Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Wat te doen aan verwaarlozing kat van de buren?

Zo, meteen maar een ruige titel; dit is wel heel scherp, maar ik wou het beestje bij de naam noemen, zodat je weet waar het eigenlijk over gaat. De kwestie is: buren van ons hadden een kat. Een paar jaar geleden namen ze een hond; kat is doodsbang voor het beest en gevolg is, dat kat immer buiten zit: bij ons op de vuilnisbak, wel te verstaan. Dag en nacht.
Dat doet ie omdat ik het, jawel, doodzielig voor hem vindt dat hij in feite geen huis meer heeft. Dus geef ik hem af en toe brokjes en nu het buiten zo verrekte koud is geworden, laat ik hem ook wel eens binnen voor en poosje, om even op te warmen en een dutje te doen.
Een paar winters geleden dachten we echt dat poes niet lang meer in de tuin zou zwerven, want hij zag er verschrikkelijk uit; mottig, ontstoken oogjes enzovoorts. Ook elk jaar als wij op vakantie zijn, kunnen we verwachten bij thuiskomst een fiks afgeslankte poes terug te zien.
Ik heb al eens een gesprek gehad met de eigenares. Naar haar zeggen kreeg hij twee maal per dag te eten en kwam hij heus nog wel eens binnen, ondanks de hond. Maar mijn eigen waarneming spreekt dat tegen; ik zie de kat dag en nacht (ik slaap slecht) buiten zitten (hij slaapt ook wel eens bij andere buren in de schuur), toen ik aan kwam bellen met de kat op de arm schoot deze er als een haas vandoor zodra die de hond hoorde blaffen en bovendien, toen ik de eerste keer met poes op de arm aanbelde en alleen de kinderen thuis waren, durfden die niet te zeggen of dit de kat van hun moeder was (zo vaak zullen zij hem dus ook niet zien, als ze hem niet herkennen.)
Inmiddels is dit al de zoveelste winter op een rij en ik zie hem de hele dag, soms zichtbaar huiverend als het regent, buiten zitten. Ik vind dat ze beter een ander adres kunnen zoeken voor de kat. Wij hebben een allergische knul in huis -tot zijn eigen verdriet- anders hadden we hem allang geadopteerd. Komt nog bij dat mijn man zich blauw ergert aan het gemauw vanaf de vuilnisbak, met name dwars dor zijn ochtendhumeur. Maar als ik hem niets meer geef en negeer, is de kans zeer groot dat hij verkommert.
Wat kan ik nu nog doen? Hebben jullie goede ideeën?

Bellefleur

Bellefleur

01-12-2014 om 13:40

Hoe mijn zus het deed.

Mijn zus had in haar wijk ook een kat die verwaarloosd werd. Ze heeft hem kunnen vangen, en naar een dierenasiel gebracht. Even later is deze kat elders geplaatst. De eigenaren wisten van niets, op een vraag van mijn zus zeiden ze opgewekt dat de kat plotseling verdwenen was. 'Zal wel verongelukt zijn'. Iedereen tevreden.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-12-2014 om 14:48

Je moet wel zeker weten dat het is waar het op lijkt

Wij hebben ook katten. Niet elke kat is even euforisch over de aanwezigheid van de hond. Geen wonder, want hond wil ze smoren in een soort van omarming als ze rondlopen. Ligt alles lekker op een plekje dan liggen ze gezusterlijk met de hond op een kussen.

Wij hadden tot vorig jaar twee katten die familie waren. Moeder en dochter. Moeder en dochter hadden samen de voorkeur om buiten te zijn. Zelfs als het buiten kouder werd. Wel kon je merken dat ze meer binnen gingen zitten naarmate het kouder werd. Nu is alleen dochter nog over, die dochter zet het gedrag voort, maar ligt ook binnen op de bank te slapen. Een andere kat is dat gedrag gaan overnemen, dus nu zijn er weer bij elkaar twee katten die graag naar buiten gaan. We hebben er nu in totaal nog drie (van de vijf) die alledrie buiten komen, maar een van de drie houdt het gemiddeld genomen sneller voor gezien buiten.

