuk dood beest. Met zo'n flinke groep zou ik of lopend buffet doen of changez na iedere gang. Of een buitenbbq .
Rosa van der Zanden

Marieke

Marieke

03-12-2012 om 22:38

Kersteten

Ik heb de traditie van thuis meegenomen: kerst is een speciaal feest en bij feest hoor je iets te vieren. Vieren doe je met z'n allen, dus eet je dingen die je allemaal lekker vindt. Met dat in het achterhoofd, gourmetten wij 1 dag, heerlijk aanrommelen met pannetjes: vlees, groenten, ei, pannenkoekjes, marsh mallows, vreemde combinaties: alles mag. Dag 2: tomatensoep van verse tomaten met eigen gedraaide balletjes, aardappelkroketjes uit de oven, erwtjes/mais/worteltjes, kiprollade uit de oven en home made custardpudding die afgekoeld en wel nog even wordt opgeklopt met vers geslagen room, gegarneerd met veel slagroom en, hoe erg kan 't zijn, gekonfijte vruchtjes, het kost me ieder jaar meer moeite ze te vinden. Saai voor kerst? Misschien wel, maar het kost niet al te veel tijd, iedereen smult en de sfeer is goed. Oh ja, het ontbijt/brunch is hier wel uitgebreid, met minstens 4 soorten brood, exclusief de warme broodjes, warm worstenbrood, kerststol, geperst sinasappeltje, eitjes, koffie, thee in de theemuts, veel vleeswaren, verschillende soorten kaas, zoet beleg, drinkyoghurt, komkommer, roomboter, en natuurlijk beschuit met muisjes: er is immers een kindje geboren! Tafel dekken, kerstloper van oma erop, misschien ken je die nog wel van vroeger: heel traditioneel met geborduurde kerstbomen, een stalletje, misvormd schaap, veel goud: het ziet er niet uit, maar ja, traditie hè? De loper blijft de hele kerst op tafel, enig idee hoe zoiets er uit ziet na gourmetten en tomatensoep? Maar dat geeft niet, het gaat om het idee. We blijven meestal twee dagen lekker thuis, bij voorkeur in joggingpak. Ook zo'n traditie. Ik denk dus niet na over het kerstdiner, dat schud ik zo uit m'n mouw. En ik? Ik vind het heerlijk! Traditie dus.

Anneke

Anneke

03-12-2012 om 22:40

Gewoon wat je lekker vindt?

Vorig jaar heb ik samen met oudste kind gekookt: carpaccio met wat sla en parmezaanse kaas en dressing (van delicatessenzaak), iets met varkenshaasje met spek omwikkeld en een of ander roomsausje (niet uit pakje), gebakken aardappeltjes, rozetjes (kinderen vinden het heerlijk), iets van boontjes en salade. Toe een kunstig dessert (charlotte-bavarois) gemaakt met kind 2. Was zo gezellig om samen te keuken. En zo kun je ook verbloemen dat het niet al te culinair, niet te uitgebreid en ietwat makkelijk is maar wel heerlijk. Kerst gaat niet om hoelang je in de keuken hebt gestaan...

Ooit heb ik ook wel eens aan de vier kinderen en man gevraagd wat ze het allerliefste met Kerst wilden eten. Pannenkoeken, pizza, zalm, patat, .... Ik heb ervoor gezorgd dat iedereen op Eerste kerstdag zijn of haar ding te eten kreeg. Pizza en pannenkoeken bij de brunch, zalm en patatjes bij kerstdiner.

Bij ontbijt vraag ik dat nog steeds. Naast broodjes, verse jus, fruitsalade en gekookt ei mag iedereen 1 of 2 dingen zeggen wat ze graag bij ontbijt willen. Muisjes, zalm, speciaal kaasje, knakworst, .... Nou dan staat de tafel vol lekkers. Iedereen heeft iets van zijn of haar gading.

Anneke

Anneke

03-12-2012 om 22:44

Beschuit met muisjes

Inderdaad, die horen bij ons standaard-kerst-repertoire...

Tweede Kerstdag eten we altijd stamppot boerenkool. Traditie, ik houd er wel van.

Gourmetten

super buma maar mijn oudste vroeg al of we met de kleine pannetjes gingen eten met kerst.

