Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

wat meenemen bij Joods Nieuwjaar

Binnenkort zijn we door vrienden uitgenodigd voor Rosj Hasjana / Joods Nieuwjaar. 
We zijn pas een aantal jaar bevriend met dit gezin dus ik ken ze niet door en door. Ze zijn in ieder geval zeer aardig, prettig, open, gezellig. En volgens mij is de vrouw niet gelovig, maar doet ze een enkele keer aan wat gebruiken, ook omdat ze Israëlisch zijn en er helemaal mee opgegroeid zijn (ik 'vier' ook kerst terwijl ik niet gelovig ben, zoiets is het denk ik). Volgens mij gelooft de man trouwens wel.

Maar nu mijn vraag. Ik ben nog nooit voor zoiets uitgenodigd. Wat zullen we meenemen? En wat zullen we aantrekken? 
Kijk, we kunnen natuurlijk gewoon normale kleding aandoen en een bosje bloemen meenemen. Maar als iemand ervaring heeft of een beter idee, dan zou ik dat leuk vinden!

Egel.

Egel.

15-09-2022 om 10:39 Topicstarter

..overigens wonen ze pas een jaar of vijf in Nederland

Traditioneel worden er tijdens dit feest vooral zoete dingen gegeten. Je zou dus iets van zoete hapjes mee kunnen nemen. Maar als zij waarde hechten aan kosjer eten of bepaalde traditionele recepten kan dat wel een dingetje zijn. 
Je zou ook aan die mensen kunnen vragen wat de gebruiken zijn en wat ze verwachten.
Als jullie mee gaan naar de synagoge is het waarschijnlijk wel de bedoeling dat je je een beetje bedekt kleedt. Bij hun thuis zal dat minder uit maken.

Er zal vast genoeg eten zijn en volgens mij zit je met een fles wijn altijd goed.

Gewoon vragen wat je hoort mee te nemen. Dan weet je zeker dat je het goed doet. 

Aiden schreef op 15-09-2022 om 22:28:

Gewoon vragen wat je hoort mee te nemen. Dan weet je zeker dat je het goed doet.

Dat had ze zelf natuurlijk ook kunnen bedenken. Ik weet ook wel wat voor antwoord ze dan krijgt: je hoeft niks mee te nemen.

Dat zou jij toch ook tegen mensen zeggen die je uitnodigt? Ze wil juist attent zijn en het juiste meenemen. 

Egel, sorry, ik kan je ook niet helpen. 

Rhonda schreef op 17-09-2022 om 14:01:

[..]

Dat had ze zelf natuurlijk ook kunnen bedenken. Ik weet ook wel wat voor antwoord ze dan krijgt: je hoeft niks mee te nemen.

Dat zou jij toch ook tegen mensen zeggen die je uitnodigt? Ze wil juist attent zijn en het juiste meenemen.

Egel, sorry, ik kan je ook niet helpen.

Nee gewoon zeggen dat je het goed wil doen en wat je hoort mee te nemen. Als ze dan zeggen niks doe ik dat liever dan op een forum vragen hoe of wat. Als een moslim hier op het forum vraagt wat je moet meenemen naar een pc kerstdiner krijg je ook tig verschillende antwoorden en niet alles is dan goed bij iedereen. 

Even, maar het feest is nog niet geweest  Is een fles Israelische wijn iets? Een goede wijnzaak zou dat moeten hebben. Dat is niet per se koosjer. Koosjere wijn is gekookte wijn, ooit één keer gedronken, maar dat hoeft voor mij niet herhaald te worden. 

Egel.

Egel.

18-09-2022 om 16:49 Topicstarter

Dank voor de reacties!
We gaan niet naar de synagoge, de vrouw denkt erover hier wel een keer een synagoge op te zoeken (heeft dat in Nederland nog niet gedaan).
Zoete hapjes dus. Misschien wel zelfgemaakte, dat is wel zo leuk. Ik weet wel dat hun dochter niet van zoet houdt maar dat hoeft niet zo erg te zijn.
Wijn zou ook wel kunnen - ik vind het zelf soms wat afgezaagd om altijd met het flesje wijn aan te komen zetten. Misschien een combinatie: port of zo! Is misschien ook nog een idee: geen wijn maar een andere drank. Liefst een zoetere dus
En misschien lukt Israelische wijn/drank ook nog wel. Ze gaan wel regelmatig, dus wat dat betreft hoeft het niet. 

Ik had toen ze ons vroeg al gevraagd wat we mee zouden nemen en wat eventueel gebruikelijk was, maar kreeg inderdaad het gastvrije antwoord ('dat hoeft echt niet, het is al leuk als jullie komen!')
Nogmaals dank.

Nog een suggestie: een goede lekkere geurkaars met caramel, appeltaart, kaneel, dat soort geur?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.