Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Wat mot je nou eigenlijk war?

Ik ben nieuw op het forum en ben hartstikke associatief met taal en ook met dialecten. Wat ik graag zou willen weten is of meer mensen dit hebben en hoe zich dat bij hun uit. Ook omdat ik ervaar dat er emotionele lading op woorden zit. Ik ben benieuwd! bakkey

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

23-09-2010 om 11:40

Misschien

ben ik dom, maar ik heb wat meer uitleg nodig.
Ik ben 'associatief met taal' daar kan ik me niets bij voorstellen?

Starry Night

Starry Night

23-09-2010 om 13:05

Vertel...

... bijvoorbeeld eerst eens hoe het zich bij jou uit. Misschien snappen we het dan beter.
(ik begrijp bijvoorbeeld de titel niet, maar dat is dus misschien dialect?)

Kaaskopje

Kaaskopje

23-09-2010 om 13:28

Dat is toch utrechts

of niet?

Holiday

Holiday

23-09-2010 om 19:33

Ha! weten jullie nog..

Een emotionele lading op woorden? Ja het is dat je nieuw bent hier, dan weet je nog niet dat er zelfs een OO-woordenlijst is. Hoe veel lading wil je nog meer.

Daar komt het eerste woord waar ik associatief mee ben (sorry ghe ghe) én met emotionele lading : verspochten.

En je titel is Utrechts neem ik aan. Heb ik niks mee. Ik kom uut t oostn.

bakkey

bakkey

24-09-2010 om 11:28 Topicstarter

Meer uitleg

Ik ben hartstikke creatief met taal en woorden. Zelf moet ik lachen om dialecten en die woorden zitten er bij mij gewoon tussen hoor! Ik weet niet of je wel eens gehoord hebt van Emile Ratelband en zijn tjakkaas. Eigenlijk heb ik hetzelfde alleen zeg ik nooit tjakkaa en van mij mag iedereen dat zelf invullen en de uhhs ook. Ik koppel woorden aan mannen vrouwen en kinderen en het grappigste vind ik zelf de kindertaal omdat die nog niet zoveel taboes hebben zelf en nog vrij zijn. Bij mezelf zit het op mijn stembanden en keelklanken en ik leef in het hier (aarde) en daar (lucht). Ik ben hier elke dag mee bezig en mijn kinderen ook. Zelf volg ik inmiddels cognitieve gedragstherapie bij de hulpverlening en die nemen dit gelukkig maar wel serieus. Maar mijn bedoeling op dit forum is een dialoog op te starten en eindelijk wat humor voor talen te kunnen vinden. Want ik vind dat die humor en de goeie tekst ver te zoeken is hier. Dus kom maar op met een goed verhaal zelf en wie weet koppel ik dan de hele boel weer aan mekaar. Groetjes van mij!

Puck

Puck

24-09-2010 om 11:48

Sorry

Ik leef in het hier? en daar? Het zit op mijn stembanden? Want ik vind dat die humor en de goeie tekst ver te zoeken is hier.
Ik snap werkelijk niet waar dit over gaat, volgens mij zit ik op een heel ander level.

gymschoen

gymschoen

24-09-2010 om 12:11

Nouhou

Dat associatief met woorden zijn snap ik wel. Sommige woorden "mag ik gewoon niet", zoals touwtje. Geen idee waarom, maar dat is nou eenmaal zo. Het woord venster heeft voor mij een historische klank.
Misschien is dat ook wat Bakkey bedoelt? De klank van de woorden?
Voor wat betreft die humor en goeie tekst, daar ben ik het niet mee eens.

Starry Night

Starry Night

24-09-2010 om 13:48

Touwtje?

Dat vind ik juist een lief woord!
Ik snap Bakkey ook niet. Gaat het inderdaad om mooi of lelijk? Of echt om associëren? Zoals synesthesisten met cijfers/letters en kleuren hebben.

bakkey

bakkey

24-09-2010 om 13:48 Topicstarter

Meer uitleg dan

Bedankt voor je reaktie. Ik snap wel dat je op een ander level zit hoor. We zitten echt niet allemaal op hetzelfde level. Dat vind ik juist interessant en ik ben altijd geintereerd als het gaat over hoe je in het leven staat hoor! Maar mij interesseert de dood ook en daarom heb ik het over het hier en daar, vandaar dat ik dat benoem. En ik wil wel proberen om een humoristisch gesprek op gang te brengen met dat andere level van jou en het mag van mij over van alles en nog wat gaan. Bij mij gaat het meestal over de kinderen en de kindertaal. En ik heb in mijn leven zoveel gehuild om allerlei ellende dat ik nu vind dat het weer eens tijd is om samen te lachen!

