Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Kaaskopje

Kaaskopje

30-07-2018 om 01:42

Wat zou je willen inleveren ten gunste van 'het grote geheel'?


bieb63

bieb63

07-08-2018 om 14:49

Ik veroordeel jouw persoonlijke keuzes niet op zich, niet je 'goede' en niet je 'slechte'.
Waar ik kritiek op heb is het feit dat jij aan de ene kant aangeeft dat jij vindt dat het niets uit maakt wat jij als persoon doet (kop in het zand steken en smoes om gewoon te doen waar je zin in hebt) maar wel koketteert met zonnepanelen. Dat doe je dus niet voor het milieu (want, zoals jij zegt, wat doet het er toe wat ik als persoon doe) maar voor je eigen rendement. Geeft niet, maar koketteer er dan niet mee.

Overigens heb ik zelf al aangegeven dat 'geen geld' niet betekent dat je dan geen enkele keuze hebt. Ik heb aangegeven dat 'wel geld' veel meer keuzes en mogelijkheden biedt. Dat is heel iets anders.....

En ik zelf: Nou zeker niet roomser dan de paus. Maar ik ben me wél bewust van dingen. Als ik iets 'fout' doe, dan ben ik me er bewust van. En denk ik er over na of ik op dat moment voor mezelf kies of voor het milieu/geheel. En dat is echt wel eens voor mezelf. Maar ik zal me zéker niet verschuilen achter 'ach wat maakt het uit wat ik als individu wel of niet doe' om mezelf aan te praten dan mijn keuze niet 'fout' zou zijn.
Wat ik i.i.g. wél doe: Afval scheiden, zoveel mogelijk de auto laten staan. Geen droger meer nadat hij kapot was (en ik heb een kleine parterre, geen 'was'zolder). Zo minimaal mogelijk verspillen (eten, spullen, water, electra, gas): Maar ik doe en koop heus wel dingen die niet persé noodzakelijk zijn. Maar daar ben ik me dan wel van bewust.

MK

MK

07-08-2018 om 16:36

Bieb

"Waar ik kritiek op heb is het feit dat jij aan de ene kant aangeeft dat jij vindt dat het niets uit maakt wat jij als persoon doet (kop in het zand steken en smoes om gewoon te doen waar je zin in hebt) maar wel koketteert met zonnepanelen. Dat doe je dus niet voor het milieu (want, zoals jij zegt, wat doet het er toe wat ik als persoon doe) maar voor je eigen rendement. Geeft niet, maar koketteer er dan niet mee."

Ik zeg niet dat het niets uitmaakt wat ik doe, als ik dat zou denken zou ik überhaupt niks doen. Ik denk alleen niet dat IK als individu het verschil zal maken.

Volgens mij heb ik ergens gelezen dat de NLse huishoudens goed zijn voor slechts 14% van het totale electriciteitsverbruik. Oftewel, de grootste winst zit in een omschakeling van de industrie/bedrijven. Die zullen alleen mee willen werken als er mondiale/Europese afspraken worden gemaakt (ivm hun concurrentiepositie).

Verder ben ik geen doemdenker en geloof ik OOK in positieve gevolgen van de klimaatverandering: minder energie nodig om huizen te verwarmen, minder kassen nodig om gewassen te telen, minder NLers op vliegvakantie en meer toeristen in eigen land, etc. etc. Elk nadeel hep z'n voordeel zei de profeet ooit.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

07-08-2018 om 19:24

het stijgende water

Wij zitten aan de verkeerde kant van de lijn waar op een dag Amersfoort aan Zee zal liggen. Ik heb de laatste scenario's niet gevolgd, maar als de zeespiegel inderdaad stijgt, moet een groot deel van ons land verhuizen. Maar hoe? Op welke termijn?
Je huis is waardeloos en onverkoopbaar. Alle bedrijven die nu in het Westen zitten, hebben eveneens een groot probleem.

Kleinkinderen kunnen nu beter alvast voorbereid worden op een leven in Oost-Nederland/Duitsland?

