Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

tonny

tonny

15-09-2009 om 17:40

Wat is 'gezellig'?

Als je vanwege je gewicht niet meesnoept van de taart, ben je 'niet gezellig'.

Als je in plaats van bier/ wijn een cola neemt, ben je ' niet gezellig'.

Wat is gezellig nou eigenlijk?

tonny

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tineke

Tineke

15-09-2009 om 17:49

Gezellig

Gezellig is saamhorigheid.

koentje

koentje

15-09-2009 om 19:39

Gezellig

is dus vreten, zuipen, roken en gezellig samen een spuitje zetten!!

Gezellig is wat jij wilt wat het is!!

Ayanna

Ayanna

15-09-2009 om 20:04

Gezellig (raar woord als je het vaker zegt...)

Ik drink geen alcohol, eigenlijk alleen maar zwarte koffie en water. Ik ben dus niet gezellig op een feestje.- neem toch een glaasje, doe toch eens gezellig 'mee'- Ondanks dat heb ik toch meestal de grootste lol.
Ik rook, dus op een feestje ga ik wel eens buiten staan. - nou wat ongezellig, ga je naar buiten?- Terwijl ik buiten keuvelen onder het 'genot' van een sigaret best leuk vind.
Last-minute uitnodigingen voor wat dan ook (verjaardag, bbq enz.) sla ik wel eens af omdat ik moe ben, andere plannen heb of omdat ik gewoon geen zin heb. - oooh, dat is ook niet gezellig als je niet komt-
Ik eet graag (nootjes, gebak, you name it) dus ja, doe mij nog maar een extra portie. - goh wat gezellig dat je nog iets wilt eten-
Als ik in mijn eentje ben heb ik het altijd heel gezellig.
Ik vind mijn poezen trouwens ook heel gezellig.
Ik denk dus dat gezellig, net als beauty, in the eye of the beholder is.

Tonny

Voor die mensen is 'gezellig' dus 'evenzeer toegevend aan drank/snoepzucht als wijzelf, zodat wij ons niet schuldig hoeven te voelen'.

Niet mijn idee van gezellig trouwens, en gelukkig kennelijk ook niet van mijn vriendenkring. Wat ik in het alcoholdraadje in een andere rubriek las, alleen proosten met de alcoholdrinkers en dat soort onzin is mij gelukkig nooit overkomen.

Groeten,

Temet

Ik...

drink thee, het leifste de halve avond en stap daarna over op water of af en toe 7 up, rook niet, en toch vind ik mezelf best gezellig.
Gezellig vind ik een situatie waarin iedereen die er is het naar zijn zin heeft of het nu alleen is of met 10 man!

Guinevere

Guinevere

15-09-2009 om 21:32

Gezellig=

Gezellig is het voor mij als ik mijn tijd aangenaam met iemand doorbreng. En dat kan op heel veel verschillende manieren, zelfs zwijgend. Het kan zelfs met de kat.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-09-2009 om 00:54

Ander woord

voor gezellig ´genoeglijk´. Ik kan het af en toe in mijn eentje ook gezellig hebben. Dan zit ik ´genoeglijk´ op de bank, kussens om me heen, programma op tv zonder erbij gestoord te worden... heerlijk. Maar ik heb het soms ook gezellig op mijn werk. Dan zit ik met de mensen om mij heen die ik graag om me heen heb en voel me daar beter door. ´Gezellig´ kun je volgens mij alleen maar voelen als je in zekere mate gelukkig bent. Gezellig is een combinatie van wat voor jezelf goede sfeer en stemming is, of je een beetje in harmonie bent met jezelf, met elkaar en je omgeving.
Een ander kan eigenlijk nooit bepalen of iets gezellig voor je is. Een touringcar op weg van a naar b, de medereizigers zingen om het hardst een Hazeslied, buurvrouw port in je zij ´Gezellig hè?' Nou néé dus!
En zo mijmer ik er op los over gezellig

jessica

jessica

16-09-2009 om 08:18

Herkenning

bij mijn ex-schoonouders was ik niet gezellig, omdat ik geen alcohol drink.
goh waarom drink je niet gezellig mee. nou dat doe ik toch, gezellig met spa blauw!

ik heb me daar erg aan geergerd! en vond het heel erg.
en voelde me dan ook opgelaten. eigenlijk belachelijk gewoon, dat ik bestempeld werd als niet gezellig vanwege alcoholloze drankjes

