Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Pelle

Pelle

04-07-2009 om 10:56

Wat gebeurt er met ons na een grote stroomuitval van enkele maanden wereldwijd


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mirreke

mirreke

05-07-2009 om 01:21

Neteret mut, vliegtuigen moeten ook tanken

en die tankauto's moeten ook weer tanken...
Ik vermoed dat onze maatschappij zonder elektriciteit heel erg snel terugvalt tot een niveau vergelijkbaar met de middeleeuwen. Door de schok zal als de stroomonderbreking aanhoudt paniek uitbreken, onlusten, plunderingen. Alle communicatie stopt, er is geen telefoon meer (wij hebben bv. geen ouderwets pulstoestel meer, en bovendien al hadden wij het, wie zouden we kunnen bellen? Vrijwel niemand heeft er een...) TV, radio, computer... je hebt er dan niets aan. Gisteren wilde ik tijdens het onweer naar de Aldi. Die had net stroomuitval, niemand kon meer uit de winkel of erin. Dat krijg je dan ook nog.
Ik heb altijd gedacht dat al die angst en paniek voor mogelijke aanslagen volslagen overbodig was. Het enige wat men hoeft te doen is de stroomvoorziening onderbreken, dan heb je de hele maatschappij te pakken.

Tihama

Tihama

05-07-2009 om 02:11

lijkt me aardig realistisch. De grootste rellen gaan als eerste om drinkwater uitbarsten.
Afhankelijk van het jaargetijde gaat ook warmte een rol spelen. Zonder airco kunnen we best wel, maar in de winter zonder verwarming is een veel groter probleem.

Bij gebrek aan water kan ontlasting niet meer goed opgeruimd worden. Dus daarna komen de epidemiën.

Ik denk dat wij best aardig zouden kunnen overleven. We gooien een pomp in de vaart hierachter en koken het water dankzij de zonnepanelen op ons dak. PC's en TV's hoeven niet aan, dus we komen ook met slecht weer wel uit met ons vermogen. Vermoedelijk moeten we wel na een tijdje op onze zolder gaan zitten, want als de gemalen niet meer werken dan komt de vaart best hoog te staan. Gelukkig staat het huis op betonnen heipalen)

Tihama

Of...

Ze hebben een aggregaat
groet,
Miriam Lavell

Nasha 1st

Nasha 1st

05-07-2009 om 11:20

Een aggregaat...

waar werkt dat op Miriam ?

Coco

Coco

05-07-2009 om 11:59

Mirreke

"Sowieso is er na 130 jaar niemand van de huidige bevolking meer in leven, sterker nog, na 100 jaar is dat al zo"
Het was dan ook ironisch bedoeld.
Ik nam expres de marge van 130 jaar, omdat er nog nooit iemand ouder is geworden dan 120 en nog iets. Zelfs bij de meest gezonde persoon stopt de celdeling dan gewoon.
Wat ik bedoelde te zeggen, is dat het makkelijk is te beweren dat maar 5% van de bevolking overleeft, aangezien er, ongeacht de omstandigheden, altijd een tijd komt dat nog maar 5% van de bevolking die op een bepaald moment bestaat nog in leven is.
De stroomstoring zal het grootste deel van de bevolking wel overleven (afgezien van degenen die op intensive care aan de beademingsapparatuur liggen). Wat er daarna gaat gebeuren is onduidelijk.
Misschien dat ze bedoelen te zeggen dat maar 5% van de bevolking onder die omstandigheden de leeftijd gaat halen die ze normaalgesproken zouden gaan halen. Of dat maar 5% na een maand nog in leven is, of na een jaar of na 10 jaar.
Hoe dan ook, zo'n bewering valt moeilijk te weerleggen als hij niet volledig wordt toegelicht.

Klaartje

Klaartje

05-07-2009 om 12:07

Platteland of stad

Ik denk dat daar idd het grote verschil ligt. Ik woon op een boerderij, en al heb ik nu geen moestuin, die zou ik zo kunnen aanleggen. Ik heb nog een gemetselde bron in de tuin en al doet dan mijn elektrische pomp het niet, dat is ook op te lossen. Net als een soort oven bouwen van wat stenen. Maar ook wij moeten dan die eerste maanden doorbrengen tot de eerste groenten er zijn uit die moestuin. En nu is het zomer, dus er staat graan op de akker (die we dan niet in ons eentje kunnen dorsen), maar als het winter zou zijn hebben we ook een probleem.
Het grote verschil met zo'n 200 jaar geleden is, dat je toen al moest zorgen voor een voorraad en nu zou je opeens op nul staan. Je kunt niet alles in een keer opbouwen, daar ging toen ook jaren overheen.
Klaartje

Prulletje

Prulletje

05-07-2009 om 14:03

Groenten uit de moestuin?