Doemdenken is een slecht plan, maar we zullen onder ogen gaan zien dat we niet eindeloos dijken kunnen blijven verhogen. Ik vrees dat die gedachte aan oorlog en leed - wie schreef dat net- waarheid kan worden, zelfs als we nu per direct veganist worden. alleen nog maar fietsen en geen kinderen meer krijgen (zie hier een treurige smiley). Kinderen krijgen wordt sowieso zeldzamer met een vergrijzende bevolking.

Hé Kaaskopje, je had op opbouwende input gehoopt, maar ik voel me steeds mistroostiger worden.

Soja

"Man is van mening dat vleesvervangers ook dermate bezwaarlijk zijn, dat het de vraag is wat erger is, toch vlees eten of juist niet. Dat vind ik een dilemma. Zolang oerbos wordt omgekapt voor soja, of het nu voor veevoer of menselijke consumptie is, is dat geen goede oplossing."

Voor de productie van één kilo vlees is 25 kilo veevoer (bijvoorbeeld soja) nodig. Voor één kilo sojaprutvleesvervanger is één kilo soja nodig. You do the math...

skik

MK

MK

07-08-2018 om 20:16

Wilgenkatje

"Kleinkinderen kunnen nu beter alvast voorbereid worden op een leven in Oost-Nederland/Duitsland?"

Dat is bangmakerij.

Nee Wilgenkatje, wij lopen juist geen gevaar. Er gaan honderden jaren overheen en tegen die tijd hebben wij onze waterhuishouding alweer op orde. Derde wereldlanden zoals Bangladesh lopen gevaar overstroomd te worden, die hebben dat geld niet om in hun infrastructuur te stoppen.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-08-2018 om 22:09

Skik

Dat maakt de keus wel overzichtelijk, dank je wel 😊

Wilgenkatje

Wilgenkatje

07-08-2018 om 22:48

Net op NOS

Programmaonderdeel over milieuvriendelijke vakantie. Canadese toeriste treurt om het smelten van sneeuwgebieden in Zwitserland. Interviewer stelt kritische vraag over haar vliegreis. Waarop ze wijst op het verworven comfort wat ze echt niet wil loslaten. Op een toon die geen tegenspraak verdraagt. Tja.
Zolang mensen alle natuurfenomenen persoonlijk willen zien, voelen, ruiken en er het geld voor (over) hebben, zal deze spagaat blijven bestaan.

In hetzelfde programma vertelde een onderzoeker - niet opgelet wie precies - dat de mensheid door de industrialisatie in het verleden een op handen zijnde ijstijd heeft voorkomen. Maar nu dreigt de balans richting verhitting door te slaan.

Sloeber

Sloeber

07-08-2018 om 23:04

Angela en kaaskopje (en de rest )

Eerst even een quote:
‘Het gaat in essentie juist om iets opgeven omdat hetgeen je wel graag wil slecht is voor de mogelijke toekomst van de aarde. ’

Volgens mij gaat het er in essentie om dat we de aarde een prettig leefbare plek hebben én houden voor mens en dier, nu en in de toekomst. Of je iets opgeeft wat je leuk vindt of makkelijk kan missen maakt de impact niet groter of kleiner. Het komt een beetje over dat je pas een echte milieu-ridder bent als je wilt offeren. Dus (gechargeerd) dat kaaskopje met twee vleesloze dagen per week ‘beter bezig is’ dan iemand die nooit vlees eet want vindt het toch niet zo lekker en beter voor...

