Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

guera

guera

21-10-2010 om 12:06

Wat maakt onderdeel uit van keuze bij aankoop?

Jemig beetje lastige titel, geen idee hoe dat beter kon als ik het wat breder wil trekken

Net Goudzoekers zitten kijken. Dat ging over Ryanair. Ik was eigenlijk zeer geschokt hoe het daar aan toe gaat. Medewerkers worden mega slecht betaald. Ze moeten hun eigen onkosten betalen (hotel, taxi). Sommige piloten slapen daarom in de auto. (lekker veilig als ie de dag erna weer achter de knuppel zit).
Ook worden airports 'afgeperst' om aan Ryanair te betalen zodat ze op dat airport blijven vliegen. Er gaat dus veel belastinggeld in de vorm van subsidies naar Ryanair.

Zo ook weet ik dat de arbeidsomstandigheden bij de Aldi heel slecht zijn.

Nu gaat het de laatste tijd over fair trade en biologisch eten en dierenwelzijn e.d Veel mensen vinden dat belangrijk. Ondertussen worden sommige westerse werknemers net zo afgeperst als de arme koffieboeren in de 3e wereld. Wel op andere schaal en in een andere context maar toch.

Als je dat dan weet? vlieg je dan niet meer met Ryanair of koop je dan niet meer bij Lidl?

Zijn er nog meer voorbeelden van dit soort bedrijven?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

21-10-2010 om 12:27

Gewetensvraag

Mijn makkelijke antwoord: als personeel ben je niet verplicht daar in dienst te blijven. Je kunt ander werk zoeken. Zonder personeel kan zo'n vliegmaatschappij of winkel niet veel. Als het personeel ervoor kiest om er te blijven werken, waarom zou de klant het ze dan moeilijker maken door weg te blijven? Dan worden ze nog ontslagen ook.
Als een luchthaven zich af laat persen, kun je er als klant maar beter gebruik van maken, anders heeft de luchthaven zich voor niks laten afpersen en komt er ook niks terug in de vorm van btw.
Mijn minder makkelijke antwoord: als ik ruim in de slappe was zat zou ik er sowieso voor kiezen om met wat meer klasse te reizen en kon ik dit soort praktijken heel principieel omzeilen. Nu zit ik niet in de slappe was en ben dan toch zo egoïstisch om voor mijn eigen portemonnee te kiezen. Dat geldt ook voor een Aldi. Mijn 'schoonzoon' heeft overigens vrienden die bij de Aldi meer verdienen dan hij bij Appie. Ik kon dat bijna niet geloven. De werkwijze van de Aldi is al heel lang bekend. Ik heb me er nog niet door laten weerhouden om er boodschappen te doen. Ik kan mij niet altijd permitteren om heel erg kritisch te winkelen. En de optie 'dan maar niet bij zo'n winkel of maatschappij' is niet altijd realistisch.

Lastig

Het begint volgens mij toch echt bij de consument. Als werknemer heb je namelijk niet altijd wat te kiezen en ben je zeker in de huidige economische omstandigheden vaak al lang blij dat je werk hebt, bij Sandd of Ryanair of de Aldi. Als consument kun je echt bewust keuzes maken.

Principes zouden natuurlijk niet moeten afhangen van hoeveel geld je in je portemonnee hebt, maar in de praktijk is dat voor de meeste mensen wel het geval. En zo houden we dus slechte arbeidsomstandigheden zelf in stand.

Mijn vader moest als chauffeur regelmatig transporten rijden voor Aldi. Volgens hem een ongelooflijk k*utbedrijf. Maar zijn vrouw doet er wel de boodschappen omdat het zo goedkoop is. Dat is de paradox waar je in dit soort zaken mee te maken hebt.

Chris

U'tje te veel

Ja ja, verhullende sterretjes gebruiken, en dan lekker alles toch nog voluit typen. Sorry, het zit me blijkbaar hoog

Chris

Blij

Ja, en wat zullen die Ryan AIR, Aldi en Sandd medewerkers het op prijs stellen als jullie hun werkgevers boycotten. Kost ze hoogstens hun baantje. Zij blij...

Ik koop gewoon wat ik nodig heb en wat goedkoop is. Breken jullie je hoofd maar over de morele dilemma's en de contraproductieve acties.

Het goedkoop-denken

En toch kan het helemaal geen kwijt om af en toe eens na te denken over in wat voor soort samenleving je wilt leven en je keuzes niet alleen te laten bepalen door je portemonnee. En dat geldt niet alleen voor boodschappen.

Chris

Bastet

Bastet

21-10-2010 om 17:19

Moeilijk

Ik koop geen kiloknallervlees meer,die beslissing heb ik enige tijd geleden al genomen.Ik ben niet zo dol op China,ivm de gebeurtenissen in Tibet oa,maar chinese producten mijden is niet makkelijk.
Aldi etc vind ik geen fijne winkels,kom ik ook niet,hoewel ik best op de kleintjes moet letten,maar dat kan bij andere winkels ook.
En hoewel ik de keuze liever niet laat bepalen door mijn portemonnee,kun je soms niet anders,zolang je niet drie keer modaal hebt...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.