Twee katten zien er weldoorvoed uit, de derde is wat magerder. Wat is jouw indruk als je die kat met regelmaat in jouw tuin ziet zitten?

Als je echt overtuigd bent van het gevoel dat de kat verwaarloosd wordt, mag je er iets aan doen vind ik. Je zou met de buurvrouw in gesprek kunnen gaan of je het een idee vindt als je een ander huis voor de kat zoekt, of dat je hem als 'zwerver' bij het asiel inlevert. Jij zit ermee tenslotte, zij blijkbaar niet.
Een kat domweg verdonkeremanen heeft niet mijn voorkeur. De moederkat waar ik het over had is vorig jaar de deur uitgelopen en gezien de leeftijd en lichamelijke staat zijn we ervan overtuigd dat dat was om buiten te sterven. Daar hebben we vrede mee, maar het feit dat hij nergens te vinden was, is helemaal niet prettig. Je wilt het kunnen afsluiten met zichtbaar een dode kat, hoe naar dat ook is. Dan weet je in ieder geval dat bepaald gemauw of een schim die op jouw kat lijkt, jouw kat niet is.

neteret mut

neteret mut

01-12-2014 om 16:21

ook een buitenkat hier

1 van onze katten is graag buiten, die zien we soms een aantal dagen niet (tot 10 toe in de zomer) en die slankt dan ook af. Nu weer meer binnen. En dan is het ook nog een kat die sprekend lijkt op 2 andere uit de buurt (die met groene ogen en een klein scheurtje in zijn oor is die van ons, iets dat je alleen kunt zien als je dichtbij bent). Verder nog 3 katten die elke dag meerdere keren kort buiten zijn en waarvan 1 zo dun is dat ik haar ervan verdenk zwaar anorexia te hebben (dierenarts zag niets verkeerd en ik zie haar wel degelijk elke dag eten). En ja die 4 katten zijn niet echt happy met een opgroeiende hond in huis, laten hond niet echt dichtbij komen (maar waarom loopt dan 1 van de katten soms mee op een uitlaatrondje?)

Jasmijn

Jasmijn

01-12-2014 om 18:56

voorlopige oplossing

Deze katten"doos" zag ik laatst op internet, misschien iets als tijdelijke oplossing voor de kat van de buren. Zielig zeg, kan je niet vragen aan de buren of ze hem misschien niet meer willen hebben, want dan kunnen ze beter een ander baasje voor hem zoeken. Wat zei ze toen je zei dat de kat de hele dag bij jou op de vuilnisbak zit?
Dit is die doos: http://www.amsterdamsezwerfkatten.nl/winterhuisjes

Ulla

Ulla

01-12-2014 om 20:36

Verwaarloosd

Mijn voorkeur gaat ook uit naar bespreken en niet zomaar weghalen. Deze kat is wel duidelijk verwaarloosd als ik het zo lees.
Wij hebben trouwens zelf ook twee katten en een hond die er later bij gekomen is. Ene kat is 's zomers dag en nacht buiten en andere is vrijwel altijd binnen. Nu het kouder is zijn ze beide overdag binnen. Ze mogen dan altijd naar boven vanwege de hond. Kunnen ze de hele dag rustig slapen. De hond wil er toch nog vaak bovenop duiken, spelen. Als ze stil zitten/liggen is er niets aan de hand. Hond likt de ene kat ook wel en diezelfde kat gaat ook wel mee wandelen.
Het is triest dat jullie buren niet goed voor hun kat zorgen en zijn die kat dan ook niet waard. Ik hoop dat ze er zo snel mogelijk afstand van willen doen, ook voordat de kat er aan onderdoor gaat.

Eens met Kaaskopje

Katten zijn eigenzinnige dieren. Ik geloof meteen dat deze kat niet gecharmeerd is van de hond en er daardoor zelf voor kiest om buiten te zitten. Maar dat betekent nog niet automatisch dat de eigenaren er slecht voor zorgen.
Ook het mottige uiterlijk en de ontstoken ogen kunnen bij de kat passen. Ik geloof heus wel dat ze ziek was, maar misschien hebben de eigenaren wel geprobeerd haar te helpen maar lukte het niet.

