Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Jip

Jip

28-03-2011 om 16:20

Wat in een museum?

Een vraagje aan jullie.

Wat vinden jullie leuk voor kinderen in een museum? Het gaat hier om een museum met oudhollandse dingen, vooral een bepaald type schoeisel (om het even crypisch te houden).
We willen graag meer bezoekers trekken, vooral jongeren.

Mijn zoon zelf vindt een speurtocht door een museum altijd heel leuk. Maar wat vinden jullie kinderen nu leuk in een museum??

Ik hoop op leuke ideeën om te kunnen gaan doen.

Jip

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Marit

Marit

28-03-2011 om 16:31

Jip

Voor kinderen is het vaak lastig om de aandacht erbij te houden. Ze zijn gauw uitgekeken. Een speurtocht is daarom een prima idee. Een leuk vormgegeven speurtocht op een klembord en gaan! Verder is een filmpje altijd leuk, even een kwartiertje niks. Zelf iets doen/knutselen. Bijvoorbeeld helpen bij het snijden van een houten klomp. Helpen met kaasmaken. Typen op een oude typemachine, noem maar op.
Succes ermee,
Marit

ishtar

ishtar

28-03-2011 om 16:34

Leuk

mijn kinderen vinden inderdaad een speurtocht leuk. Of iets zelf kunnen doen.

Tijgeroog

Tijgeroog

28-03-2011 om 16:35

Doen

Dingen zelf doen, uitproberen. Dingen waar je aan mag komen. Knopjes om op te drukken. Machines waar je aan mag draaien.
Wat ik me bij jullie voor kan stellen: schoenen die je aan mag trekken, verschillende maten, ook heel groot. Een parcours om over te lopen.
Misschien iets om de schoenen zelf te verven, misschien op hele gladde kunststof exemplaren en stiften die je weer uit kunt vegen voor de volgende (zoals bij een white-board)
In het Nijntje-huis vonden ze het trouwens heel leuk dat er televisies op de grond stonden, met een grote knop. Als ze daar op drukten ging er een filmpje over de ruimte spelen, met daarbij ook een vraag over de ruimte, of iets om op te letten.

Knoppen!

Vooral veel knoppen. Al gaat er alleen maar een lampje aan in een vitrine. Succes gegarandeerd.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Bennikki

Bennikki

28-03-2011 om 17:14

Leuke vraag

En een kort antwoord, want ik ben aan het werk. In Engeland zag ik dat vrijwel alle musea een verkleedplek hadden met toepasselijke dracht en schoeisel. Grote spiegel erbij, attributen en klaar. Vonden onze kinderen heel leuk. Een speurtocht vinden ze ook leuk maar het moet wel een goede, inventieve en creatieve zijn. Vaak zijn ze te saai. Een mooie prijs helpt trouwens bij mijn kinderen erg bij het waarderen van de kwaliteit van een speurtocht..
Ik ben benieuwd! Leuke suggesties ook van bovenstaande forummers!

Guinevere

Guinevere

28-03-2011 om 18:32

Speurtocht, nee

Hier een kind dat een ontzettende hekel heeft aan die suffe speurtochten in musea. Echt niet leuk, vragen beantwoorden. Liever iets echt interactiefs, of een uitstalling die goed weergeeft hoe iets tot stand is gekomen. Een demonstratie is ook welkom, of zelf meewerken aan het eindproduct. En veel door vergrootglazen heen kijken voor details van het product. Iets waarbij je op knoppen kun drukken om lampen op de verschillende delen van de uitstalling te laten schijnen is ook leuk. En de lokatie moet ertoe uitnodigen om niet té stil te zijn. Van die musea waar je eigenlijk zou moeten fluisteren, die zijn niet leuk voor een kind, brrrr.

Doen

Hier 2 meiden en die houd je niet lang bezig met knoppen en filmpjes etc.(even wel).
De leukste museumbezoeken waren: De was doen in openluchtmuseum arnhem. Daar mochten ze zelf het hele traject van 'vies goed' en dan in de ketel wassen en daarna op wasbord wassen en wringen en centrigugeren (met de hand) en op de bleek leggen uitvoeren. Dat vonden ze erg leuk (ja écht) en wij konden lekker in het zonnetje zitten.
Ook groot succes was kasteel huis bergh waar je in een speciale kleedkamer werd omgekleed in kasteelvrouwe en ridder, en op vaderdag de vaders (hahaha!) en dan allerlei toeren moest uithalen om je diploma kasteelvrouw of ridder te halen. (met boek op je kop lopen b.v.)
Die ridderkapriolen hebben we meerdere malen met meerdere vriendinnen en neefjes beleefd en was altijd wéér leuk.
Reden dus om vaker te gaan.
Misschien kan je kinderen veranderen in 'oud-hollandse-boerin' of 'boer' op een 'deelachtige setting en ze dan allerlei testen te laten doen (metertje ploegen en zaaien,spinnen, weven, koe melken waar ranja uitkomt , haren vlechten, paard borstelen,etc.etc.) en aan het eind zo'n diploma uitdelen waar natuurlijk met kroontjespen een handtekening opkomt?
Die verkleedpartij hoeft natuurlijk niet écht museumwaardig te zijn, het is maar 'alsof' dus als het er maar enigzins op lijkt.
In kasteel bergh waren de mooist geborduurde jurken van dikke fluweel,maar die kinderen kozen an masse voor de roze intertoysprinsesse-jurken.
Met die schoenen zie ik al zoveel leuke ideeën daar kun je vast wel wat mee.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.