Ik denk niet dat alleen de winkels geplunderd zullen worden. De asocialen onder ons zullen ook naar het platteland trekken en daar de tuinen leegplunderen.

Prulletje

Nasha 1st

Nasha 1st

05-07-2009 om 14:22

Nogmaals aggregaat

dames, een aggregaat werkt volgens mij op benzine, en we hadden al geconstateerd dat tanken niet meer ging omdat ook dat electrisch is....dus ook aan een aggregaat heb je na verloop van tijd geen fluit meer....

Kaaskopje

Kaaskopje

05-07-2009 om 15:45

Olie

Maar... olie werd toch niet altijd elektrisch uit de grond gehaald? Er was eerder olie dan stroom. Dan zullen we weer de mijnen in moeten voor kolen. Maar voor alles blijft dat het omzetten naar een leven zonder stroom zoveel tijd vergt dat dat niet in een paar maanden gepiept is. Alleen al omdat de productie van het materiaal weer zonder stroom moet plaatsvinden. Gelukkig zijn er nog werkende museumstukken. Die zullen weer in ere moeten worden hersteld.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-07-2009 om 15:48

Klaartje

Jij zit in een situatie waarin een windmolen ook nu al uitkomst kan bieden.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-07-2009 om 15:52

Accu's

Misschien een rare gedachte, maar zou het niet mogelijk zijn om accu's te maken die bij plotselinge stroomuitval bij een windmolen of waterkrachtcentrale opgeladen kunnen worden? Als de stroom bij huishoudens en industrie uit zou vallen wil dat nog niet zeggen dat er geen voorraad bij de bron is toch??

Kaaskopje

Kaaskopje

05-07-2009 om 15:58

Kortom

Concludeert manlief en ik ben het met hem eens: de vraagstelling is eigenlijk verkeerd. De vraag is meer: wat gebeurd er met ons als er op geen enkele manier geen stroom meer opgewekt kan worden?

Tihama

Tihama

05-07-2009 om 19:32

Tops

"Alle mensen met zonnepanelen, aggegraten, moestuinen en dergelijke, moeten voor nood ook maar een jachtgeweer met veel kogels aanschaffen. Voor de plunderaars die onvermijdelijk langs zullen komen. "

Ja, daar heb ik ook al aangedacht. Misschien is het juist wel fijn als hier de boel overstroomt, kunnen ze ons ook niet plunderen

Tihama

Ellen Wouters

Ellen Wouters

05-07-2009 om 23:23

Waar de vraag vandaan komt

Net zoals er mensen zijn die denken dat in 2012 de wereld vergaat, zijn er voor elk doemscenario aanhangers te vinden.
Laatst in het Volkskrant magazine een reportage over mensen die denken dat binnen afzienbare tijd er geen olie meer beschikbaar zal zijn, en daarom nu aan het omschakelen zijn naar een zelfvoorzienend leven met moestuin, zonnepanelen, wc's zonder spoelwater, waterrecyclinginstallaties en dat soort zaken.

Stel dat die mensen gelijk krijgen, dan hebben ze natuurlijk weinig aan hun houtvoorraad en moestuin, want tegen die tijd geldt het recht van de sterkste.

Dus even los van hoe deze vraag op dit of een ander forum terecht is gekomen, ik neem direct aan dat er ook voor de stroomstoringstheorie mensen zullen zijn die geloven dat dit binnenkort te gebeuren staat.

Tinus_p

Tinus_p

06-07-2009 om 09:27

Pelle

Pelle:
"De aanleiding was (en nu niet lachen) een brand in een gebouw waar met water gesproeid is en waardoor de hele wereld nu even problemen had met geocachen!"
Een serverfarm neem ik aan?
Toch is een volledige en permanente stroomuitval in Nederland niet iets om je zorgen over te maken -maar kortdurende en/of plaatselijke langdurige stroomuitvallen wel. In zo'n geval moet ervoor gezorgd worden dat essentiele voorzieningen (zoals ziekenhuizen en sommige fabrieken) blijven draaien of zsm weer gaan draaien.