Vic

Vic

03-12-2012 om 22:55

Niet verder vertellen

Ik was een beetje teleurgesteld toen mijn zusje vertelde dat we dit jaar niet gaan gourmetten maar dat ze zelf gaat koken. Ze heeft veel talenten maar is geen keukenprinses. Nou ja, het gaat om de gezelligheid en dan moet ik op de andere kerstdagen maar flink uitpakken. Hoewel, als ik alleen ben wordt het waarschijnlijk zo'n kant-en-klaar afbakbeest van AH
Voor het ontbijt heb ik meestal afbakbroodjes met lekker beleg, donuts, kerstbrood en snoep.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-12-2012 om 00:32

Brunch, 'diner' en gourmet

Eerste kerstdag brunchen we met opa en oma. Dat betekent groentesoep, lekker brood, wat luxere vleeswaren en dergelijke. Het is al een paar keer gebleken dat opa en oma weinig eten en een zeer uitgebreide keus niet echt aan ze besteed is. Ik denk dat ik de specialiteiten dan ook maar bewaar voor de brunch op tweede kerstdag met alleen het gezin. Eerste kerstdag eten we 's avonds vrij traditioneel. Stoofpeertjes met rollade bijvoorbeeld. Tweede kerstdag gaan we de nieuwe bakplaat inwijden. Gourmetten, maar dan op een plaat en zonder pannetjes.
Man en ik zouden met ons tweeën anders eten dan we met de kinderen doen. Toch eens wat nieuws proberen, net even wat 'culinairder'. Ach ja, dat komt vast nog wel eens.

Rosa

Ha, een bbq, gewoon buiten. Ja, bedankt, dat gaan we doen met oudjaar als het weer een beetje meezit. Paar sateetjes, stokbrood, blaadje sla, helemaal goed. Kan er tussendoor nog geknald worden ( 3 puberzonen).

Brianna F

Brianna F

04-12-2012 om 12:26

Altijd hetzelfde

Diner: voorafje, Kalkoen, aardappelkroketjes, beetje groente, stoofpeertjes en ijs/mousse na. Tussendoor een spoom.

Lunch: pasteitje, broodjes, wat duurdere vleeswaren zoals rosbief en parmaham, beschuit met muisjes, stol, suikerbrood.

Manda

Vind je dat niet eng, met dat kleintje erbij? Ik durf het niet.

Maar goed, mijn vader zat beroepshalve in de brandpreventie, daar blijk ik een aardige tik van te hebben meegekregen

Wij hebben dus al 10 jaar een gloednieuw gourmetstel staan (gekregen), nog in de doos, eerst niet gebruikt want toch maar met zijn tweeën, nadien niet gebruikt want kinderen nog te klein. Wordt toch een keer tijd...

Groeten,

Temet

Oh maar

de jongste zit er alleen gezellig bij en gooit dan geraspte kaas in haar limonade (elk jaar hetzelfde !) terwijl wij hapjes voor haar maken (ei met brood verder zit ze er alleen in te prikken).

Grutjes

besef ik net dat we 1e kerstdag eten bij schoonfamilie en 2e bij mijn zus en die gaat koken. Mooi dan gaan we met oud en nieuw gourmetten.

Ervaring la place?

je kan La Place (van de v&d) laten cateren/ze bezorgen maaltijden. ziet er op de website best leuk en lekker uit. Goh misschien ga ik dit uitproberen, er zijn ook gourmetschotels en tapas ed. Jammie zonder dat we een bende in de keuken hebben om naderhand weer weg te werken.

heeft iemand al eens laten bezorgen ?

Mama 5

Mama 5

04-12-2012 om 14:26

Bah manda

Ik zou er echt niet voor kiezen om grutjes te eten met kerst hoor! Die vind ik niet zo feestelijk. )

Maylise

Maylise

04-12-2012 om 15:34

Geen idee

Dit jaar zijn we met kerst niet thuis. Op kerstavond gaan we uit eten dus ik weet het nog niet. Eerste kerstdag eten we 's avonds in ons vakantiehuis. Echter de boodschappen ga ik niet meeslepen dus die moeten we ter plaatse doen. Ik heb nu dus nog geen enkel idee. Ik weet ook niet wat voor keuken we ter beschikking hebben. Straks zijn het maar twee pitjes of zo. Het kan zijn dat het dus een hele eenvoudige maaltijd wordt.

Normaliter eten we altijd gevulde kalkoek (die ik gevuld en al bestel want dat vind ik echt verschrikkelijk werk om te doen) maar dat zal het dit jaar dus wel niet worden.

zebra

zebra

04-12-2012 om 19:32

Pasta

een aantal jaar geleden waren we 1e kerstdag bij mijn ouders en 2e kerstdag met ons eigen gezin thuis. Ik heb toen een pan spaghetti bolognese gemaakt. Heel simpel maar ik hoef echt geen 2 dagen na elkaar een uitgebreide maaltijd, kerst of niet.

