Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

tonny

tonny

24-12-2009 om 21:33

Wat herinner je je van je eigen schooltijd?

Laatst was ik in een nostalgische bui aan het opdiepen wat ik nog weet van school. Raar is dat, je onthoudt vooral mensen en hun eigenaardigheden, maar wat we in al die lessen leerde'n/deden - ik weet er erg weinig meer van.

Staat jullie dat nog helder voor de geest?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Lagere school en mavo..

ik weet van allebei nog inderdaad de rare dingen zeg maar, niet wat we leerden.
Bv van de basisschool; dat de leraar een zoon kreeg reinier en dat je die naam om kon draaien. Zelf nakijken achter in de klas aan de nakijktafel. De handwerk middagen, de afschuwlijke schaaktoernooien met die hele kleine leraar en...de meneer die elke vrijdag zoooo mooi kon voorlezen uit de ridders van de ronde tafel! Ik werk nu zelf in onze oude basisschool en ook zo raar, sommige dingen kon ik me meten voo de gest halen maar sommige dingen dus echt niet! Dat er een binnentuin was bv. toch ook niet iets wat je vergeet zou je zeggen.
Van de MAVO die vervelende leraar die je steeds voor schut zette, en de leraar biologie die homosexueel was en de ontwikkelingen en cyclus van meiden uitgebreid behandelde en de jongens ontwikkeling maar oversloeg...
De leraar wiskunde die zo klein was met grote grove schoenen,de grappige smalle scheikundeleraar, de machtig mooie jonge muziekleraar die in een bandje zat.
Ik was laatst op het VO voor dochter en ik hoorde een bekende stem maar....kende de leraar helemaal niet Ik bleef er overdenekn toen hij zijn praatje hield...toen ik een poosje naar hem keek zag ik aan zijn gebaren het ineens: het was de smalle scheikundeleraar die nu ietwat erg breed geworden was hahha!Ik had m dus echt niet herkend.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-12-2009 om 00:49

Opvallende gebeurtenissen

Ik herinner me gebeurtenissen die blijkbaar indruk hebben gemaakt. Van de kleuterschool weet ik nog dat ik mijn juf erg lief vond en het heel erg vond dat ze na haar huwelijk weg ging (zo ging dat in die tijd). Van de eerste klas (nu groep 3 dus) weet ik nog dat we zo'n kleefbord hadden met kleefplaatjes die je op de goede manier op dat bord moest plakken. Op die zelfde school, in de derde klas, heeft onze juf haar best gedaan ons wat politiek bewustzijn bij te brengen door net te doen of we een verkiezingscampagne hielden. We hebben daar de krant nog mee gehaald. Ik weet ook nog dat in diezelfde klas juf een beetje dom was en vlak voor Sinterklaas de deur van de kast open liet staan zodat je een kast vol cadeautjes kon zien. Na onze verhuizing, toen ik 9 was, kwam ik op een andere school en daar herinnering ik me meer van, te veel om hier op te noemen. Een gebeurtenis die ik tóen al niet vond deugen: wij moesten na het zwemmen samen met een andere klas cijferen. De onderwijzer van de zesde hield toezicht en kwam op een dag naast me staan, door de knieën en zei 'en krijg ik een kusje van jou?' Natuurlijk deed ik dat niet. Tegenwoordig zou hij dat wel uit zijn hoofd gelaten hebben volgens mij. Van de MAVO en zo weet ik ook nog best veel.

Biene M.

Biene M.

25-12-2009 om 12:06

Vooral lagere school

Van de lagere school weet ik nog wel veel, volgens mij kan ik me zelfs het grootste deel van mijn eerste dag in de eerste klas herinneren. Op de middelbare school zat ik door omstandigheden ieder jaar in een andere klas en daarvan weet ik nog slecht wat in welk jaar gebeurde. En ik kan me weinig klasgenoten herinneren die ik na de eerste klas heb gekregen, wat vaak tot genante situaties leidt als oud-klasgenoten mij ergens herkennen en ik geen flauw idee heb wie ze zijn, ook niet als ze me zeggen hoe ze heten en waar we elkaar van kennen.

Van lessen herinner ik me ook niet zo heel veel, maar dat komt doordat ik mijn hele schooltijd het grootste deel van de tijd (al dan niet stiekem) zat te lezen. Bij de vakken die ik leuk vond lette ik wel op en daar mocht ik ook gewoon op de gang gaan zitten lezen als ik de stof al kende. Gym haatte ik natuurlijk, want ik kon het niet en kon er ook niet stiekem bij lezen Biologie was ook vreselijk, volgens mij heb ik tientallen uren door een microscoop naar de epidermis van een ui of slootwater met minibeestjes zitten kijken om dat vervolgens weer te moeten tekenen, erg vervelend.

Jujube

Jujube

25-12-2009 om 22:24

Veel

Ik herinner me heel veel, zowel van de basisschool (heb op 4 verschillende gezeten wegens verhuizingen) als van de middelbare (2 verschillende). Ik heb sinds kort weer contact met een vriendin waarmee ik in 4 en 5 Havo dik bevriend was en we hebben enorm veel herinneringen opgehaald aan die jaren. We hebben ook contact met nog een aantal anderen. Wat centraal staat: onze afschuwelijke conrector. Ze was een ongetrouwde, verzuurde, zeer christelijke ouwe vrijster die een hekel had aan pubers. Waarom ze dan op een school werkte is iedereen een raadsel. Ze was echt kwaadaardig en zette leerlingen met plezier te kijk.
Eind maart is er een reünie van onze school en we zijn heel benieuwd of ze nog leeft en of ze komt. Volgens mij zijn er nog aardig wat ex-leerlingen in staat om haar met rollator en al onderuit te schoppen, zo erg was ze.
Verder overigens veel goede herinneringen aan deze school qua docenten en vriendinnen/vrienden.
Ik herinner me met name de lessen frans, duits (ik ken nog steeds die rijtjes voor 3e en 4e naamval uit mijn hoofd), engels, geschiedenis en nederlands. En dan vooral uit de bovenbouw; in de onderbouw interesseerde de lesstof me helemaal niet.
Van de basisschool in spanje herinner ik me vooral de letterdozen, spaanse liedjes, uitbundige kerstvieringen, 3 koningen vieren en de overkapping van het speelplein vanwege de hitte.
Van de basisschool in Nederland waar ik het langst heb gezeten de topolessen, rekenboekjes, schrijfschriftjes met gezegden en spreekwoorden ('Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt haar wel' en dat dan 4 keer naschrijven, pffff, saai zeg), 'geschiedenis in onderwerp en opdracht' en in de 6e klas werkstukken maken, waarbij ik me een werkstuk herinner over de VOC waarbij ik specerijen in had geplakt (kruidnagels, kaneel e.d.), wat de meester geweldig vond en ik kreeg een 10.
Groet,
Jujube

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.