Tinus_p

Tinus_p

06-07-2009 om 09:32

Ellen

Ellen:
"Laatst in het Volkskrant magazine een reportage over mensen die denken dat binnen afzienbare tijd er geen olie meer beschikbaar zal zijn, en daarom nu aan het omschakelen zijn naar een zelfvoorzienend leven met moestuin, zonnepanelen, wc's zonder spoelwater, waterrecyclinginstallaties en dat soort zaken. Stel dat die mensen gelijk krijgen, dan hebben ze natuurlijk weinig aan hun houtvoorraad en moestuin, want tegen die tijd geldt het recht van de sterkste."
Ja, ik zag het. Het is een uit de VS overgewaaid denkbeeld, waar zelfvoorzienendheid (frontier live) nog veel meer een romantisch ideaal is. Ook zit er een duidelijk apocalyptisch idee in; het verwachtte einde van de wereld zoals wij die kennen, waarna er een simpeler (eerlijker) terug zou komen. Dat keuterboer zijn snoeihard werken is voor armoe en onderdrukking, wil er daar niet in.

Ondertussen is het onderliggende probleem serieus; de olie raakt op, alleen betekent dat niet dat we teruggaan naar de prehistorie; ik denk eerder dat we teruggaan naar pakweg 1925.

Tinus_p

Tinus_p

06-07-2009 om 09:36

Legers

Prulletje:
"Ik denk niet dat alleen de winkels geplunderd zullen worden. De asocialen onder ons zullen ook naar het platteland trekken en daar de tuinen leegplunderen."
Precies. Kijk naar de geschiedenis; legers ontstonden vanzelf toen er eenmaal landbouwers waren die bescherming nodig hadden.

Tinus_p

Tinus_p

08-07-2009 om 10:24

100%mama

100%mama:
"zou manlief absoluut helemaal gek worden gezien er geen generator zoveel maanden werkt en dus zijn zout water aquarium de pijp uit gaat..... "
Ik vind het zo interessant, dat mensen bij langdurige stroomuitval denken aan dit soort futiele details. Ik denk aan ontdooiende koelkasten en uitvallende CV-ketelpompen. En aan winkels die niet bevoorraad worden, kranen waar geen water uitkomt, WCs die niet doorspoelen, geen communicatie meer, etc. Nix romantisch aan, na een dag of 3 ben je koud en hongerig.

Tinus_p

Tinus_p

08-07-2009 om 10:28

Pelle

Pelle:
"http://www.techflash.com/venture/Photos_Inside_the_Fisher_fire50049932.html"
Een datacentrum dus. Waar ze de backups niet goed hebben geregeld.
Dit soort centra zijn idd kwetsbaar, maar onvergelijkbaar met electriciteitsnetwerken waar wel backups zijn, en waar men bovendien in extreme gevallen gewoon allerlei niet-essentiele voorzieningen kan stoppen.

IIRC is bv het stroomverbruik in Nederland dit jaar met enkele procenten gedaald, en zou dat te maken hebben met verminderde aluminiumproductie (iets van 10% van de NL stroom wordt daarvoor gebruikt...)