Starry Night

Starry Night

24-09-2010 om 13:51

Maar...

Misschien is het dan handig om zelf te beginnen met een tekst, zodat wij wat beter snappen hoe je het bedoelt.

bakkey

bakkey

24-09-2010 om 14:29 Topicstarter

De tekst

In het verleden ben ik een aantal keren psychotisch geweest en ik heb daar een associatieve stoornis aan overgehouden. Het heeft mij mijn huwelijk gekost want mijn ex-man trok het niet meer met mij. Ik ben alleen doorgegaan met mijn 4 kinderen en verhuist naar een andere woonplek en opnieuw begonnen. Omdat ik associatief ben alles valt dat niet mee. Ik doe aan betekenisgeving bij alles wat ik zie en doe en s"nachts droom ik er ook over. Ik hoop in godsnaam dat jullie dit niet hebben zelf maar misschien herkennen jullie wel wat in mijn associaties, en dat kunnen ook echt herinneringen zijn. Leuke maar ook verdrietige. En ik herken het ook in gebarentaal wat we allemaal doen en in mimiek op gezichten van mensen. Een heel verhaal dus en hoe kan ik dat het beste van me afschrijven allemaal want dat wil ik wel!

Starry Night

Starry Night

24-09-2010 om 14:52

Bakkey

Als ik het goed begrijp is het een beetje vergelijkbaar met mensen die nummers en cijfers altijd betekenis lopen te geven? Alleen heb jij dat met woorden (en dus ook dialectwoorden en 'onbestaande' kinderwoorden)? Ik vind het zelf heel moeilijk me er iets bij voor te stellen, omdat ik het verschijnsel niet ken.
Ik associeer zelf wel heel vaag letters met kleuren. De a is blauw, de o is zwart. En op die manier hebben dus ook woorden kleuren en cijfers. Ik merk dat als ik dit aan mensen vertel, dat ze me aankijken of ik gek geworden ben Behalve kinderen (want die hebben het ook ; het schijnt een verbindinkje in je hersenen te zijn dat meestal verdwijnt bij het ouder worden) en de volwassenen die ik ken die het ook hebben.
Alleen is zoiets heel moeilijk om te delen, want iedereen associeert anders.

Starry Night

Starry Night

24-09-2010 om 14:54

Ik zit heel raar haastig te schrijven

Met "En op die manier hebben dus ook woorden kleuren en cijfers" bedoel ik dat ook woorden en cijfers kleuren hebben.

Polly Shearman

Polly Shearman

24-09-2010 om 15:44

Touwtje?

dat vind ik ook een lief woord. Slipje is daarintegen NOT done, zoiets noem je gewoon een onderbroek, des noods met een JE erachter.. maar slipje kan echt niet.
Lijkt me leuk om met bakky een associatie boom te maken.
Dat moesten wij vroeger op school om tot een onderwerp of thema te komen.
Kent iemand een associatie boom?
je begint met 1 woord, gewoon iets simpels, dus bijvoorbeel: Hek
bij het woord hek, denk ik aan KOE en Joep
dan moet je het woord KOE weer uitsplitsen in 2 woorden waar je aan denkt, en joep ook ( ja bewust joep, en geen youp want het is MIJN associatie, niet de jouwe) om dan vervolgens die woorden ook weer uit te splitsen, enz enz. En daarna begin je w 2 woorden weer samen te voegen. dus waar denk je aan bij de woorden : konijn en Bankstel ( bij voorbeeld)
door steeds weer 2 woorden samen te voegen, regel voor regel, kom je uiteindelijk bij 1 woord. Wat totaal NIKS meer te maken heeft met het eerste woord HEK
maar zo kom je nog eens op leuke woorden, en akties......