Zo hebben wij twee katten waarvan er eentje erg schuw is en de ander een allemansvriend. De schuwe kat is met zeer veel moeite te vangen voor noodzakelijke medische zorg en het is ook wel eens gebeurd dat hij dagenlang met hinkende poot rondliep omdat het ons niet lukte hem te vangen om te kijken wat er aan de hand was.

Ik bedoel maar te zeggen, dat het nog niet zeker is dat je buren zo'n slechte bazen zijn voor hun kat. Begin eens met een open gesprek zou mijn advies zijn.

Anne Carin

Anne Carin

02-12-2014 om 22:26

Arme kat

Ik ben een groot kattenliefhebber en vindt derhalve dat je als eigenaar verplicht bent je dier een mogelijkhied tot schuilen te geven. Wil je kat dus niet naar binnen, om wat voor reden dan ook, zorg dan dat hij/zij in de schuur kan dmv een kattenluik oid en zet daar een kartonnen doos met oude trui erin of zo neer. Mijn vorige kat was ook heel veel buiten. Voor haar had ik een plastic soort teil met oude handdoek onder de tuintafel staan waar een hoes overheen zat. Zodat ze in ieder geval droog bleef. Dus Peenvogel, ik zou, als ik jou was, me bepaald ook niet prettig voelen bij zo'n buurkat. Gewoon zielig. Katten die niet naar binnen willen doen dat niet altijd omdat ze zo graag buiten zijn. Als ik jou was zou ik contact met de dierenambulance opnemen en hen om advies vragen. Misschien kunnen zij eens naar de kat kijken. Hier in de regio worden katten die een verwaarloosde indruk maken en altijd op straat rond lopen wel degelijk door hen meegenomen en naar de opvang gebracht. Succes ermee en geef poes een paar aaitjes van me!

Puinhoop

Puinhoop

04-12-2014 om 22:42 Topicstarter

Tis een hij en hij ziet er niet slecht uit

Om geen misverstanden op te roepen: hij ziet er nu niet meer beroerd uit; dat was een paar winters geleden, waarschijnlijk de eerste winter na de komst van de hond. Tegenwoordig is hij goed op gewicht en hij heeft een dikke vacht gekregen. En nee, hij is niet gráág buiten, me dunkt, als ik zie hoe hij smekend mauwt vanaf de vuilnisbak en bijzonder graag binnen komt. Als hij mag, blijft hij de hele dag binnen liggen. dus ik denk dat ik binnenkort zo'n kattenhokje ga bestellen, Jasmijn, als ze dat willen opsturen tenminste.
Nog een misverstandje; deze is allesbehalve schuw, het is een bijzonder aanhankelijk beest, dol op gezelligheid. 's Zomers komt hij, als we in de tuin zitten, op schoot zitten snorren en als ik dan de ramen en deuren open heb staan, komt hij met me mee lopen, overal waar ik aan het werk ben.
De eigenaars zijn bepaald geen 'Tokkies'; hoog opgeleide mensen in een duur huis. Maar vanuit de achtertuin komt wel zo'n doordringende stank dat ik vermoed dat hun hond ook vaker zijn behoefte dáár doet dan op een wandeling.
Ik zal 'm niet zonder pardon laten 'verdwijnen', en ik zal zeker nog eens met de eigenares proberen te praten, want ik vind het echt beter voor de kat om een ander adres te krijgen. Ik zou alleen niet willen dat hij naar het asiel ging, maar meteen naar een nieuw adres. Soms denk ik erover om in elk geval iemand te zoeken die hem voor de winter wil opnemen. Iemand in de buurt bijvoorbeeld.
Het blijft zo gewoon heel lastig. Maar een warm hokje en in elk geval bijna elke dag een keertje eten, dat zou al beter zijn dan niets.