Ik vind het gehakketak om wel of niet vliegen, ebike voor de fun of ww verkeer en wel of geen vlees eten inderdaad gehakketak om willekeurige voorbeelden van hoe je als individu een druppel op de gloeiende plaat kan bijdragen. Vanuit het perspectief dat als we het allemaal doen het zoden aan de dijk zet vind ik daar niks mis mee maar zoals ik het lees wordt het hier gebracht alsof deze ‘offers’ dé sleutels zijn (en misschien zelfs de enige) naar een duurzaam leefklimaat. En dat vind ik wat -eh- beperkt gedacht. Er wordt heel veel geïnnoveerd (bekostigd vaak door de winst die bedrijven maken dankzij het eeuwige groei model) en bedacht. Ook die organisaties hebben medewerkers nodig, steun, misschien ook vrijwilligers. Ook om die manier kun je zoden aan de dijk zetten, om maar een voorbeeld te noemen. Of ga zelf innoveren . Hoe heet die site ook alweer voor georganiseerd liften? Is dat blablacar? Briljant idee. Of mensen die een teveel aan eten op social media aanbieden, gratis ipv kliekjes of weggooien. Ik heb t te warm om nog meer voorbeelden te bedenken maar die zijn er legio. In deze vuca wereld zitten de oplossingen toch vaak niet in het ontkennen, minimaliseren of zelfs verbeteren van een huidige situatie maar in het omgooien ervan, terug naar de basis en vandaaruit kijken wat er nodig is.
Dus ja, tuurlijk, eet minder of geen vlees, vlieg minder of niet etc, maar kijk ook verder, we lijken in dit draadje een beetje te blijven hangen in een bepaald gedachtespoor....

Enne kaaskopje, ik snap natuurlijk dat je liever anders was neergezet maar het is natuurlijk wel hoe jij jezelf neerzet, je hebt bij alle (mogelijke) dingen die je kan bijdragen een kanttekening, voorbehoud of reden waarom t voor jou anders is. Dat van vlees niet teveel laten staan vanwege soja is een goed voorbeeld; how about geen vlees én geen soja eten een paar dagen per week? Ook een oplossing.
En nogmaals; niks menselijks is ook jou vreemd, ik snap het maar al te goed, alleen wat mij betreft hoef je daar niet omslachtig over te doen; jij vindt dat je in jouw situatie niet zoveel kan en hoeft bij te dragen en dat dat bij anderen die wat fortuinlijker lijken dan jij anders zal liggen. Soit. (Mijn gok is dat de meeste mensen een vergelijkbaar verhaal voor zichzelf hebben haha)

Angela67

Angela67

08-08-2018 om 00:17

Sloeber

Helaas, je slaat de plank hierin ieder geval mis.
Het loopt al spaak bij: "Dus ja, tuurlijk, eet minder of geen vlees, vlieg minder of niet etc, maar kijk ook verder, we lijken in dit draadje een beetje te blijven hangen in een bepaald gedachtespoor...."
Voor mens zoals jij (wantjij komt hiermee nog moraalridderig over) is het logisch om dit op te schrijven.
Maar daarmee ontken je glashard het probleem dat mensen zoals MK vormen. Voor hen is het sowieso uit den boze om iets bij te dragen waardoor haar levensstandaard aangetast wordt. Laat staat dat ze de grote stap zet die jij formuleert.
Want mk denkt dat het niet uitmaakt wat zij doet.
Daarbij kun jij gehakket vinden maar vliegen is en blijft de komende vijftig jaar het grootste probleem. Dus prima als jij 'verder wil kijken maar de insteek is nu juist dat mensen altijd geneigd zijn voor hun eigen voordeel te kiezen. Dus daarom de startvraag: wanneer ben je bereid een vervuilende bezigheid op tegeven. Dat is veel interessanter dan de vraag: hoe draag jij bij met tijd of geld om toekomstige, milieuvriendelijk oplossingen mogelijk te maken?
Het gaat uiteindelijk om eenieders carbon footprint.
Gr Angela

Angela67

Angela67

08-08-2018 om 00:31

Kaaskopje

Kaaskopje

08-08-2018 om 01:06

Je noemt als voordeel dat we met een hogere temperatuur minder hoeven te verwarmen. Inderdaad, hoewel we niet in één rechte lijn naar hogere temperaturen gaan, is dat wel een feit. Maar daar staat tegenover dat we meer verbruiken om te verkoelen. Ik merk het bij onszelf. Met dit warme weer blaast er een groot deel van de dag koele lucht uit de verwarming (hetelucht). Dat kost ons dus wel minder gas, maar meer elektriciteit. Wat denk je wat er over de toonbanken is gegaan de afgelopen weken? Ventilatoren en alles wat nog meer koelte voortbrengt. Zwembaden in de tuin, dus heel veel waterverbruik. Ik heb gehoord dat de omzet van bezorgeten dan weer tegenvalt. Dat verbaasde mij.