Harmonie

Gezellig is voor mij het al genoemde genoeglijkheid, harmonie, een bepaalde sfeer. Bepaalde vooroordelen van sommige mensen kunnen ervoor zorgen dat wat de een als heel gezellig ervaart, de ander dat juist niet zo ervaart. Nadat ik een aantal keren tegen zoiets ben aangelopen, kreeg het hele woord "gezellig" voor mij zelfs een vervelende bijklank. Het betere opgelegde "nu is het leuk"-sfeertje, alle dames aan de advocaat.
Harmonie is het sleutelwoord. Als iedereen zich prettig voelt, de sfeer is goed, dan vind ik het gezellig (zonder de nare bijklank). Het is soms moeilijk om er de vinger op te leggen waar het van komt en waarom het soms gewoonweg niet lukt om het gezellig te maken. Dezelfde groep mensen een voetbalwedstrijd kijkend, de ene keer is dat beregezellig en de andere keer komt de stemming er soms maar niet in. Wonderlijk is dat.
Van wat iemand drinkt of eet, hangt het voor mij in elk geval niet af. Het zal er ongetwijfeld ook wel mee te maken hebben, dat een dierbare vriendin nooit iets anders dan kraanwater drinkt en we het toch vaak buitengewoon gezellig hebben als we met z'n vieren optrekken. Het is wel jammer dat de gezelligheid voor veel mensen wel afhangt van de hoeveelheid eten of drinken die beschikbaar is cq genuttigd wordt. Ik vermoed (biologie van de koude grond) dat het evolutionair wel te verklaren is. Het gronddoel van het leven was ooit eten en voortplanten, dus eten aanbieden maakte vaak al deel uit van bijvoorbeeld paringsrituelen. In zijn algemeenheid is lekker/bijzonder eten en/of drinken aanbieden in veel culturen nog een uiting van genegenheid. Ik vermoed dat dat het daarom "ongezellig" is als je weinig aanbiedt of accepteert.

Massi Nissa

Massi Nissa

16-09-2009 om 12:30

Eten en drinken

Bij 'gezellig' denk ik gek genoeg niet als eerste aan mijn eigen huis, maar aan mijn mentorklas. Misschien zit ik een beetje te veel met mijn hoofd bij mijn werk, haha. Ik vind 'gezelligheid' heel erg belangrijk in mijn lessen. Dat kinderen het gevoel hebben dat ze welkom zijn en dat de sfeer onderling goed is. Gezellig betekent niet hetzelfde als druk of wanordelijk, het is voor mij meer een sfeer waarin je jezelf kunt zijn temidden van vertrouwde anderen. Al kan het in een bushokje met wildvreemde mensen ook ineens gezellig worden, bedenk ik me nu. In mijn lessen wordt niet gegeten of gedronken, dat is dus geen verplichte component van gezelligheid.
Wel vind ik thuis met mijn gezin aan tafel eten meestal heel gezellig. En samen koffie/thee drinken, met of zonder koekje, heeft bij mij ook al snel iets gezelligs. Het is heel leuk om te zien hoe mijn bijna driejarige dochter de laatste tijd wat uit haar privewereldje komt en gezelligheid echt begint te ontdekken. Niet meer alleen als ze 's avonds op schoot wordt voorgelezen, maar ook als ze samen met iemand op de bank naar een programma kijkt en daarover praat, of als er visite komt, daar kan ze zich nu enorm op verheugen.
Groetjes
Massi
PS: ik heb al honderd keer meegemaakt dat iemand anders riep hoe gezellig het wel niet was, terwijl ik er heel anders over dacht. Best interessant, hoe mensen bepaalde gelegenheden/bijeenkomsten allemaal heel verschillend beleven. Opgedrongen gezelligheid vind ik zo benauwend dat ik dat soort situaties actief ontloop.

Starry Night

Starry Night

17-09-2009 om 00:43

Ongezellig

In feite komt het erop neer dat je van ongezellig gedrag beticht wordt, wanneer je niet meedoet aan iets ongezonds (alcohol, roken, calorierijk voedsel). Daarmee laad je namelijk de verdenking op je dat je 'gezond doen' belangrijker vindt dan je aansluiten bij het gezelschap en dat wordt als 'ongezellig' gekenmerkt. Of dat nou terecht is of niet, volgens mij ligt dat eraan ten grondslag.

