Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Wat is er met de vogels hier in mijn tuin?

zijn ze gek, zijn ze ondervoed ?

Ik heb net 2 seconden geleden een merel achter mijn stoel langs zien wippen, ja in huis dus in de woonkamer, de tuindeur is open en het beest hopt zo naar binnen.
Ik kan in de tuin zitten en bewegen en praten en ze blijven gewoon vrolijk pikken in het gras. Pas als ik op sta dan vliegen ze even een stukje weg en zodra ik dan weer stil zit komen ze weer terug.

Ik geloof dat het een stuk of 3 merels zijn die hier vaak komen, ik heb ook koolmezen en duiven, reigers landen ook hier in de tuin en dat terwijl ik een gillende dreumes heb die dan rammend op de tuindeur roept "oog oog buit" (vogel vogel buiten).

En dan de poes, die wil op haar oude dag wel een sprongetje maken maar is inmiddels niet meer zo handig als vroeger dus dat is altijd mis, vaak ligt ze ook te slapen onder de struik en heeft ze niet door dat er een vogel pal naast haar zit.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

09-05-2011 om 18:33

Food!

Manda, het is broedtijd, en al het krachtvoer (wormen en slakken) zit onder de grond, omdat het zo enorm droog is. Als het geregend heeft, komen ze weer wat meer naar boven en is het lunchtijd!

Manda Rijn

Manda Rijn

09-05-2011 om 19:17 Topicstarter

Aha

ja het is broedseizoen maar het is mij niet eerder opgevallen dat ze zo dichtbij durven te komen, zal indd met de droogte te maken hebben. Ik heb nu wat stokbrood opgehangen, benieuwd of ze daar wat aan hebben.

En verder heb ik het idee dat heel veel mensen een bijna compleet bestraatte tuin hebben (dat schijnt ook slecht te zijn voor afwatering als het wel regent) en dat die vogels dus hier zitten.

Klopt

betegelde tuinen met ook nog eens schaarse begroeiing zijn erg vervelend voor vogels, er is niks te halen. Voor egels trouwens ook.
En zoals Manda al zegt, de afwatering verloopt compleet anders: hoppa richting riool en niet door de grondlaag.

Ik denk niet dat de vogels die graag slakken en wormen eten zich laten afschepen met stokbrood Daar zitten bepaald geen eiwitten in, of zie ik dat verkeerd.

Manda Rijn

Manda Rijn

09-05-2011 om 20:34 Topicstarter

dan ga ik dat brood weer weghalen. Ik heb ook een muis momenteel, klein bruin wezentje met schattig voorkomen, die klimt in het caviahok om daar wat eten weg te halen.

Goh enig dit, ik had net dit weekend weer een oprisping voor kippen in de tuin, onhaalbaar plan helaas, maar dit is ook leuk. Oh ja en een dikke pad die erg diep in het zand zat. We zijn wat aan het scheppen, ik denk dat die vogels dat ook wel fijn vinden ivm de wormen.

Jammer dat zoveel mensen geen echte tuin meer hebben, ik vind het erg gezellig zo'n merel in huis.

Manda Rijn

Manda Rijn

09-05-2011 om 20:36 Topicstarter

Moet ik wat eten voor ze neer zetten

en waar hebben ze dan wat aan, ik neem aan dat ze geen kaas lusten ? Zakje vogelzaad halen ?

notje

notje

09-05-2011 om 20:49

Als je wat wilt neerzetten

Een lekkere schotel met water om te badderen.En haal een onsje meelwormen bij de plaatselijke dierenwinkel
Zonder gekheid,hier zat ook weer een merel binnen maar hier komen ze de kattebrokjes opeten,ook al jaren iedere nacht een egeltje die komt snaaien.Ik kan daar echt van genieten.

Manda Rijn

Manda Rijn

09-05-2011 om 21:10 Topicstarter

Woensdag

als ik de tijd en met name de zin vind wil ik best wel even langs de dierenwinkel om een zakje meelwormen te scoren voor ze. En water hebben ze al, de watertafel van mijn jongste staat met water erin op het terras in wording. Bakje met kattenbrokjes wordt denk ik door de buurtkatten opgegeten maar dat zal ik zo eens buiten zetten.

ik kan dan woensdag even meteen checken of er echt zeepaardjes worden verkocht in die dierenwinkel, volgens mij mag dat niet want zijn ze bedreigd. Mijn dochter was vandaag daar en zei zoiets.

Vic

Vic

09-05-2011 om 21:46

Zeepaardjes

Volgens mij staan zeepaardjes (net als paling) op lijst II van Cites. Dat zijn dieren die niet direct met uitsterven bedreigd worden. De precieze regels weet ik niet, maar volgens mij mogen ze dan wel binnen Nederland verkocht worden.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-05-2011 om 23:40

Opdringerige vogels

Ik gooide voor de gein een ieniemienie stukje brood met een zonnepitje naar een kauw (een kraaiachtige in ieder geval) en voor ik het wist kwam zijn hele familie erop af. Doe ik dus nooit weer. Het ging mij in dit geval vooral om het trakteren van de zonnepit, want ik heb begrepen dat brood hele vervelende gevolgen voor vogels (ook eenden dus) kan hebben. Hongerbuikjes door brood zeg maar. Te eenzijdig, te weinig voedingswaarde, niet des vogels dus.