mirreke

mirreke

08-07-2009 om 23:37

Verval en geweld

"Ik denk aan ontdooiende koelkasten en uitvallende CV-ketelpompen. En aan winkels die niet bevoorraad worden, kranen waar geen water uitkomt, WCs die niet doorspoelen, geen communicatie meer, etc. Nix romantisch aan, na een dag of 3 ben je koud en hongerig."
Precies Tinus, ik denk ook groter. Stroomuitval op wereldwijde schaal zal nooit voorkomen, maar ik denk dat als er langere tijd iets wegvalt waar onze maatschappij enorme behoefte aan heeft, in dit geval stroom, en waarzonder (bij gebrek aan een betere formulering) de maatschappij niet functioneert er grote onlusten zullen uitbreken. Aangezien nu vrijwel alles op elektronica draait storten alle systemen (financieel, bevoorrading, wat dacht je van het verkeer (stoplichten), winkels, huur/hypotheek, enz enz in één klap ineen. Ik heb zelf bv haast geen geld in huis, ik doe alles met mijn pas, dat kan dan niet meer. Bovendien functioneren de kassa's toch niet meer.
Dan kan iedereen wel leuk kletsen over moestuinen, maar dat duurt toch een seizoen voordat daar iets eetbaars uitkomt.
En je moet zorgen dat je aan de plantjes/zaadjes komt, hoe doe je dat in een wereld die niet meer functioneert. Een nieuw systeem moet eerst op gang komen, en voordat dat zover is is er allang paniek uitgebroken. Ik heb vier kinderen, die moeten wel eten en drinken, en ik ga er wel voor zorgen dat dat kan. Maar al die andere mensen gaan daar ook voor zorgen... allemaal tegelijk, in lege winkels...
Vandaar dat ik denk dat we in no time, een half jaartje denk ik. En als het voortduurt moet een heel nieuwe economie op poten worden gezet, via een ruilsysteem. Maar waar kan ik tegen ruilen? Ik zal me gaan aanbieden als boeren landarbeider, in ruil voor melk en vlees, zoiets. Even dacht ik nog, oh maar we hebben gelukkig wel een tuinwaterpomp, maar haha, die werkt ook op stroom. Gelukkig hebben we wel een houtkachel...
Idd zou ik me dan ook niet meer druk maken om wat voor aquarium dan ook.

mirreke

mirreke

08-07-2009 om 23:40

Er is iets weggevallen...

... dat we in no time, een half jaartje denk ik, teruggevallen zullen zijn tot een veel primitievere beschaving dan we nu ooit voor mogelijk houden. En als het wereldwijd is, is er geen UNESCO en geen Vredesmacht die ons helpen met hulpgoederen, en de vrede herstellen.

mirreke

mirreke

08-07-2009 om 23:42

Trouwens leuk

dit soort speculaties. Hier hou ik wel van

Noelia

Noelia

11-07-2009 om 20:30

Man werkeloos

shit, dan wordt mijn man werkeloos. Ach, hij had het er laatst nog over. Dat hij best wel terug naar de tijd wil dat iedereen zijn eigen konijntje of visje vangt.

christientjo

christientjo

13-07-2009 om 10:09

Man dood

Ik denk, ik leg weer eens zo'n leuk Ouders Online-onderwerp voor aan man. En, wat denk jij dat er zou gebeuren als de stroom een paar maanden uit zou vallen? O, dan ga ik dood.
Tja, hij moet medicijnen slikken en die worden dan niet meer gemaakt/vervoerd.

Faith

Faith

14-07-2009 om 22:51

Tja

In ieder geval is er dan geen koe meer die gemolken kan worden. Dus geen kaas, boter, melk, yoghurt etc op den duur. en verder lijkt het mij een grote nachtmerrie. Iets zoals in de serie The Stand. Faith

Klaartje

Klaartje

15-07-2009 om 07:51

Faith

Je kunt koeien natuurlijk met de hand melken, alleen duurt het veel langer. Er zullen zowiezo veel mensen ingezet moeten worden in de landbouw, omdat alles met de hand moet worden gedaan. Dat is werk voor diegenen die nu met computers werken. Ik werk trouwens zelf achter de kassa, dat wordt weer hoofdrekenen.
Klaartje
p.s. Wat met al die kinderen van ons die in het buitenland stage lopen/werken? Die zie je misschien in geen jaren meer. Dat is nog het meest vreselijke!!

Kaaskopje

Kaaskopje

15-07-2009 om 09:43

Zeilboten

Dan zullen ze weer ouderwets met een zeilboot over en weer moeten Klaartje. Er liggen nog wel een paar goed onderhouden exemplaren in musea volgens mij.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-07-2009 om 09:44

Okee...

moeten ze natuurlijk wel ergens werken waar water is

Tinus_p

Tinus_p

15-07-2009 om 11:27

Zeilboot

Kaaskopje:
"Dan zullen ze weer ouderwets met een zeilboot over en weer moeten Klaartje. Er liggen nog wel een paar goed onderhouden exemplaren in musea volgens mij."
Hoe ga je een zeilboot maken? (antwoord: met machines die op stroom werken...)

Weg met de r

Met machines die op stoom werken

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.