Ik ben geen agrarische allesweter, integendeel, ik googel nu al welke planten ik ook weer in de tuin heb staan ), maar ik denk dat je kas-teelt, niet zomaar kunt omgooien naar openlucht-teelt. Wat denk je wat er dan met al die tomaten en komkommers gebeurt? Als je hebt opgelet weet je dat het een slecht jaar gaat worden voor 'openlucht'boeren, behalve voor wijnboeren. Die spinnen garen bij dit weer. Ik merk aan mijn eigen tuin, dat er echt flink wat water bij moet, om te voorkomen dat de bladeren slap gaan hangen. Hier dus groene maïs in de tuin, itt bij veel boeren, die de boel hebben moeten laten verdrogen.

Meer toeristen in ons land is zeker een opsteker voor de economie, maar als je ziet wíe de toeristen zijn, dan weet je gelijk dat dit niet goed is voor het klimaat. Ik misgun het niemand, maar het is geen goede ontwikkeling. Die elektrische vliegtuigen moeten er maar snel komen. Ik zeg eerlijk dat ik me niet aanbied voor de eerste 1000 proefvluchten.

Cruijf was geen profeet, hè!

Je hebt volledig gelijk met dat bedrijven de grootste boosdoeners zijn. Die hebben dus een enorme taak.

Jaina

Jaina

08-08-2018 om 01:18

Kaaskopje

Niet spannend omdat we er al geweest zijn. Zuid-West Frankrijk is een goede bestemming dus we zijn er al vaak geweest. We zijn ook ergens geweest waar we al vaker waren. Gewoon een mooie omgeving, we kennen er mensen, onze jongste kinderen kunnen er surfen wat bij ons niet goed kan en de kleinkinderen op wie we pasten wonen vlakbij. Een hele aangename vakantie maar niet spannend nee. Nederland is natuurlijk helemaal niet spannend, dat is juist heel vertrouwd.

Spannend zou ik een avontuurlijke reis vinden naar ergens waar ik nooit ben geweest, China bijvoorbeeld.

Maar om in het kader van dit onderwerp te blijven, alles met de auto en trein dus geen vliegreizen. Alleen mijn man is naar zijn thuisland gevlogen.

Heel eerlijk, dat was geen bewuste keuze. Ik reis liever per auto/trein als het kan dan dat ik vlieg maar dat heeft heel weinig met het milieu te maken en meer met dat ik het fijner vindt. Verder weg vliegen we wel. En milieu speelt eigenlijk geen rol in die keuze. Als ik morgen een vliegreis naar Aruba krijg aangeboden dan ga ik gelijk.

We doen wel weer andere dingen goed maar het ligt wel allemaal in mijn comfort zone. Dat geldt voor de meeste mensen vrees ik. Er zijn maar weinig mensen bereid om echte opoffers te maken.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-08-2018 om 01:35

Sloeber

Ik word een beetje moedeloos hoe mijn woorden verdraaid worden en zelf ingevuld wordt hoe ik denk als ik iets zeg. Waarom zou ik me in vrédesnaam beter voelen door een paar vleesloze dagen dan een vegetariër die nooit vlees eet? Wat een wonderlijke conclusie. Mijn zus het afgelopen jaar volledig van vlees afgestapt. Ik vind het knap van haar. Vlees laten staan, is geen offer, het is een logische stap als je beseft dat het verschil maakt.

Inderdaad is niets menselijks mij vreemd. Daar ben ik ook eerlijk over. Ik doe veel nog 'verkeerd'. Ik het echte leven sabel ik ook werkelijk niemand neer die andere keuzes maakt. Ik zwaai mijn dochter dus vrolijk uit als ze met haar koffer naar Schiphol vertrekt. Wat heb ik eraan om op dat moment te gaan preken over het klimaat? Maar daarom mag je tussendoor wel nadenken over wat verstandig is. Als ik uitleg nummer zoveel hoor over de gevolgen van de opwarming van de aarde, schrik ik daar nog steeds van en besef dat ik echt beter mijn best moet gaan doen. Voorspellingen die een aantal jaar geleden zijn gedaan, blijken nu aan de orde te zijn. Een tijd geleden werd er nog lacherig gedaan over dat we te maken gaan krijgen met klimaatvluchtelingen. Als het zo door gaat, mogen we onze borst natmaken.

