Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Troetel

Troetel

28-06-2009 om 22:44

Wat is nou fatale aantrekkingskracht?

In een heel dik astrologie/nummerologieboek staan een heel aantal dingen per dag aangegeven. Of je er nu in gelooft of niet, dat doet er nu even niet toe, maar in het boek staan een aantal dagen aangegeven die met jouw dag matchen als "fatale aantrekkingskracht".
Daar gaat het mij nu even om. Wat is nu "fatale aantrekkingskracht"? Het boek doet alsof het iets goeds is, maar zelf heb ik er negatieve associaties bij.
Wat verstaan jullie eronder? (tussen mensen gaat het om)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

29-06-2009 om 00:51

Tussen mensen

Als het tussen 2 mensen is dan kun je er twee dingen onder verstaan volgens mij:
1. Zo'n grote aantrekkingskracht dat er geen ontkomen aan is. Dat zou de positieve verklaring kunnen zijn.
2. Een aantrekkingskracht die een destructieve invloed op je leven heeft. Dit dus de pessimistische. Op de een of andere manier verwacht ik deze verklaring eerder dan de eerste.

Van dale

In de Van Dale wordt de volgende definitie van fataal gegeven:

fa·taal bn, bw noodlottig; de dood tot gevolg hebbend

Kan ik toch moeilijk een positieve draai aan geven, tenzij je levensmoe bent.

krin

krin

29-06-2009 om 10:17

Engels?

Is het boek uit het Engels vertaald? In dat geval heeft de vertaler wat gemakzuchtig "fatal" of "fateful" gelijkgesteld aan "fataal", terwijl waarschijnlijk meer noodlottig in de betekenis van onontkoombaar, voorbestemd, "in de sterren geschreven" is bedoeld. Zoiets als Kaaskopjes eerste betekenis, dus. En dan kan het best positief zijn (zolang je niet aan de film Fatal Attraction denkt, natuurlijk). In het Nederlands heeft fataal een sterkere associatie met dodelijk dan in het Engels, volgens mij.

Primavera

Primavera

29-06-2009 om 15:09

De enige fatale aantrekkingskracht die ik ken...

De enige fatale aantrekkingskracht die ik ken, is die tussen mens en aarde. Afhankelijk van de afstand tussen jouw en het aardoppervlak is ie meer of minder fataal

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.