Sjansje

Sjansje

04-12-2012 om 21:42

Heerlijk thuis

Wij blijven de hele kerst lekker met z'n drietjes thuis. Geen verplichte familiebezoekjes, is geen must in onze familie. Misschien wippen we nog even tijdens een wandeling bij mijn oma binnen (zelfde dorp dus ligt vast wel op de route) en waarschijnlijk zullen we daar dan wel wat ooms, tantes, neefjes of nichtjes treffen. Gewoon even een kopje koffie en klaar.
Kerstavond kook ik meestal uitgebreid, iets van 4 gangen of zo. Niet heel moeilijk; waarschijnlijk iets van een amuse van vis, dan zalmsoep, dan iets wild-achtigs met groentes en aardappelkroketjes en dan ijs met marssaus (vorig jaar voor het eerst gemaakt na een tip van dit forum. Mijn dank is nog altijd groot!)
Eerste kerstdag eten we de restjes van Kerstavond, lekker makkelijk. En tweede kerstdag gourmetten en fonduen (we hebben sinds kort zo'n combi-set) De dag daarna weer de restjes van tweede kerstdag.
Met oud en nieuw komen mijn moeder en haar vriend. Dan beginnen we rond een uur of 7 met gourmetten en fonduen en gaan daar, met tussenpozen de hele avond en nacht mee door. Meestal zitten we rond 4.00 uur aan het toetje Ondertussen luisteren/kijken we de top2000 en na middernacht op de een of andere duitse zender ontzettend foute disco -en soulmuziek.
Heb er nu al zin in!

Ella2007

Ella2007

05-12-2012 om 10:31

Brunch en bbq

Ben dol op brunchen ! Croissantjes met lekkere jam, roerei met bacon, afbakbroodjes (lekkere), rosbief, en een lekker sapje (healthy people of zo). En natuurlijk een kerststolletje van de bakker rijkelijk bestrooid met poedersuiker. Verder het reguliere spul, maar wel op een feestelijke gedekte tafel, met de hagelslag en jam in schaaltje i.p.v. uit het pak. Koffie verkeerd erbij, heerlijk.

Voor de avond: bbq ! Vorig jaar hebben we eendeborst gehaald, dat was heerlijk op de bbq. Met zuurkool gerold in bacon, en pommes duchesse.
Als toetje apfelstrudel met vanillesaus, ook van de bbq (pizzaplaat). Met kerst maak ik alles zelf. Maar daarom hou ik het relatief wel eenvoudig.

Dit jaar geen idee, nog . Ik lees graag mee.

Mussie

Mussie

05-12-2012 om 15:21

Lievelingseten-buffet

Op 1e kerstdag eten we kalkoen, niets bijzonders dus. Maar op 2e kerstdag als we met z'n vieren thuis zijn, eten we Lievelingseten-buffet (bedacht door de kinderen) en dat is altijd een succes. Iedereen mag 2 dingen opschrijven en dat eten we dan. Ik heb overigens wel veto recht want ik doe de boodschappen en kook. Maar meestal zijn het eenvoudige dingen, stokbrood met mozarella en tomaat, kipsate, en gehaktballetjes en dat soort dingen. Man en ik kiezen iets andere dingen, meer amuse-achtig en zo is er voor ieder wat wils. Altijd gezellig. De uitdaging is om niet teveel te maken, maar de restjes gaan anders de volgende dag wel op.

Anneke

Anneke

05-12-2012 om 16:19

Mussie

Leuk, ik deed al zo iets met ontbijt of over de hele kerstdagen heen, maar dit is ook erg leuk. Ik vind koken niet erg, boodschappen doen wat minder maar het bedenken: gruwel. Eerste kerstdag gaan we dit jaar naar schoonouders (ik denk dat wij aanbieden om het dessert met de kinderen te maken). Als oma slim is gaat ze voor gourmetten: kids blij, weinig werk, lekker ongedwongen. Tweede kerstdag misschien zo'n lievelingsetenbuffet (ipv traditionele boerenkool) waarbij iedereen ook meehelpt. Heerlijk, dan heb je binnen no-time de kerstboodschappen opgeschreven...

Snuggle's

Snuggle's

05-12-2012 om 16:27

Leuk idee mussie

Dat is zeker een leuk idee Mussie, ga ik ook een keer doen!

Net als mussie,

zo doen wij dat ook. Buffet met kleine porties van wat ieder kiest. Ik heb gelukkig 6 gaspitten en een flinke oven

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.