Ik schrik best van hoe sommigen hier reageren. Ik had niet verwacht dat op een gemiddeld best intelligent forum, nog steeds gezegd wordt dat één persoon het verschil niet zal maken.

"Kijk ook verder" is mij op het lijf geschreven. Ik doe niet anders. Daarom maak ik me hier dus druk om. Ik zie inderdaad ook dat er geweldige ideeën zijn om onze leefwereld gezonder te maken en geschikter voor het veranderende klimaat. Ik vind dat allemaal heel erg hoopgevend. Maar ik heb ook het gevoel dat die plannen trager uitgewerkt (kunnen) worden dan het klimaat verandert.

MK

MK

08-08-2018 om 12:43

Als zelfs groene klimaatridders niet willen helpen...

.. zie ik het somber in voor de mensheid. Voorbeeldje: Marianne Thieme was de koningin van de vliegreizen afgelopen jaar. Zo betrokken bij het milieu maar ook zo hypocriet als wat. 36 vliegreizen (meer dan welke fractievoorzitter dan ook) en waarvan eentje zelfs voor 1 dag op en neer naar LA. Zo bont maakt niemand het hier.

Met zulke vrienden is het op voorhand een verloren strijd. Want zij zou een voorbeeld moeten zijn.

Verder eens met Jaina en Sloeber.

Nogmaals: omschakeling van de industrie is het enige wat echt zoden aan de dijk gaat zetten. Natuurlijk draagt iedereen zijn steentje bij maar dit heeft nauwelijks impact.

Ander voorbeeld: wij worden door onze gemeente gedwongen plastic te scheiden en dat doe ik dan ook braaf. Om vervolgens te lezen dat dit meer kost dan het oplevert. De hoeveelheid zwerfafval wordt niet minder, de gerecyclede plastic is van slechte kwaliteit en heeft slechts een zeer beperkte invloed op de CO2 uitstoot. Schrappen die onzin. Nascheiden werkt beter.

Milieumaatregelen prima, maar alleen als ze effectief zijn.

Trein hier geen alternatief

Ik maak geen lange vliegreizen, maar ik taal ook niet naar exotische bestemmingen. Gelukkig maar, want we kunnen het ons ook nog niet veroorloven. Dus om me daar nou voor op de borst te kloppen...

Vorig jaar had een kind een lange stage in Nice, komend jaar zit er een in Barcelona, en er woont een kind permanent in Noord Engeland. Allemaal bestemmingen waar ik in de meeste maanden voor een appel en een ei naar toe kan vliegen, vanuit mijn eigen woonplaats nog wel. En als andere zoon een mozo bondigstripje naar Sofia voor een prijs waarbij thuisblijven kostbaarder is, dan stel ik geen Stayokay in Terneuzen als milieuvriendelijk alternatief voor.

We moeten het druppelen op de gloeiende plaat zeker niet laten, maar de grootste input zal toch van de bedrijven en regulering door de overheid moeten komen. Belasting heffen op kerosine om maar eens een beginnetje te maken.

bieb63

bieb63

08-08-2018 om 12:44

Uiteindelijk komt het er op neer

dat overheden moeten ingrijpen. En nee, dat vinden we niet leuk, betuttelend enz. Maar helaas zal dat moeten, want er zijn teveel mensen als MK.
Op het moment dat plastictasjes niet meer gratis meegegeven mogen worden, is het plastictasjes aantal drastisch verminderd. Vanzelf ging het niet, dat is wel gebleken....
Zet een enorme accijns op de prijs van het (plezier)vliegvervoer, dan pas gaat het werken. Ook al zal dat oneerlijke nadelen hebben: mensen met veel geld kunnen alsnog de keuze maken om te vliegen, de minder rijken hebben die keus dan niet meer.