Ayanna

en toen ik studeerde was het juist ongezellig als je NIET rookte

En gezellig

is nederlands volgens mij. Probeer het maar eens te vertalen en er de juiste waarde aan te geven. Volgens mij lukt dat niet...

Voor mij is gezellig ook dat je het leuk hebt, maakt niet uit hoe!

Gezellig

is hoe de poes mij aan kijkt "gezellig he`" en dan haar oogjes dicht knijpt en dan gaat spinnen.

gezellig is als we met zijn viertjes (baby 2 maanden, dochter 6,5 jaar) op zondag in bed liggen en allemaal moeten lachen om de boer die de baby laat (de baby lacht nu zelf ook mee).

Starry Night

Starry Night

17-09-2009 om 13:52

Het is zo persoonlijk

Wij vinden weinig dingen gezelliger dan de kinderen op bed en dan met een kop koffie / thee en een koekie, beentjes op de bank, samen naar een KRO-detective kijken. Het maakt dan iets eens uit of we hem al gezien hebben, want we lijden beiden aan geheugenverlies, dus weten toch niet meer wie het gedaan heeft.

Maar goed, ik ken iemand die zich ongeveer niks gruwelijkers kan voorstellen dan 'samen voor de tv zitten'. Dus de definitie van gezellig varieert.

Toppunt van gruwelijkheid voor ons: een braderie bezoeken. En ik weet heel zeker dat er legio mensen zijn die juist dát gezellig vinden.

tonny

tonny

17-09-2009 om 14:36

Brrraderie

en als je later oud wordt, word je geachte bingo gezellig te vinden. GRR.

tonny

Tirza G.

Tirza G.

17-09-2009 om 16:06

O tonny

Soms als ik mijmer met mijn vriendin zeg ik: oooooo zat ik maar vast in ***, het plaatselijke verzorgingstehuis. Dan konden we lekker bingo-en. Heeeeerlijk. En verder niks. Misschien, misschíen zeg ik hoor, gaan we driedimensionale kerstkaarten maken. Dan duwt zij mij met de rolstoel eeeeeerst langs de knipvellen-boer op de markt. Ik verheug me er nu al op.

Tirza

Vic

Vic

17-09-2009 om 18:40

Bingo

Mijn oudste dochter (10 pas) vindt bingo ontzettend leuk. Als we eens ergens op vakantie zijn waar een bingo-avond wordt georganiseerd gaan we daar altijd gezellig naar toe. Geweldige avonden zijn dat.

Ayanna

Ayanna

18-09-2009 om 12:07

Kroet-28

Idd, vroegah was roken 'gezellig'. Op verjaardagen stonden de glazen gevuld met sigaretten op tafel voor de gasten. Toen ik eind jaren '80 begon met werken (receptiewerk) hadden wij gewoon een asbak op de balie staan. Zowel voor de gasten als voor onszelf!!! Kun je je nu toch niet meer voorstellen....

Minet

Minet

18-09-2009 om 18:18

Gezellig

is het stopwoordje van mijn moeder: ze gebruikt het standaard om de ene zin zodra een of meer van haar kinderen met aanhang/kinderen etc. in haar huis aanwezig zijn.
Gezellig heeft hier in mijn gezin dus een lading die wij niet wenselijk vinden, wij gebruiken het woord dan ook alleen cynisch.

tonny

tonny

19-09-2009 om 10:26

Nou, minet....

het zo zomaar kunnen gebeuren dat je op een dag hetzelfde gezelligheidsgevoel inclusief bijbehorende uitspraken krijgt als je moeder.

Ik vind het ook enorm gezellig als er een of meer kinderen al dan niet met aanhang hier zijn. Terwijl ik verder genoeg om handen heb hoor - maar mijn gezin is me gewoon erg lief, ik vind het weleens jammer dat ik ze niet zo vaak meer zie.

Maar naar jouw waarschuwing moet ik maar niet meer zeggen dat ik het erg gezellig vind als ze er zijn

tonny

Tonny

Noem het knus

tonny

tonny

20-09-2009 om 18:33

Oke, knus!

dat ga ik doen, het knusse weer is in aantocht

tonny

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.