catie

catie

05-12-2014 om 21:25

mwoa

Niet te snel oordelen. Dit is zoo bekend bij katten. Katten kiezen hun eigen huis. Soms het huis vd mensen die vinden dat de kat daar woont, soms een ander huis, soms een hele trits aan adresjes. Zeker als katten elders ook verzorgd worden. (want ach dat zielige beesie..)
Dus: wil je dat kat niet meer verwaarloosd wordt is de enige optie wrs stoppen met zorgen voor. Weet niet of dat mogelijk is na al die jaren trouwens.

jammer

Dat het zo gaat en jij zorgen hebt. Als kattebeest een beetje slim is zoekt hij een kattenluikje en wordt vriendjes met de katten die er wonen.
Zo hebben wij kareltje, hij is niet van ons maar ligt dagelijks gezellig met onze katten binnen. Heb hem een vlooienbandje om gedaan met verzoek mij te bellen maar toen kwam hij de volgende dag met een ander/eigen bandje om dus duidelijk een baasje. Hij eet hier ook dagelijks de bakjes leeg aangezien onze eigen katten hem lief vinden... zucht. Ach vind het wel gezellig hoor 6 huisdieren incl karel.

Agatha

Agatha

05-12-2014 om 22:35

Toch

heeft een kat volgens mij het liefst een plaats waar hij zich veilig kan voelen en waar er aandacht en genegenheid voor hem is. Ik ben blij dat jij je zo om hem bekommert, Peenvogel.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-12-2014 om 01:15

Karel

Wij hadden ook heel lang een 'Karel' in huis. Ik wist ook van wie hij was. Onze katten vonden het prima. Deze kat was alleen veel te ondernemend, hij had overal zijn eetadresjes en dat ik hem al héél lang niet meer heb gezien verbaast me eigenlijk niets. Of ergens in huis gehaald of onder een auto...

zebra

zebra

06-12-2014 om 19:08

onze kater

is hier degene die vaak bij andere huizen, achterburen, rondzwalkt. Ik denk dat hij daar veel aandacht krijgt want hij loopt zich echt aan te stellen bij die voordeur. Dat heb ik al meerdere keren gezien toen ik in die straat aan het collecteren was. Toen de achterbuurvrouw de deur opendeed om iets in de collectebus te stoppen glipte onze kater zowat naar binnen. Onze andere katten, 2 dames, blijven meestal thuis en zitten het grootste deel van de dag binnen. Kater mag uiteraard ook in huis maar wil dan snel weer naar buiten.

Katniss

Katniss

06-12-2014 om 21:56

Aanloopkat

Mijn moeder heeft ook zo'n Karel. Ze heeft hem minstens 10 jaar voorzien van brokjes op het balkon, toen eens binnen gehaald toen het sneeuwde en inmiddels heeft ze hem geadopteerd. Toen ze naar de eigenaar ging om dat te vertellen (mijn moeder vraagt nooit, maar deelt mede), reageerde hij verbaasd over dat dat 'ouwe beest nog leeft'. Het is ook zo'n bijzondere kat. Mijn moeder doet niet aan ontwormen, ontvlooien of intenten, maar ondanks zijn hoge leeftijd (minstens 13) is hij kerngezond.

Agatha

Agatha

07-12-2014 om 11:52

Wij ook

Wij hebben vroeger ook een poes geadopteerd. Was van een alleenwonende vrouw in de straat. Wij hebben wel gevraagd en het antwoord was nee. Vervolgens veranderde er niets en is ze op een gegeven moment verhuisd zonder de poes mee te nemen..