Angela67

Angela67

08-08-2018 om 13:58

Politiek

Mk, Ad Hombre,
Als er door een politieke partij in jullie respectievelijke 'spectrum' gepleit wordt voor kerosinebelasting (op een niveau dat het zoden aan de dijk zet) stemmen jullie daar dan voor?
Oftewel, wat vinden jullie van de insteek van het NRC-opiniestuk? Als je van mening bent dat jouw individuele actie niet veel uitmaakt dan is een logisch gebundeld mijn optiek dat je partijen steunt (financieel, met je stem) die wel het grotere plaatje aan kunnen pakken. Of zeggen jullie dan: nee joh dat helpt toch niet hoor, als China en Amerika dat niet doen? Want als je dat ook weer zegt dan vermoed ik dat jullie echt denken dat niets helpt en dat het fijner is om gewoon alles te doen zonder rekening te houden. Dat kan, maar ik ben dus benieuwd waar jullie dan wel actief op willen inzetten?
Gr Angela

Sloeber

Sloeber

08-08-2018 om 15:15

Moedeloos worden nergens voor nodig

Kaaskopje, het is wellicht verwarrend omdat ik jouw naam noem in het voorbeeld van twee dagen geen vlees eten maar ik zeg nergens dat jij je beter voelt omdat je het doet vanuit groene overwegingen. Ik geef aan dat ik vind dat de toon in dit draadje -gezet door verschillende milieu-ridders- dat lijkt te suggereren. Net zoals dat MK en jij allebei aangeven beperkt bereid te zijn in te leveren op jullie huidige levenswijze (nogmaals, ik denk dat jullie daar niet de enige in zijn) maar MK daar harder op aangevallen lijkt te worden omdat zij het met een andere toon omkleed en er een relativering aan vastplakt. Volgens mij is haar uitspraak in #213 glashelder en je het er moeilijk mee oneens zijn. Dat daar dan meer over ‘gevallen’ wordt dan over de grenzen die een ander aangeeft (zoals jij Kaaskopje) vind ik echt wonderlijk. Alsof het meer gaat over idealistisch streven dan over realistisch bijdragen....

MK

MK

08-08-2018 om 15:22

niet realistisch

Het idee is prima, maar ook naïef. De luchtvaart is een mondiale sector. Er zijn wereldwijd afspraken gemaakt om geen accijnzen te heffen. Als Nederland dat wel zou doen (wat dus niet eens kan), dan zijn maatschappijen als KLM en Transavia de dupe. Andere maatschappijen tanken gewoon in een land waar geen accijns hoeft te worden betaald (en grote kans dat KLM/Transavia dat uiteindelijk ook gaan doen als ze willen voortbestaan). De opkomende maatschappijen uit de rijke oliestaten lachen in hun vuistje om zoveel naïviteit.

Daarom wordt er al jaren gepraat over luchtvaarttax, dat kan NL wel alleen bepalen. Dat - heb ik al gezegd- vind ik prima MITS de opbrengst ten goede komt aan het spoor of het milieu. Niet om de begroting te dichten zoals tot nu toe is gebeurd.

Quote uit het NRC opiniestuk:
"Bovendien zijn er grotere CO2-producenten dan individuele burgers; slechts honderd bedrijven zijn verantwoordelijk voor ruim tweederde van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen. Gedragsverandering van individuele burgers is bepaald niet het enige antwoord."

Dat vind ik ervan.

MK

MK

08-08-2018 om 15:29

bieb

"Maar helaas zal dat moeten, want er zijn teveel mensen als MK."

Tsss....

Zoals Sloeber zegt zijn mensen als Kaaskopje en ik hetzelfde. We passen onze levensstijl aan, maar zijn niet bereid om onszelf alles te ontzeggen. Jij past vast ook in die categorie, want ik heb de milieuridder in jou nog niet ontdekt.

Volgens mij preek jij vooral voor eigen parochie. Omdat jij reizen niet leuk vind (zie ander draadje) wil je het anderen ook ontnemen. Dat is nou niet bepaald een sterke discussie strategie.

OND

OND

08-08-2018 om 15:44

Wat zou je willen inleveren ten gunste van 'het grote geheel'?