Los daarvan vind ik bakkey behoorlijk hier en daar zweven, ik associeer daar een geite wollen sokken type bij...

groet, pol

Tirza G.

Tirza G.

24-09-2010 om 15:47

Lachen om dialecten

Vind ik het prototype-voorbeeld van randstedelijke arrogantie.

Tirza

krin

krin

24-09-2010 om 15:49

En ik

word wat hijgerig van bakkeys schrijfsels. Alsof ik probeer te luisteren naar iemand die nooit stilstaat en druk zwaaiend met haar armen om me heen danst.
Wat me overigens opeens doet denken aan heksen, maar dat geheel terzijde. Wilde haren, wapperende jurken, fonkelende ogen.
Bacchanten, als het ware. Ik heb nooit lang nodig om mijn associaties bij drank te laten uitkomen.

Polly Shearman

Polly Shearman

24-09-2010 om 15:59

Oh krin

Ik ga juist meer associeren als ik drank bij de hand heb.
Bij jou heksen moet ik weer denken aan duistere plekken in het bos waar grote stenen in een grote cirkel liggen.

bibi63

bibi63

24-09-2010 om 16:03

Huh?

Ik snap er werkelijk niets van! Bakkey heeft het over taal en associaties, over (ontbrekende) humor in taal (op dit forum?), over dialecten, over kindertaal en vervolgens over psychoses. Wat is nu eigenlijk de bedoeling?
Bakkey, ik denk dat je hier niet veel aansluiting vindt, of je moet echt even duidelijk zeggen wat je bedoelt, met voorbeelden. Je hebt het erover dat op dit forum weinig humor voor komt. Tja, die humor is in sommige draadjes echt wel te vinden, maar over het algemeen gaat het over het uitwisselen van info en ervaringen en dus is de taal (humor) niet de eerste vereiste. Ik kan hier geen chocola van maken. Wellicht zit je beter op een forum waar mensen komen die ook psychoses hebben gehad en beter weten wat je bedoelt.

bakkey

bakkey

25-09-2010 om 15:41 Topicstarter

Bedankt

Heel erg bedankt voor je reaktie. Ik herken daar meteen iets in. En met getallen heb ik het ook trouwens! Het is inderdaad moeilijk om associaties te delen met anderen omdat die bij iedereen weer anders zijn, gelukkig maar! Het gaat mij erom meer begrip te vinden op deze site voor mijn manier van denken en daarom ben ik ook begonnen met die cognitieve gedragstherapie wat niet makkelijk is maar wel heel erg interessant en het lijkt nog het meeste op psychologie van jezelf. Wat dat eigenlijk is, jezelf. En ik blijf erbij dat ik wel eens wil lachen om mezelf, om wat ik zelf bedacht heb allemaal, dat zou ik wel willen delen in de vorm van tekst, en dat mag vanalles en nog wat zijn hoor, ik sta open voor elke mening, ook als dat juist niet de mijne is!

mirreke

mirreke

26-09-2010 om 17:54

Polly, tegenwoordig heet dat mind map

dat is volgens mij gewoon een associatieboom, maar dan in een soort wolk, of je kunt het ook met aftakkingen voor je zien of opschrijven.

mirreke

mirreke

26-09-2010 om 17:57

Zoon en cijfers

Even geïnformeerd: Zoonlief heeft ook associaties met kleuren en gevoelens met cijfers en woorden.
Sommige woorden zijn bv. blauw. Bij cijfers het volgende: de acht is verliefd op de negen en de zeven is jaloers. Heel simpel, is gewoon zo.
Leuk.
Bakkey, ik denk dat iedereen wel associaties heeft hoor, maar dat niet zo bewust beleefd.
Thuis ontspint zich nu een discussie hierover, ga even meedoen.

bakkey

bakkey

27-09-2010 om 17:39 Topicstarter

Wolk

Dat heb je goed hoor, ik zie het inderdaad ook in wolken. Blij dat ik niet de enige ben. Maar eigenlijk heeft bakkey geen tekst meer bij wolken dus ik wil dit draadje eigelijk afsluiten en gaan lezen verder op ouders online en wat leuks uitzoeken zelf waar ik op kan reageren. Maar wel bedankt voor de wolken! liefs bakkey

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.