Tink

Tink

08-12-2014 om 18:47

wij ook

Toen ik nog thuis woonde struinde er op een gegeven moment een moederkat met 2 jongen door de tuinen. Een van die jongen is nogal verwilderd geraakt en van de eigenares mochten we hem wel houden als het lukte hem tammer te krijgen, zelf durfde ze niet meer na een paar fikse halen over haar handen bij een vangpoging.
Beestje bleef intussen bij ons aan komen lopen omdat mijn moeder hem af en toe wat gehakt gaf. Met heeeeeel veel geduld heb ik hem tammer kunnen krijgen en uiteindelijk kwam hij ook gezellig binnen. Hij kreeg bij ons eten en drinken, sliep hele middagen liggend tussen de krant (als je die aan het lezen was kroop hij erin) en mijn bed wist hij uiteindelijk ook wel te vinden. Gezellig hoor, huiswerk maken met een spinnende kater naast of half op je

Maar meer dan een vernisje beschaving is het nooit geworden. 's Nachts móest en zou hij eruit, beest was echt niet te houden dan. Hij kon vechten als een ouwe bokser en kwam met steeds rafeligere oren thuis. En dan zat hij in de ochtend weer bij het keukenraam op de container te miauwen: mag ik erin? Ik lust wel een brokje....
Ooit was hij echt ziek, hij had weer eens stevig gevochten en een abces bij zijn oor, en hield mijn moeder hem op advies van de dierenarts voor de nacht toch maar in de bijkeuken. Dat was, ahum, geen echt succes. Hij heeft de hele nacht lawaai gemaakt omdat hij eruit wilde. Hij wist ook niet wat hij met de kattenbak aan moest (dat rare grind! hij groef natuurlijk altijd ergens buiten) en alles zat dus onder. Dus ondanks protest van de dierenarts toch maar weer naar buiten.
Dat abces schoonmaken was ook nog een heisa maar dat liet hij uiteindelijk wel toe als mijn vader en ik dat samen even aanpakten.

Hij bleef ook wel eens een dag of 2-3 weg. En zeker weten dat hij nog meer eethuisjes had, van de achterbuurvrouw wisten we bijvoorbeeld dat hij zich daar ook wel eens meldde.

En op een dag is hij verdwenen en nooit meer teruggekomen. Normaal hoefde ik in de tuin maar een keer te roepen en daar kwam hij aan gedraafd, maar toen, dagenlang niets. Waarschijnlijk heeft hij ergens een fatale klap van een auto gehad, want we wisten dat hij hele einden kon zwerven.
Het was een einde dat wel bij hem paste.
En toch heb ik hem nog heel lang gemist en geroepen. Het was een kater met karakter en ook een heel karakteristieke kop, echt een heel leuk beest. Ik ken veel leuke katten maar zoals deze ben ik er nooit meer eentje tegengekomen

Nouja moraal van het verhaal... je weet het gewoon niet zeker. Die van ons zag er met zijn mottige oren en littekens waarschijnlijk ook best verwaarloosd uit maar was het beslist niet. Maar het is lief dat je je om het beestje bekommert en nog eens gaan praten kan nooit kwaad natuurlijk.

Egel

Egel

08-12-2014 om 23:17

Mooi verhaal

Wat een mooi verhaal Tink, bedankt.

creabea

creabea

09-12-2014 om 09:03

klinkt bekend

onze buren hebben ook een kat, die altijd buiten is, of naar buiten wordt gegooid (zo lijkt het). 's nachts zit het beest op onze uitbouw voor ons slaapkamerraam te mauwen of hij naar binnen mag, en ook bij heel slecht weer wordt hij naar buiten gedaan. En met slecht weer bedoel ik zwaar onweer of de 15-20 graden vorst van 2 jaar terug. Verder wordt het dier regelmatig verzorgd door de andere buren

Ik heb wel eens gevraagd aan de buren waarom ze hem 's avonds naar buiten doen, hun antwoord was dat het een echte buitenkat was. Maar dan wel eentje die zodra hij buiten is, graag weer ergens naar binnen wil!