Water

Vervang het water in een ondiep bakje wel dagelijks, anders krijg je door bacteriegroei alleen maar zieke vogels.
Meelwormen halen? De paralelstraat aan onze laan wordt van boom tot boom finaal káál gevroten door rupsen van nachtvlinders (ik weet de naam niet meer, maar het doet denken aan de eikenprocessierups, inclusief brandharen.) Als je langs die met zijde ingepakte bomen fietst krioelt het van de rupsen. Al gauw 100 per vierkante decimeter schat ik zo. Hier geen honger voor de vogels, tenzij ze ook niet tegen die brandharen kunnen natuurlijk

Kaaskopje

Kaaskopje

10-05-2011 om 10:01

Gale

Nou nee, maar het waren er opeens érg veel! Normaal komen ze met z'n tweeën of zo en als je zo'n zaadje verpakt in een kruimeltje brood weggooit.

Silone

Ik denk dat je de spinselmot bedoelt. Die heeft geen brandharen, de bomen en struiken waar ze op zitten zien er geweldig uit! Ook voor de boom zijn ze ongevaarlijk, die loopt straks weer gewoon uit.

Egberdien

Ik heb het even opgezocht. Vorig jaar was het ook een plaag. Hier werden ze stippelmot genoemd, maar als ik google lijkt dat hetzelfde te zijn als de spinselmot. Ik dacht toch echt dat er vorig jaar in de krant stond dat ze ook brandharen hebben.

Meelwormen

bij mijn schoonvader in de tuin komt telkens een mereltje omdat ze, vlakbij in de klimop, een nestje heeft van waaruit gepiep klinkt..

Schoonpa had een bakje meelwormen en die strooide hij uit, het mereltje waande zich vast in het paradijs, t bekje meer dan vol en af en aan vliegen naar het nestje, een geweldig schouwspel (vind ik dan he??)

Hier geef ik de musjes dagelijks vogelzaad (grote zak van 20 liter bij de DHZ zaak voor 12 euro, daar doe ik driekwart jaar mee) in mijn vogelhuisje, ik vind het een prachtig gezicht, afgelopen weekend een moedermus met jong, moe pikt zaadjes en jong zit druk piepend en fladderend te wachten tot moe haar wat geeft..

merels houden (voor zichzelf) ook wel van appel, dat geven ze niet aan de jonkies, dat eten ze zelf.. (en een paar te rijpe aardbeitjes gingen er ook wel in..

Leuk, al die vogels in de tuin!

Manda Rijn

Manda Rijn

10-05-2011 om 18:10 Topicstarter

ik ga wel even meelwormen kopen als ik in de gelegenheid ben/in de buurt ben van de dierenwinkel. Zaadjes zal ik dan ook kopen. Het brood is niet in gepikt en heb ik weg gehaald.

ja heel leuk die vogels ! Hier is trouwens nauwelijks regen gevallen, ik heb wel zin in een fikse hoosbui.

Vogelbadje

Ik heb afgelopen weekend ook weer genoten van onze vaste stamgast, een merel die meerdere keren per dag in een vogelbadje duikt en lekker baddert en de helft van het water er met zijn vleugels uitgooit Steeds als ik jonge plantjes water geef spuit ik het badje weer vol.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Emmawee

Emmawee

10-05-2011 om 22:27

Meesjes op de schommel!

Even een ander vogelverhaal, als je het me toestaat...
Gisteren in de speeltuin zag ik het volgende. Het bovenste deel van de schommel, zeg maar 'de nok', bestaat uit een lange, holle buis met een gaatje erin.
En in dat gaatje zag ik op een zeker moment een pimpelmeesje 'verdwijnen'. Enkele tellen later komt er een spits koppie door het gaatje naar buiten en hup! vloog er weer vandoor. En dan nog een paar keer zo. Wow! Zouden ze daar een nestje kunnen hebben in zo'n buis van 20 cm doorsnee?
Groeten, Maw.

Jessica O

Jessica O

11-05-2011 om 08:07

Ipv meelwormen

zijn buffalowormen veel beter. Die zijn kleiner en hebben een minder harde huid. Van meelwormen kunnen kleine vogels last krijgen van hun buik en niet meer van de ontlasting afkomen.
Voor merels ed kunnen meelwormen wel, maar zijn ze kleiner (meesjes ofzo) dan zijn buffalowormen beter.
(mijn man houdt vogels, vandaar...)

bibi63

bibi63

11-05-2011 om 21:12

Het nadeel van meelwormen

is dat ze na een tijd zich ontpoppen tot meeltorren, brrrrrrr.
Verder vind ik het heel grappig en leuk dat als ik het gras gesproeid heb (zoals vanavond) er direct nadat ik de sproeier uitzet een aantal merels aan komen vliegen om regenwormen te scoren. Heeeerlijk schouwspel.
Gr. Bibi

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.