Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Massi Nissa

Massi Nissa

05-12-2010 om 13:55

Wat zou jij doen met een achtste dag?

Ik hoorde net van een interessant onderzoek in Amerika. Mensen werd de volgende vraag voorgelegd: als de week niet zeven, maar acht dagen had, waar zou je dan die achtste dag voor gebruiken? En veruit de meesten antwoordden dat ze die achtste dag zouden gebruiken om te werken / succesvoller te zijn op het professionele vlak. Ik vond dat een opmerkelijke uitslag.
Mijn vraag aan jullie is daarom: stel, de week krijgt permanent acht dagen. Waar zou je die achtste dag dan voor gebruiken?
Groetjes
Massi
PS: mijn antwoord komt straks.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kobalt

Kobalt

05-12-2010 om 14:30

Ontspannen

Ik zou het heerlijk vrij houden. Bankhangen, lezen, gezelligheid. Vaker naar mijn ouders gaan. Natuurwandelingen en uitjes naar het museum en dergelijke.
Maar als iedereen een achtste dag kreeg, zou het effect snel verdwenen zijn, denk ik.

Tja

Ik houd de 8e dag gewoon op de 7e dag. Nu dus, lekker luieren, lezen, wII-en met de jongens, wasjes draaien en straks pakjesavond.

Guinevere

Guinevere

05-12-2010 om 14:54

Weekend

Die 8e dag gaat natuurlijk aan het weekend geplakt worden. Heerlijk, elke week mogelijkheden om eens een weekendje Berlijn, Parijs, Groningen, Kopenhagen, wat dan ook te doen, zonder gestressed op en neer te moeten sjezen!
Gaat een jaar dan ook langer duren trouwens? 52*8 ipv 52*7? Ik ben bang dat de seizoenen dan niet meer zullen kloppen. Of krijgen we dan gewoon minder weken?

maan.

maan.

05-12-2010 om 15:42

Wie gaat dat betalen?

Inderdaad hierboven ook al geproefd dat dat toch geld gaat kosten zo'n achtste dag.. ik vrees dat dat weinig vrije tijd gaat opleveren.

Wat heeft dat nou voor zin?

Dan komen er dus minder weken/maanden in een jaar? Wat schieten we daar nou mee op?

Dan zie ik meer in een droom die ik vroeger had: dat mijn woning ineens een kamer bleek te hebben die ik eerder nooit had ontdekt.

Bromvlieg!

Die droom heb ik ook geregeld! Erg leuk, daar heb je inderdaad meer aan!

Nasha 1st

Nasha 1st

05-12-2010 om 22:19

Maar wat is dan het voordeel?

Ik snap het ook niet eigenlijk....

Morgana Fata

Morgana Fata

05-12-2010 om 23:24

Wat onlogisch

Een achtste dag vind ik enorm onlogisch. Of iedereen heeft een achtste dag, waardoor het effect vervalt, of je hebt alleen een achtste dag, wat zou leiden tot een enorm stille wereld om je heen.
Nee, dan wil ik liever zonder slaap kunnen en me toch altijd fit voelen. Dan zou ik de dingen die ik nu overdag doe met meer aandacht/tijd kunnen doen en toch nog tijd overhouden voor extra dingen. Extra studeren, extra hobby tijd, dat soort dingen.

Morgana Fata (die teveel vampieren films kijkt)

Kaaskopje

Kaaskopje

06-12-2010 om 02:07

Meer werken

Ik zou denk ik meer werken. Ik zou dan wél 5 dagen per week werken en 3 dagen vrijhouden. Nu werk ik dinsdag, woensdag, vrijdag en zaterdag. Dan zou ik plutodag, dinsdag, woensdag, vrijdag en zaterdag kunnen werken en nog steeds op donderdag, zondag en maandag vrij. Bij een week van 5 dagen werken en 3 dagen vrij werk je meer, dus meer loon, terwijl je waarschijnlijk wel het gevoel houdt dat je 'lekker 3 dagen vrij' hebt. Kinderen onder de 16 zouden de derde lesvrije dag evengoed deels op school kunnen doorbrengen, maar dan met een aanbod uit sport en/of cultuur. Boven de 16 kan dan makkelijker een baantje zoeken zonder sport of iets anders, wat vooral in het weekend plaats vindt, op te hoeven geven.

Wedervraag

Massi, in dit gedachtenexperiment, heb ik die achtste dag dan in mijn eentje of hebben mijn partner en kinderen die ook?
In dat laatste geval ga ik werken, want dan kan ik tenminste alle achterstanden daar wegwerken.
Maar als de kinderen niet meespelen en partner me niet voor de voeten loopt neem ik lekker vrij, ga ik af en toe eens wat leuks doen en in de resterende tijd proberen de achterstanden thuis weg te werken.

Ik denk trouwens dat de vraag 'wat zou je doen met extra tijd'(want ik neem aan dat dat de werkelijke vraag was, niet een vraag naar hoe we de 365 dagen in een jaar opdelen) door Amerikanen anders wordt beantwoord dan door Nederlanders, die zullen sneller voor meer vrije tijd kiezen denk ik.

Groeten,

Temet

Massi Nissa

Massi Nissa

06-12-2010 om 20:12

Mijn antwoord

Temet, 'tuurlijk was het de bedoeling om te horen wat Amerikanen zouden doen als ze meer tijd tot hun beschikking kregen. Ze hadden ook kunnen vragen: wat zou je doen als de dag 28 uur had in plaats van 24, maar misschien krijg je dan eerder opmerkingen in de trant van "dat kan toch nooit". En ik ben het roerend met je eens, Europeanen zouden die extra dag zeker niet zo volmondig voor hun werk bestemmen als de Amerikanen dat deden.
Izar, nee, geen leuke ideeen. Ik vond het een frappant onderzoek omdat ik vorig jaar tijdens die B-12-ellende half of heel overspannen bij de arbo-arts zat en iets zei als: "Werkelijk, al mijn problemen zouden zijn opgelost als er een extra dag in de week zat. Ik kom gewoon tijd tekort, dat is alles. Ik ben helemaal niet overspannen." De arts kon zich best voorstellen dat ik dat dacht, maar was het er niet mee eens (haha, nu zie ik ook wel in dat er nogal wat gaten zitten in de argumentatie).
Een jaar geleden had ik dus gekozen voor een bufferdag waarin ik al het achterstallige werk (op school en thuis) zou opvangen. Nu ben ik zwanger en zou ik die extra dag voornamelijk slapend en nestelend doorbrengen, met hier en daar een kast uitruimen, veel Jilly Cooper romans op de bank en de inname van nog meer calorieen - ik ben nog nooit in mijn leven zo'n veelvraat geweest als nu.
Aan de andere kant vind ik mijzelf wel heel erg onambitieus, en verdien ik een schop onder mijn achterwerk. Als deze baby vier is, moet ik iets van mezelf. Iets groots en meeslepends, maar sowieso iets anders dan wat ik nu doe. Tegen die tijd open ik wel een meedenkdraad, haha.
Groetjes
Massi

Tihama

Tihama

06-12-2010 om 22:53

Dan zouden mijn kinderen een extra hobby mogen hebben, want dan hoeft dit niet meer ten koste te gaan van het vrije weekend

Tihama

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.