Kaaskopje

Kaaskopje

15-12-2014 om 11:45

Ik las

vandeweek een bericht dat een verwilderde kat niet door de dierenbescherming wordt opgehaald als de kat door de buurt wordt onderhouden. Ik vind dat wel wat dubbel. Doe je je best zo'n arm beest op zijn minst niet van de honger om te laten komen, doe je daar eigenlijk teveel mee. Wij hebben overigens nooit voer buitenstaan. Juist om te voorkomen dat er meeëters in de tuin komen. De aanloopkat die wij hier vaak in huis hadden, deed of hij uitgehongerd was, maar zag er prima uit en woonde ook gewoon bij mensen in de buurt. We hebben hem ontelbaar keer weer buitengezet, maar zodra kat de kans kreeg beschouwde hij ons huis als het zijne. En zo had hij meer adresjes.

amk

amk

15-12-2014 om 12:06

buiten bijvoeren

moet je gewoon niet doen, als er katten bij kunnen kunnen er ook ratten (die een steeds groter probleem worden) en ander ongedierte bij.

Pien

Pien

15-12-2014 om 13:50

Wij

Hebben 9 jaar geleden de kat van de buren geadopteerd, maar dat was omdat zij dat ook graag wilden. Zij hadden ook nog een kater en die was allerminst lief voor de poes. De poes was zo bang voor de kater, dat ze dagenlang bovenop de koelkast zat, als ze niet bij ons voor de deur zat. Op een gegeven moment heb ik gezegd: ze mag wel blijven. De buren (goede vrienden van ons) vonden dat ook een goede oplossing. En zo leuk: vanaf het moment dat wij een mandje en een etensbakje hadden, is poes nooit meer weggegaan. Alleen als we op vakantie waren, ging ze nog weleens buurten daar.

Inmiddels zijn die buren verhuisd, en vindt onze poes het nog steeds stom als wij op vakantie gaan. Dan gaat ze een beetje rondbuurten bij anderen (er wordt uiteraard hier thuis wel gezorgd voor eten). Als we dan weer thuiskomen, gaat ze eerst een halve dag boos zitten wezen (serieus) en daarna is alles weer goed. Schatje

vogeltje

vogeltje

22-01-2015 om 05:29

Ik heb ook van die buren..

Mijn buren hebben hun kat ook altijd buiten.
Ik erger me er mateloos aan!
Ook al is het winter -10, hij mag er (bijna) nooit in.
Soms ze visite krijgen glipt hij er eens in heb ik gezien.
Ook als ze 6 weken op vakantie gaan, laten ze de kat gewoon 6 weken buiten ronddolen!

In het begin haalde ik hem weleens binnen als het regende en hij zeiknat was.

Ook begon ik eten voor hem te kopen, maar dat is in de loop van de tijd wat uit de hand gelopen
Het lijkt nu wel of hij bij mij woont. Hij komt dagelijks bij mij binnen, en slaapt s'nacht ook regelmatig bij mij.
Ik heb zelfs een vlooienkuur voor hem gekocht omdat hij een keer onder de vlooien zat

Contact heb ik niet met de buren, het zijn zeer teruggetrokken mensen.
Ze groeten wel, maar kijken altijd naar de grond zeg maar..
Maar zo ben ik zelf eigenlijk ook..
Ben vrij verlegen zeg maar

Het is een lastige situatie, maar ik kan er gewoon niet tegen als een kat verwaardeloosd wordt.

Agatha

Agatha

22-01-2015 om 08:29

Goed

wat je doet, vind ik dan. Zij kunnen hun kat duidelijk niet goed verzorgen. De kat heeft geluk dat iemand anders zich over hem ontfermt.

Mina

Mina

25-01-2015 om 16:31

Zielig of zielig

Wij zijn ook eens door de buren aangesproken over onze kat. Een geweldig lief beest waar we allemaal dol op zijn, ligt graag op schoot, een echte mensen-kat. Hij heeft een kattenluik en kan zelf bepalen wanneer hij buiten wil zijn en wanneer binnen. En regen doet hem niets.
Dus kwam de buurvrouw een keer melden dat ze het niet vond kunnen, ze zag dat arme beest regelmatig door de regen sjokken, zo zielig! Uh ja, dat doet hij zelf....
Het is niet altijd zoals het lijkt.

Agatha

Agatha

25-01-2015 om 18:23

Andere situatie

Nou, dit komt wel als een hele andere situatie over.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.