2% van mijn bruto-inkomen, op voorwaarde dat dat geld beheerd wordt door een multi-disciplinaire, a-politieke stuurgroep, die vastlegt hoe de centen het beste kunnen besteed worden.

Angela67

Angela67

08-08-2018 om 15:53

Ond

Elke euro is politiek.
Gr Angela

MK

Ik snap niet waarom je hier zo onder vuur ligt, want zulke gekke dingen zeg je niet.
Jij vult de details beter in dan ik, maar ik ben het in grote lijnen met je eens.
De invloed die je als individu hebt is zo marginaal dat het geen zin heeft om daar grote persoonlijke offers voor te getroosten die afdoen aan je levensvreugde. Economische en politieke factoren zijn doorslaggevend. Met een terugtrekkende overheid en bedrijven die niet verder kijken dan de belangen van hun aandeelhouders, zie ik dat somber in. Al vind ik het onvoorspelbare gedrag van al die verkeersdeelnemers die hun smartphone als een prothese zien een veel reëlere bedreigender voor de toekomst van mijn kroost dan welk eindedertijdendoemdenkscenario ook.

Hanne

Hanne

08-08-2018 om 17:21

Vliegreizen

Zou het niet eten van exotische groente en fruit niet veel meer bijdragen aan het terugdringen van vliegreizen dan wat de gemiddelde mens in een jaar vliegt?

OND

OND

08-08-2018 om 18:08

We zijn gewoon rotverwend en tenvolle bereid

om gestreng te besparen in die domeinen die vooral anderen raken. Het is de aard van het beestje.

OMG

Is de mopperbelg weer terug van reces?

Kaaskopje

Kaaskopje

08-08-2018 om 22:35

Hanne

Ik heb geen idee hoeveel vliegtuigen op en neer vliegen met groente en fruit. Mijn indruk is dat elk transport door de lucht vervuilend is. Ik vind het niet realistisch gedacht dat we dat volledig terug kunnen draaien, dus dat doe ik niet. Het is misschien wel verstandig om te heroverwegen of alles wat we door de lucht vervoeren, altijd het beste idee is. Dus goederen én personen.

MK

MK

08-08-2018 om 22:54

Kenfan

Ik snap het ook niet Kenfan.

"De invloed die je als individu hebt is zo marginaal dat het geen zin heeft om daar grote persoonlijke offers voor te getroosten die afdoen aan je levensvreugde."

Maar wat mij betreft sla je de spijker op z'n kop!

bieb63

bieb63

08-08-2018 om 23:03

Je leest verkeerd. Ik maak ook 'foute' keuzes (en Kaaskoje ook), en ja, ook uit eigen belang. Ik verwijt ook niemand, ook jou niet, dat je dat ook doet. Dat is ook niet de strekking van mijn reacties op jou. De strekking is dat jij aangeeft dat her niet belangrijk is wat jij doet als individu, dus je voor jezelf een vrijbrief geeft om te doen waar je zin in hebt. Als iedereen zo denkt, grbeurt er niets. EN zal de bewustwording niet op gang konen.
En ja, je hebt helemaal gelijk dat de industrie en de overheid de grootste invloed hebben en de grootrste stappen kunnen maken.

Wbt vliegen: dat ik daar niet van hou is toevallig. Een niet-roker heeft er ook geen enkel bezwaar tegen dat er niet meer in de horeca gerookt mag worden.... Maar daar gaat het niet om.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-08-2018 om 02:39

Grote offers

Het wordt constant uit zijn verband gerukt. Wie zegt dat je gróte offers moet brengen? Wie zich daartoe geroepen voelt, moet dat vooral doen, maar als je uit gaat van 'alle kleine beetjes helpen', is het beter te doen. Ik vind ook dat je van je leven moet kunnen genieten. Maar mag het een onsje minder zijn als dat helpt voor het milieu?

Ik heb vandaag mijn eerste ritjes in de elektrische stadsbus mogen beleven. De chauffeurs zijn duidelijk nog in de fase dat ze de bus onder de knie moeten krijgen. En ze zijn veel te klein! Maar goed, netjes dat Connexxion ze heeft ingezet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.