Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Nooit te vroeg

Nooit te vroeg

20-06-2009 om 19:26

Wat vastleggen voor je overlijden

Een paar jaar geleden heeft een vriend van mij verteld dat zijn ouders een brief hebben waarin zij vermelden wat er moet gebeuren (en wat niet) als zij komen te overlijden. Het onderwerp heb ik lange tijd als taboe ervaren, maar doordat ik sinds een tijdje er makkelijk over na durf te denken en te praten, heb ik aan mijn ouders gevraagd hoe zij e.e.a. zien als zij dood gaan. Het lijkt me verschrikkelijk als wij als kinderen nog zo veel uitzoekwerk moeten doen terwijl je dan gewoon bezig wilt zijn met rouwen. Overigens vind ik inmiddels dat het ook geen vraag meer is die alleen geldt voor ´oude mensen´. Ook ik zou wel een soort document willen maken voor als ik plotseling zou komen te overlijden. Ik dacht er nooit aan omdat ik nog jong ben, in de veertig, maar eigenlijk snijdt dat geen houd. Een kennis van mij is ook vrij plotseling jong en veel te vroeg overleden en de nabestaanden hadden toen ook ontzettend veel werk van alle rompslomp na haar overlijden. Dat zou ik niemand willen aandoen.

Nu mijn vraag. Wat stel je op in een dergelijk document. Ik kom niet verder dan ´begraven of crematie´.

Wie helpt

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ijsvogeltje

ijsvogeltje

20-06-2009 om 19:35

Ik ook vroeg

Wij hebben bij de notaris laten vastleggen wie voor de kinderen gaat zorgen als wij er beiden niet meer zijn. Dit omdat in onze nabije omgeving een echtpaar is omgekomen, en twee kleine kinderen hadden. Zij hadden het gelukkig goed vastgelegd, dus het was in ieder geval duidelijk wat hun wens daarin was.
Verder heb ik een briefje in mijn portemonnee met wat losse flodders. Regelmatig roep ik dan ook tegen man, ouders etc. dat ze vooral dat briefje niet moeten vergeren als ik er niet meer ben.... Hier staat inderdaad mijn wens op voor wat betreft begraven (incl. plek), wat dingen over geld (goede doelen), maar ook over muziek. Soms hoor ik een mooi liedje op de radio en dan denk ik: draai die maar tijdens mijn uitvaart. Die schrijf ik dus op mijn lijstje bij. Soms streep ik ook weer wat weg, smaken veranderen.
Maar ben benieuwd wat voor dingen hier verder worden genoemd, brengt mij misschien weer op ideeën.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

20-06-2009 om 20:09

Een aantal dingen

- een lijst met namen en adressen van mensen die een rouwkaart moeten krijgen
- een lijst met instanties die op de hoogte gesteld moeten worden (officiele, zoals banken en verzekeringen, maar ook de bridgeclub, de parkietenvereniging)
- lidmaatschappen, donateurschappen en abonnementen die opgezegd moeten worden
- spaarpotten en zo, die ergens lopen
- bezittingen die je aan iemand toe wilt laten vallen (de gouden ring is voor nicht Miep, het schilderij voor Kees, en de rest wordt verdeeld onder wie het wil hebben)
- aanwijzingen voor documenten die vernietigd moeten worden, zoals vertrouwelijke zaken, brieven, dagboeken en dergelijke.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

20-06-2009 om 20:11

Aanvulling pc

evt een apart verzegelde envelop ergens neerleggen met alle belangrijke wachtwoorden van je pc.
In de brief schrijf je dan op waar die envelop ligt.

Nooit te vroeg

Nooit te vroeg

20-06-2009 om 21:05

Wel degelijk met opvoeding en ouderschap

Beste OOL redactie,

De kritische noot van mijn voorgaande reageerder deel ik. Dit heeft m.i. wel degelijk met ouderschap te maken. Ook voor onze eigen kinderen waarvan wij ouders zijn, is dit een belangrijk onderwerp. Ik heb nauwkeurig gekeken in welke rubriek ik dit onderbracht, en 'algemeen' leek mij de juiste. Willen jullie jezelf nog even tegen het licht houden? En/of onderzoeken waarom dit bij jullie zo'n snelle reactie oplevert?

Voor de overigen: bedankt voor jullie reacties. Ik zie nog meer graag tegemoet en ben e.e.a. al aan het verzamelen voor mijn ouders, maar ook voor onszelf en voor mijn broer en zus (ook met kinderen).

Kaaskopje

Kaaskopje

20-06-2009 om 21:16

Nog niks vastgelegd

We hebben niet eens een fatsoenlijk adressen bestandje van onze familie en vrienden. Op de een of andere manier raak ik dat soort lijstjes altijd kwijt en moet ik van voor af aan beginnen. Ik moet dus nodig eens een lijstje samenstellen. En het is inderdaad heel praktisch als de nabestaanden weten wat ze allemaal op moeten zeggen. Volgens mij gebeurt het onnodig vaak dat bedrijven geld blijven innen terwijl de klant allang dood is. Gewoon omdat men niet weet dat pa of moe daar klant of lid van was.
Ik weet nu al dat mijn oudste dochter het meest hecht aan mijn Afrikaanse spulletjes. De jongste krijgt de katten
Ik wil geen cake bij mijn begrafenis.
Ik heb niet veel geld, het geld wat er is mogen ze verdelen. Mocht de situatie veranderen, mocht ik toch nog een miljoen winnen, dan stap ik wel naar de notaris.

marjanne

marjanne

21-06-2009 om 14:29

Niet alleen de praktisch zaken

Mijn vriendin schrijft al 10 en 7 jaar elke maand een stukje in een schrift voor elk kind. De bijzondere dingen, wat ze van ze vindt, etc. Het moet geweldig zij als je dat hebt als kind wanner je moeder te vroeg overlijdt (maar ook als ze blijft leven, zoals het hoort)

reina

reina

23-06-2009 om 07:00

Scarlet

Wat een mooi idee...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.